Bij marketing denk je misschien niet direct aan de zorg. Maar vergis je niet: juist in de zorg is marketing en communicatie belangrijk.
Met goede marketing maak je jezelf zichtbaar als zorgorganisatie, trek je nieuwe patiënten aan en word je een aantrekkelijk werkgeversmerk. Maar zorgmarketing is om meer redenen cruciaal. Als ervaren zorgmarketing bureau delen we graag onze tips met je!
Door patiënten ervaringen te delen op social media zorg je voor ‘social proof’.
Hoe werkt marketing in de zorg?
Zorgmarketing is alles wat je doet om jouw zorginstelling op een positieve manier naar buiten toe te presenteren. Denk aan de informatie die je op je website deelt, patiëntverhalen en brochures voor toekomstige patiënten.
Maar ook e-mails die je verstuurt naar bestaande patiënten vallen onder zorgmarketing. Met dat alles maak je jezelf zichtbaar voor mogelijke patiënten en voorkom je dat je bestaande patiënten verliest.
Ook bij het werven van nieuwe medewerkers komt marketing kijken. Zorgpersoneel is op dit moment schaars. Dus als je nieuwe medewerkers zoekt, is het belangrijk dat jouw organisatie als een aantrekkelijke werkgever overkomt. Je raadt het al: ook dáár is marketing belangrijk voor.
Waarom is zorgmarketing belangrijk?
Voor de buitenwereld blijft het vaak gissen wat er in zo’n gebouw met mensen in witte pakken precies gebeurt. Dat terwijl een patiënt of naaste zeker wil weten dat iemand bij jouw organisatie in goede handen is. Oftewel: dat jouw organisatie de juiste expertise heeft, gepaste zorg biedt en het werk met empathie en passie uitvoert. Dat alles laat je naar voren komen met zorgmarketing.
Volgens Brian Cairns (expert in marketing- en businessmanagement binnen de gezondheidszorg) heeft zorgmarketing drie belangrijke functies:
- Creëert zichtbaarheid: Patiënten kunnen pas naar jouw instelling of organisatie komen als ze van je bestaan afweten.
- Positionering ten opzichte van andere organisaties: Maak duidelijk wat jouw organisatie anders doet dan andere organisaties. En waarom en wanneer patiënten juist bij jouw organisatie moeten zijn.
- Blijf in beeld bij patiënten: Voor als ze jou nog een keer nodig hebben. Met sterke marketing denken ze direct weer aan jou wanneer ze je hulp opnieuw kunnen gebruiken.
Het belang van zorgmarketing blijkt ook uit het zoekgedrag van patiënten. Uit onderzoek van Pew Research Center blijkt dat 77% van de patiënten begint in de zoekmachines als ze onderzoek doen naar hun gezondheidsklachten. Bovendien laat onderzoek van Google zien dat 48% van de gebruikers langer dan twee weken Google-onderzoek doet voordat ze een afspraak maken.
Oftewel: patiënten gaan niet over één nacht ijs. Jij wilt dus betrouwbaar en deskundig overkomen én opvallen tussen andere zorgorganisaties.
De voordelen van marketing als zorginstelling
Zorginstelling die hun marketing goed aanpakken zijn vaker succesvol. Met de juiste marketing in de zorg kun je namelijk:
- Nieuwe patiënten aantrekken en naamsbekendheid creëren onder jouw doelgroep.
- Vertrouwen wekken bij (toekomstige) patiënten.
- Toekomstige patiënten en naasten laten zien dat jij de juiste kennis en expertise in huis hebt om hen bij bepaalde symptomen te helpen.
- Autoriteit en expertise uitstralen op bepaalde zorggebieden.
- De relatie met bestaande patiënten onderhouden, zodat ze een volgende keer ook naar jouw organisatie komen.
- Nieuwe zorgmedewerkers aantrekken door te laten zien dat jouw instelling een mooie plek is om te werken.
- Mond-tot-mondreclame stimuleren. Als jij een helder merkverhaal hebt, is het makkelijker voor tevreden patiënten om aan anderen te vertellen over jouw zorg.
Nu verschilt het per type zorginstelling op welke manier je marketing zult inzetten. Een verloskundigenpraktijk die nieuw begonnen is, wil waarschijnlijk met een goed verhaal opvallen tussen de concurrenten.
Een ziekenhuis met personeelstekort wil laten zien aan zorgprofessionals dat dit een fijne plek is om te werken.
En de afdeling neonatologie van een ziekenhuis wil aan ouders met een te vroeg geboren baby laten merken dat hun kind op deze afdeling in goede handen is.
Een goede marketingstrategie begint dan ook met helder krijgen welke resultaten jij wilt bereiken, wie je doelgroep is én waar jouw organisatie voor staat.
7 sterke zorgmarketing strategieën
Een aantal best-practices van marketing in de zorg.
- Zorg er met een goede SEO-strategie voor dat jouw website vindbaar is in Google. Op die manier weten patiënten met bepaalde symptomen jouw site te vinden. Richt je niet alleen op de behandeling zelf, maar ook op zoekwoorden rondom een ziekte.
- Geef via social media een inkijkje in het werk, in verhalen of in jullie organisatie, zodat jouw merkverhaal meer gaat leven. Een sterk interview met een medewerker tezamen met mooie fotografie geeft andere patiënten een goed beeld van jouw zorginstelling.
- Bereik via e-mailmarketing bestaande of mogelijk nieuwe patiënten. Segmenteer je maillijst op basis van de behandeling. Onderhoud vervolgens de relatie met bestaande patiënten door bijvoorbeeld tips te delen na een specifieke behandeling.
- Deel op je website praktische tips voor bepaalde symptomen. Zo kun je als fysiotherapeut artikelen schrijven over rugklachten of tips delen om ergonomisch te zitten bij het thuiswerken. Op die manier trek je mensen met bepaalde klachten naar je site.
- Deel verhalen van patiënten. Zo geef je jouw zorgmarketing een gezicht. Het zorgt voor herkenning en zal mensen sneller over de streep trekken om naar jouw praktijk te gaan bij vergelijkbare klachten.
- Start een opvallende marketingcampagne als je op zoek bent naar nieuw personeel. Trek de aandacht met iets ludieks zoals dit Duits ziekenhuis, zodat zorgprofessionals niet om jou heen kunnen.
- Verstuur geautomatiseerde remindermails voor bijvoorbeeld het maken van een nieuwe afspraak. Zo maak je van een patiënt een terugkerende patiënt.
Positionering en personalisatie zijn key
Het is belangrijk dat er een strategie achter zit. Dat je weet wat je concurrenten doen, en zo je merkpositionering kunt bepalen. Wat is specifiek voor jouw organisatie? Waar zijn jouw professionals goed in? Wat doen jullie anders dan concurrenten, en waarom? Dát wil je in je marketing naar voren laten komen. Zo trek je patiënten aan, wek je vertrouwen en blijven patiënten terugkomen.
Daarnaast is een persoonlijke aanpak bij zorgmarketing belangrijk. Je wilt laten zien dat je patiënten begrijpt en hen goed wilt helpen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je als fysiotherapeut niet iedere cliënt een mailing over rugklachten stuurt. Patiënten die met bekkenproblemen bij jou zijn gekomen haken dan af omdat het helemaal niet relevant is.
Opdrachtgever Tandarts Jordaan zet zichzelf neer als kindvriendelijke tandarts
Hoe wij zorgmarketing aanpakken?
Met opdrachtgevers zoals Orthocenter en AFIP foundation zijn we een expert in zorgmarketing. Zo mocht ons team ook een campagne verzorgen voor het BovenIJ ziekenhuis. Een prachtig project!
Lokale campagne voor opdrachtgever BovenIJ ziekenhuis
Voor dit ziekenhuis in Amsterdam-Noord vertaalden wij hun nieuwe propositie naar campagnes voor patiënten en doorverwijzers. We bedachten het campagneconcept, schreven creatieve copy, zetten de social-media-campagne op, ontwikkelden het artwork voor lokale digitale billboards in Amsterdam-Noord.
Dat leidde tot een resultaat waar wij én zij van ondersteboven waren. Bekijk hier de klantcase.