Waarom denk je bij IKEA aan goedkope meubelen en woondecoratie, terwijl je onderaan de streep méér uitgeeft dan dat je bij een andere meubelboulevard had gedaan? En waarom heeft merendeel een merkvoorkeur voor Coca Cola, terwijl bij een blinde smaaktest Pepsi (2016) als winnaar uit de bus komt? Het antwoord: branding! Maar wat is branding dan precies? En waarin verschilt het met marketing?

Branding is eigenlijk alles wat aan marketing voorafgaat. Marketing is niets anders dan de ‘tool’ om je branding over te brengen. Zie branding als je persoonlijkheid en marketing als bijvoorbeeld je kledingstijl die je persoonlijkheid wilt uitdragen. Daar waar marketing een push strategie is, is branding een pull strategie: Marketing zorgt dat je klanten vindt & activeert. Branding zorgt dat deze klanten aan je merk worden verbonden en uitgroeien tot ambassadeurs.

Positioneer je product met persoonlijkheid

Leuk om te weten wat het ‘is’, maar misschien is het nog leuker om te weten wat je ermee ‘kan’. In de ogenschijnlijke overvolle en vaak ook sterk concurrerende markt is het lastig een plekje te veroveren in de hoofden en harten van je ideale klant. Als je product of dienst op zichzelf staand niet voldoende is om je te onderscheiden, is branding het antwoord voor een succesvolle business. Vertel niet wat je product/dienst inhoudt, maar vertel wie je product/dienst is. Oftewel, positioneer je product met persoonlijkheid.

”Human behavior flows from three main sources: desire, emotion, and knowledge.” – Plato

Plato zei het al duizenden jaren geleden. Een mens kan alleen een keuze maken als al deze factoren zijn geladen. Met branding speel je in op de factor ‘emotie’. Zie je merk als een persoon met een eigen uitgesproken karakter en gedrag. Als je deze gedragingen consistent overdraagt wordt je herkenbaar en herkenning leidt tot een emotionele reactie. Eigenlijk werkt het hetzelfde als het sluiten van vriendschappen. Want waarom vind je de ene persoon wel aardig en de andere niet? Dit alles heeft te maken met persoonlijkheid en de emotie die deze persoonlijkheid bij jou teweeg brengt.

Door branding zorg je dat de juiste doelgroep jouw product/dienst ‘aardig’ gaat vinden, waardoor je een vertrouwensrelatie opbouwt en dus doordringt in de hoofden en harten van je ideale klant. Uiteraard is je product of dienst ansich ook erg belangrijk. Echter maken mensen vaak geen keuzes op enkel en alleen productkenmerken zoals je ook kan lezen in ons artikel over Persuasive Design.

Hoe zet je een goede branding neer

De sleutel tot een sterke branding is volgens ons ‘consistentie’. Daarnaast is het essentieel dat je 100% achter de persoonlijkheid van je merk staat, anders kan deze nooit authentiek overgebracht worden. Voor het ontwikkelen van een duidelijke merkidentiteit zou je kunnen beginnen met de volgende oefening:

Stel je eens voor dat je merk een persoon is:

  • Hoe zou hij/zij dan heten?
  • Wat doet hij/zij in het dagelijks leven?
  • Wat zijn zijn/haar hobby’s?
  • Wat voor media gebruikt hij/zij?
  • Wat is zijn of haar politieke voorkeur?

Als je al deze vragen beantwoord en noteert, kan je dit altijd raadplegen als je belangrijke keuzes qua marketing moet maken. Wees kritisch bij het kiezen van de marketing & communicatie middelen die je branding zichtbaar gaan maken. Klopt de kleurkeuze van je huisstijl met de ‘smaak’ van je merk? Klopt de ‘Tone of Voice’ van de teksten op je website met de manier waarop je merk zou ‘spreken’ als het daadwerkelijk een persoon is? Meng je je openlijk in (inter)nationale gesprekken/discussies? Zorg dan dat de normen en waarden van jouw merk naar voren komen, zodat je doelgroep achter je kernwaarden gaat staan.

IKEA, Coca Cola, Starbucks en zo nog veel meer bekende merken zijn groot geworden door branding. De producten zijn in essentie niet anders dan die van concurrenten en ze zijn bij blind benchmarks lang niet de beste/goedkoopste in hun branche. Het enige wat anders is, is de emotie en beleving van deze merken in het brein van de consumenten.

Heb je vragen wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van branding? Dan kan je altijd langskomen voor een lekkere kop koffie van de Starbuc… grapje natuurlijk, we hebben gewoon onze eigen lekkere goedkopere koffie 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute