Als bedrijf kom je niet onder marketing uit. Van goede copy op je website tot gelikte plaatjes op social media en geoptimaliseerde Google Ads-campagnes. Maar moet je voor elk marketingspecialisme iemand in dienst nemen?
Nee, vaak niet. We delen onze ervaring met het werken voor grote opdrachtgevers zoals Maandag en anderzijds scale-ups zoals Mobietrain.
Wanneer is in-house marketing verstandig en wanneer kun je beter je marketing uitbesteden?
Waarom in-house marketing?
Een interne marketeer hebben is zinvol. Diegene kent je bedrijf door en door. Je betaalt een vast bedrag (salaris) en weet dat diegene elke week X uur tot je beschikking staat. Die persoon kent het merkverhaal en de tone of voice als geen ander. Geef hem een willekeurige opdracht, en er rolt ongetwijfeld iets uit wat aansluit op jouw bedrijf.
Waarschijnlijk heeft die marketeer zo zijn specialismen. Hij is meester in goede copy, kent social media op z’n duimpje of draait al heel wat jaren mee in contentmarketing. Daarmee heb je essentiële kennis in huis.
En waarom dan marketing uitbesteden?
Vanzelfsprekend weet die ene marketeer niet alles. Nu kun je natuurlijk meer marketeers aannemen. De vraag is alleen: hoe groot wil je je marketingteam maken? Hoeveel budget heb je om al die mensen te betalen? En is er capaciteit om een groot team aan te sturen? Er zit om al die redenen een grens aan hoe groot je team kan groeien.
Er dan speelt nog iets: voor sommige expertises heb je niet structureel een in-house professional nodig. Als je twee keer per jaar e-mailmarketingcampagnes opzet, zou het zonde zijn als je een e-mailmarketeer aanneemt die acht maanden per jaar niets te doen heeft.
Wat we vaak zien, is dat bedrijven specifieke aspecten van hun marketing uitbesteden. Ze hebben bijvoorbeeld af en toe teksten nodig. Dan is het fijn als een externe copywriter dat per project kan oppakken. Zo zit je niet vast aan een medewerker in vaste dienst, maar weet je toch zeker dat het goed gebeurt. En dat zonder vaste loonkosten.
Best-practice: brandmanagement in-house, specialismen uitbesteden
Hoe onze meest succesvolle opdrachtgevers hun marketing hebben ingericht? Die houden hun brand management in huis. Dus het formuleren van de missie, storytelling, grafische vormgeving die daarbij aansluit, etc. Dat is bij uitstek iets waar jouw interne marketeer of team zich op kan storten.
Besteed daarnaast specialismen uit waarvoor je niet dagelijks een professional op de werkvloer nodig hebt of die zo specifiek zijn dat je er niet altijd werk in hebt. Denk aan Google Ads-campagnes, conversie-optimalisatie of marketing automation. Of overall optimalisatie van je campagnes.
Wanneer het tijd is om aan een externe te denken?
Hoe weet je dat het slim is om je marketing aan een externe specialist over te laten? Dit zijn 6 signalen dat het tijd is om met een zzp’er of bureau kennis te maken.
1. De resultaten vallen tegen
Je in-house marketingteam mag dan keihard werken. De resultaten vallen tegen. Dat kan komen doordat je medewerkers omkomen in het werk. Ze hebben nauwelijks tijd om met een kritische blik naar campagne-optimalisatie te kijken.
Dan is het tijd om er een extern team bij te betrekken dat met een kritische blik meekijkt. Zij kunnen je helpen om marketingcampagnes wél succesvol te maken.
2. Je komt handen tekort
Zijn je marketingmedewerkers op het randje van overwerkt door de grote workload? Vooral bij kleine teams belandt vaak een groot aantal taken op het bordje van de marketeer.
Moet je dat allemaal bij die één, twee of drie mensen willen neerleggen? Nou nee. Voorkom dat je medewerker met een burn-out thuis komt te zitten. Kijk kritisch wat je kunt uitbesteden en waarvoor je mogelijk een extra interne medewerker nodig hebt.
3. Je plannen liggen al te lang op de plank
Roep je al een half jaar dat het hoog tijd is om actiever te worden op social media, maar komt het er niet van? Of schuif je het schrijven van blogartikelen steeds voor je uit? Als je al stress krijgt bij het horen van de woorden “We moeten ook nog iets met…”, dan is het tijd om er expertise bij te halen. Een externe kan dit voor je uit handen nemen.
4. Het is te specialistisch
Natuurlijk is het fantastisch dat jouw sociale media marketeer ook fotografietalent heeft, handig is met grafisch ontwerp en best aardig teksten kan schrijven. Maar moet je al die taken wel willen neerleggen bij iemand die daar niet voor is opgeleid en aangenomen? “Schoenmaker, blijf bij je leest”, zeiden ze vroeger. “Besteed specialismen uit aan een expert”, zouden we nu zeggen.
Laat bijvoorbeeld copywriting over aan iemand die daar kennis van heeft. Dan kan je marketeer doen waar hij het beste in is.
5. Je bent klaar met de “probeerfase”
Ben je vooral van het “proberen” en heb je geen idee waarom sommige dingen wel en andere niet werken? Weet je bijvoorbeeld niet waarom je Instagram-advertenties de laatste tijd meer kosten per klik? Heb je geen idee waarom je websitebezoekers dalen? En wil je het allemaal structureler en met een gedegen plan aanpakken?
Marketing betekent resultaten analyseren, daar conclusies aan verbinden en die vertalen naar optimalisaties. Dát is bij uitstek waar een extern marketingbureau bij kan helpen.
6. Je wilt automatiseren
Marketing automation is de toekomst. Je wilt klanten met goede content bereiken op het moment dat zij klaar zijn voor je product of dienst. Er bestaan handige tools die je leven in dat opzicht makkelijker maken. Denk aan Hubspot en ActiveCampaign. Betrek er een expert bij als je daar meer mee wilt. Zo creëer je content-funnels die je veel leads opleveren én die jou en je team tijd besparen.
Succesvol uitbesteden? Maak je intenties vooraf duidelijk
Een samenwerking met een externe kan volgens ons alleen maar succesvol worden als je als opdrachtgever vooraf duidelijk maakt wat de doelstellingen zijn. Wat verwacht je exact qua resultaat? En wat verwacht je dat er geleverd wordt? Zo weten beide partijen wat de verwachtingen zijn en kun je gericht voor een specialist kiezen met de beste plannen.
Stel je zoekt hulp voor je social media campagnes. Maak je opdracht dan zo concreet zoals: “We willen meer merkbekendheid door 30% meer websitebezoekers te genereren en de omzet moet binnen 6 maanden met 20% groeien (resultaat). Daarnaast willen we nieuwe creatieve uitingen laten creëren en dienen deze elke 3 maanden geëvalueerd te worden (deliverables).”
Succes met je marketinguitdaging 👍
Opzoek naar advies voor jouw marketingsituatie? Je kan altijd contact opnemen voor een belletje of kopje koffie.
Verder lezen?
- Top 5 fouten die worden gemaakt bij het uitbesteden van SEO
- Beste marketingbureau kiezen? Stel deze 8 kritische vragen
- In 4 stappen naar een B2B marketing strategie
- Waarom je online marketing uitbesteden? 10 redenen!
- Top 12 e-commerce marketing strategieën voor 2022
- Hoe je voor de juiste online marketing bureau kiest?