Als je je SEO wilt uitbesteden, is de eerste stap om een SEO-bureau te kiezen. En dat kan een hele uitdaging zijn. Want hoe weet je nu of een bureau het beste met je voorheeft en jouw bedrijf echt verder helpt? Door de juiste vragen te stellen, kom je daar al snel achter. We helpen je een handje met deze 12 kritische vragen om aan je SEO-bureau te stellen.

1. Welke SEO-beloftes maken jullie? Geven jullie garanties?

Deze vraag over beloftes en garanties is een goede om in het beginstadium van je selectie te stellen. Hiermee scheid je namelijk meteen het kaf van het koren. Krijg je een mooi verhaal te horen over nummer 1-posities, een plaats op de eerste pagina van Google of enorme bezoekersaantallen? Trap hier niet in, want niemand weet precies wat het algoritme van Google is. Daarnaast verandert het algoritme regelmatig. Met andere woorden: ga niet in zee met een SEO-bureau dat hoge posities en veel bezoekers belooft.

Als je dat toch doet, is de kans groot dat het uiteindelijk juist averechts werkt. Bureaus die zulke garanties geven, gebruiken namelijk vaak technieken die op korte termijn goede resultaten opleveren. Maar op de langere termijn schaadt dit je website juist. Dit noem je ook wel ‘black hat’ SEO tactieken. Waak hier dus voor.

2. Hoe lang duurt het voor mijn website beter vindbaar is?

Ook het antwoord op deze vraag over vindbaarheid zegt iets over de deskundigheid van het SEO-bureau. Een mooi antwoord als ‘ongeveer een maand’ is niet realistisch. Een goede SEO-specialist vertelt je eerlijk en duidelijk dat dit van verschillende factoren afhangt, zoals deze:

  • De opbouw van je website
  • De concurrentie. Als je concurrenten veel autoriteit en geoptimaliseerde websites hebben, dan heeft dit grote invloed op hoe snel en in welke mate jouw website kan scoren
  • Andere knelpunten die invloed hebben op de vindbaarheid, zoals content en technische aspecten

Een professioneel SEO-bureau stelt dan ook geen onrealistische doelen. Het duurt namelijk meestal ergens tussen de 4 maanden en 1 jaar voor er resultaten zichtbaar zijn. En met resultaten bedoelen we top 5 posities in Google. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen, maar zo’n antwoord laat wel zien dat het een SEO-bureau is waar je iets aan hebt. Zij kunnen jouw bedrijf naar het volgende niveau laten groeien.

3. Zijn jullie bekend met de webmaster richtlijnen?

Zodra een SEO-bureau de term ‘webmaster richtlijnen’ hoort, moet dat zeker geen vragende gezichten opleveren. Want deze richtlijnen van Google zijn essentieel om je aan te houden. Overtreedt het bureau de regels? Dan is de kans groot dat je website een Google Penalty krijgt. Dat betekent dat deze helemaal verdwijnt uit de zoekresultaten. Dat mag natuurlijk niet gebeuren, dus wees hier heel alert op. Bekijk hier zelf de richtlijnen voor webmasters van Google.

4. Waarom moet ik mijn SEO juist aan jullie uitbesteden?

Met deze vraag kom je erachter wat de kernwaarden en unique selling points van het SEO-bureau zijn. Die zijn belangrijk om te weten, want zo kun je nagaan of het bureau wel bij jouw bedrijf past. Alleen dan wordt het een succesvolle samenwerking. Als het SEO-bureau bijvoorbeeld allerlei wilde ideeën heeft en jouw bedrijf juist meer conservatief, dan zijn jullie waarschijnlijk geen goede match. Als jullie in de basis ongeveer dezelfde waarden hebben, is het bureau in veel gevallen een prima partner die je helpt de volgende stap te zetten.

5. Wat zijn jullie specialismen?

SEO bestaat uit meerdere onderdelen. Zo is er on-page SEO, waar de techniek en content van je website onder vallen. Daarnaast is er off-page SEO, zoals linkbuilding. Een SEO-bureau heeft vaak haar eigen specialismen. Ga goed na wat deze zijn, zodat je zeker weet dat het bureau een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf heeft. Als ze zich bijvoorbeeld vooral richten op SEO-content schrijven, terwijl je al een goede tekstschrijver in dienst hebt, levert een samenwerking waarschijnlijk niet zoveel op.

6. Welke tools gebruiken jullie?

Een SEO-specialist is niets zonder tools. Vraag hier daarom zeker even naar. De gebruikte tools geven je een goed beeld van hoe het bureau te werk gaat. Google Analytics en Google Search Console zijn de belangrijkste. Die laten namelijk verbeterpunten, pagina’s met de meeste bezoekers, zoektermen met gemiddelde posities en technische problemen zien. Ook geeft Google via deze tools essentiële meldingen, bijvoorbeeld over penalty’s. Op basis daarvan beoordeelt en optimaliseert een SEO-bureau je website. Dit zijn andere veelgebruikte tools:veelgebruikte tools:

7. Hoe meten jullie de resultaten en hoe vaak rapporteren jullie die aan mij?

Het duurt even voor de eerste resultaten van SEO-werkzaamheden zichtbaar zijn. Dat maakt het des te belangrijker om te weten hoe het ervoor staat. Vraag daarom concreet hoe het SEO-bureau de resultaten aan jou rapporteert. Zijn er bijvoorbeeld vaste tweewekelijkse of maandelijkse updates? En op welke manier meten ze eigenlijk of er successen zijn?

Alleen het aantal bezoekers vanuit Google meten is onvoldoende. Want het schiet niet op als je 3000 bezoekers hebt die leiden tot slechts 2 conversies. Dan rank je waarschijnlijk op de verkeerde zoekwoorden en vinden gebruikers niet wat ze zoeken. Conversies moeten dus ook deel uitmaken van de rapportage.

8. Hebben jullie voorbeelden en bewijzen van eerdere successen?

Informeer altijd naar eerdere successen en ervaringen. Ook die laten zien hoe professioneel een SEO-bureau is. Maar pas op: neem niet alle mooie verhalen aan voor zoete koek. Laat de specialisten hun voorbeelden onderbouwen met grafieken en andere data. Vraag desnoods of ze die vanuit hun Google-account willen laten zien. Zo weet je zeker dat je met een betrouwbare partij te maken hebt. Vraag ook meteen hoe lang ze al in de SEO-branche zitten.

9. Voor welke klanten werken jullie en mag ik contact met ze opnemen?

Ben je er na de vorige vraag toch nog niet gerust op? Vraag dan naar een lijst van klanten en hun contactgegevens. Een goed SEO-bureau maakt hier geen probleem van. Dat geeft je de mogelijkheid om uit de eerste hand te horen hoe ze presteren. Door die referenties te bellen, weet je al snel of het bureau net zo goed is als ze zeggen.

10. Hoe doe ik het nu op het gebied van SEO?

Tijdens een introductiegesprek verdiep jij je niet alleen in het SEO-bureau, maar ook andersom. Ga daarom na of ze al een geïnteresseerde blik geworpen hebben op de status van je SEO. Dit zijn goede vragen om daarachter te komen:

  • Op welke zoektermen rank ik al goed? Bureaus hebben het al snel over wat er beter kan, maar dat is meestal makkelijk gezegd. Laat ze daarom ook vertellen wat er goed gaat
  • Wie zijn mijn grootste SEO-concurrenten? Goede SEO-specialisten hebben tools waarmee ze je concurrentie en hun scores in kaart brengen. Zo weten ze bijvoorbeeld welke zoekwoorden ze op jouw website moeten optimaliseren
  • Wat zouden jullie als eerste verbeteren op SEO-gebied? Uit het antwoord op deze vraag leid je af hoe deskundig het bureau is. En als ze al een globaal plan hebben, weet je dat ze zich echt al in je website hebben verdiept

11. Wat hebben jullie van mij nodig?

Een SEO-bureau kan pas echt gericht voor je aan de slag als ze jouw bedrijf goed leren kennen. In een eerste gesprek horen ze dan ook net zo geïnteresseerd in jouw bedrijf te zijn als jij in hun bureau. Let goed op of ze de volgende vragen aan je stellen:

  • Wat maakt je bedrijf uniek?
  • Wat zijn je doelen?
  • Wie zijn je klanten?
  • Op welke manier vinden klanten je nu?
  • Waar bestaat je salesproces uit?
  • Van welke andere marketingkanalen maak je gebruik?
  • Wat doe je nu aan online marketing?
  • Heb je al eens met online marketingbureaus samengewerkt? En zo ja, wat deden ze precies?

12. Hoe zit het met jullie eigen SEO?

Deze laatste vraag is er een die je beter niet aan het bureau kunt stellen. Je gaat namelijk heel makkelijk zelf na hoe ze het doen op SEO-gebied. Dat doe je door te kijken hoe goed ze zelf vindbaar zijn in Google. Het meest betrouwbare resultaat krijg je als je dat via een incognitovenster checkt. Dat geeft de echte zoekresultaten weer, zonder beïnvloeding van jouw zoekgedrag. Probeer een zoekterm die voor het bureau van belang is, bijvoorbeeld ‘SEO bureau Amsterdam’. Staan ze tussen de eerste 20 resultaten? Dan hebben ze hun SEO-zaken prima op orde.

Wil je weten wat we bij Whello voor je SEO kunnen betekenen? Je mag ons het hemd van het lijf vragen! Bel of mail ons even voor een afspraak, dan vertellen we je er alles over.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17