Veel adverteerders gebruiken Facebook als ‘modder kanon’. Gewoon wat advertenties de wereld in schieten en maar zien wat converteert. Voor een effectieve Facebook campagne wil je de precisie hebben van een sniper en alleen (de juiste) advertenties laten zien, aan mensen waarvan je weet dat ze gaan converteren. Nu is deze ideale situatie lang niet altijd haalbaar. Wel kunnen we ons best doen om er zo dichtbij mogelijk te komen. Lees daarom over onze 4 stappen om een succesvolle Facebook campagne op te zetten.
Stap 1. De persona
Om een effectieve advertentie te creëren kruipen we in de huid van onze klant. Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je leest over een persona. Een persona is een fictief persoon, opgebouwd uit eigenschappen van jouw ideale klant. Wanneer je een persona maakt, probeer zo specifiek mogelijk te zijn en kijk niet alleen naar demografische eigenschappen. Naast een naam, leeftijd en beroep hebben personas ook interesses, likes en dislikes. En bedenk met welke frustraties jouw ideale klant opgescheept zit.
Tip: baseer je persona op je huidige waardevolste klanten om nog meer van deze klanten te vinden. Wees niet bang om hiervoor de data in te duiken.
Stap 2. De funnel
Top, je hebt een persona en weet nu precies wie je wilt gaan bereiken. Maar in welke fase zit deze potentiële klant? Je kunt een persona ook in verschillende fases binnen de ‘customer journey’ indelen. Gebruik voor deze fases andere boodschappen en doelen. Voor dit voorbeeld gebruik ik een simpele versie van de ‘pirate funnel’.
Stage |
Purpose |
Message |
KPI |
Awareness | Introduceer jezelf | Ik ben (..) Ik sta voor (..) Ik los dit (..) probleem op | Website visits
Time on site Bounce rate |
Activation | WOW moment van je product/dienst | Showcase je product/dienst. Praat over benefits. Video hoe het eruit ziet/werkt | % van video bekeken
% van product pagina Time on product page |
Revenue | Aankoop/Lead | Testimonials/Trials | Sales/Sign ups |
Stap 3. Creëer je campagne
Het is nu duidelijk wie jij zou willen bereiken, met welke boodschap en hoe je dit gaat meten. Hierdoor gaat het opzetten van een Facebookcampagne ook een stuk makkelijker, omdat jouw doelen overeenkomen met de opties van Facebook. Zet je doelen in en schrijf een aantrekkelijke advertentie met content op maat.
Stap 4. Optimaliseer
Het is belangrijk om de advertentie goed in de gaten te houden. Om het maximale uit jouw campagne te halen is het belangrijk om jouw advertenties continu te optimaliseren. Hiervoor hebben wij 7 optimalisatie tips opgesteld.
✓Altijd minimaal 2 creatives (Facebook advertenties)
✓Test verschillende ad formats
✓A/B test ook je audience
✓Maak gebruik van Look-A-Like audience
✓Retarget ook mensen die met je brand engagen binnen Facebook
✓Retarget bepaalde pixel events (bijv. Bekijkt contactpagina)
✓Gebruik verschillende creatives (carrousel/leadform)
Aan de slag met (onder andere) Facebook? Whello is jouw social mediabureau in Amsterdam. Ons team herbergt meerdere social geeks die inmiddels een rijke ervaring hebben opgebouwd met social campagnes. Door slim te adverteren op Facebook, Instagram, Linkedin en Youtube bereiken we jouw doelgroep en zetten we ze aan tot actie. Wij staan klaar om jouw product of dienst te promoten! Laten we aan het werk gaan.