Update 4 maart 2021: Google heeft inmiddels zelf ook een uitgebreide uitlegvideo op YouTube geplaatst. Deze vind je aan het einde van dit artikel.

 

Op 24 november 2020 lanceerde Google eindelijk haar langverwachte nieuwe crawlstatistieken rapport in Google Search Console. Google heeft het rapport geüpdatet, zodat website-eigenaren beter begrijpen hoe Googlebots hun website lezen. Sinds de komst van de vernieuwde Google Search Console in januari 2018 was dit namelijk een van de weinige rapporten die de oude interface nog gebruikte.  Maar welke nieuwe functies zijn er nu beschikbaar? Wat betekent dit voor SEO en waar moet je op letten? Je leest het allemaal in dit artikel!

Het rapport vind je terug onder Instellingen:

Hier vind je het nieuwe crawl rapport

Welke nieuwe functies heeft het nieuwe crawlstatistieken rapport?

Het nieuwe rapport heeft de volgende nieuwe functies:

  • Je kunt het totaal aantal verzoeken groeperen op:

Response Code: 404, 301, 302 etc. Je ziet hier voornamelijk de status 200 code. Maak je geen zorgen over de 404’s, want die zijn er altijd. Sterker nog: volgens Google’s John Mueller geeft het feit dat mensen 404’s lezen aan dat er crawlbudget over is dat aan niet (meer) bestaande pagina’s besteed kan worden.

Crawl Rapport per bestandstype

Gecrawld bestandstype: HTML, Javascript, afbeelding etc. Als je website trage response-percentages ziet, kijk je in deze tabel om erachter te komen welke bronnen Google crawlt en waarom dit de crawl mogelijk vertraagt. Misschien leest Google wel te veel kleine afbeeldingen die je beter kan blokkeren.

Crawl Rapport per bestandstype

Crawldoel: bestaande pagina’s vernieuwen of nieuwe pagina’s ontdekken. In de meeste gevallen is vernieuwen het grootste deel van het crawldoel. Het crawldoel vindbaarheid is alleen groter als je bijvoorbeeld een nieuwe site lanceert, er een sitemigratie plaatsvindt of als je een nieuwe sitemap uploadt.

Crawl Rapport per doel

Googlebot-type: smartphone, desktop, afbeelding etc. Het merendeel van je crawlverzoeken moet van je primaire crawler (smartphone of desktop) afkomstig zijn. Als je crawlpieken hebt, controleer dan het type user-agent.

Welke nieuwe functies zie je nog meer in het nieuwe crawlrapport:

  • Je ziet een gedetailleerde status van de host (als Google bijvoorbeeld moeite heeft met het lezen van je website):
  1. Voorbeelden van pagina’s, om te laten zien waar in je website de Googlebots zijn geweest
  2. Uitgebreide samenvatting voor properties, met meerdere hosts en ondersteuning voor domein-properties

In vergelijking met het oude crawlstatistieken rapport is er dus veel veranderd.

Oud Crawl Rapport

In het oude rapport was er alleen een onderverdeling in het aantal pagina’s dat per dag gecrawld werd, het aantal gedownloade kilobytes en hoeveel tijd bezoekers op een pagina doorbrachten.

Het nieuwe crawlstatistieken rapport is duidelijk veel gedetailleerder en geeft precies weer welke pagina’s er gecrawld worden en hoe bezoekers je website waarderen.

Voor wie is dit belangrijk?

Het crawlstatistieken rapport is voornamelijk bedoeld voor de gevorderde SEO’er of webhost. Als jouw website niet meer dan 1000 pagina’s heeft, dan hoor je dit rapport eigenlijk niet nodig te hebben. In dat geval hoef jij je dan ook geen zorgen te maken om op dit niveau een crawl-analyse te maken.

Waarom is dit belangrijk?

Crawl-budget heeft alles te maken met hoe zoekmachines jouw website lezen, begrijpen en in hun index (de zoekresultatenpagina’s) laten zien. Hoe beter de zoekmachine jouw website begrijpt, hoe hoger je positie in de zoekresultaten is.

Hoe Googlebot werkt

Wat betekenen de crawlstatistieken voor SEO?

Het crawl-budget is dus erg belangrijk voor SEO, maar hoe wordt dat budget nu precies gevormd?

  • Crawlers gebruiken links op websites om andere pagina’s te ontdekken. Daarom is een goede interne linkstructuur erg belangrijk
  • Crawlers geven voorrang aan nieuwe websites, aanpassingen aan bestaande websites en dode links
  • Een geautomatiseerd proces bepaalt welke websites er gecrawld worden en hoe vaak en hoeveel pagina’s van elke site getoond moeten worden.

Omdat het internet uit ontzettend veel pagina’s bestaat, is dit een erg ingewikkeld en duur proces voor zoekmachines. Om dit proces zo efficiënt en effectief mogelijk te maken, geven zoekmachines voorrang aan pagina’s en paginabronnen. 

Het crawl-budget is het aantal pagina’s van een website dat een crawler van plan is te bezoeken in een bepaalde tijd. Zodra dit ‘budget’ op is, stopt de crawler je website te lezen en gaat verder met een andere website. 

Wat is nu vervelender dan dat de crawler je belangrijkste of nieuwste pagina’s op je website overslaat? Juist! Voorkom daarom dat de zoekmachine jouw belangrijkste pagina’s niet of zelfs de verkeerde pagina’s crawlt. Als er veel crawlfouten op je website voorkomen, betekent dat in de ogen van een zoekmachine eigenlijk dat jij je website niet goed onderhoudt. Daarom geeft de zoekmachine je pagina’s een lagere ranking in de zoekresultaten.

Waar moet je onder andere op letten?

Let erop dat in het nieuwe crawlstatistieken rapport bijvoorbeeld geen serverfouten (5xx) voorkomen of dat het robots.txt-bestand niet ingevuld is. Die laatste is een van de meest gemaakte SEO-fouten.

Worden er veel 404’s gecrawld? Dat is op zich geen probleem, maar na bijvoorbeeld een websitemigratie betekent dit dat er iets mis is gegaan met redirects.

Het nieuwe crawlrapport geeft je gedetailleerde informatie over hoe Google jouw website leest en begrijpt, op een niveau dat met het oude rapport simpelweg niet mogelijk is.

Vraag jij je nu af of jouw website op de juiste manier gecrawld wordt? Of wil je meer weten over het nieuwe crawlstatistieken rapport? Whello staat klaar om je vragen te beantwoorden.

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Google’s eigen uitleg over het vernieuwde crawl statistieken rapport:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute