Het verhogen van conversies is één van de grootste uitdagingen van de hedendaagse marketeer/ website eigenaar. Om dit te verhogen, zetten webshops regelmatig in op lay-out en design. Copywriting valt hierbij te vaak buiten de boot. Het resultaat? Lage conversie ratio’s. Over het algemeen zijn het informeren van je bezoekers, overbrengen van gevoelens en het werken aan klantrelaties, uitdagingen van ondernemers met een webshop. Copywriting biedt een oplossing voor deze doelstelling. Nu is de enige vraag: hoe? Vier tips geven aan hoe jij je copywriting kunt verbeteren.

Copywriting Concept. Closeup Landing Page on Laptop Screen in Doodle Design Style. On Background of Comfortable Working Place in Modern Office. Blurred, Toned Image. 3D Render.

1.      Bepaal op wie je gaat richten

De eerste stap om copywriting succesvol te maken is het bepalen van je doelgroep. Binnen de e-commerce wereld zijn verschillende persona’s te vinden, namelijk: een (1) logisch, (2) impulsief, (3) zorgelijk en een (4) agressief persoon.

Logisch persoon. Dit is iemand die bewust aankopen doet en overwegingen maakt. Deze persoon let op details en bekijkt deals van andere websites, voordat een aankoop plaatsvindt. Overigens is dit de grootste groep binnen het winkelende publiek. Om deze groep aan te spreken, is het belangrijk om de teksten op je website duidelijk en scherp te houden. Daarnaast dienen webshops details van producten te tonen samen met de voordelen hiervan.

Impulsief persoon. Dit is iemand die gekarakteriseerd wordt als optimistisch en spontaan. Beslissingen worden snel gemaakt en de consument kijkt vooral naar de voordelen op het moment van de aankoop. Dit is de één na grootste groep online consumenten. Het is belangrijk om op de voordelen van het product te richten en hier een verhaal om heen te schrijven dat inspeelt op gevoelens.

Zorgelijk persoon. Dit is iemand die let op de voordelen voor anderen bij een aankoop. Daarnaast realiseert deze groep zich dat mensen een bedrijf runnen. Wie zijn deze mensen? Deze groep let op je persoonlijkheid en houding. Een over-ons pagina is voor deze groep zeer geschikt. Bij deze groep is het zinvol om aan te geven wat je doet voor de maatschappij en waar je bedrijf voor staat.

Agressief persoon. Een agressief persoon is gericht op het verbeteren van zichzelf en is rationeel. Eerlijkheid van het bedrijf staan bij deze groep hoog aangeschreven. Richt je op duidelijkheid van het probleem-oplossende-gehalte van je producten, focus op technische informatie en merk historie. Dit zal jouw expertise bij deze groep bevestigen.

2.      Schakel bijvoeglijke naamwoorden in

Om teksten op te laten vallen, is het slim om bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen. Dit geeft meer betekenis aan teksten en beschrijft producten beter. Het geeft de mogelijkheid om gevoelens op te laten komen bij de consument. Daarnaast leiden actieve woorden (zoals: vertellen, nemen en kiezen) tot een aansporing om actie te ondernemen.

Voorbeeld juiste zin:

“De foto’s van camera X zijn indrukwekkend scherp.”

Voorbeeld zonder bijvoeglijk naamwoord:

“De foto’s van camera X zijn scherp.”

3.      Zorg voor een juiste pagina indeling

Bezoekers op je website lezen niet. Ze scannen. Hierom is het belangrijk om rekening te houden met de plaats van je content.

Informatie hiërarchie. Consumenten lezen niet vluchtig de hele pagina. Maak daarom in één opslag duidelijk waar de pagina over gaat. Doe dit door de meest relevante informatie in de titel en eerste zinnen van paragrafen te stoppen.

Twee kolommen lay-out. Vooral als het gaat om webshops, is het van belang om een twee kolommen lay-out aan te houden. Voor veel bezoekers is het een gewenning om links een product afbeelding en rechts beschrijvende tekst waar te nemen. Dit zijn tevens de eerste gebieden waar een webshop bezoeker naar kijkt.

Bullet points. Om duidelijkheid te geven aan teksten, is het aan te raden deze te verwerken in bullet points. Dit betreft de belangrijkste omschrijvingen. Zo is het in één opslag helder voor de bezoeker wat de kenmerken zijn van een product of dienst. Uitgebreide informatie kan verwerkt worden in paragrafen.

Gebruik keywords. Om de scannende bezoekers duidelijkheid te geven over de inhoud van de tekst, kan het handig zijn om gebruik te maken van dikgedrukte keywords. Voorbeelden zijn: inclusief, garantie of hoeveelheid. Dit kan goed werken in combinatie met bullet points. Oh! Gebruik ze ook in de titels en subtitels.

4.      Schrijf unieke pagina’s

Afgezien van de product/diensten pagina’s die regelmatig opgezet zijn aan de hand van een template, is het essentieel dat pagina’s uniek zijn. Zorg dus voor persoonlijke teksten en deel je bedrijfsverhaal. Laat zien met wie de bezoeker te maken heeft. Met unieke teksten zul je daarnaast ook beter scoren in Google.

Dus…

Om je copywriting te optimaliseren, is het slim om te weten met welke boodschap je op wie gaat richten. Zorg voor helderheid van je teksten en maak ze zichtbaar! Laat je uniekheid zien en wees transparant over wie je bent.

Heb je vragen over copywriting? Neem gerust contact met ons op!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem