We hoeven je niet te vertellen wat SEO is. Want dat weet je natuurlijk allang. En als je het niet weet, Google dan maar. Daaraan gelinkt staat een SEO-titel. En dat is dus NIET per se de titel van je blog, categoriepagina of post. Je SEO-titel staat bijvoorbeeld in de browser of in de zoekresultaten. En zoals verwacht van SEO, gebruik je een SEO-titel om beter vindbaar te zijn in zoekmachines. Waarom zijn SEO-titels zo belangrijk voor SEO?
First things first: metatitel en paginatitel
Je hebt 2 soorten titels: Je metatitel is de titel die je ziet op de SERP (Search Engine Result Page). En je hebt je paginatitel die staat op je webpagina.
Deze twee lijken op elkaar, maar zijn toch anders. De metatitel helpt Google bij het vinden van de juiste content bij de zoekopdracht. De paginatitel is hier een uitbreiding op. Of je paginatitel heeft juist minder informatie omdat je metatitel al veel informatie geeft. Twee voorbeelden:
-
Paginatitel als uitbreiding op de metatitel:
Dit is wat je ziet op de SERP.
Dit is de titel die je ziet als je op de webpagina bent.
-
Paginatitel met minder informatie dan de metatitel:
Zo zie je de titel op de SERP.
Dit is de titel die je ziet op de webpagina.
Tips voor de perfecte SEO-titel
Houd altijd in je achterhoofd dat je schrijft voor je lezer. Net als wij in deze blog gedaan hebben. Natuurlijk wil Whello hoger scoren in Google, maar we willen vooral dat je een stuk wijzer bent na het lezen van deze blog. Daarom hier 4 tips:
Tip 1: relevante zoekwoorden
Ja duh… Natuurlijk moet je de relevante zoekwoorden in je titel benoemen. Op deze woorden zit veel zoekvolume in Google. Zorg ervoor dat je titels een voorproefje zijn van wat in de rest van de tekst staat. Je titel moet aansluiten op de rest van je tekst. Op basis van je titel klikken mensen namelijk op je link. De relevante zoekwoorden zijn de woorden die antwoord geven op hun vraag of probleem.
Tip 2: probeer een lange, maar niet té lange titel
Uit onderzoek blijkt dat langere titels zorgen dat je content meer gedeeld wordt. Dus zowel in je meta- als in je paginatitel moet je tekst lang genoeg zijn. Houd wel rekening met de limiet van je metatitel van 50 – 60 karakters. Meer karakters wordt door Google afgekapt en dan heb je maar je halve titel op de SERP staan.
Je paginatitel wordt niet afgekapt want deze staat op je eigen website. Een richtlijn is dat je paginatitel ongeveer 60 – 70 karakters heeft. Meer dan de helft van de mensen scant alleen de titels en baseren daarop de relevantie. Het is dus belangrijk dat je met je titel je lezer prikkelt, maar niet gelijk de clou van je verhaal vertelt. Anders wordt je tekst niet verder gelezen.
Tip 3: niet herhalen of volproppen
De tip is heel simpel: als je het zelf niet lekker vindt lezen, dan een ander waarschijnlijk ook niet. Stop je titels dus niet vol met dezelfde zoekwoorden en herhaal niet. Je mag ervan uitgaan dat je lezer geen kortetermijntonijn is en dus informatie in titels onthoudt.
Tip 4: laat je bedrijfsnaam achterwege
De naam van je bedrijf wordt al gerankt. Dus plaats je keywords eerst. En dan pas je bedrijfsnaam als dat nodig is. In een meta-titel zie je dat bedrijven vaak een streepje ( | ) gebruiken en daarachter de bedrijfsnaam plakken. Bijvoorbeeld bij deze blog: Hoe schrijf je de perfecte SEO-titel | Whello. Terwijl onze paginatitel geen Whello bevat maar je prikkelt om de blog te lezen: Hier staat de perfecte SEO-titel.
Hulp nodig?
Naast je SEO-titels moeten je teksten natuurlijk ook helemaal SEO-proof zijn. Met een goede zoekwoordenanalyse en teksten ben je beter vindbaar in Google. Heb je hulp nodig met SEO-copywriting? Neem contact met op met SEO-bureau Whello en vind jouw perfecte SEO-titel terug in de SERP.