Afgelopen donderdag, 1 juni 2017, was een gezellig groepje Whello’ers aanwezig bij ‘Digital Marketing Live’ in de Beurs van Berlage. De focus bij DML lag dit jaar op meerdere belangrijke ontwikkelingen en trends; video, mobile, data, de onderschatte customer journey.

Echt een focus kun je het niet meer noemen, want er was zóveel aanbod en allemaal net zo interessant. Onze strategie was om ons op te splitsen, om zoveel mogelijk inspirerende sprekers te kunnen horen. Hieronder hebben wij onze belangrijkste lessen op een rijtje gezet.

Relevante en inspirerende video content

Video krijgt al een tijdje de aandacht in de online marketing wereld wanneer het neer komt op content creatie en jouw doelgroep op een relevante wijze bereiken. Zowel Forbes als The Guardian zijn het er beide over eens dat video ‘the future of content marketing’ is. Als dat nog niet overtuigend genoeg is, citeer ik hier graag nog een aantal cijfers uit onderzoek van HubSpot:

  • 64% van de consumenten geeft aan sneller een aankoop te doen bij het zien van productvideo’s
  • Volgens YouTube groeit mobiele video consumptie met 100% per jaar
  • Van alle tijd die men online doorbrengt, wordt één derde besteed aan het bekijken van video’s.
  • Volgens James McQuivey staat één minuut video gelijk aan ongeveer 1,8 miljoen woorden.

Waar de verschuiving een paar jaar geleden van tekst naar beeld ging, is er nu een verschuiving gaande naar bewegend beeld.
Deze verschuiving zag Steven Sedee – Manager Sportsponsoring bij ING – ook en haakte hier slim op in met een YouTube kanaal voor ING Only Football. Het doel van dit YouTube kanaal is om de jongere doelgroep van ING aan te spreken middels relevante content. De ervaren Sadee gaf het publiek drie belangrijke lessen mee:

  • Kies uit een van de drie pijlers op het moment dat je je video content maakt je doel; is het doel ‘educate‘, ‘entertain‘ of ‘inspire‘? Maak hieruit een keuze en probeer niet teveel boodschappen in een video te stoppen.
  • Zorg er ten allen tijden voor dat jouw video content op een eigen YouTube kanaal staat, in plaats van dit video voor video op sociale media de plaatsen. Kortom; deel de YouTube content op sociale media.
  • Als je begint met video content, zorg er dan voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Niets is zo’n grote boosdoener als ‘radio silence’ op jouw YouTube kanaal. Je hebt een doelgroep gevonden die zich interesseert in jouw content. Zorg er dan ook voor dat je deze doelgroep vast pakt en continu blijft boeien.

Van verkoop marketing naar service marketing

De shift van verkoop-marketing naar service-marketing, dit was veruit het meest besproken onderwerp tijdens Digital Marketing Live. Meerdere sprekers hadden het over deze verschuiving en gedurende de dag kreeg het verschillende termen, maar het komt neer op de shift bij bedrijven van “hoi, koop ons product, want wij zijn de beste” naar meer service verlenend en ondersteunend: “hoe kan ik jou helpen om jouw vraag het beste op te lossen”.

Laura Hamer (Digital Masters) constateerde terecht dat consumenten niet continu onderbroken willen worden door joelende advertenties van schreeuwende merken in hun favoriete apps of op hun favoriete websites. Dit geldt niet alleen voor de millennials, maar voor alle consumenten.

Ook voor Mobile zien we dezelfde trend volgens Diederick Ubels van MobPro. Wij zijn tegenwoordig allemaal zo verslaafd aan onze telefoon en worden zo goed in het ontduiken van mobile advertising. Hoe maak je advertising die nog werkt?

Ongeacht het device, het probleem geldt voor alle consumenten in zijn algemeenheid. Betekend dit dat wij met z’n allen helemaal niet meer mogen adverteren? Nee. De consument wil een product of dienst zien waar en wanneer zij dit nodig heeft. Zowel Hamer als Ubels gaven een aantal richtlijnen hoe je dit doet:

  • Zorg voor goede vindbaarheid. Op het moment dat een consument besluit jouw product of dienst nodig te hebben, willen zij snel een antwoord op hun vraag vinden. Geef hierom SEO meer aandacht en optimaliseer pagina’s naar de oplossing op de vraag van jouw consument.
  • Krijg inzicht in de customer journey van jouw doelgroep en ontwikkel verschillende buyer persona’s. Ga ook alle aannames langs die je doet bij bestaande klanten.
  • De aller belangrijkste: irriteer jouw doelgroep niet, maar biedt hulp. Kijk hierbij tot in detail naar jouw remarketing in AdWords en social media advertising. Op het moment dat een klant schoenen bij jou heeft gekocht, willen zij geen reclame meer ontvangen met hetzelfde product. Laat staan als deze in de aanbieding of uitverkoop is. Richt jouw remarketing dus in naar de customer journey van jouw doelgroep en sluit recentelijk geconverteerde bezoekers uit.

Growth hacking is the way to g(r)o(w)

Om het verschil te maken ten opzichte van jouw concurrent, dien je met nieuwe innovatieve concepten te komen. Grootschalige campagnes maken plaats voor kleine experimenten en het voortdurend testen van lopende campagnes. Doel hiervan is de meeste effectieve en efficiënte manieren te vinden om groei te realiseren. Deze nieuwe aanpak staat bekend als het zogeheten Growth Hacking, bedacht door Amerikaan Sean Ellis.

Hoe groei je dan als bedrijf? Hier is focus voor nodig. Tijdens de presentatie van Chris Out kwam sterk naar voren dat een bedrijf één focus moet hebben en dat dit door het hele bedrijf moet leven, alle neusjes moeten dezelfde kant op staan. In het blogartikel van mijn collega Myrthe wordt Growth Hacking verder uitgelegd, lees snel meer!

 

Als Whello hebben wij naar maar liefst 9 verschillende sprekers geluisterd, uiteenlopend van digital business in de B2B sector tot waarom Johan Derksen van Voetbal Inside nog steeds een hit is en hoe RTL dit succes omni channel voort zet. Het was een zeer interessante dag waarbij we uiteraard nog veel meer hebben geleerd. We kijken nu al uit naar de volgende editie!

Mochten er nog vragen zijn, helpt Whello jou graag! Wij blijven zelf continu up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen en delen graag onze mening hierover!

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute