Waarom denk je bij IKEA aan goedkope meubelen en woondecoratie, terwijl je onderaan de streep méér uitgeeft dan dat je bij een andere meubelboulevard had gedaan? En waarom heeft merendeel een merkvoorkeur voor Coca Cola, terwijl bij een blinde smaaktest Pepsi (2016) als winnaar uit de bus komt? Het antwoord: branding! Maar wat is branding dan precies? En waarin verschilt het van marketing?
Wat is branding precies?
Welk verhaal vertel jij als merk? Dat is waar het om gaat bij branding. Als je je branding op orde hebt, weet je precies wat je doet, voor wie je het doet en hoe je het doet. Al die elementen komen terug in het Golden Circle-model van Simon Sinek. Die bestaat uit 3 elementen: why, how en what.
- De why is ook wel je purpose. Waarom doe je wat je doet? Hierbij ga je op zoek naar je waarden en drijfveren.
- De how laat zien wat je aanpak is. Wat is je positionering en op welke unieke manier ga je te werk?
- De what omvat al je producten en diensten. Dit onderdeel van de Golden Circle is een stuk flexibeler dan de why en how.
Je verhaal op orde? Dan vertaal je de essentie van je merk door naar een passende tone of voice en een visuele identiteit. Dit is de basis van je merk die je uiteindelijk uitbouwt naar bijvoorbeeld een website, campagnes en uitingen voor op je sociale kanalen. Eén verhaal, één merk.
Branding vs. marketing
Branding heeft best wat raakvlakken met marketing. Waar ligt het verschil precies? Platgeslagen geeft je branding inhoud aan je marketing. Het is een pull strategie, terwijl marketing een push tactiek is.
Branding als pull strategie
Een merk bouwen vraagt om een goede brandstrategie. Je denkt na over het verhaal dat je wilt vertellen, het gevoel dat je op wilt roepen, de drijfveren die je hebt en de waarden die je belangrijk vindt. Hoe positioneer je jezelf als bedrijf en hoe bereik je de juiste personen of bedrijven?
Marketing als push tactiek
Je online marketing is vervolgens de manier waarop je de producten en diensten die bij je merk horen actief aan de man brengt. Je laat je aanbod op verschillende kanalen zien en vertelt je doelgroep hoe die producten of diensten hun leven een stuk beter gaat maken. Met je merkverhaal op orde is dat een stuk eenvoudiger.
Branding is het grote verhaal dat verscholen ligt in het water, je marketing is een stevig schip dat boven de golven uitsteekt.
Positioneer je product met persoonlijkheid
Plato zei het al duizenden jaren geleden: ”Human behavior flows from three main sources: desire, emotion, and knowledge.” Een mens kan alleen een keuze maken als al deze factoren zijn geladen. Met branding speel je in op de factor ‘emotie’. Zie je merk als een persoon met een eigen uitgesproken karakter en gedrag. Als je deze gedragingen consistent overdraagt wordt je herkenbaar en herkenning leidt tot een emotionele reactie. Eigenlijk werkt het hetzelfde als het sluiten van vriendschappen. Want waarom vind je de ene persoon wel aardig en de andere niet? Dit alles heeft te maken met persoonlijkheid en de emotie die deze persoonlijkheid bij jou teweeg brengt.
Kwestie van versieren
Door branding zorg je dat de juiste doelgroep jouw product/dienst ‘aardig’ gaat vinden, waardoor je een vertrouwensrelatie opbouwt en dus doordringt in de hoofden en harten van je ideale klant. Je product of dienst is natuurlijk belangrijk, maar mensen maken vaak geen keuze op basis van alleen productkenmerken. Meer daarover lees je in ons artikel over persuasive design.
Dit doet branding voor je marketing
Duidelijk is dat branding en marketing niet zonder elkaar kunnen. Dit is hoe branding je marketing versterkt.
- Dankzij een merkstrategie maak je onderbouwde keuzes maken in je marketing
- Met een sterk merkverhaal en creatieve copywriting spreken je de juiste personen aan
- Onderscheiden van concurrenten wordt eenvoudiger dankzij een duidelijke merkpositionering
IKEA, Coca Cola, Starbucks en zo nog veel meer bekende merken zijn groot geworden door branding. De producten zijn in essentie niet anders dan die van concurrenten en ze zijn lang niet de beste/goedkoopste in hun branche. Het enige wat anders is, is de emotie en beleving van deze merken in het brein van de consumenten.
Vraag je je af wat onze merkstrategen voor jou kunnen betekenen? Dan kan je altijd langskomen voor een lekkere kop koffie van de Starbuc… grapje natuurlijk, we hebben gewoon onze eigen lekkere koffie 😉