Als je actief bent in de zorg, dan ben je vast op de hoogte van de toenemende concurrentiestrijd die er plaatsvindt tussen zorgaanbieders. Cliënten zijn kritischer en kiezen voor een zorgaanbieder waar ze het prettigst bij voelen. Het wordt daarom steeds belangrijker om je online te onderscheiden. En dat kan met behulp van storytelling en een goede zorgmarketing strategie.

Met opdrachtgevers zoals de De Drie Notenboomen, Orthocenter, DC Klinieken en Therapieland zijn we bij Whello ervaringsdeskundige op het gebied van zorgmarketing. Daarom hier: 7 tips om meer cliënten te werven met behulp van zorgmarketing 🚀

1. Begin eerst met een heldere merkpositionering

Misschien ben je ervan overtuigd dat jouw expertise je onderscheidt van andere zorgverleners, praktijken of klinieken. Maar let’s be honest, voor een cliënt ziet de ene witte jas er net zo uit als de andere.

Dus het is aan jou om erachter te komen waar je merk precies voor staat. Wat is er zo uniek aan jouw diensten en de manier waarop je die verleent? Zet daarbij de patiënt centraal.

Is het een spa-achtige luxe praktijk voor cliënten in het hogere segment? Of heb je een kindvriendelijk wachtruimte voor gezinnen? Kom erachter wat je bijzonder maakt en zorg ervoor dat dat duidelijk wordt. Te beginnen op de site en vervolgens op al je andere kanalen zoals social media en email marketing.

“Creating a patient-centric brand is the evolved way of building a brand.”

2. Optimaliseer je website (user experience)

Tien jaar geleden was het hebben van een website voldoende om indruk te maken op potentiële cliënten. Je kon online gevonden worden en dat was prima. Vandaag de dag wil de cliënt meer. Mensen moeten een goed gevoel krijgen door de website. Het is de eerste stap in hun reis naar jouw behandelkamer, dus zorg ervoor dat die reis compleet is uitgedacht.

Plaats jezelf in de schoenen van een cliënt. Als iemand op een willekeurige pagina van je site terechtkomt, weet hij dan binnen 5 tot 10 seconden wat jouw onderscheidende vermogen is? Waar je praktijk is gevestigd, of dat de praktijk meerdere locaties heeft? Wat je belangrijkste diensten zijn?

Tip: Wij merken regelmatig dat er alleen over de homepage is nagedacht, terwijl bezoekers vaak starten bij dieper gelegen pagina’s. Als cliënten bijvoorbeeld via Google landen op een willekeurige behandelingspagina, missen zij cruciale content die wel op de homepage is te vinden. Bedenk daarom welke content (teksten, afbeeldingen, video’s, reviews etc.) standaard op elke pagina terug zou moeten komen.

3. Zorg voor een naadloze ervaring op mobiel

‘Mobile-first’. Dat betekent dat je elke marketingactiviteit primair benaderd vanuit een mobiele telefoon. Hoe ziet de nieuwsbrief eruit op mobiel? Werkt de nieuwe behandelingspagina feilloos op mobiel?

Want tegenwoordig doen we alles op onze mobiele telefoon. Zo ook: het vergelijken van zorginstellingen. Of het inschrijven als nieuwe cliënt. Hoe vaak zien wij wel niet dat het inschrijvingsformulier een ellelange pagina is die niet goed meeschaalt met verschillende mobiele formaten.

Oftewel: de mobiele gebruikservaring is van onschatbare waarde, dus zorg voor een mobile-first website! 📱🤳

4. Cliënten bereiken door een goede vindbaarheid in Google (SEO)

Zoals je ongetwijfeld weet, is een goede SEO-strategie onmisbaar in het aantrekken van cliënten naar je website. SEO is onderdeel van een zogenaamde ‘inbound marketing strategie’. Dit houdt in dat je met jouw content inspeelt op de zorgvragen van de cliënt. Daarmee trek je bezoekers naar je website toe. Super waardevol dus!

Een aantal manieren waarop je dat kan doen:

  • Content strategie: Bepaal via de Keyword planner op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, en schrijf doorlopend rondom deze zoekwoord topics.
  • Linkbuilding: Het verkrijgen van backlinks van gerenommeerde zorg websites. Want hoe vaker andere websites naar jou refereren, hoe belangrijker jij blijkbaar bent (voor Google).
  • GMB: Het claimen en optimaliseren van je zorg organisatie op Google Mijn Bedrijf. GMB pagina’s met goede foto’s, video’s, reviews en teksten, scoren hoger in Google.
  • Index fouten laten aanpakken: Het aanmelden van je website bij Google Search Console en je webbouwer daarmee aan het werk zetten. Want hoe beter Google je website kan indexeren, hoe hoger je scoort.

5. Cliënten bereiken door te adverteren op Google (SEA)

Wat komt er boven de beste SEO-resultaten te staan in de zoekmachines? Precies: de Search Engine Advertenties, oftewel: SEA. Om extra op te vallen kan het dus ook slim zijn om te investeren in zoekmachine advertenties. Het voordeel? Je betaalt alleen als iemand daadwerkelijk klikt🖱️

Wij hebben regelmatig discussies over of je als zorgaanbieder wel of niet zou moeten adverteren op Google. Het ligt er vooral aan hoe hoog de urgentie is voor de aanwas van nieuwe cliënten. Sommige van onze opdrachtgevers adverteren alleen op bepaalde behandelingen, omdat de rest toch al volop bezet is. Het is dus een overweging die je per situatie moet maken.

6. Toon je autoriteit en deel cliënt verhalen

Je levert een geweldige dienst, hebt talloze tevreden cliënten, en bent trots op je organisatie. Maar weet de buitenwereld dit? In de huidige (online) wereld heb je net iets meer nodig om het vertrouwen te winnen van bezoekers.

Wat een belangrijk gegeven is? Cliënten vertrouwen elkaar meer dan wanneer jij roept dat je geweldig bent (iets met ‘wij van wc eend adviseren…’). Als een cliënt een goed verhaal over heeft voor jouw zorgdiensten, dan wekt dat veel vertrouwen bij jouw potentiële cliënten. Vraag proactief om deze verhalen. Deel deze in de vorm van interviews, video’s en social media posts.

Kleine baas Oscar legt uit hoe een behandeling verloopt bij onze opdrachtgever Tandarts Jordaan 📽️🎞️

7. Bedenk een review-strategie

Doorgaans laten cliënten alleen beoordelingen achter als ze daar écht gemotiveerd voor zijn, of als ze een slechte ervaring hebben gehad. Dus wat gebeurt er in het algemeen als je dit onderdeel op zijn beloop laat? Juist, de enkele slechte reviews krijgen de overhand en hebben een impact op je imago.

Als je niet actief vraagt naar beoordelingen van jouw zorgdiensten, dan is dat een gemiste kans. Een medewerker iedere keer aan een cliënt laten vragen of diegene een review achter wil laten is wellicht omslachtig. Dat is waarom wij geautomatiseerde beoordelingen (automation) aanbevelen als onderdeel van jouw marketingstrategie. Bij slechte scores kun je nagaan wat beter kan. Bij goede scores is dat een geweldige boost voor je organisatie⭐⭐⭐⭐⭐!

Over Whello
Met meer dan 35 digitale specialisten helpen we grote en kleine zorgaanbieders met groeien. Whello is erkend in de Emerce100 en heeft de titel ‘snelstgroeiende marketing bureau’ in de FD Gazellen Awards.

Samenwerken met zorgmarketing specialist Whello? Wij weten uit ervaring dat je alleen succes boekt als je co-creëert met ons. Wij denken daarom mee over je propositie. Andersom vragen we je doorlopend een bijdrage te leveren aan de marketingacties. Wie anders begrijpt de nuances van je doelgroep beter dan jij?

Profiteer ook van onze expertise in de zorg en vraag een gesprek aan.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute