Vergeet wat de ‘specialisten’ zeggen; goed gevonden worden in Google is niet moeilijk! Mits je voor relevante specifieke zoekwoorden kiest, en zorgt dat je aan de SEO spelregels houdt. Laten we er niet omheen draaien; hierbij onze 10 ultieme SEO tips 🙂
1. Bedenk 3 tot 10 trefwoorden waarop je gevonden wilt worden! Check vervolgens via Uberuggest of er ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Immers, wat is het nut van een zoekwoord als niemand erop zoekt?
TIP: Kies ook zoekwoorden die realistisch zijn. Op het zoekwoord ‘fietsenmaker’ is er (te) veel concurrentie, terwijl ‘fietsenmaker Almere’ wel realistisch is.
2. Optimaliseer je webpagina’s voor de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Voeg afhankelijk van het doel gerelateerde teksten, call-to-action buttons en een contactformulier toe. Varieer en test hiermee totdat je de best converterende pagina hebt!
3. Optimaliseer ook de titels en ondertitels met de voor jouw belangrijke zoekwoorden. Op deze manier weet Google op welke woorden je gevonden wilt worden. Maar overdrijf het niet. Google straft tegenwoordig het zogenaamde ‘keyword-stuffing‘ af. Gebruik het zoekwoord dus niet tientallen keer op dezelfde pagina. Dit oogt onnatuurlijk en leest ook niet lekker.
4. Zorg ervoor dat je metadata, zoals de metatitels en de metadescripties, geoptimaliseerd en aantrekkelijk geschreven zijn. Gebruik hiervoor je zoekwoorden en combinaties daarvan. Dit is nog steeds een belangrijke en eenvoudige manier om je website te optimaliseren.
5. Voeg Google Analytics toe aan je website. Meldt je hier aan en voeg de trackingcode toe aan je website. Je kunt dan de bezoekersstroom analyseren. Hoe lang blijven bezoekers, hoeveel pagina’s bekijken ze, waar komen ze vandaan, op welke woorden wordt je gevonden?
6. Zet Social Media accounts op van Instagram en LinkedIn en plaats items van je website hierop. Vergeet niet de bijbehorende link naar je website toe te voegen. Social Media neemt een steeds belangrijkere plaats in de Google algoritmes.
7. Voeg ‘social share buttons’ toe aan je artikelen en producten. Op deze manier kunnen mensen het woord verspreiden voor je. De meest populaire buttons zijn de ‘Whatsapp share button’ en de ‘Email: stuur naar een vriend’ button.
8. Bedenk creatieve en innovatieve manieren om de social share buttons te plaatsen. Vooral de ‘feel good moments’, wanneer iemand bijvoorbeeld net een product heeft gekocht, doen het goed.
9. Zet een zoekfunctie op je website, indien je deze nog niet had. Hierdoor kun je de zoekwoorden die mensen hier gebruiken analyseren via Google Analytics Site Search. Probeer verbanden te ontdekken en zorg ervoor dat zoekers vinden wat ze nodig hebben. Als een veel gezocht onderwerp niet aanwezig is, overweeg dit dan alsnog aan te bieden.
10. Blijf content creëren! Goede content is nog steeds King! Artikelen, video’s en foto’s van toegevoegde waarde trekken bijna automatisch bezoekers en klanten naar je website. Denk aan guides, tips, event, recensies of ’10 manieren om…’ zoals dit artikel!
11 (BONUSTIP). Sluit elke pagina (of het nou om een blog of dienstenpagina gaat) af met een Call-to-Action (CTA). Met een oproep tot actie zorg je ervoor dat meer bezoekers een actie ondernemen zoals; offerte aanvraag, nieuwsbrief aanmelding, bellen of je blog liken. Wat heb je aan meer bezoekers als iedereen daarna vrolijk weggaat zonder actie te ondernemen 😉
Dus hier komt ‘ie dan, onze call-to-action: Neem gerust contact op met één van onze SEO specialisten. Of bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.