Het probleem met B2B marketing is dat veel bedrijven nog bezig zijn zoals ze dat gewend zijn van uit de jaren ’90. Mensen opbellen, koud langsgaan of op een beurs gaan staan en hopen dat ze opvallen. Feit is, dat ook bij B2B marketing de ontwikkelingen razendsnel gaan. In dit artikel leggen we uit hoe jij met een goede B2B Marketing strategie kunt opvallen bij je prospects.

B2B marketing

Met ons B2B marketing bureau, helpen wij jaarlijks tientallen bedrijven met hun marketing aanpak. Daarbij beginnen we altijd met een plan. Zomaar inzetten op marketing acties zonder dat je je voorbereidt, is als parachute springen zonder parachute. Je komt ook op de plaats van bestemming, maar niet helemaal op de juiste manier 😉

De moderne B2B customer journey

Waar de traditionele customer journey van een B2B klant was: bewustzijn, interesse, verlangen, actie. De huidige klant is echter wispelturiger, heeft meer te kiezen en dus meer om over te twijfelen.

De huidige B2B prospect (1) begint bij bewustzijn, gaat naar overweging, (2) kan onderweg zijn naar een actie, zoals het opvragen van een offerte (3) maar kan dan weer terugspringen naar overweging, omdat hij online andere dingen heeft gezien. Dat heroverwegen komt bij de huidige (online) B2B klant vaker voor, voordat men overgaat tot actie.

En na die actie houdt het niet op, want weten inmiddels: het is makkelijker om een bestaande klant nog een keer te laten kopen, dan om een nieuwe klant iets voor de eerste keer te laten kopen. Daarnaast hoop je op mond-op-mond reclame door loyale klanten.

Wij hebben het daarom over de volgende fases in de klantreis: Awareness, consideration, decision, loyalty en retention. Zorg ervoor dat je sterk vertegenwoordigd bent in elke fase van jouw customer’s journey.

Customer journey model: Huidige vs nieuwe klanten

4 stappen in de B2B marketing funnel

Nu je een idee hebt van de klantreis, is de volgende stap om per onderdeel van die reis een goede strategie op te bouwen. De basis voor iedere online marketing strategie? Een goede website uiteraard. Hét platform waarop de actie moet gebeuren.

Verder is het goed om te kijken waar voor jouw bedrijf de focus op moet liggen. Het creëren van naamsbekendheid (awareness), het genereren van leads (decision) of het behouden van bestaande klanten (retention). Of alle drie natuurlijk.

1. De basis: een goede website

Een goede website is een van de belangrijkste onderdelen in iedere goede B2B marketing strategie. En een goede website voldoet sowieso aan de volgende vijf aspecten. Een goede website is:

  • Snel – langzame websites zorgen ervoor dat bezoekers weggaan. Mensen zijn ongeduldig, online helemaal.
  • Veilig – veiligheid is overal, dus ook online, ontzettend belangrijk. Maak je website bijvoorbeeld HTTPs in plaats van HTTP door een SSL-certificaat aan te schaffen.
  • Mobielvriendelijk – Yes, ook bij B2B marketing belangrijk, aangezien inmiddels 50% van de B2B-zoekopdrachten wordt op een smartphone gedaan. Need we say more?
  • Voorzien zijn van call to actions – je website moet gemakkelijk in gebruik zijn én er moet altijd een mogelijkheid (in zicht) zijn om contact op te nemen.
  • Professioneel ontworpen – Slecht ontwerp, moeilijke navigatie, niet weten hoe je de juiste informatie vindt zijn allemaal redenen voor gebruikers om je website te verlaten. Het moet logisch in elkaar zitten. Ze noemen dit ook wel UX design.

2. Het creëren van naamsbekendheid

Voordat potentiële klanten iets bij je kopen, moeten ze er eerst achter komen dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Om daar voor te zorgen, dien je aandacht te besteden aan het genereren van naamsbekendheid. Belangrijk daarbij is dat je niet met hagel schiet. Je wilt gericht jouw DMU’s bereiken. Een DMU (decision making unit) is een groep mensen binnen een bedrijf die onderdeel uitmaken van de het besluitproces. Een aantal manieren om gericht DMU’s te bereiken, zijn:

  • Digitale billboard-advertenties – gericht fysiek adverteren op bijvoorbeeld kantorenparken over tijdens forenzen tijden op stations
  • Youtube video ads – gericht adverteren op how-to videos of andere business videos
  • LinkedIn advertenties – gericht op functieprofielen en bedrijfsgrootte
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) – top posities op relevante B2B zoekwoorden
  • Online PR – zichtbaarheid middels artikelen binnen niche media

3. Het genereren van leads

Als prospects eenmaal bewust zijn van het feit dat jouw product of dienst een probleem van hen op kan lossen, wordt het tijd om deze klanten te overtuigen. Dat doe je door ze steeds meer specifieke triggers te geven met redenen waarom ze voor jou moeten kiezen. Dat kan bijvoorbeeld door:

  • Google Ads – zoekadvertenties op relevante zoekopdrachten
  • Remarketing – steeds opnieuw terugkomen met banners en video advertenties
  • Promoties via gelieerde ondernemingen en partnerschappen
  • Actieve blog en social media kanalen – zorg ervoor dat je klanten ook je kanalen volgen
  • Overtuigende website content – zoals veelgestelde vragen (FAQs), tarieven pagina en een aantrekkelijke vraag-een-demo formulier
remarketing uitleg visual

4. Het behouden van je klanten

De laatste stap in de funnel bestaat uit het behouden van je klanten. Het behouden van klanten is eenvoudiger dan het genereren van nieuwe klanten. Mits je blijft ‘engagen’. Blijf daarom communiceren met de klant, juist ook na de aankoop van jouw product. Goede manieren om je klant te behouden zijn:

  • E-books en whitepapers – met uitgebreide informatie over de nieuwste innovaties in jouw branche.
  • Marketing automation – met geautomatiseerde emails blijf je steeds top-of-mind
  • Video’s – video’s zijn perfect voor het toevoegen van extra beleving bij de bestaande klant.
  • Webinars – ook hier kun je de klant nog meer binden door ze dat beetje extra service te bieden.

Bepaal per onderdeel in de funnel – van het genereren van de vraag tot aan het behouden van je klanten – op welke manier je er aandacht aan gaat besteden. Vervolgens bepaal je welke soorten manieren je op dat moment in de funnel gaat gebruiken. Dat pas je aan op je doelgroep en door specifieke doelen te stellen per onderdeel analyseer, controleer en optimaliseer je de marketinginspanningen.

Tot slot – Luister onze podcast over B2B marketing

Klanten winnen door B2B marketing? Samen met Imre van onze partner TIG, geef ik in deze podcast praktische marketing tips. Veel luisterplezier!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute