Websites moeten nogal wat in huis hebben om bezoekers te overtuigen. Dus dat geldt automatisch ook voor de webdesigners. Zo moet de website niet alleen duidelijk zijn en visueel aantrekkelijk, maar is er de laatste jaren ook vooral roep om een goede gebruikservaring.

Zie het maar als volgt: pakweg 8 jaar geleden was je er al als je een mooie website had. De site moest de juiste info bevatten en mooi ogen op het beeldscherm van een pc. Tegenwoordig moet diezelfde website er even flitsend uitzien op een tablet en smartphone en daarom speelt ook de gebruikerservaring een steeds grotere rol.

Het gaat dus om veel meer dan een mooi plaatje, want als de site traag laadt, het bestelformulier een foutmelding geeft, of de tekst niet goed leesbaar is op een mobiel apparaat, dan wordt er vroegtijdig afscheid genomen. Hoewel elke ontwerper zich bewust is van de kernprincipes van het UX-design, zijn er toch nog steeds een aantal veelvoorkomende fouten die voor een negatieve gebruikerservaring zorgen. We nemen 5 van de grootste user-experience (UX) fouten met je door.

1. Teveel tekst

Let wel: de meeste websitebezoekers lezen niet, maar scannen de inhoud. Weinig bezoekers hebben de tijd en zin om complete blokken met tekst door te nemen. Veel tekst heeft daarom niet zoveel nut. Ook al ben je dol enthousiast en heb je van alles te vertellen; het zal je bezoekers afleiden en in sommige gevallen zelfs afschrikken. Het kan verleidelijk zijn om alles op tafel te gooien wat in je hoofd zit, maar daar bestaan weer blogs voor. Het idee voor de pagina’s zelf is om het eenvoudig te houden. Oftewel kort en bondig. En met een vleugje emotie. 

  • Tip: Sommige teksten kunnen op desktop prima leesbaar zijn. Maar bekijk je dezelfde pagina op mobile, dan veranderen ze in enorme blokken tekst waar niemand doorheen gaat lezen. Wees je dus bewust van de kleinere formaat schermen.

2. Barslechte stockfoto’s

Veel nepper dan stockfoto’s gaat het niet worden. En je hebt geen kritisch oog nodig om dat te zien. Visuals spelen uiteraard een cruciale rol bij branding en marketing, maar om tevredenheid en vertrouwen uit te stralen doe je er goed aan om niet aan te komen zetten met die té perfecte glimlach. Website-afbeeldingen moeten juist authentiek en inspirerend genoeg zijn om het vertrouwen van bezoekers te winnen. Neem je doelgroep serieus en huur een fotograaf in voor echte foto’s. 

3. Geen feedback verzamelen van doelgroep

Of je nu een ingewikkelde webtoepassing of een nieuwe website wilt lanceren; het testen van hoe de gebruikers deze ervaren is cruciaal. Het beste daarbij is om ‘buitenstaanders’ om hun mening te vragen, oftewel mensen die niets te maken hebben gehad met het design proces. Sterker nog: het liefst gaat het om mensen die niets met jouw bedrijf te maken hebben, maar wel weer voldoen aan de kenmerken van een eventuele doelgroep.

Hoewel niet alle projecten het budget en de tijd hebben om grootschalige gebruikerstests uit te voeren, zul je toch altijd moeten voorkomen dat de website live gaat zonder dat andere mensen daar hun mening over hebben gegeven. En ook als de site live is, houdt het testen nog lang niet op. In het meest gunstige geval blijf je alsmaar doorgaan met het verbeteren van je website. 

  • Tip: Ook met een beperkt budget kan je jouw website laten testen door echte users via tools als UserTesting en UserZoom.

4. De bezoeker te veel laten denken

Begrijp ons niet verkeerd. Je moet je bezoeker natuurlijk niet kinderachtig behandelen, maar het andere uiterste is om het ze te ingewikkeld te maken. We hebben het al gehad over eenvoud als één van de belangrijkste criteria. Je uiteindelijke doel is immers om de gebruiker zo snel mogelijk te laten converteren.

Als je bezoekers teveel keuze geeft, dan leidt dat tot twijfel. Is je navigatiemenu zo ingewikkeld dat je bezoeker niet meer weet hoe hij of zij moet navigeren naar het gewenste product? Dan loop je zomaar kans dat die gewenste bestelling uitmondt in een misgelopen order. Denk aan die heilige customer journey: die moet zo soepel mogelijk verlopen. Net een echte reis. 

5. Doen wat jíj mooi vindt

Misschien ben jij zelf wel liefhebber van felle kleuren, maar vinden andere mensen het juist weer helemaal niets. Je eigen mening telt natuurlijk, maar onthoud wel: je ontwerpt de site niet voor jezelf, maar voor anderen. Of als je moderne webdesigners moet geloven: een fictieve gebruiker.

Deze zogeheten persona zou je voor jezelf moeten opstellen en heeft dezelfde interesses, voorkeuren, kenmerken en zwaktes als jouw ideale klant. Ontwerp jouw website op basis van deze persona of persona’s (er kunnen ook meerdere doelgroepen zijn). Uiteindelijk gaat het er namelijk om dat jouw doelgroep wordt overtuigd en niet jijzelf.

  • Tip: Van een oude website naar een nieuwe website? Pas dan op met een complete redesign. Vraag jezelf af of de oude website wel zo slecht presteert. Wij hebben dikwijls gezien dat een nieuwe flitsende website, slechter presteerde dan de oude website. Een redesign kan ook simpelweg gaan over het subtiel vernieuwen van website elementen, zodat de schok voor trouwe klanten minder groot is.

Geïnteresseerd geraakt in webdesign? Bekijk al onze webdesign diensten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute