Een goede zorgwebsite is om meerdere redenen onmisbaar. Je zet er niet alleen handige informatie op een rij. Met een goede zorgwebsite wek je ook vertrouwen bij patiënten, trek je nieuwe zorgprofessionals aan en verlaag je de drempel voor patiënten om voor zorg bij jou te komen. Waarom is een zorgwebsite nog meer zo belangrijk? Dit zijn 6 redenen waarom jouw zorgwebsite geen ondergeschoven kindje mag zijn. Ook delen we tips om jouw site sterker te maken.

Wat is een zorgwebsite precies?

Een zorgwebsite is een website van een zorginstelling of medisch dienstverlener. Dat kan een ziekenhuis zijn, maar bijvoorbeeld ook een tandartsenpraktijk, fysiotherapeut, apotheek of verloskundigenpraktijk. Op een zorgwebsite geef je informatie over jouw zorgverlening. Je vertelt patiënten bijvoorbeeld meer over diagnoses en behandelingen. Ook kunnen bezoekers op je site in actie komen, bijvoorbeeld door een afspraak te maken, een zelftest te doen of contact op te nemen met een medisch specialist.

Een zorgwebsite is een onmisbaar onderdeel van zorgmarketing. Hier komen je branding en merkverhaal tot uiting. Je deelt er belangrijke zorginformatie voor patiënten. En dit is dé plek waar je patiënten de mogelijkheid biedt om een afspraak te maken of met je in contact te komen.

Waar moet een goede zorgwebsite aan voldoen?

Het is belangrijk dat een zorgwebsite een warme en uitnodigende uitstraling heeft. En natuurlijk dat je site de belangrijkste informatie geeft, zodat patiënten zich geholpen voelen of een volgende stap durven te zetten.

Wat nog meer niet mag ontbreken op een goede website voor de zorg? Dit bijvoorbeeld:

  • Zorg voor een logische navigatie, zodat bezoekers snel de informatie vinden die zij zoeken
  • Maak je website toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor iedereen (ook voor o.a. laaggeletterden en slechtzienden), omdat patiënten dat waarderen én omdat het verplicht is vanuit de Wet Digitale Overheid 
  • Gebruik echte foto’s (geen stockbeelden!) en geef daarmee jouw zorg een gezicht
  • Toon eventuele keurmerken of diploma’s op je website om betrouwbaarheid uit te stralen
  • Schrijf begrijpelijke teksten over vragen waarmee veel cliënten zitten, zodat je hen online al advies kunt geven
  • Vergroot de zichtbaarheid van je website, ook op specifieke zoektermen (zoals diagnoses), door gebruik te maken van SEO
  • Zorg voor een goede ‘Werken bij’-site of -pagina om nieuwe medewerkers aan te trekken

Waarom is een zorgwebsite zo belangrijk?

Een zorgwebsite is méér dan “een visitekaartje”. Dit is dé plek waarmee je nieuwe patiënten aantrekt, vertrouwen wekt en patiënten aan je bindt. En dat niet alleen! Dit zijn nog 6 redenen waarom een zorgwebsite onmisbaar is voor elke zorgverlener.

1. Bijna elke patiënt begint de zorg-zoektocht online

Jouw website kan zomaar het begin zijn van een Google-zoektocht. Uit onderzoek van David Feinberg, de voormalige directeur van Google Health, blijkt dat maar liefst 77% van de patiënten de zoektocht naar een verklaring voor of oplossing van hun klachten in Google begint. Ook gaat zeker 7% van de dagelijkse zoekacties in Google over gezondheid. Een flink percentage!

Dat onderstreept hoe belangrijk het is om als zorgorganisatie online zichtbaar te zijn. Jij kunt met jouw website de antwoorden geven waar je patiënt naar op zoek is. Daarmee vindt de patiënt geruststelling, is diegene een stap dichter bij een oplossing en presenteer je jezelf als een geschikte hulpverlener.

2. Je website neemt drempels weg om zorg aan te vragen

Hoewel veel mensen online op zoek gaan naar gezondheidsinformatie, wordt maar 2,4% van alle zorgafspraken online gemaakt. Veel mensen vinden het spannend om hun medische gegevens online te delen en spreken liever face-to-face met een zorgverlener. Dat is zonde, want er kan steeds meer digitaal. Dat verlicht de druk op je personeel en kan de drempel bij patiënten wegnemen om zorg aan te vragen.

Het is daarom extra belangrijk dat je website bezoekers snel in de juiste richting wijst en dat zij bijvoorbeeld de afspraakknop weten te vinden. Laat ook zien dat digitaal verstrekte persoonsgegevens bij jou in vertrouwde handen zien. Ook dat neemt een drempel weg.

3. Een goede zorgwebsite geeft vertrouwen bij patiënten

Voor jou is zorg dagelijkse kost, maar voor patiënten is het vaak spannend om van zorg gebruik te maken. Ze ondergaan niet dagelijks een behandeling. Zeker een eerste afspraak kan de nodige spanning opwekken. Daarom is het extra belangrijk dat je site direct vertrouwen geeft.

Het helpt bijvoorbeeld om medewerkers in beeld te brengen op je site. Zo krijgen patiënten alvast een beeld wie hen gaat helpen en maak je het persoonlijker. Laat ook patiënten aan het woord in testimonials om herkenbaarheid te creëren. Daarnaast helpt het om goede informatie te geven, bijvoorbeeld over wat een behandeling inhoudt. Daardoor weten patiënten beter wat hen te wachten staat. Ook dat neemt spanning weg.

Op de website van de Waggelmannetjes hebben we tijdens het maken van de website besloten om verhalen van en over de patiënten toe te voegen. Zo ervaren ouders dat ze niet alleen zijn en laten ze zien dat zowel je kind als de ouders bij de Waggelmannetjes steun ervaren. 

4. Een goede zorgwebsite helpt om de juiste informatie te vinden

Patiënten bekijken jouw website waarschijnlijk omdat ze met een gezondheidsvraag zitten. Jouw website is bedoeld om een oplossing te bieden of te laten zien hoe je dit probleem kunt behandelen.

Stel: jij hebt een huidkliniek. Iemand heeft last van spataderen en wil daar graag een behandeling voor. Dan is je site dé plek om te laten zien of jij daarbij kunt helpen, hoe je dat doet en hoe zo’n behandeling verloopt. Zo kun je patiënten geruststellen en op de oplossing voor hun probleem wijzen.

Aangezien het internet de eerste plek is waar mensen naar zorginformatie zoeken, is je website hét medium om patiënten goed te informeren. Hoe je dat goed aanpakt? Daarvoor zie je vaak een van deze navigatiestructuren op zorgwebsites:

  • Je geeft elke doelgroep een eigen ingang. Je stuurt jongeren bijvoorbeeld naar een andere pagina dan ouders. Mensen die interesse hebben in bekkenbodemfysiotherapie klikken een andere pagina aan dan mensen die sportfysiotherapie zoeken.
  • Je maakt de site vraaggestuurd. Dus je bouwt de site rondom bezoekersvragen en leidt patiënten snel naar de oplossing voor hun vraag.
  • De structuur is actiegericht. Je website is dus zo opgebouwd dat bezoekers snel de belangrijkste acties kunnen verrichten. Denk aan een afspraak plannen, informatie over hun aandoening zoeken of een zelftest invullen.

Een goed voorbeeld van een website waar de juiste informatie makkelijk te vinden is is die van de Sint Maartenkliniek. Voor de grootste afdelingen in het ziekenhuis zijn meteen op de homepage knoppen te vinden. 

5. Je website is hét visitekaartje voor nieuwe medewerkers

In de zorg ligt goed personeel helaas niet voor het oprapen. Veel zorginstellingen zitten om nieuwe mensen verlegen. Je website helpt om goed zorgpersoneel aan te trekken. Met een sterke ‘Werken bij’-pagina maak je het aantrekkelijker voor nieuwe mensen om juist jouw vacatures te bekijken. Daarmee is het makkelijker om nieuw personeel aan te trekken én te behouden.

Besteed daarnaast aandacht aan je employer branding. Zorg dat je site en andere marketinguitingen er niet alleen aantrekkelijk uitzien voor patiënten, maar ook passen bij wat je als werkgever wilt uitstralen.

6. Een goede zorgwebsite helpt bij je positionering

De ene zorginstelling is de andere niet. Jouw website is dé kans om een goede eerste indruk te maken bij patiënten, nieuwe werknemers en anderen. Op je site laat je zien wat jouw organisatie uniek maakt en waarom mensen juist bij jou goed zitten. Daarmee help je patiënten bij hun keuze tussen zorgverleners. Ook straal je er autoriteit mee uit, komen jouw missie en unieke kenmerken goed uit de verf, en bouw je op die manier aan een sterk merk.

Besteed daarnaast aandacht aan je employer branding. Zorg dat je site en andere marketinguitingen er niet alleen aantrekkelijk uitzien voor patiënten, maar ook passen bij wat je als werkgever wilt uitstralen.

Wij bouwen jouw website voor de zorg

Wil jij een zorgwebsite die voor je werkt? Wij werken er graag aan. Ons team van o.a. brandingspecialisten, UX-designers, websitebouwers en copywriters staat voor je klaar. Samen zorgen ze voor een website die vertrouwen wekt, die past bij je organisatie en die bezoekers zo goed mogelijk helpt.

Zorgwebsites bouwen deden we eerder al voor o.a. Stichting AFIPOrthocenter en nog allerlei andere ziekenhuizen en zorginstellingen. Ben jij de volgende? Laten we kennismaken!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute