Linkbuilding is een cruciale techniek voor SEO. Door regelmatig linkbuilding te doen, neemt de autoriteit van je website toe. Hierdoor krijg je meer organische bezoekers en een hogere ranking voor zoekwoorden in Google. Er zijn wereldwijd meer dan 100 linkbuilding strategieën, maar deze zijn niet allemaal even effectief in Nederland. Lees hier hoe jij linkbuilding toepast en vlieg gelijk naar een hogere ranking. 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een tactiek die gebruikt wordt door marketeers en SEO-specialisten. Het betekent letterlijk het opbouwen van links. Het doel van linkbuilding is dat je links van andere websites verzamelt die naar jouw eigen website leiden.

Google vindt het aantal (kwalitatief goede) websites die naar jouw website wijzen, nog steeds een belangrijke rankingfactor. Al kijke Google wel steeds strenger naar het soort links dat jij ontvangt. Eerst kon je vooral heel veel links verzamelen met lage kwaliteit. Nu beoordeelt Google beter de kwaliteit van de links in plaats van de hoeveelheid.

Linkbuilding tactieken in Nederland

Er zijn veel verschillende manieren om linkbuilding toe te passen. Maar welke zijn effectief in Nederland? Hieronder hebben we de beste tactieken (in willekeurige volgorde) voor je op een rijtje gezet.

1. Maak unieke inhoud

Eén van de beste manieren om backlinks te verkrijgen is door unieke en waardevolle inhoud te maken. Dit doe je bijvoorbeeld in de vorm van een: 

  • Blogpost 
  • Whitepaper
  • Video 
  • Infographics

Leveranciers en concurrenten zijn vaak bereid om een link naar een website te plaatsen als ze je inhoud waardevol vinden. Door onderzoek te doen naar de zoekopdrachten en interesses van je doelgroep, kun je gerichter content maken die aansluit bij hun vragen en problemen. Zo willen anderen ook naar je website te linken.

2. Benader leveranciers of partners 

Een andere linkbuildingtactiek is om met leveranciers te kijken hoe je jullie samenwerking op de website terug laat komen. Schrijf bijvoorbeeld een blog waarin je vertelt hoe de producten of diensten van jouw leverancier jou helpen. 

Hierbij schrijf je dus eigenlijk een klantreview voor je leveranciers. Zij plaatsen die dan op hun eigen site en zetten daarbij een link naar jouw site. Dit is een win-win situatie voor beide partijen. Omdat jouw website een link krijgt van een relevante website en de leverancier zelf geen content hoeft te schrijven, maar wel een relevante post op zijn website kan plaatsen. 

3. Gebruik backlinks van concurrenten

Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve linkbuilding strategie. Je krijgt backlinks door onderzoek te doen waar jouw concurrenten vermeld staan. Gebruik hiervoor gratis tools, bijvoorbeeld de backlink tool van Neil Patel.

Je downloadt met deze tool een lijst van websites waar jouw concurrenten vermeld staan. Selecteer vervolgens de websites die voor jou interessant zijn en onderzoek of jouw bedrijf hier ook op vermeld kan worden. Dit is een efficiënte manier om backlinks te verkrijgen, omdat deze websites al aangetoond hebben relevant te zijn voor jouw branche.

4. Benader lokale nieuwswebsites

Lokale nieuwswebsites zijn een geweldige bron voor backlinks, omdat ze vaak een groot publiek hebben. Daarnaast willen zij vaak sneller een bericht plaatsen dan een landelijke nieuwssite. Schrijf iets relevants voor deze lokale doelgroepen en vraag de redactie of zij geïnteresseerd zijn in jouw content.

5. Maak infographics

Met infographics presenteer je informatie op een visueel aantrekkelijke manier. Een goede infographic is vaak voor veel websites interessant om te delen. Je kunt jouw interessante infographic mailen naar sites om te kijken of zij geïnteresseerd zijn in deze content. Niet vergeten: zorg dat de websites jou als bron noemen en linken naar jouw site. 

6. Schrijf gastblogs

Voor een efficiënte linkbuilding strategie is het belangrijk om te weten waar je concurrenten op scoren en waar jouw website nog kansen heeft. Een tool zoals Semrush of Ahrefs kan hierbij helpen met een keyword gap analyse. Hiermee ontdek je op welke zoekwoorden je concurrenten wel ranken, maar waar jouw website nog niet vindbaar op is.

Een voorbeeld hiervan is wanneer je een gastblog schrijft voor Albert Heijn. Als je een keyword gap analyse uitvoert tussen Albert Heijn en de Jumbo, zie je dat er zoekwoorden zijn waarop Jumbo wel rankt, maar Albert Heijn nog niet.

We blijven bij het voorbeeld. Benader vervolgens Albert Heijn en stel voor om een blog of pagina te schrijven over het specifieke zoekwoord. Hierop hebben ze nog geen online zichtbaarheid. Je past een linkbuilding strategie toe als jouw bedrijf genoemd wordt als auteur in de tekst. Of wanneer naar je website gelinkt wordt.

7. Kom op de lijst

Een andere linkbuilding tip is kijken of je benoemd kan worden in een van de vele online lijstjes met de leukste, meest populaire of nieuwste topics. Er zijn online namelijk veel blogs te vinden die een top *zoveel* hebben van de leukste, populairste, nieuwste producten of diensten. 

Benader de site en vraag of jouw website ook in 1 van die lijstjes kan. Zorg er hierbij ook voor dat je informatie geeft die voor hen interessant is. Kies daarnaast natuurlijk ook de lijsten uit die voor jou relevant zijn.

Zorg dat websites ook echt naar je linken

Voor merken met een grotere naamsbekendheid kan een zoekopdracht op merknaam een effectieve linkbuilding tactiek zijn. Met een zoekopdracht met je merknaam erin, identificeer je alle websites die jou wel noemen, maar nog niet naar je linken. Vraag simpelweg of deze sites dit wel willen doen.

Linkbuilding met Whello

We gaven je 8 tactieken zodat niemand meer om jouw site heen kan. Word je al moe bij de gedachte om dit te doen? Vraag dan onze seo-specialisten om hulp. Zij geven inzicht in je data en laten je hoger ranken in Google.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute