Als je je SEO wilt uitbesteden, is de eerste stap om een SEO-bureau te kiezen. En dat kan een hele uitdaging zijn. Want hoe weet je nu of een bureau het beste met je voorheeft en jouw bedrijf echt verder helpt? Door de juiste vragen te stellen, kom je daar al snel achter. We helpen je een handje met deze 12 kritische vragen om aan je SEO-bureau te stellen.

1. Welke SEO-beloftes maken jullie? Geven jullie garanties?

Deze vraag over beloftes en garanties is een goede om in het beginstadium van je selectie te stellen. Hiermee scheid je namelijk meteen het kaf van het koren. Krijg je een mooi verhaal te horen over nummer 1-posities, een plaats op de eerste pagina van Google of enorme bezoekersaantallen? Trap hier niet in, want niemand weet precies wat het algoritme van Google is. Daarnaast verandert het algoritme regelmatig. Met andere woorden: ga niet in zee met een SEO-bureau dat hoge posities en veel bezoekers belooft.

Als je dat toch doet, is de kans groot dat het uiteindelijk juist averechts werkt. Bureaus die zulke garanties geven, gebruiken namelijk vaak technieken die op korte termijn goede resultaten opleveren. Maar op de langere termijn schaadt dit je website juist. Dit noem je ook wel ‘black hat’ SEO tactieken. Waak hier dus voor.

black hat seo versus white hat seo

2. Hoe lang duurt het voor mijn website beter vindbaar is?

Ook het antwoord op deze vraag over vindbaarheid zegt iets over de deskundigheid van het SEO-bureau. Een mooi antwoord als ‘ongeveer een maand’ is niet realistisch. Een goede SEO-specialist vertelt je eerlijk en duidelijk dat dit van verschillende factoren afhangt, zoals deze:

  • De opbouw van je website
  • De concurrentie. Als je concurrenten veel autoriteit en geoptimaliseerde websites hebben, dan heeft dit grote invloed op hoe snel en in welke mate jouw website kan scoren
  • Andere knelpunten die invloed hebben op de vindbaarheid, zoals content en technische aspecten

Een professioneel SEO-bureau stelt dan ook geen onrealistische doelen. Het duurt namelijk meestal ergens tussen de 4 maanden en 1 jaar voor er resultaten zichtbaar zijn. En met resultaten bedoelen we top 5 posities in Google. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen, maar zo’n antwoord laat wel zien dat het een SEO-bureau is waar je iets aan hebt. Zij kunnen jouw bedrijf naar het volgende niveau laten groeien.

3. Zijn jullie bekend met de webmaster richtlijnen?

Zodra een SEO-bureau de term ‘webmaster richtlijnen’ hoort, moet dat zeker geen vragende gezichten opleveren. Want deze richtlijnen van Google zijn essentieel om je aan te houden.

Overtreedt het bureau de regels? Dan is de kans groot dat je website een Google Penalty krijgt. Dat betekent dat deze helemaal verdwijnt uit de zoekresultaten. Dat mag natuurlijk niet gebeuren, dus wees hier heel alert op. Bekijk hier zelf de richtlijnen voor webmasters van Google.

4. Waarom moet ik mijn SEO juist aan jullie uitbesteden?

Met deze vraag kom je erachter wat de kernwaarden en unique selling points van het SEO-bureau zijn. Die zijn belangrijk om te weten, want zo kun je nagaan of het bureau wel bij jouw bedrijf past. Alleen dan wordt het een succesvolle samenwerking.

Als het SEO-bureau bijvoorbeeld allerlei wilde ideeën heeft en jouw branche juist meer conservatief is, dan zijn jullie waarschijnlijk geen goede match. Als jullie in de basis ongeveer dezelfde waarden hebben, is het bureau in veel gevallen een prima partner die je helpt de volgende stap te zetten.

5. Wat zijn jullie specialismen?

SEO bestaat uit meerdere onderdelen. Zo is er on-page SEO, waar de techniek en content van je website onder vallen. Daarnaast is er off-page SEO, zoals linkbuilding. Een SEO-bureau heeft vaak haar eigen specialismen.

Ga goed na wat deze zijn, zodat je zeker weet dat het bureau een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf heeft. Als ze zich bijvoorbeeld vooral richten op SEO-content schrijven, terwijl je al een goede tekstschrijver in dienst hebt, levert een samenwerking waarschijnlijk niet zoveel op.

6. Welke tools gebruiken jullie?

Een SEO-specialist is niets zonder tools. Vraag hier daarom zeker even naar. De gebruikte tools geven je een goed beeld van hoe het bureau te werk gaat. Google Analytics en Google Search Console zijn de belangrijkste. Die laten namelijk verbeterpunten, pagina’s met de meeste bezoekers, zoektermen met gemiddelde posities en technische problemen zien. Ook geeft Google via deze tools essentiële meldingen, bijvoorbeeld over penalty’s. Op basis daarvan beoordeelt en optimaliseert een SEO-bureau je website. Dit zijn andere veelgebruikte tools die een SEO bureau zou moeten beheersen:

7. Hoe meten jullie de resultaten en hoe vaak rapporteren jullie die aan mij?

Het duurt even voor de eerste resultaten van SEO-werkzaamheden zichtbaar zijn. Dat maakt het des te belangrijker om te weten hoe het ervoor staat. Vraag daarom concreet hoe het SEO-bureau de resultaten aan jou rapporteert. Zijn er bijvoorbeeld vaste tweewekelijkse of maandelijkse updates? En op welke manier meten ze eigenlijk of er successen zijn?

Alleen het aantal bezoekers vanuit Google meten is onvoldoende. Want het schiet niet op als je 3000 bezoekers hebt die leiden tot slechts 2 conversies. Dan rank je waarschijnlijk op de verkeerde zoekwoorden en vinden gebruikers niet wat ze zoeken. Conversies moeten dus ook deel uitmaken van de rapportage.

8. Hebben jullie voorbeelden en bewijzen van eerdere successen?

Informeer altijd naar eerdere successen en ervaringen. Ook die laten zien hoe professioneel een SEO-bureau is. Maar pas op: neem niet alle mooie verhalen aan voor zoete koek. Laat de specialisten hun voorbeelden onderbouwen met grafieken en andere data. Vraag desnoods of ze die vanuit hun Google-account willen laten zien.

Vraag ook meteen hoe lang ze al in de SEO-branche zitten. Zo weet je zeker dat je met een betrouwbare partij te maken hebt.

9. Voor welke klanten werken jullie en mag ik contact met ze opnemen?

Ben je er na de vorige vraag toch nog niet gerust op? Vraag dan naar een lijst van klanten en hun contactgegevens. Een goed SEO-bureau maakt hier geen probleem van. Dat geeft je de mogelijkheid om uit de eerste hand te horen hoe ze presteren. Door die referenties te bellen, weet je al snel of het bureau net zo goed is als ze zeggen.

10. Hoe doe ik het nu op het gebied van SEO?

Tijdens een introductiegesprek verdiep jij je niet alleen in het SEO-bureau, maar ook andersom. Ga daarom na of ze al een geïnteresseerde blik geworpen hebben op de status van je SEO. Dit zijn goede vragen om daarachter te komen:

  • Op welke zoektermen rank ik al goed? Bureaus hebben het al snel over wat er beter kan, maar dat is meestal makkelijk gezegd. Laat ze daarom ook vertellen wat er goed gaat
  • Wie zijn mijn grootste SEO-concurrenten? Goede SEO-specialisten hebben tools waarmee ze je concurrentie en hun scores in kaart brengen. Zo weten ze bijvoorbeeld welke zoekwoorden ze op jouw website moeten optimaliseren
  • Wat zouden jullie als eerste verbeteren op SEO-gebied? Uit het antwoord op deze vraag leid je af hoe deskundig het bureau is. En als ze al een globaal plan hebben, weet je dat ze zich echt al in je website hebben verdiept

11. Wat hebben jullie van mij nodig?

Een SEO-bureau kan pas echt gericht voor je aan de slag als ze jouw bedrijf goed leren kennen. In een eerste gesprek horen ze dan ook net zo geïnteresseerd in jouw bedrijf te zijn als jij in hun bureau. Let goed op of ze de volgende vragen aan je stellen:

  • Wat maakt je bedrijf uniek?
  • Wat zijn je doelen?
  • Wie zijn je klanten?
  • Op welke manier vinden klanten je nu?
  • Waar bestaat je salesproces uit?
  • Van welke andere marketingkanalen maak je gebruik?
  • Wat doe je nu aan online marketing?
  • Heb je al eens met online marketingbureaus samengewerkt? En zo ja, wat deden ze precies?

12. Hoe zit het met jullie eigen SEO?

Deze laatste vraag is er een die je beter niet aan het bureau kunt stellen. Je gaat namelijk heel makkelijk zelf na hoe ze het doen op SEO-gebied. Dat doe je door te kijken hoe goed ze zelf vindbaar zijn in Google. Het meest betrouwbare resultaat krijg je als je dat via een incognitovenster checkt. Dat geeft de echte zoekresultaten weer, zonder beïnvloeding van jouw zoekgedrag.

Probeer een zoekterm die voor het bureau van belang is, bijvoorbeeld ‘SEO bureau Amsterdam’. Staan ze tussen de eerste 10 resultaten? Dan hebben ze hun SEO-zaken prima op orde.

Wil je weten wat we bij Whello voor je SEO kunnen betekenen? Je mag ons het hemd van het lijf vragen! Bel of mail ons even voor een afspraak, dan vertellen we je er alles over.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute