Tegenwoordig beschikken steeds meer websites over een zoekfunctie, waardoor interne zoekopdrachten steeds gebruikelijker worden. Bezoekers willen snel informatie vinden en hebben geen zin om pagina’s diep in de website te zoeken. Reuze handig; niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor de website eigenaar. Je kunt de opgegeven zoekopdrachten namelijk slim gebruiken om de website te optimaliseren. Hoe je dat precies doet? Wij leggen het je uit in deze blog.

Leer van interne zoekopdrachten

Wat zou het toch fijn zijn als je zou weten wat er allemaal in het hoofd speelt van jouw bezoekers. Google Analytics geeft weliswaar niet een antwoord op al je vragen, maar helpt je wel een eind op weg. Zo kun je precies achterhalen op welke pagina’s jouw bezoekers terechtkomen en welke vervolgacties zij ondernemen.
Door langere tijd bij te houden waar jouw bezoekers naar zoeken, krijg je de hand op waardevolle informatie. Via de interne zoekfunctie wordt namelijk precies onthuld naar welke informatie zij op zoek zijn en welke zoektermen daarbij worden gebruikt.

Pagina’s optimaliseren aan de hand van interne zoekopdrachten

In Google Analytics is precies in te zien op welke pagina een interne zoekopdracht is uitgevoerd. Een interne zoekopdracht kan twee dingen betekenen: de gewenste informatie is slecht te vinden of het bestaat nog niet.
Loop de betreffende pagina’s nog eens goed door. Wordt er goed gebruik gemaakt van interne links naar relevante pagina’s? Hoe hoger het aantal zoekopdrachten op dezelfde pagina, hoe slechter de navigatie waarschijnlijk is op deze pagina.
Overigens geven veel soortgelijke zoekopdrachten je ook waardevolle conclusies. Hoe vaker bezoekers naar dezelfde term zoeken, hoe belangrijker dit onderwerp voor bezoekers is. Zorg voor een prominente plaats voor deze pagina’s, bijvoorbeeld door een link op de homepage te plaatsen.

Interne zoekopdrachten geven nieuwe content

Niet alleen laten de interne zoekopdrachten zien welke huidige pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, maar geven ze je ook ideeën voor nieuwe pagina’s. Stel je voor dat je een kleding webshop hebt en dat de meest gebruikte term ‘t-shirt met v-hals’ is. Hoewel je wel een aantal t-shirts met v-hals in jouw collectie hebt, zijn er geen specifieke landingspagina’s voor gemaakt. Nóg niet althans. Dankzij deze nieuwe informatie weet je namelijk precies wat je te doen staat. Hetzelfde geldt voor bestaande content die nalatig is. Als je bijvoorbeeld al wel over een pagina beschikt met de veelgestelde vragen en één van de meest opgegeven interne zoekopdrachten bestaat uit het woord ‘verzendkosten’, dan moet er een lichtje gaan branden. Waarschijnlijk is er nog geen aparte vraag opgenomen over de verzendprocedure.

Google Analytics correct instellen

Dat de interne zoekfunctie van grote waarde is voor elke online marketeer mag inmiddels wel duidelijk zijn. Het is de hoogste tijd om de theorie nu in de praktijk toe te passen. Pak je Google Analytics-account er daarom bij.
We gaan je helpen om het volgen van de interne zoekopdrachten mogelijk te maken. Deze data is namelijk niet standaard ingesteld in het Google Analytics-account.
Ga naar het beheer gedeelte > Weergave > instellingen weergeven > Instellingen voor Site Search >  Site Search bijhouden > Aan. Nadat je deze instelling hebt ingeschakeld, kun je de zoekopdrachten van bezoekers op jouw website verzamelen.

 

Weet je na dit blogartikel nog steeds niet precies wat je met interne zoekopdrachten aan moet? Interne zoekopdrachten zijn waardevolle informatie voor zowel SEO content als pagina optimalisatie. Whello kan je hierbij helpen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.

Orange FinancialLease

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem