De stap naar het buitenland kan een mooie, maar ook ingewikkelde avontuur zijn vol met hobbels, tegenslagen en successen. Wij werken al jaren voor marketingmanagers van scale-ups die de taak hebben om de sprong naar het buitenland succesvol te maken.
Dus bedachten we; hoe kunnen we ervoor zorgen dat zo’n internationale avontuur iets minder hobbelig verloopt voor andere marketing managers? Een gids vol best-practices natuurlijk!
De valkuilen van internationale marketing
Wanneer je de wereld van internationale marketing betreedt, zijn er enkele belangrijke valkuilen waar je je bewust van moet zijn.
- Culturele verschillen: Misverstanden door culturele verschillen kunnen je merk negatief beïnvloeden. Het is cruciaal om lokale gebruiken en behoefte te begrijpen. Wij maken bijvoorbeeld in een doelgroepanalyse altijd nieuwe persona’s per land.
- Juridische complicaties: Elk land heeft zijn eigen wetten en regels voor marketing en bedrijfsvoering. Zorg ervoor dat je deze goed begrijpt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zo variëren de regels voor advertenties in bijvoorbeeld de medische industrie en hebben we ons een keer daarin lelijk vergist.
- Taalbarrières: Zelfs kleine fouten in vertaling kunnen grote gevolgen hebben voor hoe jouw merk wordt waargenomen. Simpelweg vertalen is voor ons niet voldoende. Wij zetten daarom altijd in op ‘transcreation’ door native copywriters.
Overwegingen bij het kiezen van uitbreidingslanden
De meeste scale-ups waar we voor werken, twijfelen sterk over de landen die ze als eerste moeten betreden. ‘Moeten we land voor land gaan, of meteen een hele regio aanpakken?’
Bij het selecteren van de landen voor uitbreiding zijn er naar onze mening drie belangrijke overwegingen.
- Toegankelijkheid van de markt: Begin met landen waar de barrières voor toetreding laag zijn, zoals landen zonder significante taalbarrière, geografisch voordeel of een vergelijkbare doelgroep. Zo zetten onze opdrachtgevers bijvoorbeeld vaak in op de DACH regio. Doordat er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland Duits wordt gesproken heb je direct een grote afzetmarkt te pakken.
- Kosten en logistiek: Internationale uitbreiding is niet goedkoop. Denk aan verzendkosten, juridische kosten, belastingen in het buitenland, en de kosten voor vertaaldiensten en nieuw personeel. Een van de eerste zaken die opdrachtgevers uitzoeken is hoe ze de logistiek regelen en betaalbaar houden voor klanten.
- Marktonderzoek: Grondig marktonderzoek kan niet worden onderschat. Begrijp de economie, demografie, cultuur, regelgeving en kosten van zakendoen in het nieuwe land. Maar denk ook aan de lokale concurrentie. Per land word je soms nog weleens verrast door een onopvallende sterke concurrent.
Top 8 marketing strategieën bij internationale uitbreiding
Hier zijn acht cruciale digitale marketingstrategieën voor internationale uitbreiding.
- Internationale SEO: Optimaliseer je website voor zoekmachines in verschillende regio’s met behulp van locatiespecifieke zoekwoorden en metatags.
- Zoekmachine advertenties (SEA): Gebruik betaalde advertenties om doelgroepen in specifieke regio’s te bereiken met cultureel relevante landingspagina’s.
- Multi-language website: Kies er altijd voor om je website in meerdere talen aan te bieden. We zien keer op keer dat de conversie dan hoger is. Zelfs in landen als Nederland en Denemarken waar prima Engels wordt gesproken.
- Marketplaces: Breid je bereik uit door te profiteren van populaire lokale online marktplaatsen die al een vertrouwde aanwezigheid hebben in de regio. Naast Amazon is dit in Nederland bijvoorbeeld Bol en Marktplaats. Zo heeft ieder land wel zijn eigen mix aan marketplaces.
- E-mailmarketing en automatisering: Gebruik geautomatiseerde e-mails die aangepast zijn aan de voorkeuren en acties van gebruikers, zoals taalvoorkeur of aankoopgedrag.
- Cultureel gevoelige contentmarketing: Ontwikkel content welke inspeelt op de culturele identiteit van de verschillende regio’s. Denk aan unieke feestdagen zoals Koningsdag in Nederland.
- Reputatiemanagement: Beheer actief je lokale reputatie door snel positieve klantervaringen te scoren. Een entree in een nieuw land met zero lokale reviews is pijnlijk.
- Influencer marketing: Werk samen met lokale influencers een relevante volging in jouw niche. Een belangrijke succesfactor in onze campagnes!
In 5 stappen naar een internationale marketingstrategie
Ok, we hebben veel topics besproken, maar welke stappen neem je eigenlijk als je een specifiek land wilt betreden? We noemen dit ook wel een ‘go-to-market plan’. In het kort de 5 stappen.
- Marktonderzoek: Verzamel inzichten over de lokale cultuur, economie en consumentengedrag. Dit is je basis voor alle verdere beslissingen.
- Definieer je lokale aanwezigheid: Beslis of je lokale partnerschappen (lokale retail, resellers, sales agents) aangaat of zelf direct verkoopt. Dit heeft invloed op hoe je jouw merk lokaal positioneert.
- Kies je marketingmix: Stem je producten, prijzen en kanalen af op de lokale markt. Beginnen met kortingen en flinke promotie events. Of bouw het langzaam op met content en SEO.
- Investeer in lokale content: Creëer content die aansluit bij de lokale cultuur en taal. Dit vergroot de betrokkenheid. Een lokale user-case van een Duitse klant doet het uiteraard veel beter dan een vertaalde Nederlandse user-case.
- Experimenteer, leer en pas aan: Dat bepaalde campagnes het goed doen in een land biedt geen garantie voor een ander land. Dat is een ding wat we zeker hebben geleerd. We beginnen daarom altijd klein en schalen datgene op wat aanslaat in een land.
Whello’s conclusie
Onze belangrijkste key takeaway? Lokalisatie en gedegen marktonderzoek zijn de sleutels tot succes. Onthoud steeds dat elke markt uniek is en een op maat gemaakte benadering vereist.
Ben je bezig met je go-to market plan? Met deze gids ga je goed van start. Maar samen met ons ervaren cross-border marketingteam ben je pas echt goed voorbereid om de uitdagingen van internationale marketing aan te gaan!
Neem dan contact met ons op en wij helpen je met de volgende internationale stap te zetten.