Wil je een webshop beginnen of overstappen op een ander platform (replatforming)? Dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer, omdat er zoveel opties zijn. Daarom zetten we in deze blog de populairste CMS platforms van dit moment voor je op een rij:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • Drupal
  • Magento

Lees hieronder alles over de verschillen en voor- en nadelen van deze CMS platforms.

Welk CMS is geschikt voor jouw webshop?

Welk e-commerceplatform het beste is voor jouw webshop, hangt van allerlei factoren af. Denk bijvoorbeeld aan het aantal producten dat je verkoopt, de tools die je wilt integreren en de hoeveelheid onderhoud. In de onderstaande vergelijking zie je in één oogopslag de verschillen en overeenkomsten tussen de 4 platforms.

logo's woocommerce, shopify, drupal en magento
Shopify
Score
Makkelijk op te zetten ⭐⭐⭐⭐⭐
Flexibiliteit ⭐⭐
Gebruiksgemak ⭐⭐⭐⭐⭐
Schaalbaarheid ⭐⭐
Updates en onderhoud Automatisch
Beveiliging Automatisch
Jij bent eigenaar Niet
Kosten Laag
Meest geschikt voor Zzp’ers, start-ups, beginners
WooCommerce
Score
Makkelijk op te zetten ⭐⭐⭐⭐
Flexibiliteit ⭐⭐⭐
Gebruiksgemak ⭐⭐⭐⭐⭐
Schaalbaarheid ⭐⭐⭐
Updates en onderhoud Zelf doen
Beveiliging Zelf doen
Jij bent eigenaar Wel
Kosten Laag
Meest geschikt voor Start-ups, scale-ups, iets grotere webshops
Drupal
Score
Makkelijk op te zetten ⭐⭐
Flexibiliteit ⭐⭐⭐⭐
Gebruiksgemak ⭐⭐⭐
Schaalbaarheid ⭐⭐⭐⭐
Updates en onderhoud Zelf doen
Beveiliging Zelf doen
Jij bent eigenaar Wel
Kosten Hoog
Meest geschikt voor Grote webshops met veel verkeer
Magento
Score
Makkelijk op te zetten
Flexibiliteit ⭐⭐⭐⭐⭐
Gebruiksgemak ⭐⭐
Schaalbaarheid ⭐⭐⭐⭐⭐
Updates en onderhoud Zelf doen
Beveiliging Zelf doen
Jij bent eigenaar Wel
Kosten Hoog
Meest geschikt voor Grote bedrijven, B2B

Over het algemeen geldt dat Shopify heel makkelijk in gebruik is, maar minder flexibel met maatoplossingen. Magento en Drupal hebben juist een enorme flexibiliteit, maar leveren daardoor in op gebruiksgemak. WooCommerce zit in het midden: flexibel en tegelijkertijd eenvoudig om te gebruiken. Hieronder lees je per CMS wat de precieze voor- en nadelen zijn.

Shopify CMS

Van de 4 CMS platforms is Shopify het meest gebruiksvriendelijk en het snelst op te zetten. Maar aan de andere kant is dit CMS een stuk minder flexibel, want je hebt geen toegang tot de onderliggende software. Daarin kun je dus niets aanpassen. Voor het gebruik van Shopify, waaronder de hosting, betaal je elke maand een vaste prijs. Daar bovenop betaal je een bedrag per transactie. Je kiest uit 3 abonnementen:

  • Basic Shopify: Deze heeft de minste mogelijkheden. Bij dit abonnement is het bedrag per transactie het hoogst.
  • Shopify: Met deze kun je cadeaukaarten en professionele rapporten aanmaken. Het bedrag per transactie is lager dan het Basic-abonnement, maar hoger dan bij Advanced.
  • Advanced Shopify: Naast de functies van de abonnementen hierboven heeft deze geavanceerde functies om rapporten te maken. Daarnaast kunnen jij en je klanten de pakketjes in realtime volgen bij de pakketbezorger. Met dit abonnement betaal je het laagste bedrag per transactie.

De voordelen van Shopify

✔️ De hosting en software zijn inbegrepen. Je krijgt onder andere onbeperkte bandbreedte, een ingebouwd Content Delivery Network (CDN) en automatische back-ups van je site.

✔️ Shopify onderhoudt en updatet de software regelmatig en verzorgt de beveiliging. Hier hoef je zelf dus niet naar om te kijken.

✔️ Een Shopify-webshop is heel makkelijk op te zetten. Je hoeft eigenlijk alleen een account aan te maken, een thema te kiezen en producten toe te voegen.

✔️ Dankzij dat gemak kan je webshop binnen een paar uur online staan.

✔️ Alle e-commercefuncties zijn inbegrepen, van een beveiligd winkelwagentje tot een tracksysteem voor de bestellingen.

✔️ De thema’s pas je aan via de gebruiksvriendelijke interface. Je hoeft dus niet aan de slag met codes.

De nadelen van Shopify

➖ Je hebt geen toegang tot de server en onderliggende software en kunt de code daarom niet bewerken. Wil je iets aan je webshop aanpassen dat niet kan via de thema’s, HTML / CSS of apps? Dan is het niet mogelijk.

➖ Je kiest een van de thema’s voor het design van je webshop. Je kunt je webshop dus niet helemaal zelf ontwerpen.

➖ Als je meer opties wilt, vind je daar apps voor in de Shopify App Store. Denk bijvoorbeeld aan een boekhoudfunctie, chat en automatische valutaconversie. Het nadeel is dat je voor de meeste een maandelijks bedrag betaalt, bovenop de normale abonnementskosten van Shopify.

➖ Het is niet zo schaalbaar als de andere 3 platforms. Als je webshop groeit en een succes wordt, moet je overstappen op een ander CMS.

➖ Als je overstapt op een ander platform, moet je helemaal opnieuw beginnen. Zodra je abonnement van Shopify stopt, ben je namelijk de toegang tot je webshop en de hele inhoud kwijt.

➖ Je bent zelf dus niet de eigenaar van je Shopify-webshop, maar je leaset deze via een abonnement.

Als je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, dan is Shopify het meest geschikt voor een kleine start-up, zzp’er of experimentele webshop. Via dit CMS kun je laagdrempelig kijken of jouw idee een succes wordt. Als dat zo is, stap je over op een ander platform om meer in eigen beheer te hebben en zelf de eigenaar van je webshop te zijn.

WooCommerce CMS

Als je de 4 platforms vergelijkt, dan is WooCommerce een mooie middenweg. Dit platform heeft namelijk het beste van 2 werelden: het is flexibel en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk. Het is dan ook niet gek dat dit CMS de populairste is onder webshops.

Het grootste verschil met de andere platforms is dat het geen alles-in-1-oplossing is, maar een gratis plugin van WordPress. Je hebt dus een WordPress-website nodig om WooCommerce te gebruiken. Het handige daarvan is dat je ook meteen een website-omgeving met contentpagina’s hebt.

De voordelen van WooCommerce

✔️ WooCommerce is gratis: je betaalt niets om de plugin te installeren.

✔️ Omdat het werkt met WordPress, is het makkelijk te integreren op je website.

✔️ Je beheert je webshop vanuit de vertrouwde WordPress-omgeving, waardoor het makkelijk in gebruik is. Je hoeft dus geen nieuw systeem te leren kennen.

✔️ Na de installatie maakt je webshop een vliegende start. Je kunt meteen afbeeldingen en omschrijvingen van producten uploaden en prijzen toevoegen. Daarna kunnen je klanten shoppen en afrekenen, want ook het winkelmandje en de check-out werken direct.

✔️ WooCommerce ondersteunt de meeste WordPress-thema’s, dus je kunt het design van je website zonder moeite aanhouden voor je webshop.

✔️ Je hebt alles in eigen beheer. Je webshop is dus helemaal van jou.

✔️ Om je webshop goed te laten functioneren, kies je uit duizenden extensies en plugins. Dat is het hoogste aantal van alle platforms.

De nadelen van WooCommerce

➖ Je zorgt zelf voor het onderhoud en updates. Om je webshop veilig te houden, moet je goed in de gaten houden wanneer die nodig zijn.

➖ Niet alle extensies en plugins zijn gratis. Voor een goed functionerende webshop moet je dus wel wat investeren.

➖ Soms zijn de plugins en extensies niet helemaal wat je wenst, waardoor je webshop kostbaarder is door het maatwerk.

➖ Je hoort weleens dat een WooCommerce-website minder snel is. Maar als je ‘m goed bouwt en optimaliseert, niet te veel plugins neemt en goede hosting hebt, dan is je webshop net zo snel als die van je concurrenten. Hier moet je dus wel op letten.

➖ WooCommerce is niet zo flexibel en krachtig als Magento en Drupal, maar daar krijg je wel een hoog gebruiksgemak voor terug.

Omdat WooCommerce het beste van 2 werelden heeft, is dit CMS platform geschikt voor veel webshops met de ambitie om verder te groeien. Of je nu een start-up, scale-up of iets grotere webshop hebt: met WooCommerce kun je uit de voeten.

Drupal CMS

Drupal werkt heel anders dan WooCommerce. Het bestaat namelijk uit kleine modules die samen een nieuwe functie vormen. Door die modulaire opbouw kun je je webshop helemaal naar je smaak inrichten.

Daardoor heeft dit CMS platform enorm veel mogelijkheden voor de meer ingewikkelde en grotere webshops. Maar dat zorgt ook dat Drupal niet altijd even makkelijk is om mee te werken. Drupal zelf is helemaal gratis en open-source.

De voordelen van Drupal

✔️ Doordat Drupal kleine modules heeft die je zelf kunt combineren, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos: van velden voor content zelf definiëren tot rollen aanmaken voor gebruikers met elk hun eigen rechten. Daardoor heeft je webshop precies wat je nodig hebt.

✔️ De kleine hoeveelheid code en sterke integratie zorgen voor hoge kwaliteit van je webshop.

✔️ Drupal is heel stabiel. Bij grote aantallen bezoekers werkt je webshop net zo goed als bij weinig bezoekers.

✔️ Je schaalt makkelijk op. Dus ook als je webshop een grote groei doormaakt, kun je Drupal moeiteloos blijven gebruiken.

✔️ Drupal is erg snel: de laadtijd van de pagina’s is kort en er is een snelle respons.

✔️ De beveiliging is ijzersterk. Dat verklaart waarom veel grote bedrijven en overheidsinstellingen met dit CMS werken.

De nadelen van Drupal

➖ De modules zijn vaak afhankelijk van andere modules, waardoor je er best veel moet installeren. Maar als je er te veel hebt, verzwaren ze de werking van je site.

➖ Drupal heeft vele opties en instellingen, die best overweldigend zijn. Als je geen ervaring hebt met websites beheren, dan is dit CMS waarschijnlijk te veel van het goede.

➖ Er zijn regelmatig updates die je zelf moet installeren.

➖ Drupal richt zich op het hogere segment, waarbij developers een website helemaal op maat programmeren. Daardoor duurt het lang voor je webshop live kan.

➖ Je hebt veel technische kennis nodig om een Drupal-website te bouwen, onder andere van PHP en HTML. Daardoor moet je eigenlijk altijd externe hulp van developers inschakelen.
Omdat je developers nodig hebt, brengt dit CMS vrij hoge kosten met zich mee.

Door deze voor- en nadelen is Drupal het meest geschikt voor uitgebreide webshops met grote gebruikersgroepen, die onderling van elkaar verschillen. Dus als je een grote webshop wilt met uiteenlopende rechten en mogelijkheden voor verschillende klantgroepen of medewerkers, dan zit je goed met Drupal.

Magento CMS

Magento is het krachtigste e-commercesysteem van de 4 CMS platforms. De flexibiliteit is groot: je kunt bijvoorbeeld duizenden producten toevoegen met eindeloos veel eigenschappen om op te filteren.

Door al die mogelijkheden is Magento ook het meest ingewikkelde CMS, waarvoor veel technische kennis nodig is. Net als bij Drupal is het open-source en gratis te gebruiken. Al kun je ook kiezen voor de betaalde variant, de Enterprise Edition. Die begint vanaf ongeveer 20.000 euro.

De voordelen van Magento

✔️ Je kunt je Magento webshop customizen hoe je wilt. Je maakt zelf de omgeving, richt je webshop zelf in en kunt zelf koppelingen maken. Zo is alles hoe je het wilt hebben.

✔️ Je hebt alles in eigen beheer, dus je webshop is echt van jou.

✔️ Je zit niet vast aan één bepaalde leverancier voor onderhoud en development. Als je een nieuwe partij kiest, geef je de broncode en kan die met je webshop aan de slag.

✔️ Je kunt meerdere storeviews aanmaken. Heb je bijvoorbeeld een B2B- en B2C-versie van je webshop? Dan manage je die vanuit één Magento-omgeving, terwijl het wel verschillende URL’s zijn. Dat scheelt veel tijd en onderhoud.

✔️ Magento is perfect schaalbaar en groeit met je webshop mee. Je kunt bijvoorbeeld een ERP-systeem koppelen, landen toevoegen en een productinformatiesysteem aanhaken.
Een groot assortiment is geen probleem, want je kunt duizenden producten, variaties en filters (kleur, maat, stijl, enz) toevoegen. Zo vinden je klanten snel wat ze zoeken.

De nadelen van Magento

➖ Magento is het meest ingewikkelde systeem van de 4 CMS’en. Je hebt echt developers nodig om er iets goeds van te maken, omdat veel technische kennis vereist is.

➖ Omdat Magento zo complex is, heb je niet de eerste de beste, maar professionele developers nodig. Anders wordt de code een rommel en is het lastiger om je site te updaten.

➖ Doordat je goede developers moet inschakelen en de hosting zelf betaalt, heb je hoge kosten.

➖ Je webshop staat niet zomaar live: dit is een lang proces. Daardoor duurt het zeker een aantal maanden voordat je webshop online is.

➖ De updates en beveiliging verzorg je zelf. Die moet je goed bijhouden, zodat je webshop optimaal blijft presteren.

➖ Magento heeft veel opties en instellingen. Het kost tijd om het te leren kennen en er goed mee om te leren gaan.

Door de grote flexibiliteit en hoge kosten is Magento het meest geschikt voor webshops van grote bedrijven met veel budget. Vooral voor B2B-bedrijven is Magento een uitkomst. Maar ook als je de komende jaren flinke groei verwacht, is dit CMS platform een goede keuze. Uiteindelijk ben je namelijk duurder uit als je van een ander CMS platform overstapt naar Magento, omdat dit veel tijd kost.

Met jouw webshop een replatforming traject ingaan?

Vraag je je af of het voor jouw webshop wel nodig is om over te stappen naar een nieuw CMS platform? Lees dan de signalen en tips in onze ultieme gids voor replatforming.

Vind je het lastig om een CMS platform voor jouw webshop te kiezen of heb je hulp nodig bij replatforming? Bij Whello hebben we veel ervaring met e-commerce en kunnen we goed inschatten welk platform het beste bij jouw webshop past. Het fijne is dat we ‘m vervolgens ook voor je kunnen bouwen, dankzij onze eigen specialisten en partners. Bel of mail ons gerust of check ons team van online marketing experts.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute