Het verhogen van conversies is één van de grootste uitdagingen van de hedendaagse marketeer/ website eigenaar. Om dit te verhogen, zetten webshops regelmatig in op lay-out en design. Copywriting valt hierbij te vaak buiten de boot. Het resultaat? Lage conversie ratio’s. Over het algemeen zijn het informeren van je bezoekers, overbrengen van gevoelens en het werken aan klantrelaties, uitdagingen van ondernemers met een webshop. Copywriting biedt een oplossing voor deze doelstelling. Nu is de enige vraag: hoe? Vier tips geven aan hoe jij je copywriting kunt verbeteren.

Copywriting Concept. Closeup Landing Page on Laptop Screen in Doodle Design Style. On Background of Comfortable Working Place in Modern Office. Blurred, Toned Image. 3D Render.

1.      Bepaal op wie je gaat richten

De eerste stap om copywriting succesvol te maken is het bepalen van je doelgroep. Binnen de e-commerce wereld zijn verschillende persona’s te vinden, namelijk: een (1) logisch, (2) impulsief, (3) zorgelijk en een (4) agressief persoon.

Logisch persoon. Dit is iemand die bewust aankopen doet en overwegingen maakt. Deze persoon let op details en bekijkt deals van andere websites, voordat een aankoop plaatsvindt. Overigens is dit de grootste groep binnen het winkelende publiek. Om deze groep aan te spreken, is het belangrijk om de teksten op je website duidelijk en scherp te houden. Daarnaast dienen webshops details van producten te tonen samen met de voordelen hiervan.

Impulsief persoon. Dit is iemand die gekarakteriseerd wordt als optimistisch en spontaan. Beslissingen worden snel gemaakt en de consument kijkt vooral naar de voordelen op het moment van de aankoop. Dit is de één na grootste groep online consumenten. Het is belangrijk om op de voordelen van het product te richten en hier een verhaal om heen te schrijven dat inspeelt op gevoelens.

Zorgelijk persoon. Dit is iemand die let op de voordelen voor anderen bij een aankoop. Daarnaast realiseert deze groep zich dat mensen een bedrijf runnen. Wie zijn deze mensen? Deze groep let op je persoonlijkheid en houding. Een over-ons pagina is voor deze groep zeer geschikt. Bij deze groep is het zinvol om aan te geven wat je doet voor de maatschappij en waar je bedrijf voor staat.

Agressief persoon. Een agressief persoon is gericht op het verbeteren van zichzelf en is rationeel. Eerlijkheid van het bedrijf staan bij deze groep hoog aangeschreven. Richt je op duidelijkheid van het probleem-oplossende-gehalte van je producten, focus op technische informatie en merk historie. Dit zal jouw expertise bij deze groep bevestigen.

2.      Schakel bijvoeglijke naamwoorden in

Om teksten op te laten vallen, is het slim om bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen. Dit geeft meer betekenis aan teksten en beschrijft producten beter. Het geeft de mogelijkheid om gevoelens op te laten komen bij de consument. Daarnaast leiden actieve woorden (zoals: vertellen, nemen en kiezen) tot een aansporing om actie te ondernemen.

Voorbeeld juiste zin:

“De foto’s van camera X zijn indrukwekkend scherp.”

Voorbeeld zonder bijvoeglijk naamwoord:

“De foto’s van camera X zijn scherp.”

3.      Zorg voor een juiste pagina indeling

Bezoekers op je website lezen niet. Ze scannen. Hierom is het belangrijk om rekening te houden met de plaats van je content.

Informatie hiërarchie. Consumenten lezen niet vluchtig de hele pagina. Maak daarom in één opslag duidelijk waar de pagina over gaat. Doe dit door de meest relevante informatie in de titel en eerste zinnen van paragrafen te stoppen.

Twee kolommen lay-out. Vooral als het gaat om webshops, is het van belang om een twee kolommen lay-out aan te houden. Voor veel bezoekers is het een gewenning om links een product afbeelding en rechts beschrijvende tekst waar te nemen. Dit zijn tevens de eerste gebieden waar een webshop bezoeker naar kijkt.

Bullet points. Om duidelijkheid te geven aan teksten, is het aan te raden deze te verwerken in bullet points. Dit betreft de belangrijkste omschrijvingen. Zo is het in één opslag helder voor de bezoeker wat de kenmerken zijn van een product of dienst. Uitgebreide informatie kan verwerkt worden in paragrafen.

Gebruik keywords. Om de scannende bezoekers duidelijkheid te geven over de inhoud van de tekst, kan het handig zijn om gebruik te maken van dikgedrukte keywords. Voorbeelden zijn: inclusief, garantie of hoeveelheid. Dit kan goed werken in combinatie met bullet points. Oh! Gebruik ze ook in de titels en subtitels.

4.      Schrijf unieke pagina’s

Afgezien van de product/diensten pagina’s die regelmatig opgezet zijn aan de hand van een template, is het essentieel dat pagina’s uniek zijn. Zorg dus voor persoonlijke teksten en deel je bedrijfsverhaal. Laat zien met wie de bezoeker te maken heeft. Met unieke teksten zul je daarnaast ook beter scoren in Google.

Dus…

Om je copywriting te optimaliseren, is het slim om te weten met welke boodschap je op wie gaat richten. Zorg voor helderheid van je teksten en maak ze zichtbaar! Laat je uniekheid zien en wees transparant over wie je bent.

Heb je vragen over copywriting? Neem gerust contact met ons op!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute