Als SEO-marketeers zitten we vaak in een lastig parket. Google houdt zijn kaarten dicht tegen de borst, waardoor we soms moeten gissen naar wat nu echt werkt. Daarom vinden wij het laatste Semrush-onderzoek ook zo’n verademing.
Als een van de grootste SEO-software bedrijven hebben ze uiteraard de data van duizenden websites en kunnen ze verbanden leggen en conclusies maken.
Het biedt ons concrete data en inzichten die we anders niet zouden hebben. In een wereld waar Google maar weinig prijsgeeft is dat toch goud waard?
We hebben het onderzoek hieronder samengevat naar de belangrijkste rankingsfactoren voor 2024. Met deze inzichten ben je klaar voor je SEO uitdagingen in 2024!
Belangrijkste content factoren
Prettig om te zien dat good-old SEO basics zoals relevantie en alt-tags nog steeds belangrijk zijn. Ook een bevestiging dat werken aan je structured data (Schema.org) loont.
- Tekstrelevantie: Schrijf content op basis van de zoekintentie achter je keywords.
- Contentkwaliteitsscore: Investeer in goed geschreven en leesbare content.
- Volledige content: Verbeter je rankings door het toevoegen van ontbrekende informatie aan je bestaande content.
- Zoekwoorddekking: Zorg voor een goede spreiding van relevante zoekwoorden en voorkom ‘keyword stuffing’.
- Afbeeldingen: Gebruik beelden om je tekst te verrijken. Vul daarbij direct de alt-tags in om de vindbaarheid van de afbeeldingen te vergroten.
- Schema.org: Implementeer structured data om zoveel mogelijk context aan Google te geven over je content. Dit zorgt direct voor betere rankings in de zoekresultaten.
Belangrijkste backlink factoren
Linkbuilding, of online PR, blijft een belangrijke strategie. Vergeet je interne linkstructuur ook niet; identificeer je belangrijkste landingspagina’s en geef ze extra autoriteit met interne doorverwijzende linkjes.
- Domein autoriteitsscore: Werk aan een sterk en divers backlinkprofiel.
- Pagina autoriteitsscore: Focus op gerichte backlinks en verspreidt ze over je website om je meest belangrijke landingspagina’s te versterken.
- Aantal verwijzende IP’s en domeinen: Verzamel zoveel mogelijk verschillende backlinks van relevante domeinen met een hoge autoriteit.
Belangrijkste URL factoren
Geen verrassingen hier. Wel opnieuw een bevestiging dat de leeftijd van je domein wel degelijk mee telt.
- Domeinleeftijd: De leeftijd van je domein doet er toe. Dat wil niet zeggen dat je als nieuwe website geen kans maakt. Maar wees ervan bewust dat je extra je best moet doen, alleen al omdat je concurrenten langer bestaan.
- HTTPS: Zorg altijd een veilige webverbinding door gebruik te maken van het HTTPS protocol.
- URL-lengte en structuur: Maak korte URL’s met duidelijke zoekwoorden.
Belangrijkste zoekresultaten factoren
Sterke metatitels en een juiste URL-naam blijven key voor goede resultaten.
- Gelijkenis van URL en titel met trefwoorden: Zorg ervoor dat je URL en de paginatitel overeenkomen door hetzelfde keyword te gebruiken.
- Aantal woorden in titels en beschrijvingen: Geef een duidelijke en korte omschrijving van de landingspagina in je metadata.
Belangrijkste gebruikerservaring factoren
We horen het al langer, maar ook het Semrush onderzoek laat zien dat E-E-A-T nu echt flink meetelt voor je rankings.
- Technische aspecten: Verbeter laadtijden en zorg voor een soepele interactie op je website.
- Leesbaarheidsscore: Zorg voor goed geschreven en leesbare content. Geen lange blokken tekst, maar korte alinea’s, bullets, duidelijker titels en begeleidende visuals of video’s.
- Contentleeftijd: Houd je content fris en up-to-date. Vernieuw oude content met nieuwe informatie.
- E-E-A-T signalen: Voeg autoriteit en betrouwbaarheid toe door middel van auteurs, experts, bronnen en reviews.
Bonus Tip
Focus in 2024 op het opbouwen van een sterk merk. Volgen het onderzoek komt namelijk een derde van het verkeer direct (merknaam) binnen, wat het belang van merkherkenning (brand awareness) onderstreept. Zet daarom in op een variëteit aan content zoals podcasts, webinars, PR en advertenties.
Is jouw SEO strategie klaar voor de toekomst? Doe een check met onze SEO specialisten want die zijn weer helemaal up to date om jouw merk te laten groeien 😉