Tegenwoordig beschikken steeds meer websites over een zoekfunctie, waardoor interne zoekopdrachten steeds gebruikelijker worden. Bezoekers willen snel informatie vinden en hebben geen zin om pagina’s diep in de website te zoeken. Reuze handig; niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor de website eigenaar. Je kunt de opgegeven zoekopdrachten namelijk slim gebruiken om de website te optimaliseren. Hoe je dat precies doet? Wij leggen het je uit in deze blog.

Leer van interne zoekopdrachten

Wat zou het toch fijn zijn als je zou weten wat er allemaal in het hoofd speelt van jouw bezoekers. Google Analytics geeft weliswaar niet een antwoord op al je vragen, maar helpt je wel een eind op weg. Zo kun je precies achterhalen op welke pagina’s jouw bezoekers terechtkomen en welke vervolgacties zij ondernemen.
Door langere tijd bij te houden waar jouw bezoekers naar zoeken, krijg je de hand op waardevolle informatie. Via de interne zoekfunctie wordt namelijk precies onthuld naar welke informatie zij op zoek zijn en welke zoektermen daarbij worden gebruikt.

Pagina’s optimaliseren aan de hand van interne zoekopdrachten

In Google Analytics is precies in te zien op welke pagina een interne zoekopdracht is uitgevoerd. Een interne zoekopdracht kan twee dingen betekenen: de gewenste informatie is slecht te vinden of het bestaat nog niet.
Loop de betreffende pagina’s nog eens goed door. Wordt er goed gebruik gemaakt van interne links naar relevante pagina’s? Hoe hoger het aantal zoekopdrachten op dezelfde pagina, hoe slechter de navigatie waarschijnlijk is op deze pagina.
Overigens geven veel soortgelijke zoekopdrachten je ook waardevolle conclusies. Hoe vaker bezoekers naar dezelfde term zoeken, hoe belangrijker dit onderwerp voor bezoekers is. Zorg voor een prominente plaats voor deze pagina’s, bijvoorbeeld door een link op de homepage te plaatsen.

Interne zoekopdrachten geven nieuwe content

Niet alleen laten de interne zoekopdrachten zien welke huidige pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, maar geven ze je ook ideeën voor nieuwe pagina’s. Stel je voor dat je een kleding webshop hebt en dat de meest gebruikte term ‘t-shirt met v-hals’ is. Hoewel je wel een aantal t-shirts met v-hals in jouw collectie hebt, zijn er geen specifieke landingspagina’s voor gemaakt. Nóg niet althans. Dankzij deze nieuwe informatie weet je namelijk precies wat je te doen staat. Hetzelfde geldt voor bestaande content die nalatig is. Als je bijvoorbeeld al wel over een pagina beschikt met de veelgestelde vragen en één van de meest opgegeven interne zoekopdrachten bestaat uit het woord ‘verzendkosten’, dan moet er een lichtje gaan branden. Waarschijnlijk is er nog geen aparte vraag opgenomen over de verzendprocedure.

Google Analytics correct instellen

Dat de interne zoekfunctie van grote waarde is voor elke online marketeer mag inmiddels wel duidelijk zijn. Het is de hoogste tijd om de theorie nu in de praktijk toe te passen. Pak je Google Analytics-account er daarom bij.
We gaan je helpen om het volgen van de interne zoekopdrachten mogelijk te maken. Deze data is namelijk niet standaard ingesteld in het Google Analytics-account.
Ga naar het beheer gedeelte > Weergave > instellingen weergeven > Instellingen voor Site Search >  Site Search bijhouden > Aan. Nadat je deze instelling hebt ingeschakeld, kun je de zoekopdrachten van bezoekers op jouw website verzamelen.

Heb je nog vragen voor ons? Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze SEO-diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Tupak_whello_ecommerce_SEO_SEA

    +96% extra sales voor verpakkingsgroothandel Tupak

    , , ,

    Tupak wilde hun marktpositie versterken in e-commerce – met onze SEO en SEA-strategieën verdubbelden we hun organische groei, met 130% meer organisch verkeer en 96% meer sales als resultaat.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute