Schrijven kan iedereen. Maar iemand overtuigen met een goed stuk tekst of zelfs een korte zin is een stuk lastiger. Hoe doet zo’n tekstschrijver dat toch? Copywriter Dieuwertje is een ster in schrappen en raakt de juiste snaar bij ieder merk en product. Of ze nu schrijft voor een exclusief makelaarskantoor of een gloednieuwe recepten-app. Lees haar tips om overtuigend te schrijven.

Content als basis voor je marketing
Hoeveel succes je als merk behaalt, hangt voor een groot deel af van je communicatie. Welk verhaal vertel je als merk? Welke tone of voice past daarbij? Met welke key messages grijp je de aandacht? En hoe trekt de copy op een landingspagina potentiële klanten naar de bestel-knop?
Onze branding- en contentspecialisten vertellen jouw merkverhaal van begin tot eind. Zo gaan we tijdens een brandingsessie samen op zoek naar de kern van jouw business, creëren we continu creatieve campagnes en geven we je websitebezoekers een zachte landing op een pagina die werkt. Met deze 8 schrijftips van copywriter Dieuwertje zet je zelf een overtuigende tekst neer.
Tip 1: wacht met tikken en denk even na
Je hebt een tekst nodig, dus begint meteen driftig te typen. Niet de beste aanpak! Bedenk jezelf voor je gaat schrijven eerst:
- Wie is mijn lezer?
- Wat wil hij op dit moment in zijn klantreis weten en wat vooral (nog) niet?
- Wat is de toegevoegde waarde voor hem?
- Wat wil ik dat hij doet na het lezen van de tekst?
Zo. Nu ben je klaar om te gaan schrijven.
Tip 2: zorg voor een herkenbare en passende tone of voice
Je doelgroep ziet een banner met een speelse, vrolijke tekst. Hij wordt gegrepen door je pakkende copy en komt terecht… op een landingspagina die kil en afstandelijk is. Huh? Hier gaat iets mis bij je tone of voice.
De tone of voice is de stem van je merk. De manier waarop je als bedrijf overkomt in je gehele communicatie. Van je website tot je klantenservice. Je baseert je tone of voice op de persoonlijkheid (en waarden) van je merk. Hoe doe je wat je doet? En welke eigenschappen passen bij jouw merk? Klink je energiek of juist bedachtzaam? Ben je jong en vernieuwend of juist traditioneel? Dit zijn allemaal onderdelen die terugkomen in de schrijfstijl van al je uitingen.
Als je geen idee hebt welke richting bij je past, werkt een brandingsessie erg verhelderend.

Tip 3: schrijf voor je doelgroep
Verrassing: je doelgroep zit helemaal niet op je te wachten. Mensen zijn vooral benieuwd hoe zij zelf beter worden van jouw merk. Dit heet ook wel de WIFM-factor (what’s in it for me?). Praat dus niet over jezelf, maar over je klanten. Speel in op hun pijnpunten en zet het product neer als oplosser. Bedenk jezelf:
- Wat zijn de frustraties van je doelgroep?
- Wat heb jij ze te bieden?
- Hoe verbetert dat hun leven?
- Wat moeten ze doen om het te kopen?
Tip 4: schrijf concreet
“Wij zijn een professioneel bedrijf en ontzorgen je volledig” Een zin die precies niks zegt. Gebruik concrete woorden, zodat je lezer precies voor zich ziet wat je bedoelt. Zo is je tekst gemakkelijker om te lezen, kom je geloofwaardiger over en word je beter onthouden. Concrete beelden zijn nu eenmaal gemakkelijker te onthouden dan abstracte woorden.
Handig trucje: Geef antwoord op wie, wat waar, waarom en waarmee.
Tip 5: schrap clichés
Met een originele tekst zonder clichés val je pas echt op. Als je er eenmaal op let, barst het overal van de zinnen die je al duizend keer gehoord hebt. Ze maken je teksten saai, voorspelbaar en inhoudsloos. Ik heb mijn top 5 voor je verzameld:
- Bij ons ben je aan het juiste adres voor…
- Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel
- Welkom op onze website
- De Groot Bloemen is dé specialist in…
- Wij vertalen klantbehoeften naar maatwerkoplossingen
Tip 6: maak je tekst makkelijk leesbaar
Hoe leuk en overtuigend je tekst ook is, als je ‘m niet goed presenteert, doet hij zijn werk niet. Deel je tekst daarom op in hapklare brokken. Zo maak je het je lezer zo makkelijk mogelijk. Hoe minder moeite lezen kost, hoe groter de kans dat je tekst daadwerkelijk gelezen wordt.
- Maak korte alinea’s
- Gebruik één duidelijk onderwerp per alinea
- Gebruik duidelijke (tussen)koppen
- Maak opsommingen waar dat kan
Tip 7: skip moeilijke taal
Wist je dat je slimmer overkomt als je communiceert in heldere, begrijpelijke taal? De Amerikaanse hoogleraar psychologie Daniel M. Oppenheimer bewees dat met verschillende onderzoeken waarin groepen teksten in normale taal en teksten in ingewikkelde taal moesten beoordelen. Conclusie: schrijvers van makkelijke teksten werden intelligenter en zelfverzekerder beoordeeld. Logisch ook. Als je iets kunt uitleggen in heldere taal, moet je wel 100% begrijpen wat je vertelt.
Je teksten zijn een stuk makkelijker te lezen als je gewone alledaagse taal gebruikt. Zet dus niet ineens een hele zakelijke stem op als je gaat schrijven, maar beeld je in dat je voor je moeder, buurvrouw of vriend schrijft.
Bij twijfel: check via ishetB1.nl of je taal eenvoudig genoeg is.
Tip 8: schrijf beeldend
Je boodschap komt pas echt goed over als je beeldend schrijft. Door een beeld te schetsen maak je een ingewikkeld onderwerp begrijpelijk, roep je specifieke emoties op of zorg je ervoor dat je lezer een product, voordeel of situatie helemaal voor zich ziet. Hoe je dat precies doet?
- Zoom in op wat je ziet, proeft, hoort of voelt
- Gebruik synoniemen
- Benoem opmerkelijke details
- Koppel je product aan een specifieke situatie
- Varieer met werkwoorden
Hieronder vind je een paar voorbeelden waarbij ik één of meerdere van bovenstaande trucjes heb toegepast.
Hup, verslinden die pint! Breek, bijt en betover. Sommige verleiding moet je omarmen. Proef Magnum Pints nu tijdelijk voor maar 4,95!
Of je nu alweer een nieuwe liefde hebt? Jep. En morgen weer. En overmorgen weer. Dankzij Swipe Your Bite zit jij nooit met hetzelfde gerecht aan tafel. Door te swipen vis je snel jouw favoriete smaakbommetjes uit het enorme aanbod gezonde recepten. Swipe Your Bite en zet je tanden erin!
Pssst! Dankzij Vicky weet jij wat de rest niet weet. Exclusieve parkeerplekken dicht bij huis.
Copykunstwerk nodig?
Daar help ik je graag bij. Of je nu zelf beter wilt leren schrijven of juist helemaal geen omkijken naar je content wilt hebben. Zo geef ik schrijfworkshops, bedenk ik verrassende teksten voor in je campagnes, tik ik je hele website vol en help ik je aan de juiste tone of voice. Vertel waar ik jou bij kan helpen!