Klaar om dé nieuwste LinkedIn trend te ontdekken? We hebben het over Thought Leader Ads, een relatief nieuwe advertentieformaat dat steeds populairder wordt in de B2B-marketingwereld.
Onze social specialisten hebben het afgelopen jaar flink geëxperimenteerd met deze nieuwe LinkedIn-advertentievorm. En omdat sharing = caring, delen we onze inzichten graag met je.
Wat zijn Thought Leader Ads en waarom de hype?
Thought Leader Ads zijn gesponsorde berichten op LinkedIn waarin een persoonlijke profielfoto en naam worden gebruikt om content te promoten. LinkedIn noemt dit de ultieme vorm van ‘personal branding’. Je verschijnt met een menselijk gezicht bovenaan de tijdlijn in plaats van alleen een bedrijfslogo.
Wat wij merkte in onze eerste experimenten? Deze authentieke insteek trekt de aandacht, wekt vertrouwen én zorgt voor een persoonlijke benadering.
Dus wij begrijpen de hype wel. B2B-marketeers zoeken constant naar manieren om meer op te vallen tussen de stortvloed aan content. Thought Leader Ads spelen in op de behoefte aan herkenbaar en menselijk contact, waardoor je de experts binnen je organisatie positioneert als autoriteit in de markt.
Het past perfect bij de trend van personal branding: mensen doen tenslotte graag zaken met mensen.
De voordelen van Thought Leader Ads
Uiteraard draait het bij LinkedIn Ads uiteindelijk om conversie. Maar voordat een prospect ready-to-buy is wil je de doelgroep vooral eerst inspireren. Thought Leader Ads spelen hier perfect op in:
- Ze versterken je merkautoriteit: Door content te delen vanuit een persoonlijk account, vergroot je de geloofwaardigheid én de connectie met je doelgroep. Het verkleint de ‘afstand’ tussen jou als merk en je doelgroep.
- Persoonlijker: Omdat het vanuit een persoon komt, voelt de advertentie minder ‘verkooppraatje’ en meer als een aanbeveling van een vertrouwde expert. Zeker als de advertentie inhoudelijk sterk is.
- Hogere engagement: Mensen reageren sneller op berichten van personen dan van bedrijven. Vrijwel al onze Thought Leader Ads creëerde meer likes, reacties en shares dan ‘normale’ LinkedIn Ads.
“Thought Leader Ads did not only help us to increase results, but also helped us to create a non-stop content engine by enabling us to promote each of our employees’ posts.” Canberk Beker, Cognism
Hoe werkt het samen met je andere LinkedIn activiteiten?
Je vraagt je misschien af hoe je Thought Leader Ads het best kunt integreren in je bestaande LinkedIn campagnes en timeline posts. Je kunt ze prima naast je reguliere LinkedIn Ads en je timeline posts inzetten. Onze ervaring is dat het niet het een of ander vervangt, maar juist elkaar versterkt.
- Combineer met je huidige contentstrategie: Sluit je Thought Leader Ads aan op de content die je bedrijf al publiceert. Zo bouw je een herkenbare boodschap op als de doelgroep je LinkedIn bedrijfspagina bekijkt.
- Retarget volgers van je bedrijfspagina: Gebruikers die al met je merk in aanraking zijn geweest, zijn sneller geneigd te reageren op een persoonlijke boodschap. Een mooie quick win!
- Mix met Lead Gen Ads en Message Ads: Ga voor een gecombineerde aanpak. Thought Leader Ads zorgen voor naamsbekendheid en expertise, terwijl Lead Gen Ads en Message Ads meer op directe leadgeneratie gericht zijn.
Wat kost een Thought Leader Ads-campagne?
De kosten voor Thought Leader Ads liggen over het algemeen in lijn met andere LinkedIn advertentieformaten. Je kan al beginnen met een campagnebudget vanaf €10 per dag, voor bijvoorbeeld een kleine retargeting campagne.
Maar voor een beetje awareness campagne moet je denken aan een minimum van ongeveer €1.000 tot €3.000 per maand (afhankelijk van de doelstellingen). Ik hoef je niet uit te leggen dat LinkedIn Ads nou eenmaal geen goedkoop kanaal is, maar bij de juiste inzet alsnog heel rendabel kan zijn voor B2B doelstellingen.
Onze 3 tips voor een succesvolle Thought Leader Ads-campagne
Ben je benieuwd naar onze ervaringen met Though Leader Ads? Met deze drie tips vergroot je je kansen op een succesvolle campagne.
- Zet de ads in als retargeting: Ik benoemde het al eerder, maar deze ads inzetten als retargeting is voor ons een no-brainer. Richt je campagnes op prospects die eerder je profiel of bedrijfscontent hebben bekeken. Zo zorg je voor ‘warme’ leads die al bekend zijn met jouw organisatie.
- Promoot de juiste posts: Kies de berichten met de meeste potentie voor leadgeneratie. Denk aan posts over nieuwe whitepapers, klantcases, webinars of andere waardevolle content.
- Optimaliseer je LinkedIn-profiel eerst: Geef je persoonlijke profiel een upgrade voordat je advertenties draait. Denk aan een duidelijke kopregel, een sterke samenvatting en Premium CTA’s (zoals een link naar je website of een aanmeldknop voor een webinar).
Ok mooi, maar hoe zet ik een Thought Leader Ads-campagne op?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Hieronder een beknopt stappenplan:
Kies je Thought Leader: Selecteer wie binnen je organisatie de ‘gezicht’ gaat zijn voor deze campagne. Iemand die authentiek en deskundig overkomt. Het liefst iemand die als goed bezig is op LinkedIn met sterke timeline posts.
Stel je campagne in: In Campaign Manager van LinkedIn kun je Thought Leader Ads selecteren als advertentietype.
- Advertentie maken: Bedenk een nieuwe ad, of kies uit de timeline posts.
- Open het tabblad ‘Medewerker’: Zoek de juiste persoon en bekijk diens posts van de afgelopen zes maanden. Vraag vervolgens toestemming om deze berichten als advertenties in te zetten.
- Lanceer de campagne en optimaliseer: Houd prestaties goed in de gaten en stuur bij waar nodig. Optimaliseer je targeting, content en biedingen op basis van resultaten.
Conclusie: Waarom B2B-marketeers hiermee moeten testen in 2025
Terwijl traditionele advertentieformats steeds minder effect sorteren, bieden Thought Leader Ads een unieke manier om in contact te komen met je doelgroep. Met deze persoonlijke en expert aanpak versterk je de band met potentiële klanten én zet je jezelf neer als koploper in jouw branche.
Vooral als je aankomend jaar meer gaat inzetten op demand generation marketing, zijn Thought Leader Ads de ideale manier om deze strategie kracht bij te zetten. Wij zeggen: 2025 wordt hét jaar om te laten zien wie jij bent als thought leader.
Wil je hier verder over sparren of hulp bij de uitvoering? Onze social specialisten staan voor je klaar.