Bij Whello zijn we elke dag bezig met het verbeteren van onze skills. We kijken en luisteren daarbij veel naar ‘s werelds beste marketeers zoals Gary Vaynerchuk en Neil Patel. Als je de top marketeers analyseert, kom je tot de volgende 5 belangrijkste basisprincipes waarop zij allen leunen.
1. Wees een T-shaped marketeer
Een zogenaamde ‘T-shaped marketeer’ is iemand die extreem vaardig is in één of twee specialismen. Je bent bijvoorbeeld kneitergoed in content marketing en hebt een bewezen track-record in SEO en content strategieën.
Maar T-shaped marketeers gaan verder dan dat. Ze zijn ook handig in andere specialisme, zoals SEA, Social en Conversie optimalisatie. Ze kunnen erover meepraten en andere specialisten challengen.
Naast je specialisme, ben je dus ook in staat om holistisch te kijken naar je marketing. Je kan een marketing strategie van A tot Z bedenken, en daardoor van onschatbare waarde voor een bedrijf. Lees meer over waarom een T-shaped marketeer onmisbaar is voor elk bedrijf.
2. It’s all about content, baby.
We leven in een tijd waarin we online op veel verschillende kanalen zichtbaar kunnen en moeten zijn. Zo moet je website goed in elkaar zitten, maar is het tegelijkertijd belangrijk dat je content creëert op je blogpagina, om bezoekers aan te trekken. En een stukje kwalitatieve content hoef je maar één keer te creëren. Vervolgens vertaal je die post naar alle social media kanalen waar je actief bent. Hieronder een voorbeeld.
Voorbeeld: Eén kwalitatieve stukje content, zoals een webinar kun je op de volgende manieren verveelvoudigen:
- Schrijf na aanleiding van de webinar een artikel voor je blog
- Vis een sterke quote uit de webinar en Twitter dit met de link naar de webinar
- Creëer een whitepaper op basis van de webinar en plaats deze op je site
- Creëer meerdere korte videos vanuit de webinar en deel dit op je socials
- Ontwerp een infographic en deel dit op LinkedIn met de link naar de webinar
Een marketeer die de waarde van content juist inschat is van onschatbare waarde voor zijn organisatie.
3. Experiment-driven mindset
Iets wat in het verleden goed was, biedt geen garantie voor de toekomst. Daarom is het goed dat je ook blijft focussen op het optimaliseren van je activiteiten in de marketingkanalen waar je al actief bent. Analyseren, controleren, optimaliseren en repeat. Een goede marketeer zet continue in op verbeteringen en leunt niet achterover bij het eerste succesje.
We hebben het daarom bij Whello vaak over een experiment-driven mindset (ookwel ‘growth-mindset’ genoemd). Nooit wedden op één paard, maar altijd inzetten op meerdere varianten. Documenteer je wins én je fails. En deel dit met je marketing team zodat iedereen wijzer wordt.
4. Sterk zijn in klantloyaliteit
Een klant koopt één keer. Een tevreden klant koopt wellicht nog een keer. Een tevreden klant met wie je een sterke relatie hebt opgebouwd koopt zijn hele leven en vertelt het aan iedereen die het wil horen. Het klinkt zo ontzettend logisch, maar toch zijn er talloze bedrijven waar er weinig aandacht wordt besteed aan klantrelaties. Daarnaast kun je de relatie gebruiken voor het inwinnen van waardevolle data. Waarop je je marketing weer kan aanpassen.
De marketing termen rondom klant loyaliteit stapelen zich de laatste jaren op. Van hippe buzzwoorden zoals lead nurturing, inbound marketing, marketing automation, customer journey, tot aan good-old tactieken zoals loyalty programma’s en nieuwsbrieven. Het maakt niet uit wat je inzet, zolang je maar consistent, herkenbare content produceert en blijft experimenteren.
5. Own je data
Doorklikratio, conversieratio, websitebezoekers, bounce-percentage. Allemaal termen waar je niks mee kunt als je niet weet in welke context ze belangrijk zijn. Goede marketeers kunnen de online data die hun platforms hen geven goed analyseren en aanpassingen doen op basis van die analyses.
Reken niet elk kanaal af op simpelweg het aantal conversies. Want wellicht was die ene video ad op Instagram wel het startpunt van het aankoopproces? Bij Whello bedenken we vooraf de KPI’s per fase. Bijvoorbeeld:
- Awareness fase: x aantal video views
- Consideration fase: x aantal website bezoekers
- Decision fase: x aantal conversies
- Loyalty fase: x aantal herhaal aankopen
Zorg dat je weet welke data belangrijk zijn en hoe je deze moet lezen en interpreteren.
6. En heb……geduld
Geduld is een schone zaak. En dat is niet voor niks. Bekende succesgoeroe Tony Robbins zei ooit:
“De meeste mensen overschatten wat ze in één jaar kunnen doen, maar onderschatten wat ze in tien jaar kunnen doen.”
Zo werkt het ook met campagnes. Een goede marketingcampagne heeft tijd nodig om herkend te worden en echt resultaat te boeken. Het echte succes zit in de lange haal. Dus gun jezelf de tijd, accepteer dat niet alles direct een succes is, experimenteer en pluk uiteindelijk de vruchten.
Dus…hoe word je de beste marketeer van Nederland?
- Wees niet een specialist, maar een generalist met één specialisme
- Maak van content je topprioriteit
- Leer jezelf een experiment-driven mindset aan
- Zet je volop in op klant loyaliteit
- Heb je data op orde en trek conclusies
- En gun jezelf de tijd om resultaat te boeken
Benieuwd naar onze online marketing specialisten? Laat je inspireren door hun verhalen. Lees onze blog over hoe je je eerste marketingbaan scoort of je hoe je een marketingplan maakt bij je nieuwe job. Of nog beter; check onze marketing vacatures en ontwikkel jezelf tot de beste marketeer van Nederland 😉