Iedereen heeft wel eens de bekende 404 foutmelding op het scherm gezien. Vaak klik je dan geïrriteerd de website weg en ga je terug naar de zoekresultaten. Voor jou als website beheerder erg zonde natuurlijk.

Maar wist je dat er een mooie oplossing hiervoor bedacht is? Redirects! Het plaatsen van een redirect is een manier om zowel zoekmachines, als bezoekers te vertellen dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Door een redirect te implementeren, voorkom je dat bezoekers een 404 foutmelding krijgen en wellicht je website verlaten. Wij geven je meer informatie over redirects.

Meest voorkomende redirects

Er bestaan verschillende redirect protocollen. Echter, wij gaan de enige twee redirects toelichten die er toedoen: de 301 en de 302 redirect.

  • 301 redirect

Een 301 redirect is een ‘permanente omleiding’. Met een 301 redirect wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO waarde van je pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Met een 301 redirect zeg je tegen Google; ‘Dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina’. Binnen de algoritme van Google heeft elke pagina een linkwaarde, welke niet verloren moet gaan. Met een 301 geeft je oude URL gemiddeld tussen 90%-99% van de linkwaarde over naar de nieuwe URL.

  • 302 redirect

Een 302 redirect is een ‘tijdelijke omleiding’. Webshops gebruiken deze redirect als een product tijdelijk uitverkocht is. Maar eigenlijk is het verder altijd aan te raden om een 301 redirect te gebruiken, tenzij de content echt alleen tijdelijk verplaatst is. Met een 302 redirect geef je namelijk niet de linkwaarde over aan de nieuwe URL en kan het zijn dat er een deel van je linkwaarde verloren gaat.

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

Nu het duidelijk is dat je liever een 301 redirect moet gebruiken, boven een 302 redirect, rijst de vraag; wanneer gebruik je een 301 redirect? In de volgende situaties is het advies om een 301 redirect te implementeren:

  • Pagina A bestaat niet meer en je wilt dat mensen op pagina B landen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van een URL, hierdoor wordt een hele nieuwe pagina gecreëerd. Het is dan belangrijk om de zoekmachines en de bezoekers om te leiden en de linkwaarde naar de nieuwe pagina over te zetten door middel van een redirect.
  • Je hebt meerdere websites en wilt ze samenvoegen naar één website. Bezoekers van je andere websites kun je omleiden naar het hoofddomein.
  • Je verhuist je webdomein, heb je bedrijfsnaam aangepast en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.
  • Je hebt een nieuwe website laten bouwen, met een nieuwe linkstructuur en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.

Hoe implementeer ik een redirect?

Bij een gemiddelde website zullen er regelmatig redirects aangemaakt moeten worden. Je wilt dit snel een eenvoudig kunnen doen. De meest gebruikte methodes zijn:

  • Redirects instellen via plugins

Je kunt een redirect via diverse plugins implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress en Shopify bieden plugins aan. Deze plugins maken het gemakkelijk om aan te geven dat je pagina A naar pagina B wilt omleiden.

Yoast is een veel gebruikte plugin binnen WordPress

 

  • Redirects instellen via .HTACCESS

Een andere manier is via het .HTACCESS-bestand. Door dit configuratiebestand, kun je de globale instellingen van je webserver aanpassen. Hiervoor is het belangrijk een lijst te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld van de formule is:

Redirect 301 /oude-pagina.html http://www.domeinnaam.com/nieuwe-pagina.html

Vergeet niet om bij de oude pagina de link zonder de domeinnaam te vernoemen.

Goed om te weten

Wanneer je redirects gaat implementeren, is het belangrijk om zorgvuldig te zijn. Je wilt namelijk geen zogenoemde ‘loop’ creëren. In een loop zeg je eigenlijk dat pagina A naar B verwijst, maar B vervolgens naar A. Hierdoor weet de website en ook zoekmachines niet meer welke pagina getoond moet worden.

TIP: Bewaar daarom altijd je redirect-lijsten en bekijk goed of je verwijzingen allemaal correct zijn.

Nog een tip: Neem contact met ons op als je op zoek naar een SEO specialist!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem