Dat online marketing zo goed meetbaar is, maakt het mogelijk om elke uitgegeven euro te verantwoorden. Resultaten waren nog nooit zo tastbaar en dat betekent dat de directeur continu in je nek zit te hijgen. Want elke euro moet zichzelf terugbetalen. Maar hoeveel budget moet je eigenlijk vrijmaken voor online marketing activiteiten?
Daarvoor baseren we ons op resultaten uit een uitvoerig Amerikaans onderzoek (bron: Forrester Research) naar de ontwikkelingen op marketingafdelingen. Op basis van die bevindingen zou je een betere schatting moeten doen over het vrij te maken budget aan online marketing activiteiten.
De verdeling van marketingbudgetten
Sinds 2009 zijn marketingbudgetten op consistente wijze gestegen. In 2019 werd 41% van dat marketingbudget besteed aan online marketing. Dit percentage is gestegen naar 45% in 2021. Verder is de verwachting dat:
- Social media investeringen zullen blijven groeien, met een jaarlijkse groei van 17% tussen 2016 en 2021. In 2018 waren de social media uitgaven zo’n 25% uitmaken van de totale online uitgaven.
- Mobile marketing is zo gegroeid dat het niet meer als een afzonderlijk kanaal wordt gezien in de budgettering. Er wordt vanuit gegaan dat bij alle kanalen, mobile een inclusieve rol heeft. Mobile marketing is onmisbaar en zal steeds meer de boventoon voeren.
- De grootste groei binnen online marketing komt op naam van online video. De verwachte investeringen in dit medium verdubbelen in 2021 ten opzichte van 2016. Denk aan de investeringen in een videocampagne, productvideo’s of live video streaming (zoals webinars). De mogelijkheden zijn uiteenlopend en dat geldt dus ook voor het budget.
- Investeringen in betaald zoeken, display-advertenties, advertenties op sociale media, online videoadvertenties en e-mailmarketing zullen naar verwachting in 2021 zo’n 46% van alle advertenties vertegenwoordigen.
Hoeveel budget moet jouw bedrijf vrijmaken voor online marketing?
De komende jaren komt er meer budget vrij voor online marketing activiteiten. Maar hoeveel moet jij dan vrijmaken? Hoewel de bovenstaande gegevens uitgaan van Amerikaanse resultaten, kunnen ze wel als leidraad worden gebruikt bij de budgettering. Voor de rest is bekend dat:
- Er meer geld wordt uitgegeven aan online marketing en dat dit ten koste gaat van traditionele advertentiekanalen.
- Marketingbudgetten tussen 7 en 9% van de totale omzet liggen.
- B2C bedrijven gemiddeld meer uitgeven aan marketing dan B2B bedrijven.
- Kleinere bedrijven een hoger percentage van hun totale inkomsten uitgeven aan marketing.
- Zoek- en displaymarketing het leeuwendeel van het digitale budget vertegenwoordigen.
Wat te doen?
Wat jij nu moet doen? Bovenstaande benchmark gegevens goed in acht nemen en vergelijken met jullie huidige marketingbudget. Daarna mag je gaan rekenen…en natuurlijk hopen dat de directeur instemt met jouw budgetvoorstel. Succes!
Heb je nog vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze marketing strategen!
Nog niet uitgelezen? Lees hier dan verder over online marketing: