Een veelbesproken onderwerp binnen SEO zijn de nofollow links. Linkbuilden heeft als doel de SEO waarde van je pagina te verhogen en een hogere ranking in Google te halen, door op andere sites meer backlinks te plaatsen. Echter betekent dit niet dat je op alle sites een linkje kunt plaatsen, die ook direct invloed hebben op je waarde. Wat is het verschil tussen follow en nofollow links? Wij leggen het graag uit.

Follow links

Google vind je pagina interessanter, wanneer andere websites een link naar je plaatsen. Dit wordt namelijk door Google gezien als een aanbeveling. Hoe meer backlinks je naar je pagina plaatst, hoe meer pagerankings je van Google krijgt en hoe hoger je weer in de zoekresultaten komt. Dit noemt men een follow link.

Nofollow Links

Door het plaatsen van backlinks op andere websites met een hoge pagerank, verbeter je je eigen pageranking. Voor beheerders van andere sites, betekent dit dat de opgebouwde pageranking ook aan jouw website wordt doorgegeven. Om daar een stokje voor te steken kunnen websitebeheerders de ‘nofollow’ eigenschap toevoegen.  Hierdoor wordt je linkje wel geplaatst op de andere website, maar voorkomt het dat de SEO waarde van de pagina wordt doorgegeven aan jou.

Nofollow is een stukje code dat kan worden toegevoegd aan de backlink, waardoor de Google spider er niet achteraan zal gaan.

Zijn Nofollow Links nutteloos?

Absouluut niet! Hoewel nofollow links niet direct zorgen voor een hogere pageraking, is het niet zinloos om nofollow links te plaatsen. Google zal je link niet zien als een direct aanbeveling, maar een goede link levert wel veel bezoekers op naar je website. Zo bouw je dus brand awareness op, en leidt dit wellicht later tot follow links van andere sites.

Ook links op Social Media zijn over het algemeen nofollow links, maar ook deze linkjes hebben een verborgen kracht. Het is bekend dat Google veel waarde hecht aan Social media bij je Google rankings. Social media zichtbaarheid is dan ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je online aanwezig bent en je brand promoot. Door een succesvolle post komt de bezoeker in aanraking met je merk, gaat het merk wellicht volgen op Facebook, reageert en deelt content en abonneert zich later zelfs op de nieuwsbrief of doet een aankoop.

Niet alleen kan een bezoeker je post op Social Media oppakken, maar deze kan ook zogenoemd ‘viral’ gaan. Je post kan worden opgepakt door andere bedrijven, deze wordt gedeeld via Social Media en andere kanalen. Zo komen nog meer mensen in aanraking met je merk en wordt de link naar je website vaker gezien. Zo kan een no follow link leiden tot meerdere links en een groter publiek.

Gebruik van Nofollow Links

Nu vraag je je zeker af hoe je nofollow links dan op de juiste manier kunt inzetten. Heb jij even geluk dat je onze blog leest; hier onze 4 tips!

  1. Zorg ervoor dat je link aantrekkelijk is om op te klikken. De tekst bijvoorbeeld in je Facebook post moet aanspreken om op te klikken, zonder de volledige content al weg te geven.
  2. Breidt je publiek uit. Dit klinkt simpel toch? Hoe meer mensen je post zullen zien, hoe meer mensen er zullen doorklikken. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat wanneer je op Social Media iemand volgt, deze persoon jou ook terug volgt. Vraag je publiek om je content te bekijken en te delen. Publiceer je een interview van iemand? Zorg dat deze persoon hiervan op de hoogte is. Door trots zal deze persoon ook je post delen op Social Media en breidt je je publiek weer uit 😉
  3. Lever relevante informatie. Denk niet alleen aan het aantal bezoekers, maar ook of de informatie die je deelt, relevant is voor je bezoekers. Je kunt veel clicks ontvangen, maar als men vervolgens de pagina niet leest, heeft dit weinig effect voor je SEO. De titel en introductie van je content moet niet misleidend zijn, maar aansluiten bij de content.
  4. Men klikt op je link, top! Maar wat is de volgende stap die je bezoeker zou moeten uitvoeren? Bekijk of je landingspagina geoptimaliseerd is. Naast de juiste content wil je ook dat de bezoeker de gewenste actie uitvoert. Optimaliseer je landingspagina zo dat het duidelijk is welke actie wordt verlangt van de bezoeker.

Uiteraard, het beste is nog steeds om zoveel mogelijk relevante followed links te bemachtigen. Echter houdt het bovenstaande in gedachte; een nofollow link is echt zo slecht nog niet.

Meer weten over linkbuilding en SEO optimalisatie? Neem contact met ons op!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar Borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam door de Pandamie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute