In een (digitale) markt die continu verandert staat er één ding als een stevige pilaar overeind. Je branding strategie. Ooit bedacht, nooit meer naar gekeken. Daarmee is je branding strategie hét onderdeel van je onderneming dat beweging nodig heeft. Vooruitkijken naar wat er op je pad komt en terugblikken op de weg die je hebt afgelegd. Hoe zet je je branding in beweging en waarom is het überhaupt nodig?

Branding als basis van groei

Laten we starten met een inspirational quote die klopt als een bus. ‘Visie zonder actie is dagdromen. Actie zonder visie een nachtmerrie’. Dit vat precies de knelpunten van veel branding strategieën samen. Heb je een goed uitgezette strategie? Dan gaat die niet vanzelf lopen. Je uitgedachte visie blijft in de lucht hangen.

Andersom is domweg een weg inslaan en iets proberen niet de manier om te groeien als bedrijf. Een goed uitgedachte branding strategie vormt de basis van je marketing en daarmee je bedrijfsgroei.

“A brand is a voice and a product is a souvenir.” – Lisa Gansky

Een up-to-date branding strategie in 4 stappen

Een branding strategie is traditioneel gezien een strategisch plan voor een aantal jaar. “Zo willen we in de markt bekend staan, en dit zijn de acties die ons merk zullen laden.”

Echter vraagt de huidige (digitale) markt om anticiperen en aanpassing. Een strategie uitzetten voor 5 jaar? Vergeet het maar.

Bij een ‘rolling strategy’ blijft je merk wel dynamisch en stuur je tussendoor steeds bij door jezelf vragen te stellen zoals: Kloppen onze aannames wel? Hoe reageren klanten op onze branding uitingen? Sluit onze branding nog wel aan bij de doelgroepsegmenten? Vraag de markt nu niet opeens iets anders?

Stuk voor stuk vraagstukken die vragen om een agile manier van werken. Met deze 4 stappen is jouw merk steeds up-to-date.

Stap 1: waar wil je straks staan?

Oftewel hoe ziet de ideale toekomstbeeld van je merk eruit? Er zijn enkele vragen die je kan stellen om je ideale merkpositionering te achterhalen.

  • Wat wil de doelgroep bereiken?
  • Wat zijn de problemen van de doelgroep?
  • Hoe lossen wij hun problemen op en maken wij het leven van de doelgroep makkelijker?
  • Wat maakt onze oplossingen anders dan de concurrentie?
  • Met welke onderscheidende positionering kunnen wij een marktaandeel veroveren?

Vervolgens schets je een beeld van de ideale toekomstbeeld. Een leuke methode is het creëren van een ‘brand personality’. Wat als je merk een persoon was, hoe zou hij of zij zijn? Hoe wint deze personality de harten van je toekomstige klanten? Hoe beter je dit omschrijft, hoe duidelijker jouw merkpersoonlijkheid is voor de betrokken partijen (zoals de designer, copywriters, PR bureau en alle anderen die vorm geven aan je merk).

Stap 2: waar sta je nu?

Om je branding in beweging te zetten is het goed te weten vanaf welk punt je vertrekt. Wat is je huidige situatie? Dit is vooral belangrijk omdat de wereld om ons heen continu verandert. Je huidige situatie in kaart brengen lijkt een makkelijke klus, maar is het niet. Wie met een frisse blik wil beginnen, schakelt een externe partij in. Een brandexpert brengt je eigen blinde vlekken in kaart en kijkt objectief naar de situatie die er nu is.

Stap 3: een plan maken

Zodra je weet vanaf welke plek je vertrekt kun je een plan maken en een route uitzetten. Navigeren.

  • Waar zit je doelgroep?
  • Wat maakt ze uniek?
  • Welke kanalen brengen jouw boodschap het beste over?
  • Welke concepten wil je uittesten?
  • Welke key messages passen daarbij?

Met de juiste antwoorden op deze vragen kan je jouw doelgroep boeien en binden. De tijd waarin je als merk alleen maar zendt is voorbij.

Stap 4: blijven ontwikkelen met een rolling strategy

Tijd om jouw route te gaan volgen. Het mooie hiervan is dat je bij goed navigeren continu op je navigator kijkt om te zien of je bent waar je denkt dat je bent. In de scheepvaart noemen ze dit gegist bestek, bij branding noemen we dat een rolling brandstrategy. Anders dan wat je gewend bent, staat de rolling strategy in het teken van flexibiliteit en wendbaarheid. Je herhaalt stap 1 t/m 3 continu, bijvoorbeeld ieder jaar.

Je kijkt steeds vooruit en redeneert weer terug aan de hand van data, zoals campagneresultaten en online research. Strategie bepalen en uitvoeren gaan hand in hand. Deze manier van werken is dan ook alleen geschikt voor wendbare organisaties die snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt.

Rolling brandstategy: Steeds je merkstrategie opnieuw evalueren zorgt ervoor dat deze steeds beter aansluit bij de doelgroep

Voordelen van een rolling strategy

Doordat je altijd aan het bijsturen bent, is je merkstrategie nooit outdated of irrelevant. Door in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en inzichten vanuit (nieuwe) markten, concurrenten, klanten en maatschappij zorg je dat je positionering meer vanuit de wereld om je heen wordt bepaald en niet alleen vanuit jezelf. Outside-in denken noemen we dat (in plaats van inside-out).

Probeer te werken met de 80/20 regel (20% strategie uitzetten, 80% strategie uitwerken), leer van de data en stuur op een vast moment (bv. elk jaar) je merkstrategie bij.

Traditionele merkstrategie
Rolling brandstrategy
Aannames die goed voelen Aannames gebaseerd op data
Snelle conclusies Doordachte conclusies
Vaststaand Wendbaar
Strategie aanhouden Actief bijsturen
Geschikt bij een stabiele markt Geschikt bij een snel veranderende markt

Expertise nodig van een merkstrateeg? Profiteer van onze ervaringen met andere snelgroeiende merken en neem contact op met branding bureau Whello.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute