Wat de huidige staat is van linkbuilding? Nou, dat het nog altijd springlevend is. Hoewel backlinks maar één van de honderden verschillende signalen zijn, behoren ze nog altijd tot de belangrijkste rankingfactoren in de wereld van online marketing. Het algoritme van Google blijft evolueren, maar dat neemt niet weg dat inkomende links nog altijd de meest belangrijke indicator zijn om de autoriteit van een website aan te duiden.
Wel ziet linkbuilding er vandaag de dag heel anders dan een paar jaar geleden. We geven je daarom 5 best practices die gelden voor de moderne online marketeer anno nu. Want een beetje linkbuilder past zich voortdurend aan.
1. Draag bij aan waardevolle informatie
In een industrie waar ‘content koning is’, is er geen content waardevoller dan actuele of nog nooit eerder gepubliceerde content. Dat is ook precies de manier waarop je jezelf in de markt moet zetten als autoriteit. Eigenlijk doe je daarmee precies hetzelfde als wetenschappers wiens onderzoeken als referentie worden gebruikt in andere onderzoeken. Zorg je voor goed werk? Dan wordt er vanzelf naar jouw content verwezen en wel in de vorm van backlinks.
2. Betaalde advertenties
Nee, we willen je niet op het slechte pad brengen. Maar ja, betalen voor promotionele uitingen waar ook een link bij komt kijken, is een steeds vaker gekozen methode. Denk dan vooral aan betaalde productrecensies en officiële sponsoring. En als je dan toch betaalt voor een sponsordeal, dan komt daar vaak ook automatisch een waardevolle link bij kijken.
Ga dus betaalde partnerships aan met kwalitatieve media die de autoriteit zijn in jouw branche en scoor een paar toplinkjes!
3. Content op sociale media
De voordelen van sociale media zijn natuurlijk talrijk en welke dat allemaal zijn, zullen we je voor nu besparen. Maar ook op het gebied van linkbuilding zijn sociale media uiterst waardevol. Sociale media zijn inmiddels zelfs uitgegroeid tot een belangrijk platform voor linkbuilding. Want content ontwikkelen betekent vrijwel automatisch dat deze gedeeld wordt via sociale media. Content, sociale media en linkbuilding gaan daarmee hand in hand.
4. Video’s
Dat video’s steeds belangrijker zijn, zal niemand zijn ontgaan. Door een goede balans te houden tussen tekstuele en visuele content, kun je ook via video’s voor meer links zorgen.
Video’s worden namelijk massaal geconsumeerd op social media en andere media sites. Dus geen enkel probleem om video content te verspreiden en links te scoren. Overweeg je om video’s in te zetten? Dan is er geen moment zo geschikt geweest als nu.
5. Branche specifieke interviews
Het moet natuurlijk wel een beetje passen bij jouw vakgebied, maar als je voor interviews kunt zorgen die interessant zijn voor jouw niche, dan scoor je al snel punten. Klanten willen geboeid worden en interviews vormen een interessante optie om dat te doen.
Deze vorm van content wordt vaak gedeeld op social media en andere sites, en betekent dus op een organische manier meer linkjes scoren.
Conclusie – Linkbuilding anno nu
We weten dat online marketing is veranderd. Maar nog altijd gelden inkomende links als de belangrijkste off-site ranking factor. Want we kunnen al onze energie wel stoppen in het ontwikkelen van oh zo waardevolle content, maar het moet uiteindelijk wel voor keiharde links zorgen. En als het even kan: links die waardevol zijn.
Dat laatste zorgt er ook gelijk voor dat je er wel wat voor moet doen. Aan jou dus de taak om dusdanig creatief te zijn dat er autoritaire links worden binnengehaald. Domweg links aanvragen werkt niet meer. Vandaag de dag gaat het om zoveel mogelijk vormen van interessante content. Dat is linkbuilding anno nu.
Bekijk snel al onze linkbuilding diensten of ontmoet onze SEO specialisten direct!