Met een slimme employer branding strategie de juiste sollicitanten aantrekken en je werknemers enthousiast houden? Het kan!
Met opdrachtgevers als Justin Recruitment en L1nda hebben we meerdere keren ervaren hoe een sterke employer branding het verschil maakt in recruitment campagnes. In 5 stappen laten we je zien hoe je jouw organisatie aantrekkelijk maakt voor kandidaten.
Employer branding video voor horecaplatform L1nda met de belangrijkste drijfveren voor jongeren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed inkomen.
Wat verstaan wij onder employer branding?
Je employer branding – in het Nederlands werkgeversmerk – gaat erom hoe kandidaten en je werknemers jou als werkgever ervaren. Dat is dus net iets anders dan de branding van een merk, waarbij het gaat om hoe klanten je merk zien. Je werkgeversmerk is wat je bent en uitdraagt, niet iets wat je kiest.
De overeenkomst tussen employer branding en de branding van je merk, is dat je een duidelijke positie inneemt die verschilt van de concurrenten. Stel jezelf de vraag: waarom zou kandidaat X bij mij willen werken en niet bij de concurrent?
Kort gezegd, omvat employer branding 3 punten:
- De missie, waarden, cultuur en persoonlijkheid van je organisatie
- Alles wat je als werkgever bewust en onbewust doet wat onderscheidend is
- Hoe je dit als werkgever vertaalt naar communicatie (marketing) richting potentiële kandidaten
Wat levert een sterk werkgeversmerk op?
Een sterke employer branding betekent dat je je als werkgever niet alleen goed voordoet, maar goed bent. Je trekt hierdoor de juiste medewerkers aan en je behoudt ook de juiste mensen. Maar investeren in je werkgeversmerk kost uiteraard tijd en geld. Toch kun je eenvoudig intern een duidelijke business case maken waarom deze kosten gerechtvaardigd zijn:
- Naamsbekendheid en autoriteit in jouw nichemarkt wat leidt tot,
- een stroom nieuwe kwalitatieve kandidaten,
- én werknemers die langer bij je blijven (dus een hogere productie en flinke kostenbesparingen op recruitment)
Voorbeeld van een succesvol werkgeversmerk?
Een duidelijke employer branding strategie geeft je handvatten waardoor al je recruitment acties een logisch gevolg zijn van eerdere beslissingen. Chipotle is een goed voorbeeld. Hun kernwaarden zijn: beloningen, inclusiviteit en promotie.
Die 3 waarden zijn niet per se vernieuwend, maar zorgen wel voor een succesvol werkgeversmerk. Hoewel het wettelijk in Amerika niet verplicht is, geeft Chipotle vaders 4 weken betaald ouderschapsverlof (beloningen). Daarnaast heeft 70% van het bedrijf een andere culturele achtergrond (inclusiviteit) en is 70% van het management intern doorgegroeid (promotie).
Een greep uit Chipotle’s social posts over inclusiviteit en doorgroeimogelijkheden.
5 stappen voor een employer branding strategie
Je trekt met een duidelijke employer branding strategie dus passende kandidaten én je werknemers zijn meer betrokken bij hun werk en collega’s. Do we need to say more? Dit is hoe wij stap voor stap toewerken naar een sterk werkgeversmerk.
Stap 1: Employee Value: Stel vast waar je merk voor staat
Wat maakt jouw organisatie een leukere werkgever dan anderen? Onze specialisten gebruiken de Employee Value tijdens in de zoektocht naar een onderscheidend werkgeversmerk. Dit model beschrijft het unieke werkgeversaanbod van een merk, dat bestaat uit alle voordelen en beloningen, zoals salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, werkcultuur en de inhoud van de functie.
In essentie is het een balans tussen wat de werknemer biedt aan de organisatie in termen van vaardigheden, ervaring en inzet, en wat je als werkgever teruggeeft. Een sterke Employer Value helpt bij het aantrekken, behouden en motiveren van talent, doordat het duidelijk maakt wat werknemers kunnen verwachten in ruil voor hun prestaties.
Employer value proposition model
Stap 2: Employee Profile: Analyseer de motivatie van je (potentiële) werknemers
Wat voor kandidaten wil je aantrekken? Het Employee Profile is een gedetailleerde beschrijving van de ideale werknemer. Dit profiel omvat vaak zaken als vereiste vaardigheden, ervaring, opleiding, persoonlijkheidskenmerken en andere relevante eigenschappen.
Je gebruikt dit profiel vervolgens als een richtlijn bij het werven en selecteren van kandidaten, zodat je de juiste mensen aanneemt die goed passen bij de organisatiecultuur.
Stap 3: Employer Value Proposition: Omschrijf de propositie van je werkgeversmerk
Nu weet je je waarden, je richting en wat voor talenten je wilt aantrekken. Dit draag je uit door een Employer Value Proposition (EVP) op te stellen. Dit is de belofte die je maakt naar toekomstige werknemers. Het moet 1 op 1 kloppen met wat je huidige werknemers ervaren op de werkvloer.
Hoewel salaris belangrijk is in de baanzoektocht, gaat je EVP daar niet om. Je zoekt de drijfveren waarom mensen bij jou werken en willen werken. Kortom: waar de kandidaten die passen bij je doelen geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen.
Dit maak je concreet in een aantal proposities: teksten of slogans, vaak geschreven door een creatieve copywriter. Die gebruik je straks op je werken-bij-site en wervingscampagnes.
Unilever maakte bijvoorbeeld de omslag van een winst-gedreven naar een purpose-gedreven merk. Dit resulteerde in een nieuw werkgeversmerk propositie:
“Unilever is the place where you can bring your purpose to life through the work that you do, creating a better business and a better world. You will work with brands that are loved and improve the lives of our consumers and the communities around us.”
Stap 4: EVP implementeren: Bepaal de contentstrategie en mix van kanalen
Je verwerkt je EVP waar mogelijk: bijvoorbeeld in socialmediaposts, je werken bij-pagina en in je vacatures op job sites. Ook recruiters moeten de EVP kunnen dromen en vertegenwoordigen. Zij zijn tenslotte je ambassadeurs die jouw werkgeversmerk ‘verkopen’ in gesprekken.
Vergeet naast LinkedIn ook nieuwe media niet zoals Instagram en TikTok om je employer brand te laten zien. Waar je kandidaten aantrekt op LinkedIn met je vacatures, proeven ze op je andere socials de sfeer op de werkvloer.
Stap 5: EVP evalueren en aanscherpen
Na de implementatie van de EVP en de eerste recruitmentcampagnes, wil je samen te zitten om de behaalde resultaten te evalueren. Dit evaluatieproces omvat het analyseren van verzamelde data, zoals het aantal sollicitaties, de kwaliteit van de kandidaten, de respons op advertenties en de feedback van kandidaten over het sollicitatieproces.
Door deze informatie te beoordelen, krijg je inzichten over de effectiviteit van de nieuwe koers en de campagnes. Waar nodig voer je aanpassingen door om de wervingsstrategie te optimaliseren en zorgen je voor een betere afstemming met de beoogde kandidaten.
Voorbeeld aanscherpen EVP
Zo kwamen we er tijdens een recruitmentcampagne achter dat met name berichten rondom ‘gratis opleiding’ en een ‘goed salaris’ het goed deden. De opdrachtgever was blij met deze nieuwe stroom carreer switchers, waarop we de employer branding verder hebben aangescherpt.
Best practice: Steeds verder aanscherpen van je werkgeversmerk op basis van campagne data en kandidaten feedback
Employer branding met Whello
Je organisatie bestaat uit een leuke club mensen met een uniek karakter. Wij helpen die te vinden en uit te dragen. Van een sterk werkgeversmerk naar recruitmentcampagnes.
Wil je erover brainstormen? Als employer branding bureau kun je contact met ons opnemen voor een (digitale) afspraak.