Wat is een breadcrumb? 

Breadcrumbs, of broodkruimels in het Nederlands, is een type navigatie op websites. Voor de website bezoeker is het een eenvoudige manier om te navigeren over verschillende pagina’s. Ze worden vaak weergeven links boven in het scherm om gebruikers attent te maken op de reeds afgelegde weg op de desbetreffende website. Omdat sommige websites uit veel verschillende categorieën en pagina’s bestaan, is het toevoegen van een breadcrumb een goede methode om voor overzichtelijkheid te zorgen.

whello-breadcrumbs

Hierboven zie je de breadcrumb op één van onze pagina’s. Door middel van de links is het eenvoudig om het overzicht te bewaren.

Waarom heten breadcrumbs, breadcrumbs?

Herinnert u zich klein duimpje nog; het sprookje over een jongetje zo groot als een duim? Hij strooide altijd kiezelsteentjes wanneer hij op pad ging met zijn broertjes. Zo wisten ze altijd de weg terug, ze konden immers gewoon de steentjes volgen. Nu waren een keer de steentjes op, waardoor klein duimpje uit nood stukjes brood gebruikte in plaats van kiezelsteentjes. Zo zouden ze de weg naar huis (‘home’) moeten vinden door middel van broodkruimels.

Hetzelfde gebeurt eigenlijk op websites, waar ‘stukjes brood’ zijn uitgegooid om de gebruiker te laten zien welke weg hij heeft afgelegd. Door de stukjes weer te volgen kom je uiteindelijk net zoals in het sprookje ‘thuis’ op de homepage. Super handig!

Waarom zijn breadcrumbs belangrijk voor SEO?

Er zijn drie hoofdredenen voor het gebruik van breadcrumbs:

  1. Ze maken de interne navigatie van je website makkelijker voor de gebruikers. Zo weten mensen altijd op welke pagina ze zitten en hoe ze er zijn gekomen.
  2. Ze maken het crawlen van je website makkelijker voor zoekmachines zoals Google. Zo kan Google gemakkelijk te verhouding van jouw pagina’s zien. Houd hierbij wel in gedachte dat – voordat je breadcrumbs toepast – de website structuur van jouw website in orde is. Zorg dat jouw website, indien nodig, gebruik maakt van een trechter structuur: een homepage, enkele hoofdcategorieën en daaronder vervolgens eventuele productpagina’s.
  3. Ze bevatten links naar de bovenliggende pagina’s, waar de bezoeker vandaan komt. Een van de vele voorwaarden van Google voor goede SEO zijn interne links. Hoe meer pagina’s jouw website bevat, hoe meer interne links jouw website door breadcrumbs bevat. Dit betekent ook dat de hoofdcategorieën veel inkomende links krijgen, aan de hand van het aantal pagina’s die hieronder vallen. Deze pagina’s bouwen hiermee veel SEO waarde op, waardoor deze beter in de organische resultaten zullen ranken.

 

Hoe krijg ik breadcrumbs op mijn website?

Indien je website gemaakt wordt met WordPress, is het mogelijk om de ‘Wordpress SEO’ plugin te gebruiken van Yoast. De tool is gebruiksvriendelijk en er is veel online hulp voor te vinden. Naast het toevoegen van breadcrumbs kan de tool je ook helpen met andere SEO eigenschappen, zoals het slim gebruik van keywords en URLs.  Indien er niet gewerkt wordt met WordPress, is het handig om verdere informatie te zoeken op Google met de gewenste software. “Breadcrumbs [Naam Software]” is een aan te raden zoekopdracht om mee te starten.

Breadcrumbs zijn onderdeel van het design van de website en moeten daarvoor toegepast worden in samenspraak met de webdeveloper.

Waar moet ik voor uitkijken bij het gebruik van breadcrumbs?

Twee van de meest voorkomende fouten bij het gebruik van breadcrumbs zijn:

  1. Incomplete breadcrumbs; zorg ervoor dat elke pagina weergeven staat in de breadcrumb om onlogische of onmogelijke navigatie te voorkomen.
  2. Het meervoudig gebruik van breadcrumbs: ze hoeven maar 1x op de pagina te staan. Wanneer deze meerdere keren worden toegevoegd, neemt de SEO waarde significant af voor Google en wordt het onduidelijk voor de gebruiker. Het is natuurlijk wel mogelijk om in de content op de pagina te linken naar andere pagina’s.
  3. Home gebruiken in de breadcrumbs; alhoewel hier nog enige discussies over zijn, is het een best practice om “home” in de breadcrumb te vervangen door je bedrijfsnaam.

Zo, dat was het! We hopen dat je iets aan de informatie had en dat we je hiermee verder hebben geholpen! Onze excuses als we je hongerig gemaakt hebben met al die broodkruimels overal ?.

Voor als je het gevoel hebt dat je wat extra hulp kan gebruiken met het gebruik van breadcrumbs op je website; neem dan even contact op met één van onze SEO specialisten.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute