Linkbuilding is een cruciale techniek voor SEO. Door regelmatig linkbuilding te doen, neemt de autoriteit van je website toe. Hierdoor krijg je meer organische bezoekers en een hogere ranking voor zoekwoorden in Google. Er zijn wereldwijd meer dan 100 linkbuilding strategieën, maar deze zijn niet allemaal even effectief in Nederland. Lees hier hoe jij linkbuilding toepast en vlieg gelijk naar een hogere ranking.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een tactiek die gebruikt wordt door marketeers en SEO-specialisten. Het betekent letterlijk het opbouwen van links. Het doel van linkbuilding is dat je links van andere websites verzamelt die naar jouw eigen website leiden.
Google vindt het aantal (kwalitatief goede) websites die naar jouw website wijzen, nog steeds een belangrijke rankingfactor. Al kijke Google wel steeds strenger naar het soort links dat jij ontvangt. Eerst kon je vooral heel veel links verzamelen met lage kwaliteit. Nu beoordeelt Google beter de kwaliteit van de links in plaats van de hoeveelheid.
Linkbuilding tactieken in Nederland
Er zijn veel verschillende manieren om linkbuilding toe te passen. Maar welke zijn effectief in Nederland? Hieronder hebben we de beste tactieken (in willekeurige volgorde) voor je op een rijtje gezet.
1. Maak unieke inhoud
Eén van de beste manieren om backlinks te verkrijgen is door unieke en waardevolle inhoud te maken. Dit doe je bijvoorbeeld in de vorm van een:
- Blogpost
- Whitepaper
- Video
- Infographics
Leveranciers en concurrenten zijn vaak bereid om een link naar een website te plaatsen als ze je inhoud waardevol vinden. Door onderzoek te doen naar de zoekopdrachten en interesses van je doelgroep, kun je gerichter content maken die aansluit bij hun vragen en problemen. Zo willen anderen ook naar je website te linken.
2. Benader leveranciers of partners
Een andere linkbuildingtactiek is om met leveranciers te kijken hoe je jullie samenwerking op de website terug laat komen. Schrijf bijvoorbeeld een blog waarin je vertelt hoe de producten of diensten van jouw leverancier jou helpen.
Hierbij schrijf je dus eigenlijk een klantreview voor je leveranciers. Zij plaatsen die dan op hun eigen site en zetten daarbij een link naar jouw site. Dit is een win-win situatie voor beide partijen. Omdat jouw website een link krijgt van een relevante website en de leverancier zelf geen content hoeft te schrijven, maar wel een relevante post op zijn website kan plaatsen.
3. Gebruik backlinks van concurrenten
Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve linkbuilding strategie. Je krijgt backlinks door onderzoek te doen waar jouw concurrenten vermeld staan. Gebruik hiervoor gratis tools, bijvoorbeeld de backlink tool van Neil Patel.
Je downloadt met deze tool een lijst van websites waar jouw concurrenten vermeld staan. Selecteer vervolgens de websites die voor jou interessant zijn en onderzoek of jouw bedrijf hier ook op vermeld kan worden. Dit is een efficiënte manier om backlinks te verkrijgen, omdat deze websites al aangetoond hebben relevant te zijn voor jouw branche.
4. Benader lokale nieuwswebsites
Lokale nieuwswebsites zijn een geweldige bron voor backlinks, omdat ze vaak een groot publiek hebben. Daarnaast willen zij vaak sneller een bericht plaatsen dan een landelijke nieuwssite. Schrijf iets relevants voor deze lokale doelgroepen en vraag de redactie of zij geïnteresseerd zijn in jouw content.
5. Maak infographics
Met infographics presenteer je informatie op een visueel aantrekkelijke manier. Een goede infographic is vaak voor veel websites interessant om te delen. Je kunt jouw interessante infographic mailen naar sites om te kijken of zij geïnteresseerd zijn in deze content. Niet vergeten: zorg dat de websites jou als bron noemen en linken naar jouw site.
6. Schrijf gastblogs
Voor een efficiënte linkbuilding strategie is het belangrijk om te weten waar je concurrenten op scoren en waar jouw website nog kansen heeft. Een tool zoals Semrush of Ahrefs kan hierbij helpen met een keyword gap analyse. Hiermee ontdek je op welke zoekwoorden je concurrenten wel ranken, maar waar jouw website nog niet vindbaar op is.
Een voorbeeld hiervan is wanneer je een gastblog schrijft voor Albert Heijn. Als je een keyword gap analyse uitvoert tussen Albert Heijn en de Jumbo, zie je dat er zoekwoorden zijn waarop Jumbo wel rankt, maar Albert Heijn nog niet.
We blijven bij het voorbeeld. Benader vervolgens Albert Heijn en stel voor om een blog of pagina te schrijven over het specifieke zoekwoord. Hierop hebben ze nog geen online zichtbaarheid. Je past een linkbuilding strategie toe als jouw bedrijf genoemd wordt als auteur in de tekst. Of wanneer naar je website gelinkt wordt.
7. Kom op de lijst
Een andere linkbuilding tip is kijken of je benoemd kan worden in een van de vele online lijstjes met de leukste, meest populaire of nieuwste topics. Er zijn online namelijk veel blogs te vinden die een top *zoveel* hebben van de leukste, populairste, nieuwste producten of diensten.
Benader de site en vraag of jouw website ook in 1 van die lijstjes kan. Zorg er hierbij ook voor dat je informatie geeft die voor hen interessant is. Kies daarnaast natuurlijk ook de lijsten uit die voor jou relevant zijn.
Zorg dat websites ook echt naar je linken
Voor merken met een grotere naamsbekendheid kan een zoekopdracht op merknaam een effectieve linkbuilding tactiek zijn. Met een zoekopdracht met je merknaam erin, identificeer je alle websites die jou wel noemen, maar nog niet naar je linken. Vraag simpelweg of deze sites dit wel willen doen.
Linkbuilding met Whello
We gaven je 8 tactieken zodat niemand meer om jouw site heen kan. Word je al moe bij de gedachte om dit te doen? Vraag dan onze seo-specialisten om hulp. Zij geven inzicht in je data en laten je hoger ranken in Google.