Een goede website is meer dan alleen je digitale visitekaartje. Jouw B2B-website moet je klanten, conversies en omzet opleveren. Experts verwachten dat bedrijven binnen 5 jaar minstens 75% van hun B2B-inkoopuitgaven via online platformen doen. Dus mag een conversiegerichte en krachtige B2B-website niet ontbreken.

Maar wees eens eerlijk: levert jouw site je op wat je wilt? Kun je een duwtje in de rug gebruiken? Ontdek met onze 10 tips hoe je een succesvolle B2B-website lanceert.

Wat is een goede website voor B2B?

Een B2B-site is anders dan een B2C-site (Business to Consumer). Consumenten doen vaak sneller een aankoop op basis van emotie dan B2B-klanten. Aan aankopen via een B2B-website gaat een langer beslisproces vooraf, waar ook meer mensen bij komen kijken. Daarom is vertrouwen wekken en duidelijke informatie geven op een B2B-website extra belangrijk. Een goede B2B-site kun je zien als de eerste uitgebreide kennismaking van mogelijke klanten met jullie aanbod.

  • Vanwege de vele concurrentie in de B2B-markt is een goede eerste indruk extra belangrijk,
  • de site moet vindbaar zijn in Google,
  • en laten zien waar het bedrijf voor staat,
  • ideale klanten moeten zich aangesproken voelen,
  • én zij moeten de weg naar de conversieknoppen weten te vinden.

10 tips voor een succesvolle B2B-website

Hoe je die goede B2B-website optuigt die je positieve reacties, conversies en klanten oplevert? Met opdrachtgevers zoals Mobietrain en CowManager hebben wij de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in B2B best practices. Wij geven je onze 9 tips.

1. Bepaal de belangrijkste doelen van je site

Je site staat niet online voor de show. Je wilt er conversies mee behalen. Jouw doel is dat een bezoeker bepaalde stappen zet. Welke actie(s) heb jij voor ogen? Zorg dat je dat helder hebt. Maak het vervolgens voor je bezoeker zo makkelijk mogelijk om die stap(pen) te zetten.

Dit zijn voorbeelden van gewenste acties:

  • een product of dienst aanschaffen
  • inschrijven voor de mailfunnel
  • een kennismaking aanvragen
  • een contactformulier invullen
  • een webinar of masterclass bijwonen
  • een whitepaper downloaden
  • het bedrijf volgen op social media
  • een demo aanvragen

Wil je vooral veel inschrijvingen op je nieuwsbrief? Dan zal je je webpagina’s anders insteken dan als jouw belangrijkste doel is dat mensen een kennismaking aanvragen.

2. Heb helder op wie je je richt

Als je een B2B-website hebt, moet je niet alleen de websitebezoeker overtuigen van je product of dienst. Waarschijnlijk moet diegene over de aanschaf overleggen met een leidinggevende of zelfs een directielid. Zorg er dus voor dat je website niet alleen de bezoeker aanspreekt, maar ook mensen hoger in de organisatie.

Wat ook helpt? Werk met FAQ’s waarin je vragen beantwoordt en mogelijke bezwaren wegneemt. Maak verder met weinig woorden duidelijk wat jouw product of dienst oplevert en hoe je te werk gaat. Dan kan de bezoeker die informatie als samenvatting aan een leidinggevende laten zien.

Groenendijk Licht Marketing B2B Webshop

De website van Groenendijk Licht spreekt heel duidelijk de doelgroep – installateurs en professionals – aan. 

3. Doe UX-research onder je doelgroep

Zorg ervoor dat je site er niet alleen mooi uitziet, maar dat bezoekers ook een goede gebruikerservaring hebben. Alleen dan gaat je bezoeker over tot conversie. Dat tackle je met een goed UX en UI Design én met het UX-onderzoek dat daaraan voorafgaat. Dit betekent dat je onderzoekt wat je klant precies in een website zoekt. Dan kun je je webdesign daarop afstemmen.

Als online-marketingbureau doen wij regelmatig UX-onderzoek voor onze klanten. Dat bestaat bijvoorbeeld hieruit:

  • Ga in gesprek met klanten. Wat zijn hun behoeften, voorkeuren en verwachtingen?
  • Verzamel eerdere feedback van (mogelijke) klanten. Heb je al eens verbeterpunten doorgekregen? Of technische obstakels? Of juist punten die mensen goed vinden aan je site? Zet het op een rij en neem dat mee in je nieuwe ontwerp.
  • Hoe kijken mensen naar je website? Waar gaan hun ogen eerst naartoe? Kunnen ze snel vinden wat ze zoeken of staat er afleidende informatie op de site?
  • Verdiep je in de zoekhistorie op je site. Welke zoektermen vullen bezoekers in bij de zoekfunctie op je website? Daar kun je uit afleiden welke informatie minder goed te vinden is.
  • Wat zijn de pijnpunten van je doelgroep? Waar lopen zij tegenaan als ze jouw product of dienst niet zouden afnemen? Wat missen ze bij concurrenten? Daar kun je in de webteksten goed op inspelen.

4. Maak van gebruiksvriendelijkheid je prioriteit

Weet je waar je doelgroep naar op zoek is? Dan kun je daar op inspelen met een goede, gebruiksvriendelijke website. Je weet dan zeker dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken én een prettige site-ervaring hebben.

Onder andere het volgende is belangrijk:

  • Zet de belangrijkste informatie op je homepage. Zorg dat die meteen in het oog springt.
  • Beperk het aantal benodigde kliks om informatie te vinden. Zet bijvoorbeeld op je homepage een doorklik naar je aanbod en maak de contactknop op elke pagina zichtbaar.
  • Bedenk een overzichtelijk menu dat in één keer duidelijk maakt welke informatie waar staat.
  • Gebruik heldere (tussen)koppen, zodat webteksten goed scanbaar zijn.
  • Wissel tekst en visuele elementen af.
  • Werk met genoeg kleurcontrast. Dus zorg dat de tekst niet wegvalt tegen de achtergrond.

5. Optimaliseer je landingspagina voor conversie (CRO)

Conversie optimalisatie (CRO) is essentieel voor het succes van je B2B-website. Door elke pagina strategisch in te richten, verhoog je de kans op conversies aanzienlijk. Een perfecte landingspagina bevat de volgende elementen:

  • Duidelijke kop: Gebruik een sterke, duidelijke headline die direct de kern van je aanbod communiceert.
  • Ondersteunende subkop: Voeg een subheadline toe die extra context geeft en de interesse van de bezoeker verder wekt.
  • Visueel aantrekkelijke content: Gebruik relevante afbeeldingen (of nog beter; video) die je boodschap versterken.
  • Belangrijke USP’s: Benoem de belangrijkste USP’s van je product of dienst in korte, krachtige bullets.
  • Social proof: Voeg klantreviews, case studies en testimonials toe om vertrouwen op te bouwen.
  • Sterke call-to-actions (CTA): Plaats opvallende en overtuigende CTA-knoppen op strategische plekken.
  • Formulier voor leadgeneratie: Houd het formulier kort en vraag alleen om essentiële informatie om drempels te verlagen.
  • Belangrijke features: Geef informatie over de belangrijkste features of specificaties van je product/dienst.
  • Beperkte navigatie: Beperk de navigatie-opties om afleiding te minimaliseren en focus te houden op de conversie.

Gebruik dit als een checklist om je B2B-landingspagina’s te optimaliseren en zo de conversieratio te verhogen.

De perfect landingpage uitgelegd in 5 minuten (bron: Flux Academy)

6. Maak je B2B-website mobielvriendelijk

Je zou denken dat mensen je B2B-website vooral op hun laptop bekijken. Het gaat tenslotte om een site voor zakelijke klanten. Maar nee, maar liefst 50% van de B2B-klanten gebruikt hun smartphone om online onderzoek voor aankopen te doen (bron). Heel belangrijk dus dat je website er ook op telefoonschermen goed uitziet. Anders haken bezoekers af.

Check dus of je lay-out ook op telefoonschermen goed werkt. Wordt de afbeeldingsgrootte en tekstbreedte automatisch aan de schermgrootte aangepast? Is het menu goed zichtbaar? Werkt de zoekfunctie nog steeds? Is het contactformulier geschikt voor telefoons?

Dezelfde website, van Keesing Technologies, in verschillende formaten.

7. Boei bezoekers met steengoede branding

Als merk wil je herkenbaar zijn. Het is belangrijk dat je website qua looks en verhaal matcht met je merkidentiteit. Alles moet in één lijn zijn. En het moet in het oog springen. Zorg er dus voor dat jouw branding herkenbaar is voor je merk en past bij waar jij voor staat.

Gebruik bijvoorbeeld vaste lettertypes, herkenbare huisstijlkleuren, iconen die je vaker inzet en een stijl voor de fotografie. Leg in een huisstijlhandboek vast welke keuzes je gemaakt hebt. Dan weet je zeker dat alle collega’s dezelfde visuele richtlijnen opvolgen.

8. Maak je website goed vindbaar

Ook als B2B-bedrijf is vindbaarheid in Google belangrijk. SEO dus. Heb jij er alles aan gedaan om jouw webpagina’s goed vindbaar te maken in de zoekmachines?

  • Staan bijvoorbeeld je alt-teksten goed?
  • Heb je SEO-proof webteksten online staan?
  • Ben je al gestart met bloggen of een kennisbank?
  • Is ook de websitetechniek achter de schermen SEO-waardig ingericht?

Check, check, dubbelcheck.

Een goede organische vindbaarheid helpt om nieuwe klanten aan te trekken. Zelfs zonder dat je in betaalde advertentiecampagnes hoeft te investeren.

9. Gebruik social proof

Jij kunt wel zeggen dat je goed werk levert en tevreden klanten hebt. Maar het is nog beter om die tevreden klanten zelf aan het woord te laten. Daarmee kom je betrouwbaarder over.

Geef je klanten een podium in testimonials op je website. Dat kun je doen in korte reviews, in uitgebreide klantcases of zelfs door testimonial-video’s te maken.

Testimonial video met opdrachtgever LoyalBrand

10. Dubbelcheck je website

Dan staat je vóór de lancering van je site nog één ding te doen. Ga nog een laatste keer kritisch door je website heen. Werkt alles goed? Wordt je doelgroep hier inderdaad enthousiast van?

Test het op een paar manieren:

  • Leg de site aan een paar ideale klanten voor. Zijn er nog dingen die hen opvallen (in positieve of negatieve zin)?
  • Check de snelheid van je website. Werkt alles snel genoeg? Een vertraging van 1 seconde leidt al tot 7% minder conversies, zo blijkt uit onderzoek.
  • Lees alle teksten na. Zijn ze vrij van typo’s, moeilijke zinnen en spelfouten?
  • Staat het design overal goed, ook op mobiele telefoons?
  • Werken alle knoppen en downloads?
  • Verwijzen alle links naar bestaande pagina’s of zitten er 404’s tussen? Gebruik hier Google Search Console voor.

Blijf die checks herhalen als je website live staat. Het is belangrijk dat je website met je bedrijf én met de tijd mee-verandert. Plaats regelmatig nieuwe content, check of links nog steeds werken, update informatie en pas pagina’s aan als de resultaten achterblijven. Zo is én blijft je B2B-website succesvol.

Een succesvolle B2B-website zonder gedoe?

Zoals je merkt, is een goede B2B-website niet zomaar opgetuigd. Daar gaat research en veel werk en expertise in zitten. Gelukkig hoef je niet zelf dat alles op je te nemen.

Ons marketingteam bouwt een professionele B2B-website die je merk sterk op de kaart zet. Van UX en UI Design tot sterke branding, SEO en converterende content – laat dat alles maar aan ons over.

Benieuwd hoe we je verder helpen? Laten we een (digitale) koffie doen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute