Schrijven kan iedereen. Maar iemand overtuigen met een goed stuk tekst of zelfs een korte zin is een stuk lastiger. Hoe doet zo’n tekstschrijver dat toch? Copywriter Dieuwertje is een ster in schrappen en raakt de juiste snaar bij ieder merk en product. Of ze nu schrijft voor een exclusief makelaarskantoor of een gloednieuwe recepten-app. Lees haar tips om overtuigend te schrijven.

Content als basis voor je marketing

Hoeveel succes je als merk behaalt, hangt voor een groot deel af van je communicatie. Welk verhaal vertel je als merk? Welke tone of voice past daarbij? Met welke key messages grijp je de aandacht? En hoe trekt de copy op een landingspagina potentiële klanten naar de bestel-knop?

Onze branding- en contentspecialisten vertellen jouw merkverhaal van begin tot eind. Zo gaan we tijdens een brandingsessie samen op zoek naar de kern van jouw business, creëren we continu creatieve campagnes en geven we je websitebezoekers een zachte landing op een pagina die werkt. Met deze 8 schrijftips van copywriter Dieuwertje zet je zelf een overtuigende tekst neer.

Tip 1: wacht met tikken en denk even na

Je hebt een tekst nodig, dus begint meteen driftig te typen. Niet de beste aanpak! Bedenk jezelf voor je gaat schrijven eerst:

  • Wie is mijn lezer?
  • Wat wil hij op dit moment in zijn klantreis weten en wat vooral (nog) niet?
  • Wat is de toegevoegde waarde voor hem?
  • Wat wil ik dat hij doet na het lezen van de tekst?

Zo. Nu ben je klaar om te gaan schrijven.

Tip 2: zorg voor een herkenbare en passende tone of voice

Je doelgroep ziet een banner met een speelse, vrolijke tekst. Hij wordt gegrepen door je pakkende copy en komt terecht… op een landingspagina die kil en afstandelijk is. Huh? Hier gaat iets mis bij je tone of voice.

De tone of voice is de stem van je merk. De manier waarop je als bedrijf overkomt in je gehele communicatie. Van je website tot je klantenservice. Je baseert je tone of voice op de persoonlijkheid (en waarden) van je merk. Hoe doe je wat je doet? En welke eigenschappen passen bij jouw merk? Klink je energiek of juist bedachtzaam? Ben je jong en vernieuwend of juist traditioneel? Dit zijn allemaal onderdelen die terugkomen in de schrijfstijl van al je uitingen.

Als je geen idee hebt welke richting bij je past, werkt een brandingsessie erg verhelderend.

Tip 3: schrijf voor je doelgroep

Verrassing: je doelgroep zit helemaal niet op je te wachten. Mensen zijn vooral benieuwd hoe zij zelf beter worden van jouw merk. Dit heet ook wel de WIFM-factor (what’s in it for me?). Praat dus niet over jezelf, maar over je klanten. Speel in op hun pijnpunten en zet het product neer als oplosser. Bedenk jezelf:

  • Wat zijn de frustraties van je doelgroep?
  • Wat heb jij ze te bieden?
  • Hoe verbetert dat hun leven?
  • Wat moeten ze doen om het te kopen?

Tip 4: schrijf concreet

“Wij zijn een professioneel bedrijf en ontzorgen je volledig” Een zin die precies niks zegt. Gebruik concrete woorden, zodat je lezer precies voor zich ziet wat je bedoelt. Zo is je tekst gemakkelijker om te lezen, kom je geloofwaardiger over en word je beter onthouden. Concrete beelden zijn nu eenmaal gemakkelijker te onthouden dan abstracte woorden.

Handig trucje: Geef antwoord op wie, wat waar, waarom en waarmee.

Tip 5: schrap clichés

Met een originele tekst zonder clichés val je pas echt op. Als je er eenmaal op let, barst het overal van de zinnen die je al duizend keer gehoord hebt. Ze maken je teksten saai, voorspelbaar en inhoudsloos. Ik heb mijn top 5 voor je verzameld:

  • Bij ons ben je aan het juiste adres voor…
  • Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel
  • Welkom op onze website
  • De Groot Bloemen is dé specialist in…
  • Wij vertalen klantbehoeften naar maatwerkoplossingen

Tip 6: maak je tekst makkelijk leesbaar

Hoe leuk en overtuigend je tekst ook is, als je ‘m niet goed presenteert, doet hij zijn werk niet. Deel je tekst daarom op in hapklare brokken. Zo maak je het je lezer zo makkelijk mogelijk. Hoe minder moeite lezen kost, hoe groter de kans dat je tekst daadwerkelijk gelezen wordt. 

  • Maak korte alinea’s
  • Gebruik één duidelijk onderwerp per alinea
  • Gebruik duidelijke (tussen)koppen
  • Maak opsommingen waar dat kan

Tip 7: skip moeilijke taal

Wist je dat je slimmer overkomt als je communiceert in heldere, begrijpelijke taal? De Amerikaanse hoogleraar psychologie Daniel M. Oppenheimer bewees dat met verschillende onderzoeken waarin groepen teksten in normale taal en teksten in ingewikkelde taal moesten beoordelen. Conclusie: schrijvers van makkelijke teksten werden intelligenter en zelfverzekerder beoordeeld. Logisch ook. Als je iets kunt uitleggen in heldere taal, moet je wel 100% begrijpen wat je vertelt. 

Je teksten zijn een stuk makkelijker te lezen als je gewone alledaagse taal gebruikt. Zet dus niet ineens een hele zakelijke stem op als je gaat schrijven, maar beeld je in dat je voor je moeder, buurvrouw of vriend schrijft. 

Bij twijfel: check via ishetB1.nl of je taal eenvoudig genoeg is.

Tip 8: schrijf beeldend

Je boodschap komt pas echt goed over als je beeldend schrijft. Door een beeld te schetsen maak je een ingewikkeld onderwerp begrijpelijk, roep je specifieke emoties op of zorg je ervoor dat je lezer een product, voordeel of situatie helemaal voor zich ziet. Hoe je dat precies doet? 

  • Zoom in op wat je ziet, proeft, hoort of voelt
  • Gebruik synoniemen
  • Benoem opmerkelijke details
  • Koppel je product aan een specifieke situatie
  • Varieer met werkwoorden

Hieronder vind je een paar voorbeelden waarbij ik één of meerdere van bovenstaande trucjes heb toegepast. 

Hup, verslinden die pint! Breek, bijt en betover. Sommige verleiding moet je omarmen. Proef Magnum Pints nu tijdelijk voor maar 4,95!

Of je nu alweer een nieuwe liefde hebt? Jep. En morgen weer. En overmorgen weer. Dankzij Swipe Your Bite zit jij nooit met hetzelfde gerecht aan tafel. Door te swipen vis je snel jouw favoriete smaakbommetjes uit het enorme aanbod gezonde recepten. Swipe Your Bite en zet je tanden erin!

Pssst! Dankzij Vicky weet jij wat de rest niet weet. Exclusieve parkeerplekken dicht bij huis.

Copykunstwerk nodig?

Daar help ik je graag bij. Of je nu zelf beter wilt leren schrijven of juist helemaal geen omkijken naar je content wilt hebben. Zo geef ik schrijfworkshops, bedenk ik verrassende teksten voor in je campagnes, tik ik je hele website vol en help ik je aan de juiste tone of voice. Vertel waar ik jou bij kan helpen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag
    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Prijswinnende webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In it to win it met Women Win Women Win is een echte gamechanger. In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast…

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Nieuwe merkidentiteit voor Unite-X

    , , , , ,

    Top-notch safety software van Unite-X in de markt zetten Merkstrategie en nieuwe website Unite-X helpt bedrijven in de chemische industrie bij het optimaliseren van processen. Met je Operational Safety Excellence (OSE) op orde haal je het maximale…

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Een nieuwe website voor 2 verschillende doelgroepen Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. Dat doen ze door persoonlijke oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Functionaliteit, duurzaamheid en een praktisch ontwerp…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute