Met een slimme employer branding strategie de juiste sollicitanten aantrekken en je werknemers enthousiast houden? Het kan!

Met opdrachtgevers als Justin Recruitment en L1nda hebben we meerdere keren ervaren hoe een sterke employer branding het verschil maakt in recruitment campagnes. In 5 stappen laten we je zien hoe je jouw organisatie aantrekkelijk maakt voor kandidaten.

Employer branding video voor horecaplatform L1nda met de belangrijkste drijfveren voor jongeren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed inkomen.

Wat verstaan wij onder employer branding?

Je employer branding – in het Nederlands werkgeversmerk – gaat erom hoe kandidaten en je werknemers jou als werkgever ervaren. Dat is dus net iets anders dan de branding van een merk, waarbij het gaat om hoe klanten je merk zien. Je werkgeversmerk is wat je bent en uitdraagt, niet iets wat je kiest.

De overeenkomst tussen employer branding en de branding van je merk, is dat je een duidelijke positie inneemt die verschilt van de concurrenten. Stel jezelf de vraag: waarom zou kandidaat X bij mij willen werken en niet bij de concurrent?

Kort gezegd, omvat employer branding 3 punten:

  • De missie, waarden, cultuur en persoonlijkheid van je organisatie
  • Alles wat je als werkgever bewust en onbewust doet wat onderscheidend is
  • Hoe je dit als werkgever vertaalt naar communicatie (marketing) richting potentiële kandidaten

Wat levert een sterk werkgeversmerk op?

Een sterke employer branding betekent dat je je als werkgever niet alleen goed voordoet, maar goed bent. Je trekt hierdoor de juiste medewerkers aan en je behoudt ook de juiste mensen. Maar investeren in je werkgeversmerk kost uiteraard tijd en geld. Toch kun je eenvoudig intern een duidelijke business case maken waarom deze kosten gerechtvaardigd zijn: 

  • Naamsbekendheid en autoriteit in jouw nichemarkt wat leidt tot,
  • een stroom nieuwe kwalitatieve kandidaten,
  • én werknemers die langer bij je blijven (dus een hogere productie en flinke kostenbesparingen op recruitment)

Voorbeeld van een succesvol werkgeversmerk?

Een duidelijke employer branding strategie geeft je handvatten waardoor al je recruitment acties een logisch gevolg zijn van eerdere beslissingen. Chipotle is een goed voorbeeld. Hun kernwaarden zijn: beloningen, inclusiviteit en promotie.

Die 3 waarden zijn niet per se vernieuwend, maar zorgen wel voor een succesvol werkgeversmerk. Hoewel het wettelijk in Amerika niet verplicht is, geeft Chipotle vaders 4 weken betaald ouderschapsverlof (beloningen). Daarnaast heeft 70% van het bedrijf een andere culturele achtergrond (inclusiviteit) en is 70% van het management intern doorgegroeid (promotie).

Een greep uit Chipotle’s social posts over inclusiviteit en doorgroeimogelijkheden. 

5 stappen voor een employer branding strategie

Je trekt met een duidelijke employer branding strategie dus passende kandidaten én je werknemers zijn meer betrokken bij hun werk en collega’s. Do we need to say more? Dit is hoe wij stap voor stap toewerken naar een sterk werkgeversmerk.

Stap 1: Employee Value: Stel vast waar je merk voor staat

Wat maakt jouw organisatie een leukere werkgever dan anderen? Onze specialisten gebruiken de Employee Value tijdens in de zoektocht naar een onderscheidend werkgeversmerk. Dit model beschrijft het unieke werkgeversaanbod van een merk, dat bestaat uit alle voordelen en beloningen, zoals salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, werkcultuur en de inhoud van de functie.

In essentie is het een balans tussen wat de werknemer biedt aan de organisatie in termen van vaardigheden, ervaring en inzet, en wat je als werkgever teruggeeft. Een sterke Employer Value helpt bij het aantrekken, behouden en motiveren van talent, doordat het duidelijk maakt wat werknemers kunnen verwachten in ruil voor hun prestaties.

Employer value proposition model

Stap 2: Employee Profile: Analyseer de motivatie van je (potentiële) werknemers

Wat voor kandidaten wil je aantrekken? Het Employee Profile is een gedetailleerde beschrijving van de ideale werknemer. Dit profiel omvat vaak zaken als vereiste vaardigheden, ervaring, opleiding, persoonlijkheidskenmerken en andere relevante eigenschappen.

Je gebruikt dit profiel vervolgens als een richtlijn bij het werven en selecteren van kandidaten, zodat je de juiste mensen aanneemt die goed passen bij de organisatiecultuur.

Stap 3: Employer Value Proposition: Omschrijf de propositie van je werkgeversmerk

Nu weet je je waarden, je richting en wat voor talenten je wilt aantrekken. Dit draag je uit door een Employer Value Proposition (EVP) op te stellen. Dit is de belofte die je maakt naar toekomstige werknemers. Het moet 1 op 1 kloppen met wat je huidige werknemers ervaren op de werkvloer. 

Hoewel salaris belangrijk is in de baanzoektocht, gaat je EVP daar niet om. Je zoekt de drijfveren waarom mensen bij jou werken en willen werken. Kortom: waar de kandidaten die passen bij je doelen geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen. 

Dit maak je concreet in een aantal proposities: teksten of slogans, vaak geschreven door een creatieve copywriter. Die gebruik je straks op je werken-bij-site en wervingscampagnes.

Unilever maakte bijvoorbeeld de omslag van een winst-gedreven naar een purpose-gedreven merk. Dit resulteerde in een nieuw werkgeversmerk propositie:

“Unilever is the place where you can bring your purpose to life through the work that you do, creating a better business and a better world. You will work with brands that are loved and improve the lives of our consumers and the communities around us.”

Stap 4: EVP implementeren: Bepaal de contentstrategie en mix van kanalen

Je verwerkt je EVP waar mogelijk: bijvoorbeeld in socialmediaposts, je werken bij-pagina en in je vacatures op job sites. Ook recruiters moeten de EVP kunnen dromen en vertegenwoordigen. Zij zijn tenslotte je ambassadeurs die jouw werkgeversmerk ‘verkopen’ in gesprekken. 

Vergeet naast LinkedIn ook nieuwe media niet zoals Instagram en TikTok om je employer brand te laten zien. Waar je kandidaten aantrekt op LinkedIn met je vacatures, proeven ze op je andere socials de sfeer op de werkvloer

Stap 5: EVP evalueren en aanscherpen

Na de implementatie van de EVP en de eerste recruitmentcampagnes, wil je samen te zitten om de behaalde resultaten te evalueren. Dit evaluatieproces omvat het analyseren van verzamelde data, zoals het aantal sollicitaties, de kwaliteit van de kandidaten, de respons op advertenties en de feedback van kandidaten over het sollicitatieproces.

Door deze informatie te beoordelen, krijg je inzichten over de effectiviteit van de nieuwe koers en de campagnes. Waar nodig voer je aanpassingen door om de wervingsstrategie te optimaliseren en zorgen je voor een betere afstemming met de beoogde kandidaten.

Voorbeeld aanscherpen EVP
Zo kwamen we er tijdens een recruitmentcampagne achter dat met name berichten rondom ‘gratis opleiding’ en een ‘goed salaris’ het goed deden. De opdrachtgever was blij met deze nieuwe stroom carreer switchers, waarop we de employer branding verder hebben aangescherpt.

Best practice: Steeds verder aanscherpen van je werkgeversmerk op basis van campagne data en kandidaten feedback

Employer branding met Whello

Je organisatie bestaat uit een leuke club mensen met een uniek karakter. Wij helpen die te vinden en uit te dragen. Van een sterk werkgeversmerk naar recruitmentcampagnes.

Wil je erover brainstormen? Als employer branding bureau kun je contact met ons opnemen voor een (digitale) afspraak.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute