Content is king: het is iets wat je vaak voorbij hoort komen en waar we zelfs een beetje moe van worden. Hoewel het wel gewoon waar is, is ‘content’ op zichzelf een wat zielloze term. Content kan immers een foto, een tekst, een video, een infographic of zelfs een combinatie van dat allemaal betekenen. Digitale storytelling aan de andere kant zorgt voor diepgang en biedt marketeers een wapen dat specifieker kan worden ingezet dan ‘content’.

Verhalen zijn namelijk de oudste vorm van informatie-uitwisseling. Wie vindt het nou niet leuk om een verhaal te vertellen of naar een goed verhaal te luisteren? Tijdens een maaltijd, of op sociale netwerken. Vandaag de dag weten de goede verhalen op zo’n beetje elke denkbare plek ons te bereiken. Goede verhalen nemen ons voor eventjes mee naar een hele andere wereld en dat biedt kansen. Online storytelling marketing is daarom niet voor niets zo populair onder marketeers.

Het belang van storytelling

Wat is digital storytelling?

Onze perceptie van producten, diensten, waarden, acties, en zelfs een website is afhankelijk van twee dingen:

  • hoe belangrijk de informatie is;
  • en hoe goed we onze aandacht erbij hebben.

Storytelling is een effectieve manier om vooral dat tweede te bereiken: dat de ontvanger van de informatie de aandacht erbij houdt.

Ook het überhaupt trekken van de aandacht is nogal een taak op zich. Digital storytelling wordt dan ook steeds vaker toegepast. Dit betekent niets anders dan dat digitale kanalen vorm worden gegeven door verhalen die erop gericht zijn om de aandacht van het publiek te trekken. Dat is in de meeste gevallen een website die weer onderdeel is van de organisatie. Oftewel:

“Met online storytelling wordt geprobeerd om de websitebezoeker een beeld te laten vormen over de organisatie. In de meeste gevallen wordt daarbij gestreefd om een gevoel van verwondering op te roepen.”

Waarom digital storytelling? Om op te vallen in de digitale massa

En da’s niet eenvoudig: probeer maar eens om in de overvloed van online marketinguitingen op te vallen en jouw doelgroep voor een paar momenten compleet gefocust te laten zijn. Digitale verhalen geven jou echter wel de kans om contact te maken met jouw online publiek en hen een ervaring te bezorgen. En het voordeel van ervaringen is dat deze blijven hangen.

Wanneer jouw doelgroep jouw context begrijpt, waar je vandaan komt, welke problemen jij aanpakt en welke inspanningen je daar allemaal voor doet, dan zal er ruimte komen voor empathie. In het meest gunstige geval komt er zelfs bewondering voor jouw werk. Het doel van jouw verhaal is om jouw doelgroep te triggeren en het liefst op emotioneel niveau.

Hoe trek je de aandacht?

Toch klinkt dat allemaal een stuk eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Probeer maar eens om online de aandacht te trekken van je doelgroep, ook al is het voor een paar seconden. We nemen daarom een paar pijlers met je door hoe je de aandacht kunt trekken.

  • Maak het direct relevant:
    Om de aandacht te trekken, moet je boodschap direct relevant zijn voor de doelgroep. Besef dat je slechts een paar seconden de tijd hebt. Probeer vanaf het eerste moment met iets te komen dat mensen maar moeilijk kunnen wegklikken.
  • Statische verhalen zijn dode verhalen:
    Verandering is cruciaal voor een boeiend verhaal. Zorg ervoor dat jouw doelgroep blijft snakken naar meer en creëer daarom momenten van spanning, verwondering en onzekerheid. Laat ze verlangen naar meer informatie en biedt daar ook alle reden voor.

4 type storytelling

Er zijn vier verschillende manieren om aan online storytelling te doen.

Persoonlijke story

Het persoonlijke verhaal achter de ‘why’ van je merk – de passie, interesses en ervaringen die hebben geleid tot de oprichting van het bedrijf.

Tony Chocolonely is het bekende voorbeeld. Oprichter en journalist Teun van de Keuken was geschokt als hij ontdekt hoe kindslaven op de cacaoplantages worden gebruikt. Zijn persoonlijke verhaal is de basis voor de ‘why’ van dit merk en onderdeel van het succes.

Storytelling van tony chocolonely

Zakelijke story

Het bedrijfsverhaal is gericht op wat je allemaal doet voor je klanten, zonder dat je aan borstklopperij doet. Het gaat erom hoe jij het leven van je klanten makkelijker maakt.

Airbnb is groot geworden door het verhaal dat zij een ‘travelers community’ zijn en zette zich daarmee af tegen de standaard boekingssites. Zij maakte reizen voor iedereen toegankelijk door in te spelen op de deeleconomie trend.

Storytelling van airbnb

Product story

Hoe jouw producten of diensten oplossingen bieden voor klanten en daarmee het vertrouwen en geloofwaardigheid versterkt van je aanbod.

In de strijd met grote concurrent Pampers, lanceerde Huggies een nieuwe luier voor pasgeborene. Ze gebruikte een onderzoek die aantoonde dat hun luier “de vitale functies van baby’s helpt stabiliseren, het immuunsysteem helpt opbouwen, ziektes afweert en de hersenontwikkeling helpt verbeteren”. Het resultaat: De omzet steeg in dat jaar met 30%.

Storytelling van Huggies luiers

Klanten story

Elk verhaal moet gericht zijn op je doelgroep, maar met een klanten story kun je op een directe manier verwoorden hoe je merk aan de individuele behoeften van de klant voldoet.

Volgens onderzoek waren schoolverlaters in de Amreika vaak arme studenten. Elektronicamerk Whirlpool besloot wasmachines en drogers te doneren aan scholen in achterstandswijken. Daarmee voorzag het merk in een directe behoefte van studenten. De aanwezigheidspercentage en prestaties van studenten verbeterde significant. De campagne trok veel aandacht, creëerde bewustzijn en toonde aan hoe belangrijk hun producten kunnen zijn voor een individu.

Strorytelling van Whirpool

Hulp nodig bij online storytelling?

Wij van Whello helpen je graag met storytelling marketing. Neem contact met ons op en kunnen wij je helpen met het vertellen van jouw online verhaal.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute