Als kersverse marketingmanager komt er veel op je af. Om de druk nog hoger te leggen: ze zeggen weleens dat de eerste 3 maanden cruciaal zijn voor hoe jij het overall gaat doen.

Maar binnen 3 maanden kun je niet zomaar van alles laten zien. Er gaat vaak tijd overheen totdat je een keer meetbare resultaten hebt. Dus hoe bewijs je jouw waarde als marketingmanager in de eerste maanden? Wat kun je wél al doen?

In mijn rol als marketingstrateeg bij Whello heb ik de afgelopen jaren het genoegen gehad om met talloze marketingmanagers te mogen samenwerken. Ik heb managers ontmoet die met een groot team vooral de strategie uitstippelde, waar anderen juist met een klein team en een hands-on mentaliteit ook prima resultaten behaalden.

In deze blueprint heb ik alle ervaringen gebundeld in een stappenplan die jou als startende marketingmanager houvast bied.

Stap 1: ken de doelen van het bedrijf

Voordat je überhaupt plannen maakt, wil je precies weten welke doelen het bedrijf voor ogen heeft. Waar willen ze binnen een half jaar, binnen een jaar of op de langere termijn staan?

Meer sales behalen is vaak een doel. Maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer online zichtbaarheid of een sterker werkgeversmerk. Krijg die bedrijfsdoelen helder, zodat je jouw marketingdoelen erop kunt afstemmen.

Tip: Gebruik de BHAG als methode om een inspirerend doel te formuleren. Bedenk vervolgens allerlei subdoelen en KPI’s om dit grote doel te bereiken.

bhag-marketing-manager-doel

Stap 2: ken je teamleden (en hun kwaliteiten)

Als marketingmanager heb je waarschijnlijk een marketing team onder je hoede. Daar kun je van profiteren. Of nee, daar móet je van profiteren. Neem daarom de tijd om uitgebreid met alle teamleden één op één kennis te maken. Wat zijn hun talenten op marketinggebied? Waar zijn ze minder goed in? Wat willen ze leren? Wat houdt hun rol op dit moment in?

Zo kun je ontdekken wie je het beste kunt inzetten voor welk project. Denk ook zeker mee met teamleden die niet helemaal op hun plek zitten. Wellicht kun je hen meer uitdaging bieden om te voorkomen dat zij naar een andere baan op zoek gaan.

Tip: Wij zetten regelmatig een Insights Discovery test in om de verschillende sterktes en valkuilen van teamleden te analyseren. Zo begrijp je elkaar beter en kun je teamleden meer in hun kracht zetten.

Stap 3: stem marketing en sales op elkaar af

Marketing en sales trekken nauw met elkaar op. De marketingafdeling zorgt – als het goed is – voor leadgeneratie. De salesafdeling kan van die leads vervolgens concrete verkopen maken. Het salesteam heeft dus jouw afdeling nodig om hun werk goed te doen, en andersom.

Het is belangrijk dat jullie samen toewerken naar hetzelfde doel (meer verkopen). Informeer daarom bij het salesteam naar dingen als:

  • Welke vragen stellen prospects?
  • Welke prospects doen daadwerkelijk een aankoop?
  • Welke prospects gaan niet over tot een aankoop?
  • Via welke kanalen komen de meest succesvolle leads binnen?
  • Welke kanalen leveren nauwelijks (succesvolle) leads op?

Op basis van de antwoorden op die vragen kun je je marketingstrategie bijstellen. Je kunt bijvoorbeeld de persona’s aanpassen, content aanpassen of de focus leggen op de specifieke kanalen die het meest succesvol zijn. Daarmee trek je de juiste mensen aan.

Tip: Probeer direct een goede relatie op te bouwen met het salesteam. Het gebeurt dikwijls dat sales en marketingteams langs elkaar heen werken, of nog erger; naar elkaar vingerwijzen bij tegenvallende resultaten.

Stap 4: Maak kennis met andere stakeholders

Je teamleden zijn niet de enige mensen die je beter wilt leren kennen. Plan ook een kennismaking met andere stakeholders.

Ga bijvoorbeeld om tafel zitten met belangrijke leveranciers. Ga na welke diensten zij leveren en welke waarde ze bieden voor je bedrijf. Zo kun je ook beslissen of je bepaalde samenwerkingen wel of niet wilt voortzetten.

Werkt het bedrijf samen met retailers, distributeurs of andere mensen? Ga ook met hen in gesprek. Soms kunnen daar interessante kansen uit voortkomen.

Verder wil je kennismaken met collega’s van andere afdelingen. Zo zal je soms met de productiemanager of juist met de CEO moeten optrekken om tot waardevolle content te komen. Dan kun je maar beter alvast een kop koffie met elkaar drinken.

Stap 5: ga op zoek naar quick wins

Er is altijd wel laaghangend fruit. Ga op zoek naar de quick wins om te laten zien dat je snel beslissingen kunt nemen en actie onderneemt.

Voer in elk geval een paar eenvoudige, maar toch waardevolle veranderingen door in de eerste weken. Denk aan:

  • Kijk of je bepaalde taken kunt automatiseren.
  • Staak samenwerkingen met externe partijen die weinig opleveren.
  • Stop met marketingkanalen waar je doelgroep niet aanwezig is (met weinig interactie).
  • Optimaliseer bepaalde pagina’s op je website (conversion rate optimization).
  • Herschrijf de copy op je website naar een overtuigender merkverhaal.
  • Pas content repurposing toe bij content die goed scoort (opnieuw plaatsen van content).
  • Start een retargeting-campagne, om alle geïnteresseerde websitebezoekers opnieuw te benaderen.

Stap 6: kijk kritisch naar de social-media-kanalen

Social media zijn niet weg te denken uit een goede marketingstrategie. Kanalen als Linkedin en Instagram kunnen je snel inzicht geven hoe het bedrijf ervoor staat, wat de doelgroep bezighoud en hoe je concurrenten daarop inspelen. Werp hier dan ook een kritische blik op. Onderzoek bijvoorbeeld de volgende dingen:

  • Wat zijn populaire social-media-kanalen onder je doelgroep?
  • Op welke kanalen is het bedrijf actief en hoe vaak posten jullie?
  • Hoe goed worden de posts bekeken? Is er interactie met volgers?
  • Hoeveel leads leveren deze social-media-kanalen op?
  • Wat doen sterke concurrenten op deze kanalen?
  • Hoe goed doet jouw merk het op social media vergeleken met concurrenten?

Stap 7: breng de funnel in kaart

De kans is groot dat jouw bedrijf een marketing- en salesfunnel heeft. Om je marketingactiviteiten te stroomlijnen, wil je helder hebben hoe die funnel verloopt. Welke marketingactiviteiten past het bedrijf toe? Hoe worden klanten aangetrokken? Wanneer gaan zij over tot een aankoop? Hoe vaak heeft sales daarna contact met deze prospects?

Breng dat alles in kaart. Die funnel helder hebben, helpt je om te bepalen op welke marketingkanalen je moet focussen. Ook geeft het je inzicht in mogelijke kansen voor marketing automation.

Stap 8: doe een SEO-audit

Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke manier om mensen naar je website te trekken. SEO-pagina’s zijn een goede vorm van ‘pull marketing’. In plaats van mensen naar je website te pushen, komen zij automatisch op je site via informatie die ze zelf willen lezen.

Ga na welke zoektermen jouw ideale doelgroep gebruikt en hoeveel organisch verkeer bepaalde pagina’s nu trekken.

Tip: Vaak levert zo’n zoekwoordenanalyse interessante inzichten op. Naast SEO-kansen, krijg je zo een goed beeld van het zoekgedrag van de doelgroep. Als marketingmanager is dit een mooie manier om je in de doelgroep in te leven.

Stap 9: maak een budgetplan

Je kunt nog zulke mooie marketingplannen hebben, uiteindelijk moeten ze wel matchen met het financiële plaatje. Maak daarom een financieel plan waarin staat waar je het marketingbudget aan besteedt. Die budgettering helpt je ook om je plannen concreet te maken en dwingt je om naar bespaarkansen te kijken.

Tip: In jouw positie is het extra belangrijk om de verwachtingen te managen. Leuk, al die ambitieuze doelen, maar is het beschikbaar gestelde marketingbudget wel toereikend? Maak een break-down berekening van het marketingbudget, naar het aantal websitebezoekers (op basis van het gemiddelde cost per click), naar het verwachte aantal leads (op basis van het conversiepercentage).

Stap 10: automatiseer waar mogelijk

Niet alles hoeft handmatig te gebeuren. Er bestaan allerlei online tools om marketing te automatiseren. Maar daar weet jij als marketingmanager vast alles van.

Nu is het aanbod aan software enorm, net als het prijsverschil tussen verschillende typen software. Ga daarom na welke software het bedrijf op dit moment gebruikt. Bevalt die software goed? Hoeveel kost het en is dat een gangbare prijs. Kies waar nodig voor andere software en zet het abonnement stop voor tools die niets opleveren.

Kijk verder naar extra software die jouw team werk uit handen kan nemen. Plaatst jouw team bijvoorbeeld nog handmatig vacatures door op jobsites? Dat kan vast een stuk efficiënter met een goede recruitment software tool.

Mijn favoriete tools?

  • Marketing automation: Hubspot of ActiveCampaign
  • Dashboards: Google Data Studio
  • SEO analyses: Semrush
  • Social management: Sprout Social of Hootsuite
  • Projectmanagement tool: Asana

Stap 11: maak een contentplan

Marketing en content gaan hand in hand. Dus als je met de marketingstrategie aan de slag gaat, dan kan je ook niet zonder nieuwe content.

Maak een plan voor de content die nodig is. Denk aan video’s, e-mails, blogartikelen, webteksten of social-media-posts. Noteer daarin zowel nieuwe content als de broodnodige aanpassingen aan bestaande content.

Maak een contentkalender en verdeel de taken. Dan kun je een tijdje vooruit en weet elk teamlid wat hem of haar te doen staat.

Tip: Marketingteams falen vaak in de uitvoer van alle contentplannen. Dus evalueer je contentkalender regelmatig met het team. Was het wel realistisch? Waarom hebben we niet alle content kunnen realiseren? Welke resources hebben we nog nodig?

Stap 12: voeg alles samen in een marketingplan

Nu heb je een heleboel stappen gezet en plannen gemaakt. Aan jou de taak om alles samen te voegen tot een compleet marketingplan. Daarin zet je alle acties en hang je daar een planning aan. Dit plan helpt je om gefocust te blijven op de doelen én geeft het managementteam een goed beeld bij waar je mee aan de slag gaat. Jouw goede eerste indruk is gemaakt!

Tip: Presenteer je marketingplan met een aantal mooie slides. Zo maak je een goede indruk en krijg je iedereen achter je visie. Maak vervolgens een strakke planning in een projectmanagement tool (zoals Asana) waar iedereen bij kan. Geen excuses. Of zoals we bij Whello zeggen: Let’s do this 💪

Af en toe even spiegelen?

‘Heb je even tijd voor me? Ik wil even wat bij je spiegelen.’ Als marketingstrateeg bij Whello krijg ik deze vraag vrij regelmatig. Soms zoeken opdrachtgevers daarbij vooral naar bevestiging; op de juiste weg te zijn, toetsen van de strategie, of om te horen of ze met hun idee een ‘gouden ei’ te pakken te hebben. De groei van het merk ligt namelijk in jouw handen als marketingmanager. De verantwoordelijkheid die dat meebrengt kan soms best lastig zijn. Soms ‘even spiegelen’ is dan prettig.

Naast marketingstrategen, kun je bij Whello een eigen marketingteam samenstellen, bestaande uit marketeers, webdesigners, copywriters of creatieven. Laat ons weten wanneer je klaar bent voor een koffieafspraak.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute