Dat online marketing zo goed meetbaar is, maakt het mogelijk om elke uitgegeven euro te verantwoorden. Resultaten waren nog nooit zo tastbaar en dat betekent dat de directeur continu in je nek zit te hijgen. Want elke euro moet zichzelf terugbetalen. Maar hoeveel budget moet je eigenlijk vrijmaken voor online marketing activiteiten?

Daarvoor baseren we ons op resultaten uit een uitvoerig Amerikaans onderzoek (bron: Forrester Research) naar de ontwikkelingen op marketingafdelingen. Op basis van die bevindingen zou je een betere schatting moeten doen over het vrij te maken budget aan online marketing activiteiten.

De verdeling van marketingbudgetten

Sinds 2009 zijn marketingbudgetten op consistente wijze gestegen. In 2018 werd 41% van dat marketingbudget besteed aan online marketing. Dit percentage is gestegen naar 45% in 2020. Verder is de verwachting dat:

  • Social media investeringen zullen blijven groeien, met een jaarlijkse groei van 17% tussen 2016 en 2021. In 2018 waren de social media uitgaven zo’n 25% uitmaken van de totale online uitgaven.
  • Mobile marketing is zo gegroeid dat het niet meer als een afzonderlijk kanaal wordt gezien in de budgettering. Er wordt vanuit gegaan dat bij alle kanalen, mobile een inclusieve rol heeft. Mobile marketing is onmisbaar en zal steeds meer de boventoon voeren.
  • De grootste groei binnen online marketing komt op naam van online video. De verwachte investeringen in dit medium verdubbelen in 2021 ten opzichte van 2016. Denk aan de investeringen in een videocampagne, productvideo’s of live video streaming (zoals webinars). De mogelijkheden zijn uiteenlopend en dat geldt dus ook voor het budget.
  • Investeringen in betaald zoeken, display-advertenties, advertenties op sociale media, online videoadvertenties en e-mailmarketing zullen naar verwachting in 2021 zo’n 46% van alle advertenties vertegenwoordigen.

Hoeveel budget moet jouw bedrijf vrijmaken voor marketing?

De komende jaren komt er meer budget vrij voor online marketing activiteiten. Maar hoeveel moet jij dan vrijmaken? Hoewel de bovenstaande gegevens uitgaan van Amerikaanse resultaten, kunnen ze wel als leidraad worden gebruikt bij de budgettering. Voor de rest is bekend dat:

  • Er meer geld wordt uitgegeven aan online marketing en dat dit ten koste gaat van traditionele advertentiekanalen.
  • Marketingbudgetten tussen 7 en 9% van de totale omzet liggen.
  • B2C bedrijven gemiddeld meer uitgeven aan marketing dan B2B bedrijven.
  • Kleinere bedrijven een hoger percentage van hun totale inkomsten uitgeven aan marketing.
  • Zoek- en displaymarketing het leeuwendeel van het digitale budget vertegenwoordigen.

 

welk marketing budget
Tabel: het resultaat van een enquête onder marketingprofessionals van allerlei soorten bedrijven.

 

Wat te doen?

Wat jij nu moet doen? Bovenstaande benchmark gegevens goed in acht nemen en vergelijken met jullie huidige marketingbudget. Daarna mag je gaan rekenen…en natuurlijk hopen dat de directeur instemt met jouw budgetvoorstel. Succes!

Heb je nog vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze marketing strategen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute