Illusionisten. Al eeuwen lang meesters in de kunst om te zorgen dat jij niet ziet wat je niet mág zien. Al deze trucs zijn over het algemeen gebaseerd op het manipuleren van mensen hun verwachtingen, het misleiden van hun aandacht of het subtiel beïnvloeden van beslissingen.

hieronymus_bosch_051

Niets nieuws onder de horizon hoor ik je denken. Maar wat als ik je vertel dat het ontwerpen en ontwikkelen van een optimale digitale ervaring (website/app/advertenties) in essentie ook op deze principes is gebaseerd? Persuasive design, een specialisme binnen digital (UX)design, gebruikt dezelfde trucs, maar dan met het doel om te zorgen dat jij juist wél ziet wat je moet zien.

Wat is persuasive design?

Persuasive design staat voor het beïnvloeden van het beslissingsproces op basis van verschillende overtuigingstechnieken, welke voortkomen uit de wetenschap van gedragspsychologie oftewel ‘Behaviour Psychology’. Deze technieken zijn niet bepaald nieuw; ze worden al decennia lang toegepast bij traditionele media en bij je supermarkt om de hoek. Je herkent het waarschijnlijk wel; de A-merken staan altijd op ooghoogte, de versgebakken broodjes zijn direct bij de ingang te vinden en op de achtergrond klinkt altijd hetzelfde gemoedelijke muziekje. Dit alles is zorgvuldig uitgekozen en bedoeld om te zorgen dat jij doet wat de supermarkt wil dat je doet; zoveel mogelijk kopen.

Zie jouw website als de supermarkt en het (persuasive) design als de optimaal vormgegeven winkelinrichting. Door ons specialisme op het gebied van het online koop- en beslisgedrag sturen wij de bezoeker (on)bewust naar het beoogde doel. Of dit nou een aankoop van een product is of het genereren van een lead. Hoé we dat doen? Vooruit, we geven je een tipje van de sluier, maar ook wij moeten iets aan de verbeelding over laten 😉  

Hoe werkt het?

Research! Research is hét sleutelwoord tot een optimaal design. Zoals al eerder gezegd houdt persuasive design zich bezig met het (positief) beïnvloeden van het beslissingsproces van bezoekers. En dan hebben we het niet over het herhaaldelijk opdringen van producten of diensten, zoals traditionele media, maar door houding en gedrag van bezoekers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed. Om deze reden is de eerste stap het definiëren en onderzoeken van je doelgroep(en) en haar digitale gedragingen.

“We can create the great user experience, only when we understand the user motivation that guides the action.”

Geen enkele bezoeker is gelijk, evenals het product of de winkel die hij/zij bekijkt. Maar, net zoals in het ‘echte’ leven, zijn mensen gewoontedieren. Bij elke doelgroep, ingedeeld op leeftijd en/of geslacht, interesses, beroep, gezinssituatie etc. zijn (digitale) gedragspatronen te herkennen. Dit principe is echter geen nieuwe ontwikkeling, het stamt al uit honderden jaren voor Christus:

“Human behavior flows from three main sources: desire, emotion, and knowledge.” – Plato

Volgens Plato heeft een mens verlangen, emotie en kennis nodig om een beslissing te kunnen maken. Zonder deze factoren is hij/zij daar niet toe in staat.

Een moderne opvolger van deze filosofie komt van Stanford Hoogleraar BJ Foggg. Hij voegt de factoren Motivation, ability & trigger toe aan de theorie van Plato.

Oftewel; om het gewenste gedrag te vertonen, moet een bezoeker ook voldoende gemotiveerd zijn en het vermogen hebben om het gedrag uit te voeren. Daarnaast moet een persoon juist getriggerd worden om het gedrag te vertonen.

graph-fogg-bm-04-1024x769

Hoe pas je persuasive design toe?

Laten we een webshop als voorbeeld nemen. Bezoekers bekijken je website, bekijken producten en voegen er een of meerdere toe aan hun winkelmandje. Na een paar minuten verlaat de bezoeker je website zónder een aankoop te hebben gedaan. Waar ging het mis en nog belangrijker; hoe voorkomen we dit in de toekomst? Blijkbaar was de bezoeker voldoende geïnteresseerd, maar was er niet genoeg motivatie, mogelijkheid of trigger om de aankoop door te zetten.

Door het toepassen van behaviour psychology kunnen we deze factoren beïnvloeden. Denk bij de aankoopmotivatie aan kortingen of extraatjes en bij een trigger een boodschap als op=op of alleen vandaag geldig toe te voegen. Ook kleuren en sociale bevestiging spelen een grote rol bij het bereiken van het beoogde doel. Zo weten we bijvoorbeeld dat er eerder en meer geklikt wordt op een groene knop bij een online shop, dan op een rode. Ook weten we dat iemand sneller een aankoop doet als vele anderen al zijn voorgegaan (social proof). 

Betekent deze kennis dat we altijd direct bij het ontwerpen van een nieuwe website het ei van Columbus te pakken hebben? In het kort: nee. Zoals gezegd is elke bezoeker uniek evenals het beoogde doel. We zijn geen helderzienden, dus we weten niet van te voren of de door ons ontworpen ‘route’ ook daadwerkelijk als optimaal wordt beschouwd. Je kan het vergelijken met de aanleg van onze wegen; er is een prachtig weloverwogen wandelpad aangelegd, maar uiteindelijk loopt het gros van de mensen schuin over het gras; het welbefaamde olifantenpad. Maar gelukkig is een online route gemakkelijk en snel te optimaliseren, dit in tegenstelling tot een echt wandelpad.

Persuasive design is een continu proces

Het ontwerp van een (nieuwe) website stopt daarom niet bij de lancering. Eigenlijk begint het marketing traject dan pas écht.

“A user interface is like a joke. If you have to explain it, it’s not that good”

Zodra de website toegankelijk is voor bezoekers, begint ook het analyseren van deze bezoekers. Wie zijn de bezoekers? Wat doen ze op de website? Hoe doen ze dit? Snappen ze wat ze moeten doen? Bereiken ze wat ze willen bereiken etc.? Dit alles wordt bekeken en geanalyseerd d.m.v. diverse tools. Google Analytics, Hotjar, Google Data Studio maar ook externe onderzoeken zoals Eye-tracking kunnen worden ingezet.

Na de uitkomst van de analyse wordt het design hierop aangepast en wordt er getest met meerdere varianten van vormgeving en/of content, zodat de meest optimale variant kan worden geïmplementeerd; de zogeheten A-B testen. Dit gehele optimalisatie proces gaat non-stop door, waardoor er continue wordt gewerkt aan de optimale user experience.

Heb je vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute