Demand = vraag naar, generation = maken. Demand generation-marketing betekent dat je de vraag naar een product of dienst creëert. Je probeert hiermee de behoefte van je klant naar je product aan te wakkeren. Hoe het precies werkt? Dat lees je hier.

Demand generation vs. lead generation?

Een veelgemaakte fout is dat marketeers demand generation zien als vervanging voor lead generation. We gebruiken een vissersboot om de definities uit te leggen. Een vissersboot heeft aas achter zich hangen. Je ‘vertelt’ de vissen dat er lekkers bij de boot te vinden is.  Maar het aas zelf vangt nog geen vissen. Het aas is een metafoor voor demand generation.

Wat is dan lead generation? We gebruiken de vissersboot weer als voorbeeld. De visser gooit zijn net uit en vangt hiermee de vissen. Het net is een metafoor voor lead generation.

Met alleen een net vang je geen vissen (lead generation). Met een aas erbij hengel je wel alles binnen (demand generation).

Samengevat wek je met demand generation interesse op. Met lead generation zorg je ervoor dat de doelgroep je product of dienst aanschaffen. Lead generation is het resultaat van je demand generation activiteiten. 

Expert Frank Husmann legt uit waarom je op de lange termijn meer baat hebt bij een demand generation aanpak.

Waarom steeds meer bedrijven inzetten op demand generation marketing 

Demand generation marketing is geen quick fix. Met een langetermijnstrategie rondom demand generation zorg je voor betrokkenheid bij je merk. En dat wil je!

Als je demand generation marketing goed uitvoert:

  • Heb je klanten die zelf vragen naar jouw product of dienst
  • Zorg je ervoor dat je (paid) marketing rendabeler wordt
  • Haal je beter geïnformeerde (kwalitatieve) leads binnen voor je sales team om deals mee te sluiten

Met demand generation marketing vraagt je doelgroep zelf naar jouw dienst.

3 fases van demand generation marketing

Demand generation marketing bestaat uit 3 fases:

  • Demand generation
  • Demand capture (lead generation)
  • Versnellen van de sales pipeline

Fase 1: demand generation

Je maakt in deze stap je doelgroep bewust van hun vraag of behoefte. Je geeft antwoorden op hun vragen en hun frustraties, ook wel ‘pains’ genoemd. Dit proces gebeurt in de ‘awareness fase’ van de funnel en is belangrijk als eerste interactie met prospects. 

Belangrijk in deze fase is dat je niet communiceert over je product, maar wel een actueel onderwerp omarmt. Een onderwerp waar je klanten mee worstelen. En waar jouw product of dienst in het verlengde van een oplossing voor biedt.

  • Bloggen – rondom klantfrustraties 
  • Gastbloggen – artikelen publiceren op veelgelezen niche media
  • Podcast of webinar organiseren – met een expert uit de industrie waarin je een actueel onderwerp behandelt
  • PR – je autoriteit tonen met nieuwswaardige mediaberichten rondom een bepaalde onderwerp

Fase 2: demand capture (lead generation)

Met demand capture wek je de interesse van geïdentificeerde prospects. Waarom zou de doelgroep voor jouw bedrijf moeten kiezen? Vervolgens leid je ze naar je producten. Voorbeelden van demand capture tactieken: 

  • Remarketing campagnes – prospects opnieuw benaderen met advertenties
  • Product benefit campagnes – videoadvertenties, banners en landingspagina rondom jouw oplossingen
  • User-case campagne – prospects kunnen zich inleven in herkenbare relevante klantverhalen

Als de leads ‘binnen’ zijn, kunnen ze door de sales funnel.

Fase 3: versnellen van de sales pipeline

In deze stap versnel je het proces tot aankoop. Dit doe je door je aanbod persoonlijk te maken. Je ‘repareert’ het specifieke probleem van je doelgroep. Dit kan door:

  • Marketing automation – geautomatiseerd verstuurde waardevolle emails om prospects te overtuigen
  • Webinars – prospects overtuigen in een online sessie
  • Product downloads – aantrekkelijke product brochures

In 5 stappen naar een demand generation marketing strategie

Oké, demand generation klinkt goed. Maar waar moet je beginnen? Je hebt 5 stappen voor een succesvolle demand generation marketing campagne (hele mond vol hè). We nemen je 1 voor 1 mee.

Stap 1: doelen en KPI’s

Hoe weet je waar je moet beginnen als je niet weet waar je heen moet? Je begint dus bij je einddoelen en je maakt de strategie eromheen. Weet je het doel of de doelen? Dan weet je ook hoe je de rest bepaalt.

  • Hoeveel marketing qualified leads (MQLs) heb je nodig? Deze leads tonen interesse in je door je marketing
  • Hoeveel sales qualified leads (SQLs) heb je nodig? Deze leads zijn benaderbaar door je sales team
  • Wat zijn je key performance indicators (KPI’s)? Bijvoorbeeld je gemiddelde bestelwaarde of aantal websitebezoekers

Stap 2: doelgroep

De volgende stap is je doelgroep in kaart brengen. Dit doe je door persona’s te maken, met een uitgebreide omschrijving van hun frustaties en doelen. Hoe meer details, hoe beter.

Tegenwoordig worden prospects namelijk gebombeerd met duizenden ads. Hoe beter je inspeelt op de pains, hoe relevante je content, hoe groter de kans is dat je opvalt. Je moet in dit stadium dus goed je best doen om je in te leven. 

Stap 3: content

Je schrijft je content niet zomaar. Je speelt steeds in op de frustaties en doelen van elke persona. Elke fase van de customer funnel vraagt om andere inhoud van content.

  • Top funnel: inspelen op frustaties. Met relevante content (antwoorden) vergroot je je merkbekendheid
  • Midden funnel: meer informatie geven over jouw oplossingen, bijvoorbeeld met whitepapers en koopgidsen
  • Onderkant funnel: bedrijfsspecifieke informatie geven, bijvoorbeeld door demo’s en cases

Stap 4: distributie

Je weet nu wie je doelgroep is en met welke content je ze in beweging krijgt. De volgende stap is dus om de content bij de doelgroep te krijgen. Welk kanaal geschikt is, hangt af van de funnelfase waarin je doelgroep zit. Bij de eerste fase zijn social media (zoals LinkedIn) of gesponsorde artikelen (op een nichewebsite) een goede keus. Onderaan de funnel kies je voor e-mail zodat je persoonlijke interactie krijgt.

Hoe opdrachtgever Woodwing demand generation content inzet om digital agencies te bereiken.

Stap 5: meten

Wil je weten of je demand generation marketing geslaagd is? Controleer of je voldaan hebt aan je doelen en je KPI’s. Je KPI’s zijn meetbaar, dus je ziet in 1 oogopslag of je ze gehaald hebt. 

Als je de 5 stappen van demand generation marketing volgt, ben je goed op weg. Blijf altijd testen (remember: er zijn geen quick fixes) en wees origineel. Op een gegeven moment ontdek je wat je doelgroep activeert.

Demand generation met Whello

In onze werkwijze houden we rekening met de customer funnel. Met ons creatief team (merkstrateeg, copywriter, designer) bedenken we allerlei ideeën om de vraag naar je product of dienst aan te wakkeren. Klinkt dat je als muziek in de oren? Bekijk dan onze B2B marketing diensten. 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute