Dat online marketing zo goed meetbaar is, maakt het mogelijk om elke uitgegeven euro te verantwoorden. Resultaten waren nog nooit zo tastbaar en dat betekent dat de directeur continu in je nek zit te hijgen. Want elke euro moet zichzelf terugbetalen. Maar hoeveel budget moet je eigenlijk vrijmaken voor online marketing activiteiten?

Daarvoor baseren we ons op resultaten uit een uitvoerig Amerikaans onderzoek (bron: Forrester Research) naar de ontwikkelingen op marketingafdelingen. Op basis van die bevindingen zou je een betere schatting moeten doen over het vrij te maken budget aan online marketing activiteiten.

De verdeling van marketingbudgetten

Sinds 2009 zijn marketingbudgetten op consistente wijze gestegen. Omdat er geen aanwijzingen zijn dat deze trend zal veranderen, zullen de budgetten van 2018 iets hoger zijn dan die van 2017. In 2018 zal zo’n 41% van het marketingbudget worden besteed aan online marketing. Dit percentage zal naar verwachting toenemen tot 45% in 2020. Verder is de verwachting dat:

  • Social media investeringen zullen blijven groeien, met een jaarlijkse groei van 17% tussen 2016 en 2021. In 2018 zullen social media uitgaven zo’n 25% uitmaken van de totale online uitgaven.
  • Mobile marketing is zo gegroeid dat het niet meer als een afzonderlijk kanaal wordt gezien in de budgettering. Er wordt vanuit gegaan dat bij alle kanalen, mobile een inclusieve rol heeft. Mobile marketing is onmisbaar en zal steeds meer de boventoon voeren.
  • De grootste groei binnen online marketing komt op naam van online video. De verwachte investeringen in dit medium verdubbelen in 2021 ten opzichte van 2016. Denk aan de investeringen in een videocampagne, productvideo’s of live video streaming (zoals webinars). De mogelijkheden zijn uiteenlopend en dat geldt dus ook voor het budget.
  • Investeringen in betaald zoeken, display-advertenties, advertenties op sociale media, online videoadvertenties en e-mailmarketing zullen naar verwachting in 2021 zo’n 46% van alle advertenties vertegenwoordigen.

Welke sociale media moet je inzetten?

Facebook blijft koning. Zo’n 90% van social media gebruikers zit op Facebook en het belang daarvan hoeft dus niet te worden onderstreept. Ook Instagram zal groeien, terwijl andere sociale kanalen zoals Pinterest en Twitter een relatief laag aandeel houden; in 2020 zo’n 30% van de gebruikers. De nadruk zal de komende jaren dus op Facebook komen te liggen, dat ook steeds meer advertentieruimte afsnoept van Google. Ook Instagram blijft aantrekkelijk.

Hoeveel budget moet jouw bedrijf vrijmaken voor marketing?

De komende jaren komt er meer budget vrij voor online marketing activiteiten. Maar hoeveel moet jij dan vrijmaken? Hoewel de bovenstaande gegevens uitgaan van Amerikaanse resultaten, kunnen ze wel als leidraad worden gebruikt bij de budgettering. Voor de rest is bekend dat:

  • Er meer geld wordt uitgegeven aan online marketing en dat dit ten koste gaat van traditionele advertentiekanalen.
  • Marketingbudgetten tussen 7 en 9% van de totale omzet liggen.
  • B2C bedrijven gemiddeld meer uitgeven aan marketing dan B2B bedrijven.
  • Kleinere bedrijven een hoger percentage van hun totale inkomsten uitgeven aan marketing.
  • Zoek- en displaymarketing het leeuwendeel van het digitale budget vertegenwoordigen.
welk marketing budget
Tabel: het resultaat van een enquête onder marketingprofessionals van allerlei soorten bedrijven in 2017.

Wat te doen?

Wat jij nu moet doen? Bovenstaande benchmark gegevens goed in acht nemen en vergelijken met jullie huidige marketingbudget. Daarna mag je gaan rekenen…en natuurlijk hopen dat de directeur instemt met jouw budgetvoorstel. Succes!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17