Je hebt een schitterende webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen, het gaat de goede kant op. Je wilt doorpakken en het is nu dan ook de tijd om door te groeien. Maar waar begin je? En wat verandert er in het aankomende jaar vergeleken met een jaar eerder als het aankomt op online marketing?
Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om jou op weg te helpen, zetten we daarom de 7 webshop marketing tips voor je op een rij. Laat die bestellingen maar komen 🙂
1. AI voor gepersonaliseerde content
Met AI kan je niet alleen razendsnel productteksten creëren; je kunt AI ook inzetten om productafbeeldingen te creëren of voor een persoonlijk advies op maat.
Als de websitebezoeker zijn context invoert, kan AI (zoals ChatGPT) de klant direct en genuanceerd adviseren. Een simpele chat wordt zo een krachtige sales-tool. Denk aan:
- Een klant adviseren welke vitamine-product het beste past bij hem/haar
- Welke zonnepanelen opstelling het meeste rendement oplevert
Tip: Er ontstaan steeds meer ‘AI powered’ plugins voor CMS’en zoals Shopify, WooCommerce en Magento. Ze bieden je de mogelijkheid om snel aan de slag te kunnen met alle voordelen die AI biedt.
2. Maak gebruik van het FOMO effect
FOMO staat voor ‘fear-of-missing-out’. Het is een psychologische principe dat inspeelt op de angst die men heeft om iets te missen. In de luchtvaartsector is FOMO een breed ingezette tactiek. Iedereen kent wel de voorbeelden waarin je fijntjes op wordt gewezen dat er nog enkele vliegtickets beschikbaar zijn. En jij wilt natuurlijk je partner niet teleurstellen, dus boek je maar snel.
Door ook op je eigen webshop de daadwerkelijke (live) voorraad te tonen, ben je transparant én creëer je een gevoel van urgentie. Het toont aan dat je een levendige webshop hebt, en dat je bij momenten ook schaarste kent in je voorraad.
Ook wij zien, in onze webshop experimenten, dat deze tactiek een significant effect heeft op de conversie ratio van onze opdrachtgevers. Proberen dus!
3. Zet remarketing in
Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt.
Dat kan via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.
4. Personaliseer daarbij
Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Het idee is om één of twee vaste gezichten te gebruiken zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je e-mailuitingen, maar ook in video’s en posts op sociale media of in je blog.
Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details en elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Je zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken. Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een persoonlijk gezicht krijgt.
5. Werk met een effectieve contentstrategie
Met een gerichte SEO gedreven contentstrategie publiceer je relevante blogs of cases voor je klanten. Laat zien hoe je producten problemen oplossen of geef antwoord op veelgestelde vragen. Hierdoor speel je nog gerichter in op de behoefte van jouw publiek.
Het is daarnaast belangrijk om verder te kijken dan je eigen webshop. Laat een van je content marketeers een gastblogs schrijven op een relevante website. En zet content makers en influencers in om reviews te maken van je producten. Hierdoor groeit je naamsbekendheid en bouw je meer meer autoriteit op. Zo zorg je ervoor dat de omzet gaat toenemen.
6. Betrek je klanten bij jouw verhaal
Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen van vlees en bloed. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker en we hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen.
Hoe sterk is het als je naast reviews, ook echte productfoto’s van klanten laat zien? Vraag je klanten actief om foto’s op te sturen en toon deze op je site. Dit soort tactieken wordt ook wel ‘user-generated-content’ genoemd.
7. Beloon je trouwe volgers
Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is tijd om meer te doen dan dat.
Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen:
- Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde kortingsbon;
- of een persoonlijk bedankkaartje
- maar ook door eens een gratis product toe te sturen.
Dat lijkt ons niet te veel gevraagd. Trouwe volgers zijn namelijk goud waard.
8. Zet snippets in
Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content, zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.
9. Zet in op de kracht van een homepage-tekst
Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s, wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je de belangrijkste onderwerpen te benoemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen.
Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.
Bonus tip
Wij zien vaak dat webshops hun roots vergeten. Ook lokaal heb je natuurlijk je klanten zitten. Heb je bijvoorbeeld ook een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of de producten nog op voorraad liggen. Vervolgens weten je klanten via je mijn bedrijf-profiel binnen Google je exact te vinden in Google Maps.
Nog meer tips?
Wij zitten vol ideeën. Met 25 marketeers werken we aan grote en kleine merken. Onze ervaringen met deze snelgroeiende webshops zijn de basis van onze dienstverlening. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje of laten ons je helpen met je e-commerce marketing!