Wat is een breadcrumb? 

Breadcrumbs, of broodkruimels in het Nederlands, is een type navigatie op websites. Voor de website bezoeker is het een eenvoudige manier om te navigeren over verschillende pagina’s. Ze worden vaak weergeven links boven in het scherm om gebruikers attent te maken op de reeds afgelegde weg op de desbetreffende website. Omdat sommige websites uit veel verschillende categorieën en pagina’s bestaan, is het toevoegen van een breadcrumb een goede methode om voor overzichtelijkheid te zorgen.

whello-breadcrumbs

Hierboven zie je de breadcrumb op één van onze pagina’s. Door middel van de links is het eenvoudig om het overzicht te bewaren.

Waarom heten breadcrumbs, breadcrumbs?

Herinnert u zich klein duimpje nog; het sprookje over een jongetje zo groot als een duim? Hij strooide altijd kiezelsteentjes wanneer hij op pad ging met zijn broertjes. Zo wisten ze altijd de weg terug, ze konden immers gewoon de steentjes volgen. Nu waren een keer de steentjes op, waardoor klein duimpje uit nood stukjes brood gebruikte in plaats van kiezelsteentjes. Zo zouden ze de weg naar huis (‘home’) moeten vinden door middel van broodkruimels.

Hetzelfde gebeurt eigenlijk op websites, waar ‘stukjes brood’ zijn uitgegooid om de gebruiker te laten zien welke weg hij heeft afgelegd. Door het kruimelpad op je website weer te volgen kom je uiteindelijk net zoals in het sprookje ‘thuis’ op de homepage. Super handig!

Waarom zijn breadcrumbs belangrijk voor SEO?

Er zijn drie hoofdredenen voor het gebruik van breadcrumbs:

  1. Ze maken de interne navigatie van je website makkelijker voor de gebruikers. Zo weten mensen altijd op welke pagina ze zitten en hoe ze er zijn gekomen.
  2. Ze maken het crawlen van je website makkelijker voor zoekmachines zoals Google. Zo kan Google gemakkelijk te verhouding van jouw pagina’s zien. Houd hierbij wel in gedachte dat – voordat je breadcrumbs toepast – de website structuur van jouw website in orde is. Zorg dat jouw website, indien nodig, gebruik maakt van een trechter structuur: een homepage, enkele hoofdcategorieën en daaronder vervolgens eventuele productpagina’s.
  3. Ze bevatten links naar de bovenliggende pagina’s, waar de bezoeker vandaan komt. Een van de vele voorwaarden van Google voor goede SEO zijn interne links. Hoe meer pagina’s jouw website bevat, hoe meer interne links jouw website door SEO breadcrumbs bevat. Dit betekent ook dat de hoofdcategorieën veel inkomende links krijgen, aan de hand van het aantal pagina’s die hieronder vallen. Deze pagina’s bouwen hiermee veel SEO waarde op, waardoor deze beter in de organische resultaten zullen ranken.

Hoe krijg ik breadcrumbs op mijn website?

Indien je website gemaakt wordt met WordPress, is het mogelijk om de ‘Wordpress SEO’ plugin te gebruiken van Yoast. De tool is gebruiksvriendelijk en er is veel online hulp voor te vinden. Naast het toevoegen van breadcrumbs kan de tool je ook helpen met andere SEO eigenschappen, zoals het slim gebruik van keywords en URLs.  Indien er niet gewerkt wordt met WordPress, is het handig om verdere informatie te zoeken op Google met de gewenste software. “Breadcrumbs [Naam Software]” is een aan te raden zoekopdracht om mee te starten.

Breadcrumbs zijn onderdeel van het design van de website en moeten daarvoor toegepast worden in samenspraak met de webdeveloper.

Waar moet ik voor uitkijken bij het gebruik van SEO breadcrumbs?

Twee van de meest voorkomende fouten bij het gebruik van breadcrumbs zijn:

  1. Incomplete breadcrumbs; zorg ervoor dat elke pagina weergeven staat in de breadcrumb om onlogische of onmogelijke navigatie te voorkomen.
  2. Het meervoudig gebruik van breadcrumbs: ze hoeven maar 1x op de pagina te staan. Wanneer deze meerdere keren worden toegevoegd, neemt de SEO waarde significant af voor Google en wordt het onduidelijk voor de gebruiker. Het is natuurlijk wel mogelijk om in de content op de pagina te linken naar andere pagina’s.
  3. Home gebruiken in de breadcrumbs; alhoewel hier nog enige discussies over zijn, is het een best practice om “home” in de breadcrumb te vervangen door je bedrijfsnaam.

Zo, dat was het! We hopen dat je iets aan de informatie had en dat we je hiermee verder hebben geholpen! Onze excuses als we je hongerig gemaakt hebben met al die broodkruimels overal?

Voor als je het gevoel hebt dat je wat extra hulp kan gebruiken met het gebruik van SEO breadcrumbs op je website; neem dan even contact op met één van onze SEO specialisten.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Een nieuwe website voor 2 verschillende doelgroepen Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. Dat doen ze door persoonlijke oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Functionaliteit, duurzaamheid en een praktisch ontwerp…

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute