Een écht goed marketingteam bestaat uit leden met verschillende expertises. Van het analyseren van data en het ontwerpen van social posts, tot aan het optimaliseren voor Google en het waarborgen van de doelstellingen. Alles moet erin zitten. In dit artikel bespreken we de 8 belangrijkste functies van een goed marketingteam en hun rolverdeling.

1. De Data-analist

Data is voor marketing wat krill is voor een walvis: hoe meer je ervan hebt, hoe beter. De Data-analist verzamelt en analyseert data – bijvoorbeeld van oude Facebookcampagnes of websitebezoeken – en rapporteert deze aan de strateeg, zodat hij dat kan gebruiken als basis voor de marketingstrategie.

2. De Strateeg

Deze dame of heer neemt de algehele missie, visie, kernwaarden en doelgroep van een bedrijf – en de data van de Data-analist – en gaat ermee aan de slag. Deze gegevens combineert hij met de data die hij heeft ontvangen vanuit zijn analist, waarna hij een strategie vormt met doelstellingen. Of je als bedrijf nu in wil spelen op plotselinge veranderingen in de markt, of je wil als stofzuigermerk top of mind worden bij je doelgroep in de markt; een goede strategie maakt een groot verschil in uitkomst.

3. De Projectmanager

De eigenlijke teamleider. Doet wat de naam al zegt, hij of zij managet het project. Simpel gezegd houdt dat in: het maken van een planning, de voortgang van die planning bewaken en de klant of stakeholders daarvan op de hoogte houden. De projectmanager stuurt aan, trekt aan touwtjes en staat op deadlines te roepen dat stukken aangeleverd moeten worden om het proces draaiende te houden.

4. De Campagne Specialist

Om echt verschil te maken heb je een goede campagne nodig. Of het nu op Facebook, via Google, met behulp van je website, via offline advertenties of juist een combinatie van dat alles is. De Campagne Specialist denkt het geheel met zijn of haar creatieve brein uit en zorgt ervoor dat de juiste kanalen op de juiste manier worden ingezet.

5. De Contentmaker

Je kunt nog zo’n goede strategie hebben, zonder inhoud kun je niks. Goede content zorgt er bovendien voor dat de doelgroep de aandacht erbij houdt en verhoogt de kans dat ze terugkeert. Als Contentmakers kun je denken aan woordkunstenaars, beeldschieters, animatieacrobaten en visuele ontwerpers. Ook wel: de creatievelingen onder ons.

6. Doctor Google

Een expert zijn in Google is een beetje vergelijkbaar met het passen op een rijkeluiskindje. Het kan moeilijk zijn, het verandert constant en onaangekondigd, maar als het goed gaat kan het je heel veel opleveren. Daarnaast komt het dominante Google (terecht) voor in bijna iedere online marketing strategie. Daarom zijn Google-doctoren, ook wel SEO-specialisten genoemd, erg belangrijk om in je team te hebben.

7. De Social Media Expert

Naast Google, zijn het de sociale media die perfect als online kanalen kunnen dienen om je doelgroep te bereiken. Wanneer komt welke doelgroep wat op welke platforms om welke reden doen? En hoe bereik jij diegene op het moment dat ze op die platform aanwezig zijn? Goede vragen. De Social Media Expert heeft het antwoord.

8. De Developer

De techneut. De codeschrijver. Degene waar niemand mee zou willen ruilen, omdat diegene in sommige gevallen zó ontzettend onmisbaar is. Als bij de bouw van een huis, is de Developer degene die met ingewikkelde bakstenen en cement zorgt dat het geheel eruit komt te zien zoals de bouwtekening het bedoelt heeft. De Developer zorgt ervoor dat jij minder afhankelijk bent van 3e partijen en dat je daardoor sneller kunt acteren.

Niet onbelangrijk

Ik hoor het je denken: ‘Er bestaan toch ook marketingteams van minder dan acht personen?’ Jazeker. En dat kan ook prima, het is namelijk lang niet altijd zo dat je voor iedere rol een persoon nodig hebt. Sommige strategen zijn eigenlijk ook projectmanagers. En sommige campagne specialisten weten zich ook raad met sociale media. Een marketingteam kan variëren van bijvoorbeeld vier multi-functionalisten tot wel honderden specialisten, afhankelijk van de complexiteit, de doelen en uiteraard het budget van een bedrijf.

Ook Whello is op deze manier ingericht. We gedragen en voelen ons het verlengde van marketing teams bij bedrijven. Stuur ons gerust een berichtje als je bezig bent met het inrichten van je marketing structuur!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute