Merkpositionering dus. Je hebt ervan gehoord. Je weet dat het belangrijk is. En dat je er iets mee moet. Maar wat is merkpositionering precies? Hoe kun je ermee aan de slag gaan? En hoe maak je van je merkpositionering meer dan een rijtje Unique Selling Points dat onderaan je website bungelt? Een heleboel vragen. Hier volgen minstens zoveel antwoorden.

Wat is merkpositionering?

Merkpositionering gaat over hoe je jezelf als merk presenteert naar klanten toe. Of vrij vertaald in de woorden van hoogleraar marketing Philip Kotler: het gaat over hoe je je aanbod en het beeld van je organisatie vormgeeft om zo een aparte plek in het geheugen van je klant te veroveren in vergelijking met anderen in de markt.

Het komt hierop neer: je wilt dat jouw merk een bepaalde boodschap uitstraalt. En dat wat je uitstraalt, anders is dan wat je concurrenten uitstralen.

Je wilt je onderscheiden dus. Juist daarmee wil je ervoor zorgen dat klanten jouw merk herinneren en er positieve associaties mee hebben. Niet zomaar positieve associaties. Nee, positieve associaties die jij hen met je marketing, aanbod, service en alles eromheen hebt voorgeschoteld.

merkpositionering

De positionering van traditionele supermarkten stond plotseling onder druk toen online supermarkten Flink, Crisp en Picnic de markt op kwamen.

Waarom is merkpositionering belangrijk?

Je wilt beter in het geheugen van je klant gegrift staan. Daardoor denken zij eerder aan jou als ze je product of dienst nodig hebben dan aan je concurrent.

Daarnaast zorgt merkpositionering – als je het goed aanpakt – ervoor dat (mogelijke) klanten positiever naar jouw merk kijken. Sterker nog: je hebt invloed op de punten waarop ze positief zijn over je merk. Dát beeld vorm jij zelf.

Aan welk merk denk jij als ik zeg ‘betaalbare meubels die ook nog praktisch zijn’? Waarschijnlijk die winkel met het blauw-gele logo en de Zweedse gehaktballetjes, toch? Hun merkpositionering heeft goed gewerkt.

Nog een voorbeeld: Dove

Een ander merk dat weet wat merkpositionering is en hoe je het kunt inzetten, is Dove. Je zou denken: er bestaan wel meer merken huidverzorging. Is de ene gezichtscrème nu echt anders dan de andere? Maar Dove doet het net even anders dan andere merken.

Dove onderscheidt zich door in alles wat ze doen de focus te leggen op de natuurlijke schoonheid van vrouwen. Dat blijkt uit hun fotomateriaal, hun influencer-campagnes, hun advertenties en uit al hun andere uitingen. Op die manier hebben zij impact op klanten. Ze dragen een boodschap uit. Niet alleen in wat ze zeggen, maar in alles wat ze doen.

Hoe bepaal je jouw merkpositionering?

De merkpositionering voor jouw organisatie vaststellen doe je in een aantal stappen. Het is vooral een kwestie van jezelf allerlei vragen stellen. We zetten de stappen voor je op een rij.

Stap 1. Begrijp je klanten en concurrenten

Stel jezelf ten eerste een paar vragen om te ontdekken hoe jij je kunt positioneren naar klanten toe en hoe jouw merk zich verhoudt tot concurrenten:

  • Waar zijn je klanten naar op zoek?
  • Wat vinden je klanten nog niet bij concurrenten?
  • Hoe positioneren concurrenten zich?
  • Waar is jouw merk toe in staat wat concurrenten niet bieden?

Stap 2. Bepaal jouw positioneringsstatement

Nu ga je verder de diepte in. Wat is er uniek aan jouw merk? Wat doe jij dat concurrenten nog niet doen? Of wat kun je doen wat bij hen ontbreekt? Wat vind je belangrijk om als merk uit te stralen en hoe uniek is dat?

Gebruik de antwoorden op dat soort vragen om jouw positioneringsstatement te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld in een paar woorden samenvatten waar jouw bedrijf voor staat.

  • Denk aan “innovatief, praktisch en servicegericht” als ICT-trainingsbureau
  • of “biologisch katoen, eerlijke kleding en kleurrijk” als duurzaam kledingmerk.

Stap 3. Vertaal je merkpositionering naar concreet gedrag

Je merkpositionering is niet alleen een statement om in de kantine op te hangen en af en toe naar te verwijzen. Je wilt dat elke medewerker de positionering kent en zich daarnaar gedraagt. En ook dat alles wat je doet daarop aansluit. Sta jij als merk bijvoorbeeld voor duurzaamheid? Kijk of je dat ook kunt doorvoeren in je keuzes voor verpakkingsmateriaal.

Merkpositionering is niet hetzelfde als zeven Unique Selling Points op je site plaatsen. Je levert goede service, bent goed bereikbaar en bent betrouwbaar. Good for you! Maar dat is niet waar je je mee onderscheidt. Je concurrenten zullen óók zeggen dat ze goede service leveren en het is logisch (als het goed is!) dat je betrouwbaar bent.

Maar wat onderscheidt jou echt? En ook: draag je dat uit in wat je doet en in al je uitingen? Niet alleen in die ene opsomming op je website?

Lege woorden
Geschreven vanuit de doelgroep
Dé parkeerapp van Nederland Vicky: Gegarandeerd parkeergemak op zak
“Wij ontzorgen je op het gebied van parkeren! Altijd en overal! Met een servicegerichte aanpak gaan we voor kwaliteit. Profiteer ook van onze expertise.” “Geen plek. Geen parkeervergunning. Een afspraak die wacht. Parkeerpaniek! Met Vicky aan je zij stap jij ontspannen in de auto. Een exclusief netwerk gegarandeerde parkeerplekken en een eenvoudige app. Let’s go!”

Creative copywriting voor opdrachtgever Vicky Parking.

Ook werk maken van jouw merk(positionering)?

Elk merk heeft een verhaal en een uniek karakter. Heb je het gevoel dat jouw merk nog niet sterk genoeg eruit springt? Als merkpositionering specialist helpen we je om jouw sterke merkverhaal te vinden én dat uit te dragen. Van branding tot website en van content tot social-media-advertenties.

Nieuwsgierig hoe we jou kunnen helpen bij je merkpositionering? Laten we koffie drinken. Dan kijken we samen of de match tussen ons en jouw merk er is!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute