E-mail marketing, dat is toch gewoon een mailtje sturen naar al je klanten? Was het maar zo simpel. Want achter goede e-mails zit vaak een hele e-mail strategie.

Whello’er Pauline ging naar het Global Sender Summit in Amsterdam, een eendaagse bijeenkomst die georganiseerd werd door MailerQ en 250ok.

Tijdens dit evenement bespraken de meest serieuze e-mailverzenders ter wereld de nieuwste technologieën, strategieën en sleutels tot succes. Pauline deelt wat ze van deze dag heeft geleerd.

Beginnen met e-mail marketing

Tamara Bond, Stephen Ford, Steve Henderson – Delivery Operations Manager bij dotdigital, Deliverability Practice Manager EMEA bij Adobe en Head of Deliverability bij Emarsys –  vertelden duidelijk wat je kan verwachten tijdens het starten met e-mail marketing.

Het kost namelijk heel veel tijd voordat je ‘opgewarmd’ bent om succesvol te zijn met e-mails. Ook het stellen van verwachtingen bij de klant gaat niet vanzelf.

De belangrijkste punten deze experts bespraken? Die lees je hieronder.

1. Breng jouw Customer Lifecycle in kaart

Een belangrijk topic tijdens de bijeenkomst was de Customer Lifecycle. Wist je dat 73% van de consumenten verwacht dat het bedrijf weet wie ze zijn en wat ze willen?  Het is goed om data van je klanten te verzamelen om je mails te personaliseren. Maar je moet wel oppassen met hoeveel en wat je hiermee doet. Het kan de klanten namelijk afschrikken als ze denken dat je te veel van ze weet.

Daarnaast is de tijd waarop je de mail verstuurt heel belangrijk. Wanneer je mails bovenaan in de inbox staan, heb je bijna 25% kans dat hij geopend wordt. Wanneer je mail als tweede staat is dit 12,5%. Als derde 10% en als vierde nog maar 8%. Je bent dus in concurrentie met de andere bedrijven die mails naar jouw consument sturen. Send Time Optimisation is dus een belangrijke optimalisatie. 

De sprekers gaven verder de volgende tips over de Customer Lifecycle:

  • Stop met het kijken naar de cijfers zoals geopend, geklikt etc.;
  • Maak je e-mails persoonlijk en actief;
  • Verkoop wat de consument verwacht en verkoop niet de droom;
  • Verstuur verschillende mails naar mensen in de verschillende fases in de Lifecycle;
  • Wees niet bang om je Customer Lifecycle (een aantal keer) te veranderen.

2. Weet hoe je moet kijken naar je statistieken

De e-mailexperts bespraken vervolgens hun kennis over de statistieken van al verzonden e-mails.

Vooral de befaamde open-rate werd vaak besproken. De grootste les hiervoor is: kijk pas naar de open-rate wanneer je ook echt begrijpt waar deze voor staat (hoe vaak is hij gelezen, hoe vaak is hij verwijderd, hoeveel omzet is er uitgehaald en hoeveel reply’s zijn er op gekomen).

Wat kan je verder leren van verzonden e-mails?

  • Je strategie verandert negatief wanneer je alleen kijkt naar de negatieve cijfers;
  • Meten is weten. Houd alles bij voor elk jaar, vooral tijdens de piektijden;
  • Speel in op wat je vorig jaar goed deed en wat niet.

Zie je dat je e-mails steeds vaker in de spam-box / junk-box terecht komt? Hier kun je niets aan doen. Mailbox providers gaan steeds meer bedrijfs-mails herkennen. Dit doen ze om de consument te beschermen tegen te veel reclame.

“E-mail is niet dood. Zelfs in deze tijd blijft het nog groeien.”

3. Stop met no-reply mails

Ook werd er een veelgemaakte fout besproken: no-reply e-mails. Door een no-reply e-mailadres lijkt het alsof je de klant niet wil spreken. Terwijl het juist positief is als de klant je terugmailt.

Mocht je naar een andere provider willen gaan, weet dan dat de cijfers niet gelijk blijven. Het vertrouwen bij de klant moet opnieuw gewonnen worden.

4. Weet hoe je je moet gedragen tijdens de feestdagen: Black Friday

E-mail is een perfect middel om in te zetten tijdens piektijden. Zoals bijvoorbeeld Black Friday. De experts waren het over de volgende punten met elkaar eens: 

  • Doe tijdens Black Friday niet anders dan normaal (consumenten verwachten iets en dit moet niet opeens anders zijn);
  • Wanneer je meer e-mails wilt versturen tijdens Black Friday, laat het de mensen daarvoor al weten en laat ze er aan wennen;
  • Verstuur deze mails alleen naar de mensen die hier ook echt in geïnteresseerd zijn.

Daarnaast moet je ook naar de data kijken van vorig jaar. Bekijk hoe jouw e-mail titel het vorig jaar deed in deze periode. Hier kun je veel van leren.

Kun je wel wat hulp gebruiken met email marketing? Neem dan contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute