Als sportmerk of organisator van een sportevent ben je continue op zoek naar manieren om je doelgroep te activeren. Dát is waar sportmarketing om de hoek komt kijken.
Winnen is wat je wilt! Maar dan niet op het veld of op het parcours, maar online in de strijd om klanten, fans of bekendheid voor je merk.
Hoe je sportmarketing effectief toepast? Dit zijn 6 inspirerende manieren.
Activatie campagne voor opdrachtgever Jumbo Hockey met top hockeyers Mirco Pruyser en Billy Bakker.
Maar eerst…wat verstaan wij onder sportmarketing?
Sportmarketing is een vorm van marketing waarbij je specifiek producten, diensten of evenementen promoot die met sport te maken hebben. Je richt je dus op een doelgroep die iets met (een bepaalde) sport of met een bepaald sportteam heeft.
Er bestaan meerdere vormen van sportmarketing:
- Je promoot een merk via een bekende sporter of team. Kijk maar naar Jumbo Hockey die top hockeyers inzet. Of kijk naar Puma die samenwerkt met voetballers als Memphis Depay om hun producten onder de aandacht te brengen.
- Je promoot specifieke sportproducten. Denk bijvoorbeeld aan een slimme hardloopgadget die niet alleen je stappen telt, maar ook real-time feedback geeft op je looptechniek. Door dit product te positioneren als dé must-have voor hardloopfanaten, trek je niet alleen de aandacht van je kerndoelgroep, maar vergroot je ook de kans dat ze andere producten uit jouw assortiment ontdekken.
- Je promoot een bepaalde sport in het algemeen. Je wilt bijvoorbeeld als sportwinkel specifiek je badmintonaanbod meer onder de aandacht brengen. Dat doe je door aan mensen die nog niet badmintonnen te laten zien dat dit een boeiende sport is.
- Je promoot een sportevent. Denk bijvoorbeeld aan een obstacle run waarbij deelnemers niet alleen hun fysieke grenzen testen, maar ook kunnen genieten van een unieke festivalervaring met live muziek en foodtrucks na de race. Door dit event op een creatieve manier onder de aandacht te brengen, vergroot je de aantrekkingskracht en zorg je ervoor dat het niet alleen een sportieve uitdaging is, maar ook een sociaal evenement dat mensen niet willen missen.
Vroeger zag je sportmarketing vaak in de vorm van sponsoring. Denk aan reclameborden langs het voetbalveld of merken die voetbalshirts sponsoren.
Tegenwoordig zijn er veel meer vormen van sportmarketing te bedenken. Zo kun je kiezen voor:
- Digitale billboards langs de straat,
- Social-media-advertising
- Influencer marketing campagne
- Google Ads campagnes
Een stuk betaalbaarder dan je merknaam op Eredivisie-shirts laten drukken!
Tactiek 1: organiseer een online wedstrijd
Sportliefhebbers zijn wel in voor een wedstrijd. Daar speel je met deze vorm van sportmarketing slim op in. Het idee is dat je dat je een online wedstrijd organiseert waar mensen graag aan deelnemen.
Denk bijvoorbeeld aan een productgiveaway via social media of een wedstrijd waarbij je gratis tickets weggeeft via een specifieke landingspagina op je website.
Verloot bijvoorbeeld kaartjes voor een event aan iedereen die zich inschrijft voor je e-maillijst. Of daag anderen uit om op social media een foto te plaatsen in hun mooiste sportoutfit van jouw merk en geef een gratis outfit weg aan tien deelnemers. Zo kun je e-mailadressen verzamelen, de betrokkenheid bij je merk verhogen en meer aandacht op social media creëren.
ASICS “Runkeeper” app daagt hardlopers uit met virtuele badges en kortingen, wat zowel de betrokkenheid als de merkloyaliteit vergroot.
Tactiek 2: retarget websitebezoekers met advertenties
Je wilt van toevallige bezoekers, winactie-deelnemers of volgers vaste fans maken. Daar spelen advertenties op social media een grote rol in. Retargeting is hét middel dat je daarbij kan helpen.
Retargeting houdt in dat je advertenties specifiek toont aan mensen die al eens je website hebben bezocht. Toon je advertenties bijvoorbeeld aan de mensen die aan je online giveaway meedoen of aan mensen die een blog hebben gelezen.
Door steeds opnieuw in beeld te komen met je doelgroep neemt de kans toe dat zij iets bestellen.
Retargeting toont advertenties specifiek aan mensen die al eens je website hebben bezocht.
Tactiek 3: Laat je klanten speciaal voelen: zet je mailinglist slim in voor exclusieve betrokkenheid
Mensen die je nieuwsbrief ontvangen, hebben zelf aangegeven dat ze graag updates van jouw merk ontvangen. Dit is dus hét publiek om enthousiast te vertellen over je nieuwe producten, diensten of events.
Maak hier gebruik van door e-mailmarketing slim in te zetten. Dus stuur niet elke week een informatieve e-mail over de laatste bedrijfsontwikkelingen. Dan heeft je lezer de uitschrijfknop snel aangeklikt 😅
Geef je abonnees liever iets extra’s. Zorg voor exclusiviteit. Geef hen als eerste toegang tot een bepaalde video of product release. Of organiseer een interessante kortingsactie die alleen voor e-mailabonnees geldt. Zo geef je klanten een reden om betrokken te blijven.
Hoe Nike hun mailinglist gebruikt om klanten zich speciaal te laten voelen: Ze bieden hun abonnees exclusieve toegang tot nieuwe collecties en organiseren speciale kortingsacties die alleen via e-mail beschikbaar zijn.
Tactiek 4: deel teaser-content
Draait jouw sportmarketing om het verkopen van tickets voor een sportevent? Open je een nieuwe winkel of lanceer je een nieuw product? Dan wil je je doelgroep vooral laaiend enthousiast krijgen voordat het ook maar heeft plaatsgevonden. Mensen willen de sfeer nu al kunnen proeven.
Contentcreatie is daar dé manier voor. Deel teasers die jouw doelgroep het gevoel geven dat ze dit event niet mogen missen. Dit zijn een paar voorbeelden:
- Laat bekende sporters aan het woord op social media of in blogs over de wedstrijd of het event dat eraan zit te komen.
- Deel behind-the-scenes-video’s van de voorbereidingen op social media.
- Plaats video’s en foto’s van een eerder event om mensen van de sfeer te laten proeven.
- Verspreid billboards in de omgeving van het event waarop je mensen met een prikkelend beeld en tekst inspireert om je website te bezoeken.
- Tel op social media af tot dé grote dag. Of houd een pre-sale waarbij mensen die er snel bij zijn tegen een lagere prijs een ticket kunnen kopen.
Zorg er hoe dan ook voor dat je volop aanwezig bent met aansprekende content. Zeker in aanloop naar het event. Hoe vaker je iets deelt, hoe zichtbaarder je bent en hoe meer mensen een ticket, deelnamebewijs of product kopen.
We promootten de opening van een nieuwe Jumbo Hockey-vestiging met een fysiek event waarbij top hockeyers aanwezig waren.
Tactiek 5: werk samen met sportinfluencers
Influencermarketing is een steeds populairdere vorm van marketing. En niet zonder reden! Het is een mooie manier om mee te liften op het grote bereik dat een influencer heeft.
Werk samen met een bekende sporter of met een influencer die veel met sport bezig is. Spreek af dat diegene tegen betaling jouw event, producten of aanbod promoot. Zo kun je het publiek van die persoon benutten en daarmee een heel nieuwe doelgroep bereiken.
Overigens is het een mythe dat je tienduizenden euro’s budget moet inzetten voor influencermarketing. Als je samenwerkt met de grootste voetballers ter wereld moet je inderdaad aan grote bedragen denken. Maar ook kleinere sportinfluencers kunnen waardevol zijn. Onze ervaring is dat ze vaak een kleiner maar betrokken community hebben, waardoor je juist relatief meer conversies uit zo’n campagne haalt.
Orangefit werkt samen met fitness- en yoga-influencers die hun plantaardige sportvoeding promoten via social media. Door deze samenwerking bereikt Orangefit een specifieke doelgroep, zonder grote investeringen te doen.
Tactiek 6: wees zichtbaar tijdens het event
Sportmarketing voor events draait niet alleen om zoveel mogelijk laten zien en posten in aanloop naar het event. Je wilt ook zichtbaar zijn tijdens en na het event.
Laat bijvoorbeeld een professionele video van het event maken, zodat je die na afloop kunt delen. Deel verder tijdens het event updates op social media. Zo laat je aan iedereen – juist ook de mensen die er niet waren – zien dat het de moeite waard was. Op die manier kun je volgers enthousiast maken om een volgende keer (opnieuw) te komen.
Ons videolabel SKIPP maakt niet alleen aftermovies van sportevents, maar verzorgt ook livestreaming tijdens het event, zodat je doelgroep ook online kan meegenieten.
Brainstormen met Whello?
Als full-service sportmarketingbureau werken we voor opdrachtgevers met een team van marketeers, creatieven, webdesigners en videomakers. Opdrachtgevers vinden het prettig dat we alles onder één dak hebben.
Ben je nieuwsgierig hoe we ook jou kunnen helpen op het gebied van sportmarketing? We denken graag mee over je marketingstrategie.
Een kopje koffie inplannen doe je hier ☕