Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO. Door consistent te linkbuilden, zal de autoriteit van je website stijgen, en daarmee ook het aantal organische bezoekers en de posities van je zoekwoorden in Google.

Wat is linkbuilding?

Voor degenen die nog niet bekend zijn met linkbuilding; linkbuilding is een tactiek die gebruikt wordt door marketeers en SEO’ers. Het betekent letterlijk: het bouwen van links. Het doel van linkbuilden is het verzamelen van links van andere websites, die leiden naar jouw eigen website. Het aantal (kwalitatief goede) websites die naar jouw website verwijzen, is nog steeds één van de belangrijkste ranking factoren van Google.

Wereldwijde linkbuilding strategieën

Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 100 linkbuilding strategieën bekend. Echter is het niet zo dat alle strategieën ook daadwerkelijk effectief zijn; veel strategieën zijn bedacht voor marketeers in de UK of Verenigde Staten. Aangezien de markt daar heel anders in elkaar zit en ook velen malen groter is, zullen veel van deze tactieken niet werken in Nederland.

Linkbuilding in Nederland

Er zijn dus heel veel verschillende manieren om te linkbuilden. Maar welke linkbuilding strategieën zijn dan wel effectief in Nederland? Hieronder hebben wij de beste tactieken (in willekeurige volgorde) voor je verzameld.

1. Maak iets unieks en gebruik dit voor linkbuilding

Verplaats je in de bezoeker van je website. Afhankelijk van de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt, kan je enorm veel toegevoegde waarde bieden door een tool te maken die de bezoeker helpt met het maken van een keuze. Een goed voorbeeld hiervan is een rekentool. Wanneer je deze tool hebt gemaakt en hebt doorgetest, kan je deze gaan gebruiken voor linkbuilding. Benader blogs of websites in jouw branche, en vertel waarom deze tool relevant is voor de bezoekers van hun website. Grote kans dat zij naar jouw site zullen verwijzen! 

2. Benader leveranciers

Ieder bedrijf werkt samen met meerdere leveranciers, en veel van die leveranciers zullen hun eigen website hebben. Biedt aan om een blog te schrijven voor je leverancier, waarin je benoemt hoe zij jouw bedrijf helpen. Ook deze methode is erg effectief, want je slaat twee vliegen in  klap; zij krijgen content die ze niet zelf hoeven te schrijven, in ruil voor een link naar jouw website.

3. Backlinks van concurrenten

Er zijn verschillende (gratis) tools, zoals de backlink tool van Neil Patel, die je kunt gebruiken om erachter te komen op welke websites jouw concurrenten vermeld staan. Download deze lijst, selecteer de websites die voor jou interessant zijn en onderzoek of jouw bedrijf hier ook op vermeld kan worden. 

4. Lokale nieuwswebsites

Het is vaak lastig om de landelijke pers te halen met een nieuwsbericht over jouw bedrijf. Lokale nieuwswebsites zijn echter veel kleinschaliger, en staan vaak te springen om nieuwe content. Doe er je voordeel mee!

5. Infographic maken

Dit vereist wat meer tijd en moeite, maar dan heb je ook wat; infographics zijn visueel en worden daardoor snel gedeeld. Je kan linkbuilden door jouw infographic te mailen naar alle blogs en websites waarvoor deze mogelijk relevant is. Vergeet niet te vragen om een bronvermelding met link!

6. Linkbuilding met gastblogs vanuit een keyword gap analyse

Voor deze geavanceerde linkbuilding tactiek heb je een tool nodig waarmee je een keyword gap analyse kan doen, zoals Semrush of Ahrefs. Een keyword gap analyse houdt in dat je gaat zoeken naar goede zoekwoorden waar de concurrent van een website op rankt. Stel dat je een gastblog wilt schrijven voor Albert Heijn.

We pakken in dit voorbeeld de Jumbo als concurrent. Door een keyword gap analyse uit te voeren, kom je erachter dat er bepaalde zoekwoorden zijn waar de Jumbo wel op rankt en de Albert Heijn niet. Jouw linkbuilding strategie zou in dit geval zijn om de Albert Heijn te benaderen, ze te wijzen op het zoekwoord waar ze niet op ranken en voorstellen om hier een blog/pagina voor te schrijven. In dit artikel kan jouw bedrijf worden gelinkt, of kan jouw bedrijf als schrijver van het artikel worden genoemd (uiteraard ook met een link naar jouw website).

7. De lijst tactiek

Er zijn online veel artikelen met lijsten te vinden met de beste, leukste, mooiste, goedkoopste, snelste, populairste, of nieuwste producten of diensten. Maak een overzicht van dergelijke blogs en benader deze blogs met de vraag of jouw website ook in deze lijst kan worden opgenomen.

8. Zoekopdracht op merknaam

Dit is een tactiek die vooral goed werkt voor websites/merken met een grotere naamsbekendheid. Voer een zoekopdracht uit (via een tool of handmatig) en benader alle websites die wél jouw merknaam noemen, maar niet linken naar jouw website. 

Hulp nodig op SEO-gebied? Wij helpen je graag! Kom langs en we bespreken alles wat relevant is voor jouw bedrijf. Onder het genot van heerlijke koffie!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute