Iedereen heeft wel eens de bekende 404 foutmelding op het scherm gezien. Vaak klik je dan geïrriteerd de website weg en ga je terug naar de zoekresultaten. Voor jou als website beheerder erg zonde natuurlijk.

Maar wist je dat er een mooie oplossing hiervoor bedacht is? Redirects! Het plaatsen van een redirect is een manier om zowel zoekmachines, als bezoekers te vertellen dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Door een redirect te implementeren, voorkom je dat bezoekers een 404 foutmelding krijgen en wellicht je website verlaten. Wij geven je meer informatie over redirects.

Meest voorkomende redirects

Er bestaan verschillende redirect protocollen. Echter, wij gaan de enige twee redirects toelichten die er toedoen: de 301 en de 302 redirect.

  • 301 redirect

Een 301 redirect is een ‘permanente omleiding’. Met een 301 redirect wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO waarde van je pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Met een 301 redirect zeg je tegen Google; ‘Dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina’. Binnen de algoritme van Google heeft elke pagina een linkwaarde, welke niet verloren moet gaan. Met een 301 geeft je oude URL gemiddeld tussen 90%-99% van de linkwaarde over naar de nieuwe redirect URL.

  • 302 redirect

Een 302 redirect is een ‘tijdelijke omleiding’. Webshops gebruiken deze redirect als een product tijdelijk uitverkocht is. Maar eigenlijk is het verder altijd aan te raden om een 301 redirect te gebruiken, tenzij de content echt alleen tijdelijk verplaatst is. Met een 302 redirect geef je namelijk niet de linkwaarde over aan de nieuwe URL en kan het zijn dat er een deel van je linkwaarde verloren gaat.

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

Nu het duidelijk is dat je liever een 301 redirect moet gebruiken, boven een 302 redirect, rijst de vraag; wanneer gebruik je een 301 redirect? In de volgende situaties is het advies om een 301 redirect te implementeren:

  • Pagina A bestaat niet meer en je wilt dat mensen op pagina B landen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van een URL, hierdoor wordt een hele nieuwe pagina gecreëerd. Het is dan belangrijk om de zoekmachines en de bezoekers om te leiden en de linkwaarde naar de nieuwe pagina over te zetten door middel van een redirect.
  • Je hebt meerdere websites en wilt ze samenvoegen naar één website. Bezoekers van je andere websites kun je omleiden naar het hoofddomein.
  • Je verhuist je webdomein, heb je bedrijfsnaam aangepast en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.
  • Je hebt een nieuwe website laten bouwen, met een nieuwe linkstructuur en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.

Hoe stel ik een redirect in?

Bij een gemiddelde website zullen er regelmatig redirects aangemaakt moeten worden. Je wilt dit snel een eenvoudig kunnen doen. De meest gebruikte methodes zijn:

  • Redirects instellen via plugins

Je kunt een redirect via diverse plugins implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress en Shopify bieden plugins aan. Deze plugins maken het gemakkelijk om aan te geven dat je pagina A naar pagina B wilt omleiden.

Yoast is een veel gebruikte plugin binnen WordPress

 

  • Redirects instellen via .HTACCESS

Een andere manier is via het .HTACCESS-bestand. Door dit configuratiebestand, kun je de globale instellingen van je webserver aanpassen. Hiervoor is het belangrijk een lijst te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld van de formule is:

Redirect 301 /oude-pagina.html http://www.domeinnaam.com/nieuwe-pagina.html

Vergeet niet om bij de oude pagina de link zonder de domeinnaam te vernoemen.

Veelgestelde vragen over redirects:

Een redirect is een manier om zowel gebruikers als zoekmachines naar een andere URL te sturen dan de URL die ze oorspronkelijk hebben aangevraagd. Door een redirect te implementeren, voorkom je dat bezoekers je website verlaten door een 404 foutmelding. Een redirect is van toepassing bij een nieuwe locatie van een pagina, een reorganisatie van je site of meerdere domeinen naar dezelfde bestemming leidt.

Redirects zorgen ervoor dat de SEO waarde van de oorspronkelijke pagina behouden blijft. En dat deze organische waarde ook wordt doorgegeven aan de nieuwe pagina. Daarnaast helpen ze ook 404 meldingen te voorkomen op de website.

Een of twee redirects hebben geen directe invloed op de prestaties van je website. Let er wel op dat dat er geen keten van meerdere redirects ontstaat. Deze ketens kunnen wel een negatief effect hebben op de prestaties van je website.

Ja, de effectiviteit van de ingestelde redirects kan je monitoren met verschillende tools zoals Google Analytics en Google Search Console.

Goed om te weten

Wanneer je redirects gaat implementeren, is het belangrijk om zorgvuldig te zijn. Je wilt namelijk geen zogenoemde ‘loop’ creëren. In een loop zeg je eigenlijk dat pagina A naar B verwijst, maar B vervolgens naar A. Hierdoor weet de website en ook zoekmachines niet meer welke pagina getoond moet worden.

TIP: Bewaar daarom altijd je redirect-lijsten en bekijk goed of je verwijzingen allemaal correct zijn.

Nog een tip: Neem contact met ons op als je op zoek naar een SEO specialist! Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute