E-mail marketing, dat is toch gewoon een mailtje sturen naar al je klanten? Was het maar zo simpel. Want achter goede e-mails zit vaak een hele e-mail strategie.

Whello’er Pauline ging naar het Global Sender Summit in Amsterdam, een eendaagse bijeenkomst die georganiseerd werd door MailerQ en 250ok.

Tijdens dit evenement bespraken de meest serieuze e-mailverzenders ter wereld de nieuwste technologieën, strategieën en sleutels tot succes. Pauline deelt wat ze van deze dag heeft geleerd.

Beginnen met e-mail marketing

Tamara Bond, Stephen Ford, Steve Henderson – Delivery Operations Manager bij dotdigital, Deliverability Practice Manager EMEA bij Adobe en Head of Deliverability bij Emarsys –  vertelden duidelijk wat je kan verwachten tijdens het starten met e-mail marketing.

Het kost namelijk heel veel tijd voordat je ‘opgewarmd’ bent om succesvol te zijn met e-mails. Ook het stellen van verwachtingen bij de klant gaat niet vanzelf.

De belangrijkste punten deze experts bespraken? Die lees je hieronder.

1. Breng jouw Customer Lifecycle in kaart

Een belangrijk topic tijdens de bijeenkomst was de Customer Lifecycle. Wist je dat 73% van de consumenten verwacht dat het bedrijf weet wie ze zijn en wat ze willen?  Het is goed om data van je klanten te verzamelen om je mails te personaliseren. Maar je moet wel oppassen met hoeveel en wat je hiermee doet. Het kan de klanten namelijk afschrikken als ze denken dat je te veel van ze weet.

Daarnaast is de tijd waarop je de mail verstuurt heel belangrijk. Wanneer je mails bovenaan in de inbox staan, heb je bijna 25% kans dat hij geopend wordt. Wanneer je mail als tweede staat is dit 12,5%. Als derde 10% en als vierde nog maar 8%. Je bent dus in concurrentie met de andere bedrijven die mails naar jouw consument sturen. Send Time Optimisation is dus een belangrijke optimalisatie. 

De sprekers gaven verder de volgende tips over de Customer Lifecycle:

  • Stop met het kijken naar de cijfers zoals geopend, geklikt etc.;
  • Maak je e-mails persoonlijk en actief;
  • Verkoop wat de consument verwacht en verkoop niet de droom;
  • Verstuur verschillende mails naar mensen in de verschillende fases in de Lifecycle;
  • Wees niet bang om je Customer Lifecycle (een aantal keer) te veranderen.

2. Weet hoe je moet kijken naar je statistieken

De e-mailexperts bespraken vervolgens hun kennis over de statistieken van al verzonden e-mails.

Vooral de befaamde open-rate werd vaak besproken. De grootste les hiervoor is: kijk pas naar de open-rate wanneer je ook echt begrijpt waar deze voor staat (hoe vaak is hij gelezen, hoe vaak is hij verwijderd, hoeveel omzet is er uitgehaald en hoeveel reply’s zijn er op gekomen).

Wat kan je verder leren van verzonden e-mails?

  • Je strategie verandert negatief wanneer je alleen kijkt naar de negatieve cijfers;
  • Meten is weten. Houd alles bij voor elk jaar, vooral tijdens de piektijden;
  • Speel in op wat je vorig jaar goed deed en wat niet.

Zie je dat je e-mails steeds vaker in de spam-box / junk-box terecht komt? Hier kun je niets aan doen. Mailbox providers gaan steeds meer bedrijfs-mails herkennen. Dit doen ze om de consument te beschermen tegen te veel reclame.

“E-mail is niet dood. Zelfs in deze tijd blijft het nog groeien.”

3. Stop met no-reply mails

Ook werd er een veelgemaakte fout besproken: no-reply e-mails. Door een no-reply e-mailadres lijkt het alsof je de klant niet wil spreken. Terwijl het juist positief is als de klant je terugmailt.

Mocht je naar een andere provider willen gaan, weet dan dat de cijfers niet gelijk blijven. Het vertrouwen bij de klant moet opnieuw gewonnen worden.

4. Weet hoe je je moet gedragen tijdens de feestdagen: Black Friday

E-mail is een perfect middel om in te zetten tijdens piektijden. Zoals bijvoorbeeld Black Friday. De experts waren het over de volgende punten met elkaar eens: 

  • Doe tijdens Black Friday niet anders dan normaal (consumenten verwachten iets en dit moet niet opeens anders zijn);
  • Wanneer je meer e-mails wilt versturen tijdens Black Friday, laat het de mensen daarvoor al weten en laat ze er aan wennen;
  • Verstuur deze mails alleen naar de mensen die hier ook echt in geïnteresseerd zijn.

Daarnaast moet je ook naar de data kijken van vorig jaar. Bekijk hoe jouw e-mail titel het vorig jaar deed in deze periode. Hier kun je veel van leren.

Kun je wel wat hulp gebruiken met email marketing? Neem dan contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17