Veel bedrijven denken ten onrechte dat ze geen kans maken in Google vanwege de concurrentie. Zonder de juiste aanpak kan het inderdaad moeilijk zijn om je concurrenten te verslaan. Dit artikel is echter bedoeld om marketeers en ondernemers hoop te geven voor SEO.
Als SEO bureau hebben we door de jaren heen inmiddels honderden websites uitvoerig geanalyseerd. We weten dat met de juiste aanpak het mogelijk is om je concurrenten te verslaan in Google. Of je nou een klein of groot merk bent. De succesfactoren achter onze werkwijze heb ik daarom voor je samengevat in dit artikel.
1. Schrijf betere content dan je concurrenten.
Het feit dat je concurrenten hoog ranken op bepaalde zoekwoorden betekent niet automatisch dat hun content ook van goede kwaliteit is. Waarschijnlijk kun jij het veel beter doen. Analyseer wat je concurrenten schrijven en maak een plan om betere content te produceren over dezelfde onderwerpen. We noemen dit ook wel de skyscraper-methode.
Als jouw content beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt, zal Google dit ook opmerken. Het is belangrijk dat je niet blind staart op enkel de zoekwoorden. Doe goed onderzoek naar de interesses en wensen van je doelgroep. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat jouw content beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt.
2. Één blog is niet genoeg.
Naast het schrijven van betere content dan je concurrenten, gaat het ook om de hoeveelheid content die je produceert. Door de grote concurrentie op bepaalde onderwerpen is het regelmatig updaten en publiceren van content belangrijk om zichtbaar te blijven. Je wilt door Google binnen een bepaalde niche als de autoriteit gezien worden.
Door extra content te produceren kun je niet alleen op meer zoekwoorden gevonden worden of een autoriteit opbouwen binnen een bepaald domein, maar zorg je er ook voor dat Google je website vaker crawlt en indexeert. Daardoor gaat je nieuwe content steeds sneller ranken in de zoekresultaten.
3. Optimaliseer je interne links.
Interne links zijn nog steeds waardevol voor SEO. Het is een eenvoudige manier om je website te verbeteren. Met interne links verbind je verschillende webpagina’s met elkaar, wat zorgt voor een natuurlijke flow en goede leesbaarheid voor zowel bezoekers als Google.
Zorg er echter voor dat je niet te veel interne links plaatst. Je pagina moet leesbaar blijven en je moet alleen links toevoegen naar (voor de lezer) relevante interne pagina’s.
4. Pas E-A-T toe op je pagina’s.
De E-A-T score is een van de factoren die Google gebruikt om de kwaliteit van je pagina’s en website te beoordelen. E-A-T (expertise, autoriteit, en trustworthiness) helpt Google te bepalen of je site betrouwbare informatie bevat over een bepaald onderwerp.
Vanwege de grote concurrentie en het grote aantal websites is het voor Google soms lastig om goede bronnen te identificeren. Door op je website te laten zien dat bijvoorbeeld een expert je informatie heeft geschreven, geef je Google een goed signaal. Hierdoor zal Google jouw content en pagina’s hoger waarderen dan die van je concurrenten die dit niet aangeven.
Hoe je E-A-T implementeert via structured data? Lees hier een uitgebreide blog van Search Enginge Journal.
5. Verzamel waardevolle backlinks.
Het vergaren van backlinks draagt bij aan een hogere autoriteitsscore in Google. Kijk waar je concurrenten hun backlinks vandaan halen, maar laat je niet afschrikken door het aantal backlinks.
Het kan namelijk zijn dat je concurrenten veel backlinks hebben van lage kwaliteit. Voor Google zijn backlinks van hoge kwaliteit veel waardevoller dan veel (spammy) backlinks van lage kwaliteit. Verzamel daarom alleen waardevolle backlinks, zoals guestblogs (blog schrijven voor een gerenommeerde site). Het kan moeilijker zijn om deze links te krijgen, maar uiteindelijk zijn ze veel waardevoller voor je website.
6. Verhoog je CTR.
In de top 10 komen in Google is de eerste stap, maar vervolgens moet je ervoor zorgen men ook daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikt. CTR (click-through-rate) is de doorklikratio vanuit Google naar je pagina.
Om ervoor te zorgen dat je pagina’s vanuit Google worden bezocht, moet je ze voorzien van relevante en aantrekkelijke meta titels en omschrijvingen. Beschrijf op een uitnodigende en unieke manier wat bezoekers op je pagina kunnen verwachten en waarom ze jouw site moeten bezoeken.
Vergeet niet om de belangrijkste zoekwoorden op te nemen. Het optimaliseren van je meta-gegevens is een snelle manier om je SEO-resultaten te verbeteren.
7. Gebruik structured data.
Implementeer structured data op je pagina’s om ze een extra boost te geven. Met behulp van schema.org kun je structured data schrijven en implementeren voor verschillende soorten pagina’s en content op je website.
Hiermee geef je Google extra informatie over je content en vergroot je de kans dat je pagina of informatie opvallender wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dit is waardevol voor producten, maar ook voor nieuwsartikelen, vacatures en FAQ-secties. Elk type content kan zijn eigen structured data hebben en daardoor beter presteren in Google.
8. Volg je resultaten.
Om te leren en te verbeteren, is het belangrijk om je resultaten bij te houden. Monitor je pagina’s om te zien of de nieuwe content zorgt voor meer verkeer en betere posities in Google.
Op basis van de gegevens kun je bepalen waar nog ruimte is voor verbetering of welk onderwerp extra aandacht nodig heeft om op de eerste pagina van Google te verschijnen. Wij gebruiken daar SEO tools voor zoals Semrush en Google Analytics.
Bonus tip: Pas AI toe om je SEO te versnellen.
Je ontkomt er tegenwoordig niet aan: AI breekt echt door. Ook wij zetten AI-tools in voor bijvoorbeeld zoekwoordonderzoek, content optimalisatie, SEO-analyses en zelfs om voorspellingen te doen over aankomende zoekwoord trends.
Voorbeeld AI prompt
Door AI toe te passen in je SEO-strategie krijg je de eerdere benoemde tips sneller voor elkaar. Waar ik voorheen moest uitzoeken welke code nodig was om structured data te implementeren, vraag ik dat tegenwoordig simpelweg aan een AI tool. Vervolgens is een koud kunstje om deze te implementeren of te briefen aan de webbouwer.
Meeprofiteren van onze SEO ervaring met andere snelgroeiende merken? Vraag ons team van SEO-specialisten om een quick scan en ontdek jouw kansen.