Open je Instagram-account en kijk naar je tijdlijn. Grote kans dat je op de automatische piloot de laatste stories checkt. Dat is niet zo gek: Instagram doet heel erg haar best om je naar deze korte video’s te lokken. Wat dat voor adverteerders betekent? Dat de nadruk steeds meer op de stories functie wordt gelegd. Dus, met andere woorden, nieuwe kansen om de aandacht van je doelgroep te trekken. Reden genoeg om jou een aantal tips te geven voor het adverteren op Instagram Stories.
1. Trek direct de aandacht
Stories duren vaak maar een paar seconden en dat betekent dat je razend snel de aandacht moet trekken. Als je meerdere afbeeldingen opneemt in de story dan is het cruciaal om meteen bij de eerste foto indruk te maken. Je moet dus met blikvangers komen vanaf de allereerste seconde. Alleen dan stimuleer je volgers om door te klikken.
2. Maak de merknaam zichtbaar
Kom meteen terzake. Om dat te doen, wil je als adverteerder dat jouw bedrijfsnaam blijft hangen. Deze moet dan ook meteen naar voren komen. Langdradige verhalen werken averechts en daarom moet je meteen laten zien wat je in huis hebt. Dat doe je door je logo te laten zien, je product of dienst duidelijk te presenteren, en de focus te leggen op een simpel lettertype en een minimale vormgeving.
3. Gebruik muziek
Een Instagram Story met muziek trekt natuurlijk veel meer de aandacht dan zonder, dat lijkt ons duidelijk. Ook al wordt er even niet opgelet door de gebruiker als de story start; met muziek trek je meteen de aandacht weer naar het beeldscherm. De muziek moet natuurlijk wel passen bij de boodschap die je wilt overbrengen.
4. Wees super relevant
Om te overtuigen in een story moet je te allen tijde relevant zijn. Waar je naar streeft, is dat de gebruiker aangezet wordt om door te klikken. Dat betekent dat je met informatie moet komen die aanspreekt of probleemoplossend werkt. Wat dacht je van een handleiding die een belangrijke vraag beantwoord? Of een blogpost over een bepaalde vakantiebestemming die de laatste dagen continu (positief uiteraard) in het nieuws is?
TIP: Zorg ervoor dat je boodschap relevant is voor de doelgroep. Werk dus met verschillende campagne targeting instellingen en bedenk voor elke doelgroep andere Instagram Story Advertenties.
5. Blijf in contact met huidige klanten
Natuurlijk wil je met jouw advertenties zoveel mogelijk nieuwe prospects aanspreken, maar vergeet ook je huidige klanten niet. Gebruik Instagram Stories daarom om in contact te blijven met je huidige klanten. Hoe? Door voor interactie te zorgen. Stel vragen en beloon trouwe klanten. Zet in op remarketing cookies: iedereen die je website heeft bezocht, retarget je dan via Instagram Stories. Door ook je huidige klantenkring aan te spreken, voelen ze zich gewaardeerd en blijven ze op de hoogte van jouw bedrijf.
6. Zet influencers in
Net als bij tv-reclames kun je bekende personen inzetten bij je Instagram Stories. Dit kan natuurlijk een bekende Nederlander zijn, óf een influencer. Influencers hebben online veel volgers en kunnen door jouw advertentie te delen (tegen betaling) voor een enorm bereik zorgen.
Dit bericht bekijken op Instagram
Right before I smashed into a glass door lol Coachella ur hella fun tho @levis_nl #coachella
7. Voorkom clickbaits
Geef het publiek waar ze naar op zoek zijn door de inhoud rechtstreeks in de advertentie op te nemen. Oftewel: vragen om door te klikken naar de website mag natuurlijk, maar probeer wel om clickbaits te voorkomen. Noem bijvoorbeeld niet dat iets ‘gratis’ is in je ad, terwijl er bij een doorklik toch wel actievoorwaarden zijn. Wees duidelijk in je advertenties en zorg ervoor dat je daadwerkelijk wat te melden hebt. Zo houdt je het vertrouwen van (potentiële) klanten vast.
Zo, nu kun jij aan de slag om supertoffe advertenties te maken voor de Instagram Stories van jouw bedrijf. Veel succes en have fun! 🙂
Heb je nog vragen over instagram campagnes? Neem dan gerust contact op met ons!