E-mail marketing, dat is toch gewoon een mailtje sturen naar al je klanten? Was het maar zo simpel. Want achter goede e-mails zit vaak een hele e-mail strategie.

Whello’er Pauline ging naar het Global Sender Summit in Amsterdam, een eendaagse bijeenkomst die georganiseerd werd door MailerQ en 250ok.

Tijdens dit evenement bespraken de meest serieuze e-mailverzenders ter wereld de nieuwste technologieën, strategieën en sleutels tot succes. Pauline deelt wat ze van deze dag heeft geleerd.

Beginnen met e-mail marketing

Tamara Bond, Stephen Ford, Steve Henderson – Delivery Operations Manager bij dotdigital, Deliverability Practice Manager EMEA bij Adobe en Head of Deliverability bij Emarsys –  vertelden duidelijk wat je kan verwachten tijdens het starten met e-mail marketing.

Het kost namelijk heel veel tijd voordat je ‘opgewarmd’ bent om succesvol te zijn met e-mails. Ook het stellen van verwachtingen bij de klant gaat niet vanzelf.

De belangrijkste punten deze experts bespraken? Die lees je hieronder.

1. Breng jouw Customer Lifecycle in kaart

Een belangrijk topic tijdens de bijeenkomst was de Customer Lifecycle. Wist je dat 73% van de consumenten verwacht dat het bedrijf weet wie ze zijn en wat ze willen?  Het is goed om data van je klanten te verzamelen om je mails te personaliseren. Maar je moet wel oppassen met hoeveel en wat je hiermee doet. Het kan de klanten namelijk afschrikken als ze denken dat je te veel van ze weet.

Daarnaast is de tijd waarop je de mail verstuurt heel belangrijk. Wanneer je mails bovenaan in de inbox staan, heb je bijna 25% kans dat hij geopend wordt. Wanneer je mail als tweede staat is dit 12,5%. Als derde 10% en als vierde nog maar 8%. Je bent dus in concurrentie met de andere bedrijven die mails naar jouw consument sturen. Send Time Optimisation is dus een belangrijke optimalisatie. 

De sprekers gaven verder de volgende tips over de Customer Lifecycle:

  • Stop met het kijken naar de cijfers zoals geopend, geklikt etc.;
  • Maak je e-mails persoonlijk en actief;
  • Verkoop wat de consument verwacht en verkoop niet de droom;
  • Verstuur verschillende mails naar mensen in de verschillende fases in de Lifecycle;
  • Wees niet bang om je Customer Lifecycle (een aantal keer) te veranderen.

2. Weet hoe je moet kijken naar je statistieken

De e-mailexperts bespraken vervolgens hun kennis over de statistieken van al verzonden e-mails.

Vooral de befaamde open-rate werd vaak besproken. De grootste les hiervoor is: kijk pas naar de open-rate wanneer je ook echt begrijpt waar deze voor staat (hoe vaak is hij gelezen, hoe vaak is hij verwijderd, hoeveel omzet is er uitgehaald en hoeveel reply’s zijn er op gekomen).

Wat kan je verder leren van verzonden e-mails?

  • Je strategie verandert negatief wanneer je alleen kijkt naar de negatieve cijfers;
  • Meten is weten. Houd alles bij voor elk jaar, vooral tijdens de piektijden;
  • Speel in op wat je vorig jaar goed deed en wat niet.

Zie je dat je e-mails steeds vaker in de spam-box / junk-box terecht komt? Hier kun je niets aan doen. Mailbox providers gaan steeds meer bedrijfs-mails herkennen. Dit doen ze om de consument te beschermen tegen te veel reclame.

“E-mail is niet dood. Zelfs in deze tijd blijft het nog groeien.”

3. Stop met no-reply mails

Ook werd er een veelgemaakte fout besproken: no-reply e-mails. Door een no-reply e-mailadres lijkt het alsof je de klant niet wil spreken. Terwijl het juist positief is als de klant je terugmailt.

Mocht je naar een andere provider willen gaan, weet dan dat de cijfers niet gelijk blijven. Het vertrouwen bij de klant moet opnieuw gewonnen worden.

4. Weet hoe je je moet gedragen tijdens de feestdagen: Black Friday

E-mail is een perfect middel om in te zetten tijdens piektijden. Zoals bijvoorbeeld Black Friday. De experts waren het over de volgende punten met elkaar eens: 

  • Doe tijdens Black Friday niet anders dan normaal (consumenten verwachten iets en dit moet niet opeens anders zijn);
  • Wanneer je meer e-mails wilt versturen tijdens Black Friday, laat het de mensen daarvoor al weten en laat ze er aan wennen;
  • Verstuur deze mails alleen naar de mensen die hier ook echt in geïnteresseerd zijn.

Daarnaast moet je ook naar de data kijken van vorig jaar. Bekijk hoe jouw e-mail titel het vorig jaar deed in deze periode. Hier kun je veel van leren.

Kun je wel wat hulp gebruiken met email marketing? Neem dan contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute