Afgelopen donderdag, 1 juni 2017, was een gezellig groepje Whello’ers aanwezig bij ‘Digital Marketing Live’ in de Beurs van Berlage. De focus bij DML lag dit jaar op meerdere belangrijke ontwikkelingen en trends; video, mobile, data, de onderschatte customer journey.
Echt een focus kun je het niet meer noemen, want er was zóveel aanbod en allemaal net zo interessant. Onze strategie was om ons op te splitsen, om zoveel mogelijk inspirerende sprekers te kunnen horen. Hieronder hebben wij onze belangrijkste lessen op een rijtje gezet.
Relevante en inspirerende video content
Video krijgt al een tijdje de aandacht in de online marketing wereld wanneer het neer komt op content creatie en jouw doelgroep op een relevante wijze bereiken. Zowel Forbes als The Guardian zijn het er beide over eens dat video ‘the future of content marketing’ is. Als dat nog niet overtuigend genoeg is, citeer ik hier graag nog een aantal cijfers uit onderzoek van HubSpot:
- 64% van de consumenten geeft aan sneller een aankoop te doen bij het zien van productvideo’s
- Volgens YouTube groeit mobiele video consumptie met 100% per jaar
- Van alle tijd die men online doorbrengt, wordt één derde besteed aan het bekijken van video’s.
- Volgens James McQuivey staat één minuut video gelijk aan ongeveer 1,8 miljoen woorden.
Waar de verschuiving een paar jaar geleden van tekst naar beeld ging, is er nu een verschuiving gaande naar bewegend beeld.
Deze verschuiving zag Steven Sedee – Manager Sportsponsoring bij ING – ook en haakte hier slim op in met een YouTube kanaal voor ING Only Football. Het doel van dit YouTube kanaal is om de jongere doelgroep van ING aan te spreken middels relevante content. De ervaren Sadee gaf het publiek drie belangrijke lessen mee:
- Kies uit een van de drie pijlers op het moment dat je je video content maakt je doel; is het doel ‘educate‘, ‘entertain‘ of ‘inspire‘? Maak hieruit een keuze en probeer niet teveel boodschappen in een video te stoppen.
- Zorg er ten allen tijden voor dat jouw video content op een eigen YouTube kanaal staat, in plaats van dit video voor video op sociale media de plaatsen. Kortom; deel de YouTube content op sociale media.
- Als je begint met video content, zorg er dan voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Niets is zo’n grote boosdoener als ‘radio silence’ op jouw YouTube kanaal. Je hebt een doelgroep gevonden die zich interesseert in jouw content. Zorg er dan ook voor dat je deze doelgroep vast pakt en continu blijft boeien.
Van verkoop marketing naar service marketing
De shift van verkoop-marketing naar service-marketing, dit was veruit het meest besproken onderwerp tijdens Digital Marketing Live. Meerdere sprekers hadden het over deze verschuiving en gedurende de dag kreeg het verschillende termen, maar het komt neer op de shift bij bedrijven van “hoi, koop ons product, want wij zijn de beste” naar meer service verlenend en ondersteunend: “hoe kan ik jou helpen om jouw vraag het beste op te lossen”.
Laura Hamer (Digital Masters) constateerde terecht dat consumenten niet continu onderbroken willen worden door joelende advertenties van schreeuwende merken in hun favoriete apps of op hun favoriete websites. Dit geldt niet alleen voor de millennials, maar voor alle consumenten.
Ook voor Mobile zien we dezelfde trend volgens Diederick Ubels van MobPro. Wij zijn tegenwoordig allemaal zo verslaafd aan onze telefoon en worden zo goed in het ontduiken van mobile advertising. Hoe maak je advertising die nog werkt?
Ongeacht het device, het probleem geldt voor alle consumenten in zijn algemeenheid. Betekend dit dat wij met z’n allen helemaal niet meer mogen adverteren? Nee. De consument wil een product of dienst zien waar en wanneer zij dit nodig heeft. Zowel Hamer als Ubels gaven een aantal richtlijnen hoe je dit doet:
- Zorg voor goede vindbaarheid. Op het moment dat een consument besluit jouw product of dienst nodig te hebben, willen zij snel een antwoord op hun vraag vinden. Geef hierom SEO meer aandacht en optimaliseer pagina’s naar de oplossing op de vraag van jouw consument.
- Krijg inzicht in de customer journey van jouw doelgroep en ontwikkel verschillende buyer persona’s. Ga ook alle aannames langs die je doet bij bestaande klanten.
- De aller belangrijkste: irriteer jouw doelgroep niet, maar biedt hulp. Kijk hierbij tot in detail naar jouw remarketing in AdWords en social media advertising. Op het moment dat een klant schoenen bij jou heeft gekocht, willen zij geen reclame meer ontvangen met hetzelfde product. Laat staan als deze in de aanbieding of uitverkoop is. Richt jouw remarketing dus in naar de customer journey van jouw doelgroep en sluit recentelijk geconverteerde bezoekers uit.
Growth hacking is the way to g(r)o(w)
Om het verschil te maken ten opzichte van jouw concurrent, dien je met nieuwe innovatieve concepten te komen. Grootschalige campagnes maken plaats voor kleine experimenten en het voortdurend testen van lopende campagnes. Doel hiervan is de meeste effectieve en efficiënte manieren te vinden om groei te realiseren. Deze nieuwe aanpak staat bekend als het zogeheten Growth Hacking, bedacht door Amerikaan Sean Ellis.
Hoe groei je dan als bedrijf? Hier is focus voor nodig. Tijdens de presentatie van Chris Out kwam sterk naar voren dat een bedrijf één focus moet hebben en dat dit door het hele bedrijf moet leven, alle neusjes moeten dezelfde kant op staan. In het blogartikel van mijn collega Myrthe wordt Growth Hacking verder uitgelegd, lees snel meer!
Als Whello hebben wij naar maar liefst 9 verschillende sprekers geluisterd, uiteenlopend van digital business in de B2B sector tot waarom Johan Derksen van Voetbal Inside nog steeds een hit is en hoe RTL dit succes omni channel voort zet. Het was een zeer interessante dag waarbij we uiteraard nog veel meer hebben geleerd. We kijken nu al uit naar de volgende editie!
Mochten er nog vragen zijn, helpt Whello jou graag! Wij blijven zelf continu up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen en delen graag onze mening hierover!