Facebook of Instagram is vaak het eerste waar we aan denken als we het hebben over social advertising platformen. Maar een platform zoals Reddit, wat al sinds 2005 bestaat, kan nog waardevoller zijn als advertentiekanaal.

Reddit is niet direct het eerste kanaal wat bij je opspringt als je aan social media marketing denkt. Wat betreft het totaal aantal gebruikers, is dit ook terecht. Echter staat Reddit bekend om het actieve aantal gebruikers, de zogenaamde monthly active users. Gebruikers van Reddit zijn betrokken, delen vaker content en reageren vaker op posts.

Monthly active users worlwide

  • Facebook – 2.13 billion
  • Instagram – 800 million
  • Reddit – 330 million
  • Twitter – 330 million

Wat is Reddit?

Reddit is een Amerikaanse sociale nieuwswebsite. Een platform dat bestaat uit honderden communities die over verschillende onderwerpen gaan. Deze communities noem je subreddits. Op Reddit kan iedereen teksten, links en video’s/foto’s delen, berichten up/down graden en op elkaar reageren. Op deze manier blijft het platform zowel actueel als gepersonaliseerd.

Zie het kanaal als een forum 2.0. Waar eerder voor elk onderwerp wel een aparte forum-site bestond, is Reddit nu je to-go app voor actuele vraag en antwoorden. Het platform is dan ook het sterkst in bepaalde niche onderwerpen, zoals ‘beleggen in aandelen’. Hoeveel impact deze groepen kunnen hebben, zag je wel aan de goudkoorts rondom de aandelenkoers van Gamestop.

Ok cool, maar wat heb ik eraan?

Reddit is een geweldige mogelijkheid voor bedrijven om gepassioneerde en zeer betrokken communities te bereiken die zich toeleggen op specifieke onderwerpen. Opereert jouw bedrijf zich in een niche? Dan is dit je kans om die voortrekkers en early-adopters binnen je niche te bereiken.

Heb je bijvoorbeeld een webshop dat golf clubs verkoopt wereldwijd? Weet dat er een actieve golf community bestaat op Reddit met meer dan 300k volgers.

community reddit

Realiseer je wel dat adverteren op Reddit er net anders aan toegaat dan op andere kanalen. Je dient je advertenties echt af te stemmen op de community. Idealiter is je boodschap weinig commercieel, maar voegt het daadwerkelijk waarde toe aan de community. Reddit-communities zijn namelijk op hun hoede voor schreeuwerige promoties. Het kanaal en haar volgers staan bekend om kennisdeling om daarmee de anderen een dienst te bewijzen.

Hoe adverteer je op Reddit?

Reddit Ads is de advertentie omgeving van Reddit. Binnen dit platform kun je als bedrijf gemakkelijk campagnes opzetten. Het platform kan gebruikt worden voor full-funnel campagnes. Van awareness tot conversions. Conversies kan je meetbaar maken door middel van de Reddit pixel (via GTM eenvoudig op je website te plaatsen). De campagnes zijn als volgt op te bouwen.

Campaign objectives

  • Brand Awareness & Reach;
  • Traffic;
  • Conversions;
  • Video Views;
  • App Installs.

Content opties

  • Tekst;
  • Foto;
  • Video.

Targeting opties

  • Demografie;
  • Geografie;
  • Subreddits
  • Interesse.

De targeting opties van Reddit zijn erg basic. Het is wel mogelijk om je targeting automatisch te laten uitbreiden. Hiermee optimaliseert de AI van Reddit naar meer resultaat op basis van de gekozen campagnedoelstelling.

Realiseer je wel dat door de geringe hoeveelheid gegevens die worden opgevraagd bij gebruikers, de doelgroep minder goed te definiëren zijn in vergelijking met bijvoorbeeld Linkedin of Facebook. Het kanaal is dus vooral interessant als je specifiek richt op de ‘subreddits’ (specifieke communities zoals golfers).

adverteren op reddit

Wat zijn jullie ervaringen met adverteren op Reddit?

Wij halen vooral succes uit Reddit als er inderdaad een actieve niche community bestaat rondom de te adverteren dienst of product. Voordat we Reddit aanbevelen als kanaal, doen we een doelgroeponderzoek en schatten we daarmee de kans van slagen in.

Daarnaast hebben nog maar weinig adverteerders reddit ontdekt als kanaal, waardoor het een relatief goedkoop advertentiekanaal is. Met een beperkt budget bereik je veel meer prospects op Reddit in vergelijking met bijvoorbeeld Linkedin of Google.

Onze top 4 tips

  • Creëer authentieke, gepersonaliseerde content gericht op specifieke communities
  • Het wordt binnen Reddit afgeraden om hashtags te gebruiken;
  • Maar tegelijkertijd wordt er juist aangemoedigd om de interactie aan te gaan met je doelgroep in de comments (dus authentiek);
  • A/b test zoveel mogelijk: Verschillende advertentietypen met steeds een andere boodschap. Daaropvolgende vanuit de data leren waar de community graag op inhaakt.

Reddit als advertentieplatform is een mooie kans om de doelgroep te bereiken buiten de standaard sociale media platformen. ‘Redditors’ (Reddit gebruikers) zijn echt op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp en op zoek naar interactie. Met de juiste advertenties kan je daar als bedrijf goed op inspelen.

Benieuwd naar jouw kansen?

Whello is een full service online marketingbureau in Amsterdam. Full-service is bij ons ook echt full-service; van webdesign en campagnes tot aan het organiseren van webinars en het schrijven van whitepapers. Wil je met ons sparren over je social mediastrategie? Bel of mail ons even, en ga het gesprek aan met onze online marketingspecialisten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute