Bij marketing denk je misschien niet direct aan de zorg. Maar vergis je niet: juist in de zorg is marketing en communicatie belangrijk.

Met goede marketing maak je jezelf zichtbaar als zorgorganisatie, trek je nieuwe patiënten aan en word je een aantrekkelijk werkgeversmerk. Maar zorgmarketing is om meer redenen cruciaal. Als ervaren zorgmarketing bureau delen we graag onze tips met je!

Door patiënten ervaringen te delen op social media zorg je voor ‘social proof’. 

Hoe werkt marketing in de zorg?

Zorgmarketing is alles wat je doet om jouw zorginstelling op een positieve manier naar buiten toe te presenteren. Denk aan de informatie die je op je website deelt, patiëntverhalen en brochures voor toekomstige patiënten.

Maar ook e-mails die je verstuurt naar bestaande patiënten vallen onder zorgmarketing. Met dat alles maak je jezelf zichtbaar voor mogelijke patiënten en voorkom je dat je bestaande patiënten verliest.

Ook bij het werven van nieuwe medewerkers komt marketing kijken. Zorgpersoneel is op dit moment schaars. Dus als je nieuwe medewerkers zoekt, is het belangrijk dat jouw organisatie als een aantrekkelijke werkgever overkomt. Je raadt het al: ook dáár is marketing belangrijk voor. 

Waarom is zorgmarketing belangrijk?

Voor de buitenwereld blijft het vaak gissen wat er in zo’n gebouw met mensen in witte pakken precies gebeurt. Dat terwijl een patiënt of naaste zeker wil weten dat iemand bij jouw organisatie in goede handen is. Oftewel: dat jouw organisatie de juiste expertise heeft, gepaste zorg biedt en het werk met empathie en passie uitvoert. Dat alles laat je naar voren komen met zorgmarketing. 

Volgens Brian Cairns (expert in marketing- en businessmanagement binnen de gezondheidszorg) heeft zorgmarketing drie belangrijke functies:

  1. Creëert zichtbaarheid: Patiënten kunnen pas naar jouw instelling of organisatie komen als ze van je bestaan afweten.
  2. Positionering ten opzichte van andere organisaties: Maak duidelijk wat jouw organisatie anders doet dan andere organisaties. En waarom en wanneer patiënten juist bij jouw organisatie moeten zijn.
  3. Blijf in beeld bij patiënten: Voor als ze jou nog een keer nodig hebben. Met sterke marketing denken ze direct weer aan jou wanneer ze je hulp opnieuw kunnen gebruiken. 

Het belang van zorgmarketing blijkt ook uit het zoekgedrag van patiënten. Uit onderzoek van Pew Research Center blijkt dat 77% van de patiënten begint in de zoekmachines als ze onderzoek doen naar hun gezondheidsklachten. Bovendien laat onderzoek van Google zien dat 48% van de gebruikers langer dan twee weken Google-onderzoek doet voordat ze een afspraak maken. 

Oftewel: patiënten gaan niet over één nacht ijs. Jij wilt dus betrouwbaar en deskundig overkomen én opvallen tussen andere zorgorganisaties.

De voordelen van marketing als zorginstelling

Zorginstelling die hun marketing goed aanpakken zijn vaker succesvol. Met de juiste marketing in de zorg kun je namelijk:

  • Nieuwe patiënten aantrekken en naamsbekendheid creëren onder jouw doelgroep.
  • Vertrouwen wekken bij (toekomstige) patiënten.
  • Toekomstige patiënten en naasten laten zien dat jij de juiste kennis en expertise in huis hebt om hen bij bepaalde symptomen te helpen.
  • Autoriteit en expertise uitstralen op bepaalde zorggebieden.
  • De relatie met bestaande patiënten onderhouden, zodat ze een volgende keer ook naar jouw organisatie komen.
  • Nieuwe zorgmedewerkers aantrekken door te laten zien dat jouw instelling een mooie plek is om te werken.
  • Mond-tot-mondreclame stimuleren. Als jij een helder merkverhaal hebt, is het makkelijker voor tevreden patiënten om aan anderen te vertellen over jouw zorg.

Nu verschilt het per type zorginstelling op welke manier je marketing zult inzetten. Een verloskundigenpraktijk die nieuw begonnen is, wil waarschijnlijk met een goed verhaal opvallen tussen de concurrenten.

Een ziekenhuis met personeelstekort wil laten zien aan zorgprofessionals dat dit een fijne plek is om te werken.

En de afdeling neonatologie van een ziekenhuis wil aan ouders met een te vroeg geboren baby laten merken dat hun kind op deze afdeling in goede handen is.

Een goede marketingstrategie begint dan ook met helder krijgen welke resultaten jij wilt bereiken, wie je doelgroep is én waar jouw organisatie voor staat.

7 sterke zorgmarketing strategieën

Een aantal best-practices van marketing in de zorg.

  • Zorg er met een goede SEO-strategie voor dat jouw website vindbaar is in Google. Op die manier weten patiënten met bepaalde symptomen jouw site te vinden. Richt je niet alleen op de behandeling zelf, maar ook op zoekwoorden rondom een ziekte.
  • Geef via social media een inkijkje in het werk, in verhalen of in jullie organisatie, zodat jouw merkverhaal meer gaat leven. Een sterk interview met een medewerker tezamen met mooie fotografie geeft andere patiënten een goed beeld van jouw zorginstelling.
  • Bereik via e-mailmarketing bestaande of mogelijk nieuwe patiënten. Segmenteer je maillijst op basis van de behandeling. Onderhoud vervolgens de relatie met bestaande patiënten door bijvoorbeeld tips te delen na een specifieke behandeling.
  • Deel op je website praktische tips voor bepaalde symptomen. Zo kun je als fysiotherapeut artikelen schrijven over rugklachten of tips delen om ergonomisch te zitten bij het thuiswerken. Op die manier trek je mensen met bepaalde klachten naar je site.
  • Deel verhalen van patiënten. Zo geef je jouw zorgmarketing een gezicht. Het zorgt voor herkenning en zal mensen sneller over de streep trekken om naar jouw praktijk te gaan bij vergelijkbare klachten.
  • Start een opvallende marketingcampagne als je op zoek bent naar nieuw personeel. Trek de aandacht met iets ludieks zoals dit Duits ziekenhuis, zodat zorgprofessionals niet om jou heen kunnen.
  • Verstuur geautomatiseerde remindermails voor bijvoorbeeld het maken van een nieuwe afspraak. Zo maak je van een patiënt een terugkerende patiënt.

Positionering en personalisatie zijn key

Het is belangrijk dat er een strategie achter zit. Dat je weet wat je concurrenten doen, en zo je merkpositionering kunt bepalen. Wat is specifiek voor jouw organisatie? Waar zijn jouw professionals goed in? Wat doen jullie anders dan concurrenten, en waarom? Dát wil je in je marketing naar voren laten komen. Zo trek je patiënten aan, wek je vertrouwen en blijven patiënten terugkomen.

Daarnaast is een persoonlijke aanpak bij zorgmarketing belangrijk. Je wilt laten zien dat je patiënten begrijpt en hen goed wilt helpen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je als fysiotherapeut niet iedere cliënt een mailing over rugklachten stuurt. Patiënten die met bekkenproblemen bij jou zijn gekomen haken dan af omdat het helemaal niet relevant is. 

Opdrachtgever Tandarts Jordaan zet zichzelf neer als kindvriendelijke tandarts

Hoe wij zorgmarketing aanpakken?

Met opdrachtgevers zoals Orthocenter en AFIP foundation zijn we een expert in zorgmarketing. Zo mocht ons team ook een campagne verzorgen voor het BovenIJ ziekenhuis. Een prachtig project!

Lokale campagne voor opdrachtgever BovenIJ ziekenhuis

Voor dit ziekenhuis in Amsterdam-Noord vertaalden wij hun nieuwe propositie naar campagnes voor patiënten en doorverwijzers. We bedachten het campagneconcept, schreven creatieve copy, zetten de social-media-campagne op, ontwikkelden het artwork voor lokale digitale billboards in Amsterdam-Noord.

Dat leidde tot een resultaat waar wij én zij van ondersteboven waren. Bekijk hier de klantcase.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute