User-generated content (UGC) is dé nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame. Het betekent dat jouw klanten zelf content maken over je product of dienst.

Die content komt betrouwbaar en authentiek over voor je publiek. We spreken uit ervaring want we zetten deze vorm van content inmiddels succesvol in voor meerdere opdrachtgevers.

Maar hoe zet je user-generated content in? En waarom is het zo’n handig onderdeel voor jouw marketingstrategie? We vertellen je meer 👇

Wat is user generated content?

User-generated content (UGC) is content die is gemaakt door jouw klanten of fans over je merk die zij delen op hun social media of andere kanalen. Denk aan TikTok-reviews of Instagram-posts waarin jouw product wordt genoemd.

Misschien heb je mensen zelf je product toegestuurd om te reviewen, maar het kan ook zijn dat mensen op eigen initiatief je product hebben gekocht en erover delen.

Verder kan UGC gemaakt zijn door je eigen medewerkers. Medewerkers kunnen ambassadeurs worden: mensen die met trots praten over hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Een slimme én authentieke manier van employer branding!

Dit Duitse ziekenhuis zet UGC succesvol in als employer branding kanaal 😀

Voorbeelden van user-generated content

Een paar voorbeelden van user-generated content zijn:

  • social-media-posts van mensen die je product laten zien
  • foto’s waarop mensen jouw product dragen of gebruiken
  • Instagram Stories over het gerecht dat iemand in je restaurant heeft gegeten
  • reviews over je product
  • testimonials op je website of op TrustPilot
  • blogartikelen over je product of dienst
  • YouTube-video’s waarin iemand jouw product bespreekt of beoordeelt

Voorbeeld 1: IKEA

Een goed voorbeeld van user-generated content zie je bij IKEA. Op Instagram kunnen mensen foto’s van hun interieur met items van IKEA delen met de hashtags #ikeanederland en #mijnikea. IKEA volgt die hashtags en vraagt regelmatig Instagram-gebruikers om toestemming om de foto’s op hun eigen account te delen. Zo zien volgers hoe je de producten van IKEA kunt combineren. Dat kan een bron van inspiratie voor anderen zijn om ook een specifiek IKEA-product te bestellen.

Voorbeeld 2: Whello

Ook wij van Whello zetten user-generated content in. Bijvoorbeeld op onze homepagina. We houden niet zo van opscheppen. We leveren liever gewoon goed werk en vinden niets mooier dan van onze klanten terugkrijgen dat dat lukt. Daarom laten we op onze homepage een aantal klanten aan het woord in testimonials. Dit is een voorbeeld van user-generated content in actie bij Whello:

Waarom maakt user-generated content het verschil?

UGC is om een paar redenen waardevol. Je moet het zo zien: je kunt als merk zelf vertellen hoe goed jouw producten zijn, maar als andere dat doen, komt dat betrouwbaarder over.

Er zijn vijf belangrijke redenen om user-generated content in te zetten:

  • Mensen gaan je als meer betrouwbaar zien.
  • De content komt meer authentiek over.
  • Je bevordert de loyaliteit aan jouw merk en bouwt een community op.
  • Je conversies en omzet zullen stijgen.
  • Het is voordeliger dan content laten maken door bekende influencers.

We bespreken elk van die vijf redenen kort hieronder.

1. Meer betrouwbaarheid

Laten we eerlijk zijn: consumenten prikken steeds beter door marketingacties heen. Zo’n 93% van de marketeers geeft aan dat consumenten content gecreëerd door klanten meer vertrouwen dan content die door merken zelf is gemaakt. User-generated content is content over je merk die gemaakt is door anderen. Als niet jijzelf – à la “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” – je merk aanprijst, maar iemand anders dat voor je doet, zullen consumenten dat meer serieus nemen.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de millennials hun aankoopbeslissingen baseert op aanbevelingen van vrienden en familie. Dat is precies hoe UGC werkt: je krijgt van een “vriend” (iemand die je via internet “kent”) een persoonlijke aanbeveling voor een bepaald product of dienst. Daardoor ga je eerder overstag om het te kopen.

2. Meer authentieke content

In een wereld die barst van de marketingcontent, is het belangrijk dat jouw boodschap ertussenuit springt. Authenticiteit is een must en UGC is één van de meest authentieke typen content die er bestaat. Ook onderzoek laat dat zien: consumenten zien user-generated content 2,4x vaker als authentiek dan content die van het merk zelf komt.

3. Meer loyaliteit en een communitygevoel

Een bijkomend voordeel van user-generated content is dat je consumenten uitnodigt om actief deel te nemen aan de community rondom je merk. Dat zie je bijvoorbeeld bij IKEA, die je uitnodigt om jouw interieur met IKEA-items online te delen. Alle posts met de hashtag #ikeanederland bekijkt hun social-media-team om erop te reageren. Daardoor voel je je als eigenaar van een Ikea-item meer betrokken bij het merk en ben je sneller geneigd om er iets over te delen.

Met dat community-gevoel kun je eenmalige klanten veranderen in ambassadeurs. Mensen worden meer betrokken bij je merk en zullen sneller je merk (onbewust) promoten.

4. Meer conversies en omzet

Verder speelt user-generated content een belangrijke rol bij het overtuigen van klanten om een aankoop te maken. Maar liefst 79% van de consumenten zegt dat UGC een grote invloed heeft op hun aankoopbeslissingen (bron: Stackla).

Je kunt UGC zien als “social proof”. Geïnteresseerden horen uit de mond van een betrouwbare ander dat dit product de aanschaf waard is, of ze zien mensen die ze leuk vinden jouw product gebruiken. Dat kan hen helpen om overstag te gaan.

Stel: een consument overweegt om jouw luxe braadpan aan te schaffen, maar vraagt zich af of die braadpan het geld waard is. Als diegene dan een video voorbij ziet komen waarin een foodblogger een lekker gerecht in je pan bereidt, kan dat net het laatste zetje zijn om de pan zelf te bestellen.

5. Voordeliger dan influencermarketing

User-generated content heeft wel wat weg van influencer marketing. In dat laatste geval schakel je een influencer (een online persoonlijkheid met een groot aantal volgers) in om jouw product of dienst te promoten. Het nadeel daarvan is dat je voor een samenwerking met grote influencers vaak een flink bedrag moet neertellen.

In vergelijking met influencermarketing is UGC een goedkopere manier van marketing. Sterker nog: UGC is vaak zelfs gratis. Mensen creëren spontaan of eventueel in ruil voor een gratis product waardevolle content en delen die. Je hoeft daar geen flinke bedragen voor neer te tellen.

Mooi UGC voorbeeld van Collective Stores 

Waar moet je op letten wanneer je user-generated content inzet?

Wanneer je user-generated content inzet in je marketing, moet je wel op een paar dingen letten voordat je de content van gebruikers deelt. Let in elk geval hierop:

  • Vraag altijd de maker om toestemming om de content te delen. Zeker als je de content inzet als advertentie.
  • Geef credits aan de maker. Tag bijvoorbeeld de maker op social media of vermeld de maker in een onderschrift wanneer je een foto in een blogartikel deelt.
  • Wees helder in de user-generated content die je zoekt. Vind je het leuk als mensen social-media-posts delen met een foto van je product? Laat het weten en bedenk daar een bijpassende hashtag voor.

Kijk verder kritisch welke user-generated content je deelt. Zo zullen wazige foto’s weinig mensen aanspreken, en wil je een testimonial met alleen de woorden “Goede service” misschien liever niet heel prominent op je website zetten als je ook meer inhoudelijke testimonials hebt.

Jouw merk op de kaart zetten met UGC?

Ben je benieuwd of user-generated content voor jouw bedrijf een slimme zet is? Als social media bureau zetten we UGC succesvol in voor onze opdrachtgevers.

Tijdens een brainstorm delen we onze UGC cases met jou inclusief de succesfactoren en resultaten. Plan snel een afspraak in met een van onze marketingstrategen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute