In een (digitale) markt die continu verandert staat er één ding als een stevige pilaar overeind. Je branding strategie. Ooit bedacht, nooit meer naar gekeken. Daarmee is je branding strategie hét onderdeel van je onderneming dat beweging nodig heeft. Vooruitkijken naar wat er op je pad komt en terugblikken op de weg die je hebt afgelegd. Hoe zet je je branding in beweging en waarom is het überhaupt nodig?
Branding als basis van groei
Laten we starten met een inspirational quote die klopt als een bus. ‘Visie zonder actie is dagdromen. Actie zonder visie een nachtmerrie’. Dit vat precies de knelpunten van veel branding strategieën samen. Heb je een goed uitgezette strategie? Dan gaat die niet vanzelf lopen. Je uitgedachte visie blijft in de lucht hangen.
Andersom is domweg een weg inslaan en iets proberen niet de manier om te groeien als bedrijf. Een goed uitgedachte branding strategie vormt de basis van je marketing en daarmee je bedrijfsgroei.
“A brand is a voice and a product is a souvenir.” – Lisa Gansky
Een up-to-date branding strategie in 4 stappen
Een branding strategie is traditioneel gezien een strategisch plan voor een aantal jaar. “Zo willen we in de markt bekend staan, en dit zijn de acties die ons merk zullen laden.”
Echter vraagt de huidige (digitale) markt om anticiperen en aanpassing. Een strategie uitzetten voor 5 jaar? Vergeet het maar.
Bij een ‘rolling strategy’ blijft je merk wel dynamisch en stuur je tussendoor steeds bij door jezelf vragen te stellen zoals: Kloppen onze aannames wel? Hoe reageren klanten op onze branding uitingen? Sluit onze branding nog wel aan bij de doelgroepsegmenten? Vraag de markt nu niet opeens iets anders?
Stuk voor stuk vraagstukken die vragen om een agile manier van werken. Met deze 4 stappen is jouw merk steeds up-to-date.
Stap 1: waar wil je straks staan?
Oftewel hoe ziet de ideale toekomstbeeld van je merk eruit? Er zijn enkele vragen die je kan stellen om je ideale merkpositionering te achterhalen.
- Wat wil de doelgroep bereiken?
- Wat zijn de problemen van de doelgroep?
- Hoe lossen wij hun problemen op en maken wij het leven van de doelgroep makkelijker?
- Wat maakt onze oplossingen anders dan de concurrentie?
- Met welke onderscheidende positionering kunnen wij een marktaandeel veroveren?
Vervolgens schets je een beeld van de ideale toekomstbeeld. Een leuke methode is het creëren van een ‘brand personality’. Wat als je merk een persoon was, hoe zou hij of zij zijn? Hoe wint deze personality de harten van je toekomstige klanten? Hoe beter je dit omschrijft, hoe duidelijker jouw merkpersoonlijkheid is voor de betrokken partijen (zoals de designer, copywriters, PR bureau en alle anderen die vorm geven aan je merk).
Stap 2: waar sta je nu?
Om je branding in beweging te zetten is het goed te weten vanaf welk punt je vertrekt. Wat is je huidige situatie? Dit is vooral belangrijk omdat de wereld om ons heen continu verandert. Je huidige situatie in kaart brengen lijkt een makkelijke klus, maar is het niet. Wie met een frisse blik wil beginnen, schakelt een externe partij in. Een brandexpert brengt je eigen blinde vlekken in kaart en kijkt objectief naar de situatie die er nu is.
Stap 3: een plan maken
Zodra je weet vanaf welke plek je vertrekt kun je een plan maken en een route uitzetten. Navigeren.
- Waar zit je doelgroep?
- Wat maakt ze uniek?
- Welke kanalen brengen jouw boodschap het beste over?
- Welke concepten wil je uittesten?
- Welke key messages passen daarbij?
Met de juiste antwoorden op deze vragen kan je jouw doelgroep boeien en binden. De tijd waarin je als merk alleen maar zendt is voorbij.
Stap 4: blijven ontwikkelen met een rolling strategy
Tijd om jouw route te gaan volgen. Het mooie hiervan is dat je bij goed navigeren continu op je navigator kijkt om te zien of je bent waar je denkt dat je bent. In de scheepvaart noemen ze dit gegist bestek, bij branding noemen we dat een rolling brandstrategy. Anders dan wat je gewend bent, staat de rolling strategy in het teken van flexibiliteit en wendbaarheid. Je herhaalt stap 1 t/m 3 continu, bijvoorbeeld ieder jaar.
Je kijkt steeds vooruit en redeneert weer terug aan de hand van data, zoals campagneresultaten en online research. Strategie bepalen en uitvoeren gaan hand in hand. Deze manier van werken is dan ook alleen geschikt voor wendbare organisaties die snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt.
Rolling brandstategy: Steeds je merkstrategie opnieuw evalueren zorgt ervoor dat deze steeds beter aansluit bij de doelgroep
Voordelen van een rolling strategy
Doordat je altijd aan het bijsturen bent, is je merkstrategie nooit outdated of irrelevant. Door in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en inzichten vanuit (nieuwe) markten, concurrenten, klanten en maatschappij zorg je dat je positionering meer vanuit de wereld om je heen wordt bepaald en niet alleen vanuit jezelf. Outside-in denken noemen we dat (in plaats van inside-out).
Probeer te werken met de 80/20 regel (20% strategie uitzetten, 80% strategie uitwerken), leer van de data en stuur op een vast moment (bv. elk jaar) je merkstrategie bij.
Traditionele merkstrategie
|
Rolling brandstrategy
|
---|---|
Aannames die goed voelen | Aannames gebaseerd op data |
Snelle conclusies | Doordachte conclusies |
Vaststaand | Wendbaar |
Strategie aanhouden | Actief bijsturen |
Geschikt bij een stabiele markt | Geschikt bij een snel veranderende markt |
Expertise nodig van een merkstrateeg? Profiteer van onze ervaringen met andere snelgroeiende merken en neem contact op met branding bureau Whello.