Iedereen heeft wel eens de bekende 404 foutmelding op het scherm gezien. Vaak klik je dan geïrriteerd de website weg en ga je terug naar de zoekresultaten. Voor jou als website beheerder erg zonde natuurlijk.
Maar wist je dat er een mooie oplossing hiervoor bedacht is? Redirects! Het plaatsen van een redirect is een manier om zowel zoekmachines, als bezoekers te vertellen dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Door een redirect te implementeren, voorkom je dat bezoekers een 404 foutmelding krijgen en wellicht je website verlaten. Wij geven je meer informatie over redirects.
Meest voorkomende redirects
Er bestaan verschillende redirect protocollen. Echter, wij gaan de enige twee redirects toelichten die er toedoen: de 301 en de 302 redirect.
- 301 redirect
Een 301 redirect is een ‘permanente omleiding’. Met een 301 redirect wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO waarde van je pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Met een 301 redirect zeg je tegen Google; ‘Dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina’. Binnen de algoritme van Google heeft elke pagina een linkwaarde, welke niet verloren moet gaan. Met een 301 geeft je oude URL gemiddeld tussen 90%-99% van de linkwaarde over naar de nieuwe redirect URL.
- 302 redirect
Een 302 redirect is een ‘tijdelijke omleiding’. Webshops gebruiken deze redirect als een product tijdelijk uitverkocht is. Maar eigenlijk is het verder altijd aan te raden om een 301 redirect te gebruiken, tenzij de content echt alleen tijdelijk verplaatst is. Met een 302 redirect geef je namelijk niet de linkwaarde over aan de nieuwe URL en kan het zijn dat er een deel van je linkwaarde verloren gaat.
Wanneer gebruik je een 301 redirect?
Nu het duidelijk is dat je liever een 301 redirect moet gebruiken, boven een 302 redirect, rijst de vraag; wanneer gebruik je een 301 redirect? In de volgende situaties is het advies om een 301 redirect te implementeren:
- Pagina A bestaat niet meer en je wilt dat mensen op pagina B landen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van een URL, hierdoor wordt een hele nieuwe pagina gecreëerd. Het is dan belangrijk om de zoekmachines en de bezoekers om te leiden en de linkwaarde naar de nieuwe pagina over te zetten door middel van een redirect.
- Je hebt meerdere websites en wilt ze samenvoegen naar één website. Bezoekers van je andere websites kun je omleiden naar het hoofddomein.
- Je verhuist je webdomein, heb je bedrijfsnaam aangepast en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.
- Je hebt een nieuwe website laten bouwen, met een nieuwe linkstructuur en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.
Hoe stel ik een redirect in?
Bij een gemiddelde website zullen er regelmatig redirects aangemaakt moeten worden. Je wilt dit snel een eenvoudig kunnen doen. De meest gebruikte methodes zijn:
- Redirects instellen via plugins
Je kunt een redirect via diverse plugins implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress en Shopify bieden plugins aan. Deze plugins maken het gemakkelijk om aan te geven dat je pagina A naar pagina B wilt omleiden.
- Redirects instellen via .HTACCESS
Een andere manier is via het .HTACCESS-bestand. Door dit configuratiebestand, kun je de globale instellingen van je webserver aanpassen. Hiervoor is het belangrijk een lijst te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld van de formule is:
Redirect 301 /oude-pagina.html http://www.domeinnaam.com/nieuwe-pagina.html
Vergeet niet om bij de oude pagina de link zonder de domeinnaam te vernoemen.
Veelgestelde vragen over redirects:
Een redirect is een manier om zowel gebruikers als zoekmachines naar een andere URL te sturen dan de URL die ze oorspronkelijk hebben aangevraagd. Door een redirect te implementeren, voorkom je dat bezoekers je website verlaten door een 404 foutmelding. Een redirect is van toepassing bij een nieuwe locatie van een pagina, een reorganisatie van je site of meerdere domeinen naar dezelfde bestemming leidt.
Redirects zorgen ervoor dat de SEO waarde van de oorspronkelijke pagina behouden blijft. En dat deze organische waarde ook wordt doorgegeven aan de nieuwe pagina. Daarnaast helpen ze ook 404 meldingen te voorkomen op de website.
Een of twee redirects hebben geen directe invloed op de prestaties van je website. Let er wel op dat dat er geen keten van meerdere redirects ontstaat. Deze ketens kunnen wel een negatief effect hebben op de prestaties van je website.
Ja, de effectiviteit van de ingestelde redirects kan je monitoren met verschillende tools zoals Google Analytics en Google Search Console.
Goed om te weten
Wanneer je redirects gaat implementeren, is het belangrijk om zorgvuldig te zijn. Je wilt namelijk geen zogenoemde ‘loop’ creëren. In een loop zeg je eigenlijk dat pagina A naar B verwijst, maar B vervolgens naar A. Hierdoor weet de website en ook zoekmachines niet meer welke pagina getoond moet worden.
TIP: Bewaar daarom altijd je redirect-lijsten en bekijk goed of je verwijzingen allemaal correct zijn.
Nog een tip: Neem contact met ons op als je op zoek naar een SEO specialist! Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten