Je hebt een schitterende webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen, het gaat de goede kant op. Je wilt doorpakken en het is nu dan ook de tijd om door te groeien. Maar waar begin je? En wat verandert er in het aankomende jaar vergeleken met een jaar eerder als het aankomt op online marketing?

Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om jou op weg te helpen, zetten we daarom de 7 webshop marketing tips voor je op een rij. Laat die bestellingen maar komen 🙂

1. AI voor gepersonaliseerde content

Met AI kan je niet alleen razendsnel productteksten creëren; je kunt AI ook inzetten om productafbeeldingen te creëren of voor een persoonlijk advies op maat.

Als de websitebezoeker zijn context invoert, kan AI (zoals ChatGPT) de klant direct en genuanceerd adviseren. Een simpele chat wordt zo een krachtige sales-tool. Denk aan:

  • Een klant adviseren welke vitamine-product het beste past bij hem/haar
  • Welke zonnepanelen opstelling het meeste rendement oplevert

Tip: Er ontstaan steeds meer ‘AI powered’ plugins voor CMS’en zoals Shopify, WooCommerce en Magento. Ze bieden je de mogelijkheid om snel aan de slag te kunnen met alle voordelen die AI biedt.

2. Maak gebruik van het FOMO effect

FOMO staat voor ‘fear-of-missing-out’. Het is een psychologische principe dat inspeelt op de angst die men heeft om iets te missen. In de luchtvaartsector is FOMO een breed ingezette tactiek. Iedereen kent wel de voorbeelden waarin je fijntjes op wordt gewezen dat er nog enkele vliegtickets beschikbaar zijn. En jij wilt natuurlijk je partner niet teleurstellen, dus boek je maar snel.

Door ook op je eigen webshop de daadwerkelijke (live) voorraad te tonen, ben je transparant én creëer je een gevoel van urgentie. Het toont aan dat je een levendige webshop hebt, en dat je bij momenten ook schaarste kent in je voorraad.

Ook wij zien, in onze webshop experimenten, dat deze tactiek een significant effect heeft op de conversie ratio van onze opdrachtgevers. Proberen dus!

3. Zet remarketing in

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt.

Dat kan via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

marketing tips voor webshops

4. Personaliseer daarbij

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Het idee is om één of twee vaste gezichten te gebruiken zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je e-mailuitingen, maar ook in video’s en posts op sociale media of in je blog.

Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details en elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Je zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken. Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een persoonlijk gezicht krijgt.

marketing tips voor webshops
Coolblue: hét voorbeeld van personalisatie

5. Werk met een effectieve contentstrategie

Met een gerichte SEO gedreven contentstrategie publiceer je relevante blogs of cases voor je klanten. Laat zien hoe je producten problemen oplossen of geef antwoord op veelgestelde vragen. Hierdoor speel je nog gerichter in op de behoefte van jouw publiek.

Het is daarnaast belangrijk om verder te kijken dan je eigen webshop. Laat een van je content marketeers een gastblogs schrijven op een relevante website. En zet content makers en influencers in om reviews te maken van je producten. Hierdoor groeit je naamsbekendheid en bouw je meer meer autoriteit op. Zo zorg je ervoor dat de omzet gaat toenemen.

6. Betrek je klanten bij jouw verhaal

Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen van vlees en bloed. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker en we hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen.

Hoe sterk is het als je naast reviews, ook echte productfoto’s van klanten laat zien? Vraag je klanten actief om foto’s op te sturen en toon deze op je site. Dit soort tactieken wordt ook wel ‘user-generated-content’ genoemd.

7. Beloon je trouwe volgers

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is tijd om meer te doen dan dat.

Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen:

  • Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde kortingsbon;
  • of een persoonlijk bedankkaartje
  • maar ook door eens een gratis product toe te sturen.

Dat lijkt ons niet te veel gevraagd. Trouwe volgers zijn namelijk goud waard.

De buren bedanken voor het aannemen: Coolblue is groot geworden door dit soort persoonlijke berichten
De buren bedanken voor het aannemen: Coolblue is groot geworden door dit soort persoonlijke berichten

8. Zet snippets in

Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content, zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

rich snippets webshop

9. Zet in op de kracht van een homepage-tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s, wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je de belangrijkste onderwerpen te benoemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen.

Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.

Bonus tip

Wij zien vaak dat webshops hun roots vergeten. Ook lokaal heb je natuurlijk je klanten zitten. Heb je bijvoorbeeld ook een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of de producten nog op voorraad liggen. Vervolgens weten je klanten via je mijn bedrijf-profiel binnen Google je exact te vinden in Google Maps.

Nog meer tips?

Wij zitten vol ideeën. Met 25 marketeers werken we aan grote en kleine merken. Onze ervaringen met deze snelgroeiende webshops zijn de basis van onze dienstverlening. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje of laten ons je helpen met je e-commerce marketing!

Meer gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute