De 8 rollen van het ideale moderne marketingteam

3 minuten

Een écht goed marketingteam bestaat uit leden met verschillende expertises. Van het analyseren van data en het ontwerpen van social posts, tot aan het optimaliseren voor Google en het waarborgen van de doelstellingen. Alles moet erin zitten. In dit artikel bespreken we de 8 belangrijkste functies van een goed marketingteam en hun rolverdeling.

1. De Data-analist

Data is voor marketing wat krill is voor een walvis: hoe meer je ervan hebt, hoe beter. De Data-analist verzamelt en analyseert data – bijvoorbeeld van oude Facebookcampagnes of websitebezoeken – en rapporteert deze aan de strateeg, zodat hij dat kan gebruiken als basis voor de marketingstrategie.

2. De Strateeg

Deze dame of heer neemt de algehele missie, visie, kernwaarden en doelgroep van een bedrijf – en de data van de Data-analist – en gaat ermee aan de slag. Deze gegevens combineert hij met de data die hij heeft ontvangen vanuit zijn analist, waarna hij een strategie vormt met doelstellingen. Of je als bedrijf nu in wil spelen op plotselinge veranderingen in de markt, of je wil als stofzuigermerk top of mind worden bij je doelgroep in de markt; een goede strategie maakt een groot verschil in uitkomst.

3. De Projectmanager

De eigenlijke teamleider. Doet wat de naam al zegt, hij of zij managet het project. Simpel gezegd houdt dat in: het maken van een planning, de voortgang van die planning bewaken en de klant of stakeholders daarvan op de hoogte houden. De projectmanager stuurt aan, trekt aan touwtjes en staat op deadlines te roepen dat stukken aangeleverd moeten worden om het proces draaiende te houden.

4. De Campagne Specialist

Om echt verschil te maken heb je een goede campagne nodig. Of het nu op Facebook, via Google, met behulp van je website, via offline advertenties of juist een combinatie van dat alles is. De Campagne Specialist denkt het geheel met zijn of haar creatieve brein uit en zorgt ervoor dat de juiste kanalen op de juiste manier worden ingezet.

5. De Contentmaker

Je kunt nog zo’n goede strategie hebben, zonder inhoud kun je niks. Goede content zorgt er bovendien voor dat de doelgroep de aandacht erbij houdt en verhoogt de kans dat ze terugkeert. Als Contentmakers kun je denken aan woordkunstenaars, beeldschieters, animatieacrobaten en visuele ontwerpers. Ook wel: de creatievelingen onder ons.

6. Doctor Google

Een expert zijn in Google is een beetje vergelijkbaar met het passen op een rijkeluiskindje. Het kan moeilijk zijn, het verandert constant en onaangekondigd, maar als het goed gaat kan het je heel veel opleveren. Daarnaast komt het dominante Google (terecht) voor in bijna iedere online marketing strategie. Daarom zijn Google-doctoren, ook wel SEO-specialisten genoemd, erg belangrijk om in je team te hebben.

7. De Social Media Expert

Naast Google, zijn het de sociale media die perfect als online kanalen kunnen dienen om je doelgroep te bereiken. Wanneer komt welke doelgroep wat op welke platforms om welke reden doen? En hoe bereik jij diegene op het moment dat ze op die platform aanwezig zijn? Goede vragen. De Social Media Expert heeft het antwoord.

8. De Developer

De techneut. De codeschrijver. Degene waar niemand mee zou willen ruilen, omdat diegene in sommige gevallen zó ontzettend onmisbaar is. Als bij de bouw van een huis, is de Developer degene die met ingewikkelde bakstenen en cement zorgt dat het geheel eruit komt te zien zoals de bouwtekening het bedoelt heeft. De Developer zorgt ervoor dat jij minder afhankelijk bent van 3e partijen en dat je daardoor sneller kunt acteren.

Niet onbelangrijk

Ik hoor het je denken: ‘Er bestaan toch ook marketingteams van minder dan acht personen?’ Jazeker. En dat kan ook prima, het is namelijk lang niet altijd zo dat je voor iedere rol een persoon nodig hebt. Sommige strategen zijn ook eigenlijk projectmanagers. En sommige Campagne specialisten weten zich ook raad met sociale media. Een marketingteam kan variëren van bijvoorbeeld vier multi-functionalisten tot wel honderden specialisten, afhankelijk van de complexiteit, de doelen en uiteraard het budget van een bedrijf.

Ook Whello is op deze manier ingericht. We gedragen en voelen ons het verlengde van marketing teams bij bedrijven. Stuur ons gerust een berichtje als je bezig bent met het inrichten van je marketing structuur!


Online marketing specialist