Wat is SaaS-marketing?

SaaS staat voor ‘Software as a Service’ en SaaS-marketing is dus de marketing die gebaseerd is op het op de markt brengen, promoten en het verkopen van die software. SaaS-marketing is anders dan de marketing voor ‘normale’ producten. Alleen al vanwege het feit dat je bij SaaS niks hebt wat je vast kunt houden, er is geen fysiek product. Je verkoopt een licentie, meestal in abonnementsvorm. Je verleidt prospects vaak door het geven van demo’s of een free-trial. SaaS-marketing vereist dus een andere strategie.

B2B marketing Whello

Wat maakt SaaS-marketing bijzonder?

SaaS-marketing is om verschillende redenen anders dan ‘normale’ marketing. Zo gaat het om een software-oplossing die vaak specifiek gericht is op één onderdeel van een B2B of B2C bedrijf. Daarnaast gaat het bij SaaS om een abonnement, waardoor het ook belangrijk is dat het niet opgezegd wordt (retentie). Daarnaast zijn SaaS-producten gemakkelijk te vergelijken op talloze sites, waardoor de reviews, features en ook de prijs een grote rol spelen in het beslisproces.

Onze SaaS marketing strategieën zijn altijd gebaseerd op een aantal pijlers zoals:

  • Op een positieve zichtbaar zijn tijdens de klantreis (customer journey) door user-cases, reviews en andere vormen van content.
  • Inspelen op de frustraties (pains) van klanten en daarmee herkenbaarheid creëren.
  • De autoriteit (expert) zijn op je specifieke niche door blogs, PR en videos.
Media bureau Amsterdam

12 bewezen SaaS-marketingstrategieën

Maar hoe ga je nu opvallen ten opzichte van je SaaS concurrenten? Hieronder hebben we 12 bewezen marketingstrategieën voor je uiteengezet.

1. Maak gebruik van contentmarketing

Content marketing is een bewezen manier voor het genereren van leads naar je SaaS-website. De onderwerpen die je kiest om over te schrijven dienen dan natuurlijk wel aan te sluiten bij de interesses van je doelgroep. Goede content = king 🤴!

2 content tips:

  • Ontdek hoe je doelgroep zoek met een zoekwoorden onderzoek en schrijf een antwoord in de vorm van een sterke blog.
  • Gebruik de principes van demand generation voor je contentstrategie

2. Besteed tijd aan de SEO van je website

Niets werkt zo goed voor het stimuleren van websiteverkeer als een uitgebreide SEO-strategie. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is complex en gaat hand in hand met contentmarketing. Als je het goed doet en bovenaan in de zoekmachines komt te staan, dan levert het de investering dubbel en dwars op.

Tip: Lees onze blog over hoe wij onze topposities hebben behaald in Google.

3. Investeer in betaald zoeken of PPC

Een goede manier om op het scherm van je potentiële klant zichtbaar te worden is via betaald zoeken. Met Pay Per Click 🖱️ (PPC) zorg je er bovendien voor dat je nooit meer betaald dan het aantal echte prospects naar jouw landingspagina.

Tip: Met PPC denk je al snel aan Google Ads. Maar wist je dat ook kan adverteren op SaaS-vergelijkers zoals Capterra?

4. Gebruik referral marketing

Mond-tot-mondreclame, maar dan online, dat is wat referral marketing eigenlijk inhoudt. Zorg ervoor dat het gemakkelijk is voor mensen om hun ervaringen online te delen met hun collega-specialisten. Beloon ze er ook voor als ze het doen. Er zijn weinig dingen zo overtuigend als een bekende die iets aanbeveelt 👬

evernote-referral

5. Laat je expertise zien

Bijvoorbeeld bij vakbladen, online bloggers (influencers) binnen jouw sector of op SaaS review websites. Als er daar een goed woordje 💬 over jou gedaan wordt, levert dat extraveel vertrouwen op bij de potentiële klant.

6. Beperk het aantal keuzes voor je klant

Uit onderzoek blijkt: iemand die té veel keuzes heeft, is sneller geneigd om géén keuze te maken. Oftewel: geef je klant beperkte opties om ergens uit te kiezen, bijvoorbeeld Basic, Premium of VIP. Zo heeft de klant het gevoel dat hij bepaalt, maar overlaadt je hem niet met keuzes. Keuzestress is een ding.

7. Ben duidelijk over de prijs

We merken dat SaaS bedrijven soms liever geen prijs communiceren. Maar de kans is groot dat klanten in hun oriëntatie dan kiezen voor SaaS-oplossingen die wel transparant communiceren.

Wees dus duidelijk over je prijs en zorg ervoor dat de klant precies weet wat hij ervoor terugkrijgt. Vergelijken is tegenwoordig makkelijk en dus is de prijs daarin belangrijk. Dus vertel gewoon hoe het zit 💵

8. Bied een gratis proefversie aan

Ben je overtuigd van je SaaS-product? Laat de klant zichzelf dan overtuigen. Laat ‘m wennen aan je oplossing, zodat hij niet meer zonder kan! Diegene kan dan na de proefperiode zelf besluiten om verder te gaan of niet.

9. Maak het gemakkelijk om een demo aan te vragen

Elke onnodige klik en ieder onnodig invulveld is er één te veel. Hoe makkelijker het is om in te schrijven, hoe beter. De weg van de minste weerstand is in dit geval altijd de beste!

Tip: En als je dan toch vraagt om gegevens in een formulier, stel dan verleidelijke vragen zoals ‘Voor welk doeleinde zoek je een oplossing?’.

10. Verbeter de gebruikservaring van je website

Klanten vergelijken meerdere oplossing voordat ze overgaan tot aankoop. Een langzame website, onoverzichtelijke user-flow, of onhandige formulieren zorgen voor een afknapper. De gebruikservaring is key! 🗝️

Tip: Wij gebruiken tools zoals Hotjar, om naast Google Analytics, meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag.

11. Gebruik deals en kortingen

Tijdelijke deals zijn een manier om de twijfelaars over de brug te krijgen. Vooral bij leads, die het laatste stapje nog niet hebben gezet, werkt een tijdelijke deal vaak goed om ze binnen te halen. Gebruik deals en kortingen dus gericht!

Black Friday sale last pass

12. Gebruik duidelijke CTA’s

Een goede CTA (Call to Action) kan het verschil maken tussen een inschrijving en een bezoeker die je website verlaat. Zorg er dus voor dat je CTA’s duidelijk en actief zijn. Daarin speelt ook het visuele aspect een rol. Laat de knop waar mensen op kunnen klikken duidelijk naar voren komen.

Call to action SAAS bedrijven

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute