Als SEO-marketeers zitten we vaak in een lastig parket. Google houdt zijn kaarten dicht tegen de borst, waardoor we soms moeten gissen naar wat nu echt werkt. Daarom vinden wij het laatste Semrush-onderzoek ook zo’n verademing.

Als een van de grootste SEO-software bedrijven hebben ze uiteraard de data van duizenden websites en kunnen ze verbanden leggen en conclusies maken.

Het biedt ons concrete data en inzichten die we anders niet zouden hebben. In een wereld waar Google maar weinig prijsgeeft is dat toch goud waard?

We hebben het onderzoek hieronder samengevat naar de belangrijkste rankingsfactoren voor 2024. Met deze inzichten ben je klaar voor je SEO uitdagingen in 2024!

Belangrijkste content factoren

Prettig om te zien dat good-old SEO basics zoals relevantie en alt-tags nog steeds belangrijk zijn. Ook een bevestiging dat werken aan je structured data (Schema.org) loont.

  • Tekstrelevantie: Schrijf content op basis van de zoekintentie achter je keywords.
  • Contentkwaliteitsscore: Investeer in goed geschreven en leesbare content.
  • Volledige content: Verbeter je rankings door het toevoegen van ontbrekende informatie aan je bestaande content.
  • Zoekwoorddekking: Zorg voor een goede spreiding van relevante zoekwoorden en voorkom ‘keyword stuffing’.
  • Afbeeldingen: Gebruik beelden om je tekst te verrijken. Vul daarbij direct de alt-tags in om de vindbaarheid van de afbeeldingen te vergroten.
  • Schema.org: Implementeer structured data om zoveel mogelijk context aan Google te geven over je content. Dit zorgt direct voor betere rankings in de zoekresultaten.

Belangrijkste backlink factoren

Linkbuilding, of online PR, blijft een belangrijke strategie. Vergeet je interne linkstructuur ook niet; identificeer je belangrijkste landingspagina’s en geef ze extra autoriteit met interne doorverwijzende linkjes.

  • Domein autoriteitsscore: Werk aan een sterk en divers backlinkprofiel.
  • Pagina autoriteitsscore: Focus op gerichte backlinks en verspreidt ze over je website om je meest belangrijke landingspagina’s te versterken.
  • Aantal verwijzende IP’s en domeinen: Verzamel zoveel mogelijk verschillende backlinks van relevante domeinen met een hoge autoriteit.

Belangrijkste URL factoren

Geen verrassingen hier. Wel opnieuw een bevestiging dat de leeftijd van je domein wel degelijk mee telt.

  • Domeinleeftijd: De leeftijd van je domein doet er toe. Dat wil niet zeggen dat je als nieuwe website geen kans maakt. Maar wees ervan bewust dat je extra je best moet doen, alleen al omdat je concurrenten langer bestaan.
  • HTTPS: Zorg altijd een veilige webverbinding door gebruik te maken van het HTTPS protocol.
  • URL-lengte en structuur: Maak korte URL’s met duidelijke zoekwoorden.

Belangrijkste zoekresultaten factoren

Sterke metatitels en een juiste URL-naam blijven key voor goede resultaten.

  • Gelijkenis van URL en titel met trefwoorden: Zorg ervoor dat je URL en de paginatitel overeenkomen door hetzelfde keyword te gebruiken.
  • Aantal woorden in titels en beschrijvingen: Geef een duidelijke en korte omschrijving van de landingspagina in je metadata.

Belangrijkste gebruikerservaring factoren

We horen het al langer, maar ook het Semrush onderzoek laat zien dat E-E-A-T nu echt flink meetelt voor je rankings.

  • Technische aspecten: Verbeter laadtijden en zorg voor een soepele interactie op je website.
  • Leesbaarheidsscore: Zorg voor goed geschreven en leesbare content. Geen lange blokken tekst, maar korte alinea’s, bullets, duidelijker titels en begeleidende visuals of video’s.
  • Contentleeftijd: Houd je content fris en up-to-date. Vernieuw oude content met nieuwe informatie.
  • E-E-A-T signalen: Voeg autoriteit en betrouwbaarheid toe door middel van auteurs, experts, bronnen en reviews.

Bonus Tip

Focus in 2024 op het opbouwen van een sterk merk. Volgen het onderzoek komt namelijk een derde van het verkeer direct (merknaam) binnen, wat het belang van merkherkenning (brand awareness) onderstreept. Zet daarom in op een variëteit aan content zoals podcasts, webinars, PR en advertenties.

Is jouw SEO strategie klaar voor de toekomst? Doe een check met onze SEO specialisten want die zijn weer helemaal up to date om jouw merk te laten groeien 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    31% meer conversie voor Goudzaken

    , , , ,

    Goudzaken maakt het kopen en beleggen van goud en zilver eenvoudig. Samen met Whello ontwikkelde ze een webshop die conversies verhoogt en beter gevonden wordt.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute