Als sportmerk of organisator van een sportevent ben je continue op zoek naar manieren om je doelgroep te activeren. Dát is waar sportmarketing om de hoek komt kijken.

Winnen is wat je wilt! Maar dan niet op het veld of op het parcours, maar online in de strijd om klanten, fans of bekendheid voor je merk.

Hoe je sportmarketing effectief toepast? Dit zijn 6 inspirerende manieren.

Activatie campagne voor opdrachtgever Jumbo Hockey met top hockeyers Mirco Pruyser en Billy Bakker.

Maar eerst…wat verstaan wij onder sportmarketing?

Sportmarketing is een vorm van marketing waarbij je specifiek producten, diensten of evenementen promoot die met sport te maken hebben. Je richt je dus op een doelgroep die iets met (een bepaalde) sport of met een bepaald sportteam heeft. 

Er bestaan meerdere vormen van sportmarketing:

  • Je promoot een merk via een bekende sporter of team. Kijk maar naar Jumbo Hockey die top hockeyers inzet. Of kijk naar Puma die samenwerkt met voetballers als Memphis Depay om hun producten onder de aandacht te brengen. 
  • Je promoot specifieke sportproducten. Denk bijvoorbeeld aan een slimme hardloopgadget die niet alleen je stappen telt, maar ook real-time feedback geeft op je looptechniek. Door dit product te positioneren als dé must-have voor hardloopfanaten, trek je niet alleen de aandacht van je kerndoelgroep, maar vergroot je ook de kans dat ze andere producten uit jouw assortiment ontdekken.
  • Je promoot een bepaalde sport in het algemeen. Je wilt bijvoorbeeld als sportwinkel specifiek je badmintonaanbod meer onder de aandacht brengen. Dat doe je door aan mensen die nog niet badmintonnen te laten zien dat dit een boeiende sport is. 
  • Je promoot een sportevent. Denk bijvoorbeeld aan een obstacle run waarbij deelnemers niet alleen hun fysieke grenzen testen, maar ook kunnen genieten van een unieke festivalervaring met live muziek en foodtrucks na de race. Door dit event op een creatieve manier onder de aandacht te brengen, vergroot je de aantrekkingskracht en zorg je ervoor dat het niet alleen een sportieve uitdaging is, maar ook een sociaal evenement dat mensen niet willen missen.

Vroeger zag je sportmarketing vaak in de vorm van sponsoring. Denk aan reclameborden langs het voetbalveld of merken die voetbalshirts sponsoren.

Tegenwoordig zijn er veel meer vormen van sportmarketing te bedenken. Zo kun je kiezen voor:

Een stuk betaalbaarder dan je merknaam op Eredivisie-shirts laten drukken!

Tactiek 1: organiseer een online wedstrijd

Sportliefhebbers zijn wel in voor een wedstrijd. Daar speel je met deze vorm van sportmarketing slim op in. Het idee is dat je dat je een online wedstrijd organiseert waar mensen graag aan deelnemen.

Denk bijvoorbeeld aan een productgiveaway via social media of een wedstrijd waarbij je gratis tickets weggeeft via een specifieke landingspagina op je website. 

Verloot bijvoorbeeld kaartjes voor een event aan iedereen die zich inschrijft voor je e-maillijst. Of daag anderen uit om op social media een foto te plaatsen in hun mooiste sportoutfit van jouw merk en geef een gratis outfit weg aan tien deelnemers. Zo kun je e-mailadressen verzamelen, de betrokkenheid bij je merk verhogen en meer aandacht op social media creëren.

ASICS “Runkeeper” app daagt hardlopers uit met virtuele badges en kortingen, wat zowel de betrokkenheid als de merkloyaliteit vergroot.

Tactiek 2: retarget websitebezoekers met advertenties

Je wilt van toevallige bezoekers, winactie-deelnemers of volgers vaste fans maken. Daar spelen advertenties op social media een grote rol in. Retargeting is hét middel dat je daarbij kan helpen. 

Retargeting houdt in dat je advertenties specifiek toont aan mensen die al eens je website hebben bezocht. Toon je advertenties bijvoorbeeld aan de mensen die aan je online giveaway meedoen of aan mensen die een blog hebben gelezen.

Door steeds opnieuw in beeld te komen met je doelgroep neemt de kans toe dat zij iets bestellen.

remarketing uitleg visual

Retargeting toont advertenties specifiek aan mensen die al eens je website hebben bezocht.

Tactiek 3: Laat je klanten speciaal voelen: zet je mailinglist slim in voor exclusieve betrokkenheid

Mensen die je nieuwsbrief ontvangen, hebben zelf aangegeven dat ze graag updates van jouw merk ontvangen. Dit is dus hét publiek om enthousiast te vertellen over je nieuwe producten, diensten of events. 

Maak hier gebruik van door e-mailmarketing slim in te zetten. Dus stuur niet elke week een informatieve e-mail over de laatste bedrijfsontwikkelingen. Dan heeft je lezer de uitschrijfknop snel aangeklikt 😅

Geef je abonnees liever iets extra’s. Zorg voor exclusiviteit. Geef hen als eerste toegang tot een bepaalde video of product release. Of organiseer een interessante kortingsactie die alleen voor e-mailabonnees geldt. Zo geef je klanten een reden om betrokken te blijven.

Hoe Nike hun mailinglist gebruikt om klanten zich speciaal te laten voelen: Ze bieden hun abonnees exclusieve toegang tot nieuwe collecties en organiseren speciale kortingsacties die alleen via e-mail beschikbaar zijn.

Tactiek 4: deel teaser-content

Draait jouw sportmarketing om het verkopen van tickets voor een sportevent? Open je een nieuwe winkel of lanceer je een nieuw product? Dan wil je je doelgroep vooral laaiend enthousiast krijgen voordat het ook maar heeft plaatsgevonden. Mensen willen de sfeer nu al kunnen proeven.

Contentcreatie is daar dé manier voor. Deel teasers die jouw doelgroep het gevoel geven dat ze dit event niet mogen missen. Dit zijn een paar voorbeelden:

  • Laat bekende sporters aan het woord op social media of in blogs over de wedstrijd of het event dat eraan zit te komen.
  • Deel behind-the-scenes-video’s van de voorbereidingen op social media. 
  • Plaats video’s en foto’s van een eerder event om mensen van de sfeer te laten proeven. 
  • Verspreid billboards in de omgeving van het event waarop je mensen met een prikkelend beeld en tekst inspireert om je website te bezoeken. 
  • Tel op social media af tot dé grote dag. Of houd een pre-sale waarbij mensen die er snel bij zijn tegen een lagere prijs een ticket kunnen kopen. 

Zorg er hoe dan ook voor dat je volop aanwezig bent met aansprekende content. Zeker in aanloop naar het event. Hoe vaker je iets deelt, hoe zichtbaarder je bent en hoe meer mensen een ticket, deelnamebewijs of product kopen.

We promootten de opening van een nieuwe Jumbo Hockey-vestiging met een fysiek event waarbij top hockeyers aanwezig waren.

Tactiek 5: werk samen met sportinfluencers

Influencermarketing is een steeds populairdere vorm van marketing. En niet zonder reden! Het is een mooie manier om mee te liften op het grote bereik dat een influencer heeft. 

Werk samen met een bekende sporter of met een influencer die veel met sport bezig is. Spreek af dat diegene tegen betaling jouw event, producten of aanbod promoot. Zo kun je het publiek van die persoon benutten en daarmee een heel nieuwe doelgroep bereiken. 

Overigens is het een mythe dat je tienduizenden euro’s budget moet inzetten voor influencermarketing. Als je samenwerkt met de grootste voetballers ter wereld moet je inderdaad aan grote bedragen denken. Maar ook kleinere sportinfluencers kunnen waardevol zijn. Onze ervaring is dat ze vaak een kleiner maar betrokken community hebben, waardoor je juist relatief meer conversies uit zo’n campagne haalt.

Orangefit werkt samen met fitness- en yoga-influencers die hun plantaardige sportvoeding promoten via social media. Door deze samenwerking bereikt Orangefit een specifieke doelgroep, zonder grote investeringen te doen.

Tactiek 6: wees zichtbaar tijdens het event

Sportmarketing voor events draait niet alleen om zoveel mogelijk laten zien en posten in aanloop naar het event. Je wilt ook zichtbaar zijn tijdens en na het event. 

Laat bijvoorbeeld een professionele video van het event maken, zodat je die na afloop kunt delen. Deel verder tijdens het event updates op social media. Zo laat je aan iedereen – juist ook de mensen die er niet waren – zien dat het de moeite waard was. Op die manier kun je volgers enthousiast maken om een volgende keer (opnieuw) te komen. 

Ons videolabel SKIPP maakt niet alleen aftermovies van sportevents, maar verzorgt ook livestreaming tijdens het event, zodat je doelgroep ook online kan meegenieten.

Brainstormen met Whello?

Als full-service sportmarketingbureau werken we voor opdrachtgevers met een team van marketeers, creatieven, webdesigners en videomakers. Opdrachtgevers vinden het prettig dat we alles onder één dak hebben.

Ben je nieuwsgierig hoe we ook jou kunnen helpen op het gebied van sportmarketing? We denken graag mee over je marketingstrategie.

Een kopje koffie inplannen doe je hier

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute