We hoeven je niet te vertellen wat SEO is. Want dat weet je natuurlijk allang. En als je het niet weet, Google dan maar. Daaraan gelinkt staat een SEO-titel. En dat is dus NIET per se de titel van je blog, categoriepagina of post. Je SEO-titel staat bijvoorbeeld in de browser of in de zoekresultaten. En zoals verwacht van SEO, gebruik je een SEO-titel om beter vindbaar te zijn in zoekmachines. Waarom zijn SEO-titels zo belangrijk voor SEO?

 

First things first: metatitel en paginatitel

Je hebt 2 soorten titels: Je metatitel is de titel die je ziet op de SERP (Search Engine Result Page). En je hebt je paginatitel die staat op je webpagina.

Deze twee lijken op elkaar, maar zijn toch anders. De metatitel helpt Google bij het vinden van de juiste content bij de zoekopdracht. De paginatitel is hier een uitbreiding op. Of je paginatitel heeft juist minder informatie omdat je metatitel al veel informatie geeft. Twee voorbeelden:

 

  • Paginatitel als uitbreiding op de metatitel:

Dit is wat je ziet op de SERP.

 

Dit is de titel die je ziet als je op de webpagina bent.

 

  • Paginatitel met minder informatie dan de metatitel:

Zo zie je de titel op de SERP.

 

Dit is de titel die je ziet op de webpagina.

 

Tips voor de perfecte SEO-titel

Houd altijd in je achterhoofd dat je schrijft voor je lezer. Net als wij in deze blog gedaan hebben. Natuurlijk wil Whello hoger scoren in Google, maar we willen vooral dat je een stuk wijzer bent na het lezen van deze blog. Daarom hier 4 tips:

 

Tip 1: relevante zoekwoorden

Ja duh… Natuurlijk moet je de relevante zoekwoorden in je titel benoemen. Op deze woorden zit veel zoekvolume in Google. Zorg ervoor dat je titels een voorproefje zijn van wat in de rest van de tekst staat. Je titel moet aansluiten op de rest van je tekst. Op basis van je titel klikken mensen namelijk op je link. De relevante zoekwoorden zijn de woorden die antwoord geven op hun vraag of probleem.

 

Tip 2: probeer een lange, maar niet té lange titel

Uit onderzoek blijkt dat langere titels zorgen dat je content meer gedeeld wordt. Dus zowel in je meta- als in je paginatitel moet je tekst lang genoeg zijn. Houd wel rekening met de limiet van je metatitel van 50 – 60 karakters. Meer karakters wordt door Google afgekapt en dan heb je maar je halve titel op de SERP staan.

Je paginatitel wordt niet afgekapt want deze staat op je eigen website. Een richtlijn is dat je paginatitel ongeveer 60 – 70 karakters heeft.  Meer dan de helft van de mensen scant alleen de titels en baseren daarop de relevantie. Het is dus belangrijk dat je met je titel je lezer prikkelt, maar niet gelijk de clou van je verhaal vertelt. Anders wordt je tekst niet verder gelezen.

 

 Tip 3: niet herhalen of volproppen

De tip is heel simpel: als je het zelf niet lekker vindt lezen, dan een ander waarschijnlijk ook niet. Stop je titels dus niet vol met dezelfde zoekwoorden en herhaal niet. Je mag ervan uitgaan dat je lezer geen kortetermijntonijn is en dus informatie in titels onthoudt.

 

Tip 4: laat je bedrijfsnaam achterwege

De naam van je bedrijf wordt al gerankt. Dus plaats je keywords eerst. En dan pas je bedrijfsnaam als dat nodig is. In een meta-titel zie je dat bedrijven vaak een streepje ( | ) gebruiken en daarachter de bedrijfsnaam plakken. Bijvoorbeeld bij deze blog: Hoe schrijf je de perfecte SEO-titel | Whello. Terwijl onze paginatitel geen Whello bevat maar je prikkelt om de blog te lezen: Hier staat de perfecte SEO-titel.

 

Hulp nodig?

Naast je SEO-titels moeten je teksten natuurlijk ook helemaal SEO-proof zijn. Met een goede zoekwoordenanalyse en teksten ben je beter vindbaar in Google. Heb je hulp nodig met SEO-copywriting? Neem contact met op met SEO-bureau Whello en vind jouw perfecte SEO-titel terug in de SERP.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute