Veel bedrijven denken ten onrechte dat ze geen kans maken in Google vanwege de concurrentie. Zonder de juiste aanpak kan het inderdaad moeilijk zijn om je concurrenten te verslaan. Dit artikel is echter bedoeld om marketeers en ondernemers hoop te geven voor SEO.

Als SEO bureau hebben we door de jaren heen inmiddels honderden websites uitvoerig geanalyseerd. We weten dat met de juiste aanpak het mogelijk is om je concurrenten te verslaan in Google. Of je nou een klein of groot merk bent. De succesfactoren achter onze werkwijze heb ik daarom voor je samengevat in dit artikel.

1. Schrijf betere content dan je concurrenten.

Het feit dat je concurrenten hoog ranken op bepaalde zoekwoorden betekent niet automatisch dat hun content ook van goede kwaliteit is. Waarschijnlijk kun jij het veel beter doen. Analyseer wat je concurrenten schrijven en maak een plan om betere content te produceren over dezelfde onderwerpen. We noemen dit ook wel de skyscraper-methode.

Als jouw content beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt, zal Google dit ook opmerken. Het is belangrijk dat je niet blind staart op enkel de zoekwoorden. Doe goed onderzoek naar de interesses en wensen van je doelgroep. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat jouw content beter aansluit bij wat je doelgroep zoekt.

2. Één blog is niet genoeg.

Naast het schrijven van betere content dan je concurrenten, gaat het ook om de hoeveelheid content die je produceert. Door de grote concurrentie op bepaalde onderwerpen is het regelmatig updaten en publiceren van content belangrijk om zichtbaar te blijven. Je wilt door Google binnen een bepaalde niche als de autoriteit gezien worden.

Door extra content te produceren kun je niet alleen op meer zoekwoorden gevonden worden of een autoriteit opbouwen binnen een bepaald domein, maar zorg je er ook voor dat Google je website vaker crawlt en indexeert. Daardoor gaat je nieuwe content steeds sneller ranken in de zoekresultaten.

3. Optimaliseer je interne links.

Interne links zijn nog steeds waardevol voor SEO. Het is een eenvoudige manier om je website te verbeteren. Met interne links verbind je verschillende webpagina’s met elkaar, wat zorgt voor een natuurlijke flow en goede leesbaarheid voor zowel bezoekers als Google.

Zorg er echter voor dat je niet te veel interne links plaatst. Je pagina moet leesbaar blijven en je moet alleen links toevoegen naar (voor de lezer) relevante interne pagina’s.

4. Pas E-A-T toe op je pagina’s.

De E-A-T score is een van de factoren die Google gebruikt om de kwaliteit van je pagina’s en website te beoordelen. E-A-T (expertise, autoriteit, en trustworthiness) helpt Google te bepalen of je site betrouwbare informatie bevat over een bepaald onderwerp.

Vanwege de grote concurrentie en het grote aantal websites is het voor Google soms lastig om goede bronnen te identificeren. Door op je website te laten zien dat bijvoorbeeld een expert je informatie heeft geschreven, geef je Google een goed signaal. Hierdoor zal Google jouw content en pagina’s hoger waarderen dan die van je concurrenten die dit niet aangeven.

Hoe je E-A-T implementeert via structured data? Lees hier een uitgebreide blog van Search Enginge Journal.

5. Verzamel waardevolle backlinks.

Het vergaren van backlinks draagt bij aan een hogere autoriteitsscore in Google. Kijk waar je concurrenten hun backlinks vandaan halen, maar laat je niet afschrikken door het aantal backlinks.

Het kan namelijk zijn dat je concurrenten veel backlinks hebben van lage kwaliteit. Voor Google zijn backlinks van hoge kwaliteit veel waardevoller dan veel (spammy) backlinks van lage kwaliteit. Verzamel daarom alleen waardevolle backlinks, zoals guestblogs (blog schrijven voor een gerenommeerde site). Het kan moeilijker zijn om deze links te krijgen, maar uiteindelijk zijn ze veel waardevoller voor je website.

6. Verhoog je CTR.

In de top 10 komen in Google is de eerste stap, maar vervolgens moet je ervoor zorgen men ook daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikt. CTR (click-through-rate) is de doorklikratio vanuit Google naar je pagina.

Om ervoor te zorgen dat je pagina’s vanuit Google worden bezocht, moet je ze voorzien van relevante en aantrekkelijke meta titels en omschrijvingen. Beschrijf op een uitnodigende en unieke manier wat bezoekers op je pagina kunnen verwachten en waarom ze jouw site moeten bezoeken.

Vergeet niet om de belangrijkste zoekwoorden op te nemen. Het optimaliseren van je meta-gegevens is een snelle manier om je SEO-resultaten te verbeteren.

7. Gebruik structured data.

Implementeer structured data op je pagina’s om ze een extra boost te geven. Met behulp van schema.org kun je structured data schrijven en implementeren voor verschillende soorten pagina’s en content op je website.

Hiermee geef je Google extra informatie over je content en vergroot je de kans dat je pagina of informatie opvallender wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dit is waardevol voor producten, maar ook voor nieuwsartikelen, vacatures en FAQ-secties. Elk type content kan zijn eigen structured data hebben en daardoor beter presteren in Google.

8. Volg je resultaten.

Om te leren en te verbeteren, is het belangrijk om je resultaten bij te houden. Monitor je pagina’s om te zien of de nieuwe content zorgt voor meer verkeer en betere posities in Google.

Op basis van de gegevens kun je bepalen waar nog ruimte is voor verbetering of welk onderwerp extra aandacht nodig heeft om op de eerste pagina van Google te verschijnen. Wij gebruiken daar SEO tools voor zoals Semrush en Google Analytics.

Bonus tip: Pas AI toe om je SEO te versnellen.

Je ontkomt er tegenwoordig niet aan: AI breekt echt door. Ook wij zetten AI-tools in voor bijvoorbeeld zoekwoordonderzoek, content optimalisatie, SEO-analyses en zelfs om voorspellingen te doen over aankomende zoekwoord trends.

Voorbeeld AI prompt

Door AI toe te passen in je SEO-strategie krijg je de eerdere benoemde tips sneller voor elkaar. Waar ik voorheen moest uitzoeken welke code nodig was om structured data te implementeren, vraag ik dat tegenwoordig simpelweg aan een AI tool. Vervolgens is een koud kunstje om deze te implementeren of te briefen aan de webbouwer.

Meeprofiteren van onze SEO ervaring met andere snelgroeiende merken? Vraag ons team van SEO-specialisten om een quick scan en ontdek jouw kansen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute