Waarom denk je bij IKEA aan goedkope meubelen en woondecoratie, terwijl je onderaan de streep méér uitgeeft dan dat je bij een andere meubelboulevard had gedaan? En waarom heeft merendeel een merkvoorkeur voor Coca Cola, terwijl bij een blinde smaaktest Pepsi (2016) als winnaar uit de bus komt? Het antwoord: branding! Maar wat is branding dan precies? En waarin verschilt het van marketing?

Wat is branding precies?

Welk verhaal vertel jij als merk? Dat is waar het om gaat bij branding. Als je je branding op orde hebt, weet je precies wat je doet, voor wie je het doet en hoe je het doet. Al die elementen komen terug in het Golden Circle-model van Simon Sinek. Die bestaat uit 3 elementen: why, how en what. 

  • De why is ook wel je purpose. Waarom doe je wat je doet? Hierbij ga je op zoek naar je waarden en drijfveren.
  • De how laat zien wat je aanpak is. Wat is je positionering en op welke unieke manier ga je te werk?
  • De what omvat al je producten en diensten. Dit onderdeel van de Golden Circle is een stuk flexibeler dan de why en how. 

Je verhaal op orde? Dan vertaal je de essentie van je merk door naar een passende tone of voice en een visuele identiteit. Dit is de basis van je merk die je uiteindelijk uitbouwt naar bijvoorbeeld een website, campagnes en uitingen voor op je sociale kanalen. Eén verhaal, één merk.

Branding vs. marketing

Branding heeft best wat raakvlakken met marketing. Waar ligt het verschil precies? Platgeslagen geeft je branding inhoud aan je marketing. Het is een pull strategie, terwijl marketing een push tactiek is.

Branding als pull strategie

Een merk bouwen vraagt om een goede brandstrategie. Je denkt na over het verhaal dat je wilt vertellen, het gevoel dat je op wilt roepen, de drijfveren die je hebt en de waarden die je belangrijk vindt. Hoe positioneer je jezelf als bedrijf en hoe bereik je de juiste personen of bedrijven? 

Marketing als push tactiek

Je online marketing is vervolgens de manier waarop je de producten en diensten die bij je merk horen actief aan de man brengt. Je laat je aanbod op verschillende kanalen zien en vertelt je doelgroep hoe die producten of diensten hun leven een stuk beter gaat maken. Met je merkverhaal op orde is dat een stuk eenvoudiger. 

Branding is het grote verhaal dat verscholen ligt in het water, je marketing is een stevig schip dat boven de golven uitsteekt.  

Positioneer je product met persoonlijkheid

Plato zei het al duizenden jaren geleden: ”Human behavior flows from three main sources: desire, emotion, and knowledge.” Een mens kan alleen een keuze maken als al deze factoren zijn geladen. Met branding speel je in op de factor ‘emotie’. Zie je merk als een persoon met een eigen uitgesproken karakter en gedrag. Als je deze gedragingen consistent overdraagt wordt je herkenbaar en herkenning leidt tot een emotionele reactie. Eigenlijk werkt het hetzelfde als het sluiten van vriendschappen. Want waarom vind je de ene persoon wel aardig en de andere niet? Dit alles heeft te maken met persoonlijkheid en de emotie die deze persoonlijkheid bij jou teweeg brengt.

Kwestie van versieren

Door branding zorg je dat de juiste doelgroep jouw product/dienst ‘aardig’ gaat vinden, waardoor je een vertrouwensrelatie opbouwt en dus doordringt in de hoofden en harten van je ideale klant. Je product of dienst is natuurlijk belangrijk, maar mensen maken vaak geen keuze op basis van alleen productkenmerken. Meer daarover lees je in ons artikel over persuasive design.

Dit doet branding voor je marketing

Duidelijk is dat branding en marketing niet zonder elkaar kunnen. Dit is hoe branding je marketing versterkt.

  • Dankzij een merkstrategie maak je onderbouwde keuzes maken in je marketing
  • Met een sterk merkverhaal en creatieve copywriting spreken je de juiste personen aan
  • Onderscheiden van concurrenten wordt eenvoudiger dankzij een duidelijke merkpositionering

IKEA, Coca Cola, Starbucks en zo nog veel meer bekende merken zijn groot geworden door branding. De producten zijn in essentie niet anders dan die van concurrenten en ze zijn lang niet de beste/goedkoopste in hun branche. Het enige wat anders is, is de emotie en beleving van deze merken in het brein van de consumenten.

Vraag je je af wat onze merkstrategen voor jou kunnen betekenen? Dan kan je altijd langskomen voor een lekkere kop koffie van de Starbuc… grapje natuurlijk, we hebben gewoon onze eigen lekkere koffie 😉

Verder lezen?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute