De zoektocht naar een goed online marketing bureau is geen eenvoudige klus. Alleen al in Amsterdam zijn tientallen online marketing bureaus gevestigd. Zoals in vele vakgebieden het geval is, draait het ook bij online marketing bureaus om de kleine details die het verschil maken. Hoe kies je met welk online marketing bureau je aan de slag gaat? En op welke eigenschappen van een online marketing bureau moet je letten?
Een goed online marketing bureau weet zich volgens ons te onderscheiden op basis van 5 eigenschappen. Om te voorkomen dat dit volledige artikel om Whello draait, heb ik geprobeerd om de onderstaande informatie zo objectief mogelijk te geven. Pinky promise 😉
1. Aantoonbare vakkennis
Dat kennis macht is, geldt vooral in de digitale wereld. Bij een online marketing bureau gaat het vooral om kennis over Webdesign SEO, SEA, Sociale media en Analytics.
- Deelt het online marketing bureau tips op hun website middels een blog?
- Maken ze webinars en podcasts?
- Posten ze regelmatig op hun social media kanalen?
Dit toont allen aan dat zij up-to-date blijven met de ontwikkelingen en graag hun visie en kennis hierover delen. Zij zijn tenslotte de expert op het gebied van online marketing.
2. Relevante branche ervaring
Het is wenselijk dat het online marketing bureau ook ervaring heeft met klanten uit jouw branche. Overigens wordt dit niet altijd op de website getoond, vraag hier dan telefonisch naar. Het online marketing bureau kan zo precies laten zien welke aanpak is gevolgd en wat dit heeft opgeleverd. Iedere branche kent zo zijn eigen taal.
Juist om deze reden heeft Whello verschillende branche pagina’s, waarop wij laten zien in welke branches wij gespecialiseerd zijn.
3. Realistische verwachtingen
Bedenk van tevoren wat jij uit de samenwerking wilt halen en houd duidelijk voor ogen wat jouw doelstellingen zijn. Wil je over een paar maanden een X aantal meer verkopen? Geef dit aan. Samen met het online marketing bureau kun je deze doelstellingen omzetten tot KPI’s (key performance indicators). Ieder traject zal vervolgens worden opgezet met deze KPI’s in gedachten.
Het kunnen waarmaken van deze KPI’s is dan ook een belangrijke eigenschap van een goed online marketing bureau. Maar daarnaast moet er van tevoren herkend worden of gestelde doelen haalbaar zijn. Het kunnen bijstellen van een onhaalbaar doel en het durven aangeven van onrealistische verwachtingen is belangrijk en is de transparantie waar je als klant naar op zoek bent.
4. Data-gedreven mindset
Social media interactie, click ratio’s, e-mailcampagnes, zoekmachine posities; het zijn allemaal termen die onderbouwd moeten worden met tastbare resultaten. Zonder analytics en dashboards is het niet mogelijk om de voortgang te meten.
Een goed online marketing bureau werkt met verschillende tools om analyses te maken, die in het voordeel van de klant werken. Vraag bij het oriëntatie gesprek op welke manier het online marketing bureau denkt de resultaten te kunnen rapporteren. Gebeurt dit elke week? Elke maand? Je wilt van tevoren weten hoe de resultaten gecommuniceerd worden.
Om je een idee te geven: Bij Whello rapporteren wij maandelijks de behaalde resultaten naar de klanten en bespreken deze ook het liefst elke maand telefonisch of fysiek met elkaar. Tussendoor is er uiteraard regelmatig contact via de mail of telefoon.
5. De ‘klik’
Net zo belangrijk als de kennis en werkwijze van een online marketing bureau, is ook de klik tussen jou en het bureau belangrijk. Een klik met de SEO of Google Ads specialist zorgt immers voor wederzijds begrip en betere communicatie.
Met het oog op dat laatste, is het wel zo prettig als je te maken krijgt met een vast aanspreekpunt. Dit creëert niet alleen duidelijke communicatie, maar zorgt er ook voor dat tenminste één medewerker jouw bedrijf goed leert kennen. Natuurlijk zullen verschillende diensten uitgevoerd worden door de betreffende experts, maar uiteindelijk is het handig om tenminste met één teamlid in direct contact te staan.
Conclusie
Twijfel je tussen online marketing bureaus? Houd dan de onderstaande 5 tips in gedachte, maar ga vooral ook in gesprek. Leg jouw marketing uitdaging bij de verschillende partijen en beoordeel wie jouw opdracht het beste begrepen heeft.
- Hebben ze aantoonbare vakkennis? Delen ze regelmatig sterke content?
- Hebben ze relevante branche ervaring?
- Stellen ze realistische haalbare doelen?
- Hebben ze een data-driven mindset?
- Hoe wordt de samenwerking georganiseerd? Is er een klik?
Happy agency hunting!
Verder lezen?
- Marketing zelf doen of uitbesteden: hoe maak je die keuze?
- Top 5 fouten die worden gemaakt bij het uitbesteden van SEO
- Waarom je online marketing uitbesteden? 10 redenen!
- De 8 rollen van het ideale moderne marketingteam
- SEO bureau kiezen? Stel deze 12 kritische vragen
- Hoe kies je een webdesign bureau? Onze 5 tips