Uitbesteden van je marketing, en in het bijzonder je SEO: iets wat steeds meer bedrijven doen. Wij verwelkomen regelmatig bedrijven als nieuwe klanten. Bedrijven die al verschillende ervaringen hebben opgedaan met andere SEO bureau’s.

Je hoort dan vaak verhalen over hoe er veel middelen zijn geïnvesteerd, met weinig tot geen hoge rankings in Google als resultaat. ‘Over-promised and under-delivered’ noemen we dat.

Het komt er op neer dat je flink achter je oren moet krabben, als een SEO bureau je ‘gegarandeerde top rankings’ beloofd. Omdat we al 8 jaar ervaring hebben met SEO trajecten, weten we dat het enorm belangrijk is om realistische SEO verwachtingen te scheppen.

Sta je op het punt je SEO uit te besteden? Voorkom dan de top 5 meest gemaakte fouten:

1. Niet genoeg sturing

CTR, COR, interne backlinks, het zijn zomaar een paar lastige termen die voorbij komen als je met online marketing te doen krijgt. Niet heel gek dus dat de beginners geen idee hebben waar het allemaal over gaat. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je de SEO-activiteiten uitbesteed. Tegelijkertijd mis je daardoor ook een hoop cruciale informatie. Het gevolg? Dat er niet genoeg sturing is vanuit de organisatie en dat leverancier (SEO bureau) en afnemer (jij) volledig langs elkaar heen praten. Als er geen gedetailleerde doelstellingen worden gegeven, moeten de SEO’ers raden wat er moet gebeuren. Tegelijkertijd wil je de SEO’ers niet doodgooien met doelen, maar een beetje sturing en controle zorgt bij iedereen voor meer duidelijkheid. Stel duidelijke doelen (KPI’s) op zoals:

  • Stijging aantal zoekwoorden in de top 10 van Google (definieer eerst welke zoekwoorden prioriteit genieten)
  • Selecteren van de belangrijkste zoekwoorden
  • Stijging aantal organische bezoekers
  • Stijging aantal conversies uit organisch verkeer

2. Onrealistische ambities

Dan komen we meteen bij punt 2 uit, want het omgekeerde kan uiteraard ook het geval zijn. Natuurlijk, je bent ambitieus, maar we moeten wel realistisch blijven. Het gevaar is namelijk dat de marketeer je naar de mond gaat praten. Wees daarom kritisch en stel de verwachtingen niet te hoog in. Nummer 1 positie scoren op ‘laminaat kopen’ is in eerste instantie niet realistisch. Een nummer 1 positie op ‘laminaat kopen Amsterdam’ is wellicht wel mogelijk. Probeer te bepalen welke doelstellingen prioriteit hebben en vraag de marketeer om een eerlijke analyse.

3. Gebrek aan feedback

Online marketing-activiteiten gebeuren (uiteraard) online en dat betekent dat veel SEO-bedrijven op hun eigen locatie kunnen werken. Even snel het kantoor binnenlopen ligt daarom minder voor de hand, waardoor het regelmatig leveren van feedback soms op z’n gat komt te liggen. Ook door een groot contrast tussen, een innoverende SEO bureau, en bijvoorbeeld een conservatieve bouwbedrijf als afnemer, kunnen er wel eens andere meningen ontstaan. Zorg daarom voor feedback en wel vanaf het eerste moment. Een belletje, e-mail of chatbericht is bijna net zo simpel als het kantoor in lopen. Stel vooraf de juiste vragen:

  • Ontvang ik maandelijks een rapportage?
  • Bellen we maandelijks? Wekelijks?
  • Hoe vaak spreken we face-to-face af?

4. Content kwaliteit is onvoldoende

Zoals je wellicht weet: Alleen goede teksten, samen met afbeeldingen en video, scoren goed in Google. Het gaat erom dat jouw website het beste antwoord geeft op Google zoeker. het is dus cruciaal om je af te vragen wie je teksten gaat schrijven. Informeer bij je SEO bureau naar de aangewezen copywriter(s). Of kijk rond in je eigen netwerk wie geschikt is voor deze belangrijke rol. Wie het ook wordt, de schrijver moet aan het volgende voldoen:

  • Exact weten wat jouw onderscheidende factoren zijn.
  • Exact weten hoe jouw doelgroep aangesproken moet worden (tone-of-voice).
  • Exact weten hoe je aantrekkelijke leesbare teksten schrijft.
  • Exact weten wanneer je moet informeren, en anderzijds wanneer je moet overtuigen (commercieel).

Maak je in eerste instantie niet druk om de zoekwoorden. Als het goed is, geeft je SEO specialist feedback op het gebruik van SEO tactieken in de teksten.

5. Geen ideeënbus

Alles staat en valt bij goede content. Naast goede teksten, betekent dat veel aanvullende afbeeldingen en video’s. Maar hoe zorg je ervoor dat die leuke infographics, vergelijkingstabellen of rekentools worden bedacht? Oké, een ideeënbus klinkt wat kinderachtig, maar dat neemt niet weg dat we daarmee een serieuze boodschap hebben. Zorg dat er altijd al ideeën klaarliggen zodat de content doorloop niet stil komt te liggen. Hoe je voor zo’n ideeënbus zorgt? Door bijvoorbeeld voor vaste brainstorm momenten te zorgen. Zelfs een simpele e-mail inbox waar alle ideeën naartoe worden gestuurd kan als virtuele ideeënbus werken. Moraal van het verhaal? Wees altijd actueel.

Met deze tips kan het niet mis gaan met jouw SEO doelstellingen. Graag gedaan 😉

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute