Als bedrijf kom je niet onder marketing uit. Van goede copy op je website tot gelikte plaatjes op social media en geoptimaliseerde Google Ads-campagnes. Maar moet je voor elk marketingspecialisme iemand in dienst nemen? Nee, vaak niet. We geven ons eerlijke advies vanuit onze ervaring met het werken voor grote opdrachtgevers zoals Maandag en anderzijds scale-ups zoals Mobietrain. Wanneer is in-house marketing verstandig en wanneer kun je beter je marketing uitbesteden?

Waarom in-house marketing?

Een interne marketeer hebben is zinvol. Diegene kent je bedrijf door en door. Je betaalt een vast bedrag (salaris) en weet dat diegene elke week X uur tot je beschikking staat. Die persoon kent het merkverhaal en de tone of voice als geen ander. Geef hem een willekeurige opdracht, en er rolt ongetwijfeld iets uit wat aansluit op jouw bedrijf.

Waarschijnlijk heeft die marketeer zo zijn specialismen. Hij is meester in goede copy, kent social media op z’n duimpje of draait al heel wat jaren mee in contentmarketing. Daarmee heb je essentiële kennis in huis.

En waarom dan marketing uitbesteden?

Vanzelfsprekend weet die ene marketeer niet alles. Nu kun je natuurlijk meer marketeers aannemen. De vraag is alleen: hoe groot wil je je marketingteam maken? Hoeveel budget heb je om al die mensen te betalen? En is er capaciteit om een groot team aan te sturen? Er zit om al die redenen een grens aan hoe groot je team kan groeien.

Er dan speelt nog iets: voor sommige expertises heb je niet structureel een in-house professional nodig. Als je twee keer per jaar e-mailmarketingcampagnes opzet, zou het zonde zijn als je een e-mailmarketeer aanneemt die acht maanden per jaar niets te doen heeft.

Wat we vaak zien, is dat bedrijven specifieke aspecten van hun marketing uitbesteden. Ze hebben bijvoorbeeld af en toe teksten nodig. Dan is het fijn als een externe copywriter dat per project kan oppakken. Zo zit je niet vast aan een medewerker in vaste dienst, maar weet je toch zeker dat het goed gebeurt. En dat zonder vaste loonkosten.

Best-practice: brandmanagement in-house, specialismen uitbesteden

Hoe onze meest succesvolle opdrachtgevers hun marketing hebben ingericht? Die houden hun brand management in huis. Dus het formuleren van de missie, storytelling, grafische vormgeving die daarbij aansluit, etc. Dat is bij uitstek iets waar jouw interne marketeer of team zich op kan storten.

Besteed daarnaast specialismen uit waarvoor je niet dagelijks een professional op de werkvloer nodig hebt of die zo specifiek zijn dat je er niet altijd werk in hebt. Denk aan Google Ads-campagnes, conversie-optimalisatie of marketing automation. Of overall optimalisatie van je campagnes.

Wanneer het tijd is om aan een externe te denken?

Hoe weet je dat het slim is om je marketing aan een externe specialist over te laten? Dit zijn 6 signalen dat het tijd is om met een zzp’er of bureau kennis te maken.

1. De resultaten vallen tegen
Je in-house marketingteam mag dan keihard werken. De resultaten vallen tegen. Dat kan komen doordat je medewerkers omkomen in het werk. Ze hebben nauwelijks tijd om met een kritische blik naar campagne-optimalisatie te kijken.

Dan is het tijd om er een extern team bij te betrekken dat met een kritische blik meekijkt. Zij kunnen je helpen om marketingcampagnes wél succesvol te maken.

2. Je komt handen tekort
Zijn je marketingmedewerkers op het randje van overwerkt door de grote workload? Vooral bij kleine teams belandt vaak een groot aantal taken op het bordje van de marketeer.

Moet je dat allemaal bij die één, twee of drie mensen willen neerleggen? Nou nee. Voorkom dat je medewerker met een burn-out thuis komt te zitten. Kijk kritisch wat je kunt uitbesteden en waarvoor je mogelijk een extra interne medewerker nodig hebt.

3. Je plannen liggen al te lang op de plank
Roep je al een half jaar dat het hoog tijd is om actiever te worden op social media, maar komt het er niet van? Of schuif je het schrijven van blogartikelen steeds voor je uit? Als je al stress krijgt bij het horen van de woorden “We moeten ook nog iets met…”, dan is het tijd om er expertise bij te halen. Een externe kan dit voor je uit handen nemen.

4. Het is te specialistisch
Natuurlijk is het fantastisch dat jouw social-media-marketeer ook fotografietalent heeft, handig is met grafisch ontwerp en best aardig teksten kan schrijven. Maar moet je al die taken wel willen neerleggen bij iemand die daar niet voor is opgeleid en aangenomen? “Schoenmaker blijf bij je leest”, zeiden ze vroeger. “Besteed specialismen uit aan een expert”, zouden wij nu zeggen.

Laat bijvoorbeeld copywriting over aan iemand die daar kennis van heeft. Dan kan je marketeer doen waar hij het beste in is.

5. Je bent klaar met de “probeerfase”
Ben je vooral van het “proberen” en heb je geen idee waarom sommige dingen wel en andere niet werken? Weet je bijvoorbeeld niet waarom je Instagram-advertenties de laatste tijd meer kosten per klik? Heb je geen idee waarom je websitebezoekers dalen? En wil je het allemaal structureler en met een gedegen plan aanpakken?

Marketing betekent resultaten analyseren, daar conclusies aan verbinden en die vertalen naar optimalisaties. Dát is bij uitstek waar een extern marketingbureau bij kan helpen.

6. Je wilt automatiseren
Marketing automation is de toekomst. Je wilt klanten met goede content bereiken op het moment dat zij klaar zijn voor je product of dienst. Er bestaan handige tools die je leven in dat opzicht makkelijker maken. Denk aan Hubspot en ActiveCampaign. Betrek er een expert bij als je daar mee mee wilt. Zo creëer je contentfunnels die je veel leads opleveren én die jou en je team tijd besparen.

Succesvol uitbesteden? Maak je intenties vooraf duidelijk

Een samenwerking met een externe kan volgens ons alleen maar succesvol worden als je als opdrachtgever vooraf duidelijk maakt wat de doelstellingen zijn. Wat verwacht je exact qua resultaat? En wat verwacht je dat er geleverd wordt? Zo weten beide partijen wat de verwachtingen zijn en kun je gericht voor een specialist kiezen met de beste plannen.

Stel je zoekt hulp voor je social media campagnes. Maak je opdracht dan zo concreet zoals: “We willen meer merkbekendheid door 30% meer websitebezoekers te genereren en de omzet moet binnen 6 maanden met 20% groeien (resultaat). Daarnaast willen we nieuwe creatieve uitingen laten creëren en dienen deze elke 3 maanden geëvalueerd te worden (deliverables).”

Succes met je marketinguitdaging 👍

Opzoek naar advies voor jouw marketingsituatie? Je kan altijd contact opnemen voor een belletje of kopje koffie.

Verder lezen?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute