E-mail marketing is een krachtige manier om meer sales te genereren. Jouw e-mailbestand bestaat uit potentiële klanten die ervoor hebben gekozen om in jouw e-mailbestand te staan, dus daar moet je gebruik van maken. Om dat op een goede manier te doen, hebben we hier 5 e-commerce e-mail marketing tips voor meer webshop sales.
1. Stel segmenten en getriggerde e-mails in
Een gepensioneerde vrouw van 70 wil anders benaderd worden dan een 29-jarige jongen, maar het kan goed zijn dat ze allebei tennisballen willen kopen. Daarom moet je je doelgroep indelen in segmenten. Daarnaast werken automatische e-mails die getriggerd worden door bepaalde acties van mensen tot wel 152% beter dan ‘rando’ mails.
Dat komt doordat bij getriggerde e-mails, degene die hem triggert ‘ bijvoorbeeld door wederom je webshop te bezoeken ‘ op dat moment bezig is met jouw product (tennisballen kopen). Als jij op dat moment een mail stuurt dat iemand de 6e tennisbal gratis krijgt, dan is de kans groot dat diegene daar op in zal gaan.
Volgens onderzoek van Hubspot, verbeteren verschillende KPI’s significant door gesegmenteerde relevante email marketing. Met name de click-open-rate verbeterd sterk met gemiddeld 39%. Dus ga voor email segmentatie en reorganiseer je maillijsten direct!
2. Verhoog de orderwaarde per klant
Je kunt er met aantrekkelijke kortingen of aanbiedingen voor zorgen dat jouw potentiële klant meer gaat besteden. Heb je bijvoorbeeld een segment met klanten die vaker kleine orders doen, dan kun je ze bijvoorbeeld een hogere korting aanbieden wanneer ze meer besteden. Bijvoorbeeld: bij besteding van ’50 of meer krijg je ’20 gratis te besteden. Orderwaarde omhoog, meer omzet overheadkosten omlaag. Hier 3 voorbeelden als inspiratie:
- Cross sell email: Stuur iemand die net een tennisracket heeft gekocht, een aanbieding voor een sporttas.
- Up sell email: Stuur iemand die al 2x keer een basic overhemd heeft gekocht, een aanbieding met 5 basis overhemden naar keuze.
- Volume discount email: Stuur een email met verschillende kortingen op basis van het aantal items.
3. Stuur een mail naar klanten die hun winkelmandje hebben verlaten
Als Jack die Rose op een drijvend stuk hout verlaat na het zinken van de Titanic, zo verlaten sommige klanten jouw winkelmandje. Jij moet net als Rose heel erg je best doen en roepen: “Don’t let go!” Dat doe je op een goede manier (laten we hopen op een betere manier dan Rose), door de klant een reminder te sturen, bijvoorbeeld met de boodschap: “Heey, we zien dat je je winkelmandje hebt verlaten, maar geen probleem: we hebben hem voor je bewaard. Check hem hier!”
4. Creëer en communiceer een loyaliteitsprogramma
Niets is zo waardevol voor een bedrijf als loyale klanten. Dus is het als bedrijf vanzelfsprekend enorm waardevol om een manier te hebben om loyaliteit te stimuleren. Dat doe je met een loyaliteitsprogramma. Een voorbeeld: “Bij besteding van ” 10 spaar je voor “1 korting”. En hoe communiceer je dat loyaliteitsprogramma? Precies: e-mails!
5. Win oude klanten terug
Het is makkelijker om wéér aan een oude klant te verkopen, dan voor het eerst aan een nieuwe klant. Daarom: win oude, inactieve klanten terug. Bijvoorbeeld met een emotioneel geladen e-mail “we missen je enorm..” gecombineerd met een kortingscode voor een toekomstige aankoop.
Conclusies
E-mailmarketing is een te grote kans op het verhogen van sales om te laten liggen. Het is wel belangrijk dat je er de tijd voor neemt en het echt behandeld als een project. Steek er energie en liefde in en optimaliseer je email flow op resultaat.
Bekijk snel al onze CRO diensten of ontmoet onze CRO specialisten direct!