E-mail marketing, dat is toch gewoon een mailtje sturen naar al je klanten? Was het maar zo simpel. Want achter goede e-mails zit vaak een hele e-mail strategie.
Whello’er Pauline ging naar het Global Sender Summit in Amsterdam, een eendaagse bijeenkomst die georganiseerd werd door MailerQ en 250ok.
Tijdens dit evenement bespraken de meest serieuze e-mailverzenders ter wereld de nieuwste technologieën, strategieën en sleutels tot succes. Pauline deelt wat ze van deze dag heeft geleerd.
Beginnen met e-mail marketing
Tamara Bond, Stephen Ford, Steve Henderson – Delivery Operations Manager bij dotdigital, Deliverability Practice Manager EMEA bij Adobe en Head of Deliverability bij Emarsys – vertelden duidelijk wat je kan verwachten tijdens het starten met e-mail marketing.
Het kost namelijk heel veel tijd voordat je ‘opgewarmd’ bent om succesvol te zijn met e-mails. Ook het stellen van verwachtingen bij de klant gaat niet vanzelf.
De belangrijkste punten deze experts bespraken? Die lees je hieronder.
1. Breng jouw Customer Lifecycle in kaart
Een belangrijk topic tijdens de bijeenkomst was de Customer Lifecycle. Wist je dat 73% van de consumenten verwacht dat het bedrijf weet wie ze zijn en wat ze willen? Het is goed om data van je klanten te verzamelen om je mails te personaliseren. Maar je moet wel oppassen met hoeveel en wat je hiermee doet. Het kan de klanten namelijk afschrikken als ze denken dat je te veel van ze weet.
Daarnaast is de tijd waarop je de mail verstuurt heel belangrijk. Wanneer je mails bovenaan in de inbox staan, heb je bijna 25% kans dat hij geopend wordt. Wanneer je mail als tweede staat is dit 12,5%. Als derde 10% en als vierde nog maar 8%. Je bent dus in concurrentie met de andere bedrijven die mails naar jouw consument sturen. Send Time Optimisation is dus een belangrijke optimalisatie.
De sprekers gaven verder de volgende tips over de Customer Lifecycle:
- Stop met het kijken naar de cijfers zoals geopend, geklikt etc.;
- Maak je e-mails persoonlijk en actief;
- Verkoop wat de consument verwacht en verkoop niet de droom;
- Verstuur verschillende mails naar mensen in de verschillende fases in de Lifecycle;
- Wees niet bang om je Customer Lifecycle (een aantal keer) te veranderen.
2. Weet hoe je moet kijken naar je statistieken
De e-mailexperts bespraken vervolgens hun kennis over de statistieken van al verzonden e-mails.
Vooral de befaamde open-rate werd vaak besproken. De grootste les hiervoor is: kijk pas naar de open-rate wanneer je ook echt begrijpt waar deze voor staat (hoe vaak is hij gelezen, hoe vaak is hij verwijderd, hoeveel omzet is er uitgehaald en hoeveel reply’s zijn er op gekomen).
Wat kan je verder leren van verzonden e-mails?
- Je strategie verandert negatief wanneer je alleen kijkt naar de negatieve cijfers;
- Meten is weten. Houd alles bij voor elk jaar, vooral tijdens de piektijden;
- Speel in op wat je vorig jaar goed deed en wat niet.
Zie je dat je e-mails steeds vaker in de spam-box / junk-box terecht komt? Hier kun je niets aan doen. Mailbox providers gaan steeds meer bedrijfs-mails herkennen. Dit doen ze om de consument te beschermen tegen te veel reclame.
“E-mail is niet dood. Zelfs in deze tijd blijft het nog groeien.”
3. Stop met no-reply mails
Ook werd er een veelgemaakte fout besproken: no-reply e-mails. Door een no-reply e-mailadres lijkt het alsof je de klant niet wil spreken. Terwijl het juist positief is als de klant je terugmailt.
Mocht je naar een andere provider willen gaan, weet dan dat de cijfers niet gelijk blijven. Het vertrouwen bij de klant moet opnieuw gewonnen worden.
4. Weet hoe je je moet gedragen tijdens de feestdagen: Black Friday
E-mail is een perfect middel om in te zetten tijdens piektijden. Zoals bijvoorbeeld Black Friday. De experts waren het over de volgende punten met elkaar eens:
- Doe tijdens Black Friday niet anders dan normaal (consumenten verwachten iets en dit moet niet opeens anders zijn);
- Wanneer je meer e-mails wilt versturen tijdens Black Friday, laat het de mensen daarvoor al weten en laat ze er aan wennen;
- Verstuur deze mails alleen naar de mensen die hier ook echt in geïnteresseerd zijn.
Daarnaast moet je ook naar de data kijken van vorig jaar. Bekijk hoe jouw e-mail titel het vorig jaar deed in deze periode. Hier kun je veel van leren.
Kun je wel wat hulp gebruiken met email marketing? Neem dan contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden!