Als je actief bent in de zorg, dan ben je vast op de hoogte van de toenemende concurrentiestrijd die er plaatsvindt tussen zorgaanbieders. Cliënten zijn kritischer en kiezen voor een zorgaanbieder waar ze het prettigst bij voelen. Het wordt daarom steeds belangrijker om je online te onderscheiden. En dat kan met behulp van storytelling en een goede zorgmarketing strategie.
Met opdrachtgevers zoals de De Drie Notenboomen, Orthocenter, DC Klinieken en Therapieland zijn we bij Whello ervaringsdeskundige op het gebied van zorgmarketing. Daarom hier: 7 tips om meer cliënten te werven met behulp van zorgmarketing 🚀
1. Begin eerst met een heldere merkpositionering
Misschien ben je ervan overtuigd dat jouw expertise je onderscheidt van andere zorgverleners, praktijken of klinieken. Maar let’s be honest, voor een cliënt ziet de ene witte jas er net zo uit als de andere.
Dus het is aan jou om erachter te komen waar je merk precies voor staat. Wat is er zo uniek aan jouw diensten en de manier waarop je die verleent? Zet daarbij de patiënt centraal.
Is het een spa-achtige luxe praktijk voor cliënten in het hogere segment? Of heb je een kindvriendelijk wachtruimte voor gezinnen? Kom erachter wat je bijzonder maakt en zorg ervoor dat dat duidelijk wordt. Te beginnen op de site en vervolgens op al je andere kanalen zoals social media en email marketing.
“Creating a patient-centric brand is the evolved way of building a brand.”
2. Optimaliseer je website (user experience)
Tien jaar geleden was het hebben van een website voldoende om indruk te maken op potentiële cliënten. Je kon online gevonden worden en dat was prima. Vandaag de dag wil de cliënt meer. Mensen moeten een goed gevoel krijgen door de website. Het is de eerste stap in hun reis naar jouw behandelkamer, dus zorg ervoor dat die reis compleet is uitgedacht.
Plaats jezelf in de schoenen van een cliënt. Als iemand op een willekeurige pagina van je site terechtkomt, weet hij dan binnen 5 tot 10 seconden wat jouw onderscheidende vermogen is? Waar je praktijk is gevestigd, of dat de praktijk meerdere locaties heeft? Wat je belangrijkste diensten zijn?
Tip: Wij merken regelmatig dat er alleen over de homepage is nagedacht, terwijl bezoekers vaak starten bij dieper gelegen pagina’s. Als cliënten bijvoorbeeld via Google landen op een willekeurige behandelingspagina, missen zij cruciale content die wel op de homepage is te vinden. Bedenk daarom welke content (teksten, afbeeldingen, video’s, reviews etc.) standaard op elke pagina terug zou moeten komen.
3. Zorg voor een naadloze ervaring op mobiel
‘Mobile-first’. Dat betekent dat je elke marketingactiviteit primair benaderd vanuit een mobiele telefoon. Hoe ziet de nieuwsbrief eruit op mobiel? Werkt de nieuwe behandelingspagina feilloos op mobiel?
Want tegenwoordig doen we alles op onze mobiele telefoon. Zo ook: het vergelijken van zorginstellingen. Of het inschrijven als nieuwe cliënt. Hoe vaak zien wij wel niet dat het inschrijvingsformulier een ellelange pagina is die niet goed meeschaalt met verschillende mobiele formaten.
Oftewel: de mobiele gebruikservaring is van onschatbare waarde, dus zorg voor een mobile-first website! 📱🤳
4. Cliënten bereiken door een goede vindbaarheid in Google (SEO)
Zoals je ongetwijfeld weet, is een goede SEO-strategie onmisbaar in het aantrekken van cliënten naar je website. SEO is onderdeel van een zogenaamde ‘inbound marketing strategie’. Dit houdt in dat je met jouw content inspeelt op de zorgvragen van de cliënt. Daarmee trek je bezoekers naar je website toe. Super waardevol dus!
Een aantal manieren waarop je dat kan doen:
- Content strategie: Bepaal via de Keyword planner op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, en schrijf doorlopend rondom deze zoekwoord topics.
- Linkbuilding: Het verkrijgen van backlinks van gerenommeerde zorg websites. Want hoe vaker andere websites naar jou refereren, hoe belangrijker jij blijkbaar bent (voor Google).
- GMB: Het claimen en optimaliseren van je zorg organisatie op Google Mijn Bedrijf. GMB pagina’s met goede foto’s, video’s, reviews en teksten, scoren hoger in Google.
- Index fouten laten aanpakken: Het aanmelden van je website bij Google Search Console en je webbouwer daarmee aan het werk zetten. Want hoe beter Google je website kan indexeren, hoe hoger je scoort.
5. Cliënten bereiken door te adverteren op Google (SEA)
Wat komt er boven de beste SEO-resultaten te staan in de zoekmachines? Precies: de Search Engine Advertenties, oftewel: SEA. Om extra op te vallen kan het dus ook slim zijn om te investeren in zoekmachine advertenties. Het voordeel? Je betaalt alleen als iemand daadwerkelijk klikt🖱️
Wij hebben regelmatig discussies over of je als zorgaanbieder wel of niet zou moeten adverteren op Google. Het ligt er vooral aan hoe hoog de urgentie is voor de aanwas van nieuwe cliënten. Sommige van onze opdrachtgevers adverteren alleen op bepaalde behandelingen, omdat de rest toch al volop bezet is. Het is dus een overweging die je per situatie moet maken.
6. Toon je autoriteit en deel cliënt verhalen
Je levert een geweldige dienst, hebt talloze tevreden cliënten, en bent trots op je organisatie. Maar weet de buitenwereld dit? In de huidige (online) wereld heb je net iets meer nodig om het vertrouwen te winnen van bezoekers.
Wat een belangrijk gegeven is? Cliënten vertrouwen elkaar meer dan wanneer jij roept dat je geweldig bent (iets met ‘wij van wc eend adviseren…’). Als een cliënt een goed verhaal over heeft voor jouw zorgdiensten, dan wekt dat veel vertrouwen bij jouw potentiële cliënten. Vraag proactief om deze verhalen. Deel deze in de vorm van interviews, video’s en social media posts.
Kleine baas Oscar legt uit hoe een behandeling verloopt bij onze opdrachtgever Tandarts Jordaan 📽️🎞️
7. Bedenk een review-strategie
Doorgaans laten cliënten alleen beoordelingen achter als ze daar écht gemotiveerd voor zijn, of als ze een slechte ervaring hebben gehad. Dus wat gebeurt er in het algemeen als je dit onderdeel op zijn beloop laat? Juist, de enkele slechte reviews krijgen de overhand en hebben een impact op je imago.
Als je niet actief vraagt naar beoordelingen van jouw zorgdiensten, dan is dat een gemiste kans. Een medewerker iedere keer aan een cliënt laten vragen of diegene een review achter wil laten is wellicht omslachtig. Dat is waarom wij geautomatiseerde beoordelingen (automation) aanbevelen als onderdeel van jouw marketingstrategie. Bij slechte scores kun je nagaan wat beter kan. Bij goede scores is dat een geweldige boost voor je organisatie⭐⭐⭐⭐⭐!
Over Whello
Met meer dan 35 digitale specialisten helpen we grote en kleine zorgaanbieders met groeien. Whello is erkend in de Emerce100 en heeft de titel ‘snelstgroeiende marketing bureau’ in de FD Gazellen Awards.
Samenwerken met zorgmarketing specialist Whello? Wij weten uit ervaring dat je alleen succes boekt als je co-creëert met ons. Wij denken daarom mee over je propositie. Andersom vragen we je doorlopend een bijdrage te leveren aan de marketingacties. Wie anders begrijpt de nuances van je doelgroep beter dan jij?
Profiteer ook van onze expertise in de zorg en vraag een gesprek aan.