Wil je precies weten hoe Googles algoritme werkt? Dan heb je pech want niemand kent Googles algoritme volledig. Dat komt doordat het algoritme 6 keer per dag ververst wordt. En dat met ongeveer 200 verschillende rankingsfactoren. Klein sommetje: de samenstelling van het algoritme kan op 64 biljoen (!) verschillende manieren. De rankingsfactoren die Google gebruikt, zijn wel bekend. We delen ze hieronder met je!
Je gebruikt backlinks
Backlinks zijn links die van de ene webpagina naar de andere verwijzen. Bij meerdere terugverwijzingen naar een link, is de informatie van deze link belangrijker. Anders gezegd: Google bepaalt dat de informatie bij de gezochte zoekwoorden relevant is, want anders word je niet zo vaak naar de informatie geleid.
Je hebt invloed op de backlinks met linkbuilding. Hoe je dat doet als marketeer? Je plaatst op je pagina’s links naar andere pagina’s die ook relevant zijn. Wanneer je bezoekers hierop klikken, rankt Google jouw informatie als “autoritair”.
Je hebt (relatief) nieuwe informatie
Geen verse vangst bij Whello, maar verse vangst bij Google. Weleens blogs gelezen uit 2013? En klopte die informatie nog? Google kijkt naar hoe nieuw je webpagina is, maar houdt hierbij rekening met het onderwerp. Je krijgt nieuwe publicaties te zien als je zoekt op nieuws in Amsterdam. Kijk naar de tijden: 33 minuten geleden gepost en staat daarom bovenaan.
Voorbeeld van nieuwe informatie in Google. Je krijgt geen oude nieuwsberichten te zien.
Zoek je op bijvoorbeeld op SEO, dan maakt het minder uit hoe nieuw de informatie is. Kennis over SEO verandert namelijk wel, maar niet zo snel als het nieuws. Je ziet hier dat Frankwatching op de eerste pagina staat, terwijl de informatie al in 2016 is gepost. Frankwatching heeft met dit onderwerp een autoritaire positie.
Voorbeeld van een autoritaire positie in Google.
Je gebruikt zoekwoorden met veel volume
Ahh, daar hebben we ‘m dan, onmisbaar in het rijtje rankingsfactoren! Met zoekwoorden vinden mensen informatie in Google. Je zet verschillende zoekwoorden in je tekst zodat je website beter vindbaar is. Het hoofdzoekwoord zet je in de titel en meerdere keren in de tekst. Een opsomming aan zoekwoorden zodat Google je vindt, leest niet prettig. Google prikt hier zo doorheen. Houd in je achterhoofd dat je schrijft voor je lezer. Je zoekwoorden gaan over je onderwerp, dus moeten logischerwijs al in je tekst staan.
Je site werkt goed
Dit is een open deur, maar gaat toch vaak mis. Wat vind jij prettig aan een website? Over het algemeen vinden mensen hetzelfde fijn, al is dat niet altijd bewust. Onderstaande factoren komen overeen:
- Snelheid waarop de pagina laadt
- Geen pop-ups
- Logische navigatie over de pagina
- Werkend op mobiel
- Duidelijk en mooi design
- Op Google: metatitel en -omschrijving die kloppen met je zoekopdracht
Je bent de baas over een onderwerp
Je rankt hoger in Google als je meerdere pagina’s met onderwerpen hebt die op elkaar aansluiten. Hierbij laat je Google weten dat je je goed hebt verdiept in dat onderwerp. Daarnaast geef je aan dat bezoekers relevante informatie vinden op jouw pagina’s. Heb je dat? Dan krijg je een autoritaire status op Google en ben je beter vindbaar.
Hoger scoren in Google? Wij helpen je
Jij hebt kennis van jouw branche. Je vindt het alleen zo jammer dat klanten je niet goed vinden in Google. De tips hierboven helpen! Geef je het werk liever uit handen aan een SEO bureau? Geen probleem. Onze SEO specialisten en copywriters weten precies wat je nodig hebt.