Content is king: het is iets wat je vaak voorbij hoort komen en waar we zelfs een beetje moe van worden. Hoewel het wel gewoon waar is, is ‘content’ op zichzelf een wat zielloze term. Content kan immers een foto, een tekst, een video, een infographic of zelfs een combinatie van dat allemaal betekenen. Digitale storytelling aan de andere kant zorgt voor diepgang en biedt marketeers een wapen dat specifieker kan worden ingezet dan ‘content’.

Verhalen zijn namelijk de oudste vorm van informatie-uitwisseling. Wie vindt het nou niet leuk om een verhaal te vertellen of naar een goed verhaal te luisteren? Tijdens een maaltijd, of op sociale netwerken. Vandaag de dag weten de goede verhalen op zo’n beetje elke denkbare plek ons te bereiken. Goede verhalen nemen ons voor eventjes mee naar een hele andere wereld en dat biedt kansen. Digital storytelling is daarom niet voor niets zo populair onder marketeers.

Wat is digital storytelling?

Onze perceptie van producten, diensten, waarden, acties, en zelfs een website is afhankelijk van twee dingen:

  • hoe belangrijk de informatie is;
  • en hoe goed we onze aandacht erbij hebben.

Storytelling is een effectieve manier om vooral dat tweede te bereiken: dat de ontvanger van de informatie de aandacht erbij houdt.

Ook het überhaupt trekken van de aandacht is nogal een taak op zich. Digital storytelling wordt dan ook steeds vaker toegepast. Dit betekent niets anders dan dat digitale kanalen vorm worden gegeven door verhalen die erop gericht zijn om de aandacht van het publiek te trekken. Dat is in de meeste gevallen een website die weer onderdeel is van de organisatie. Oftewel:

“Met digitale storytelling wordt geprobeerd om de websitebezoeker een beeld te laten vormen over de organisatie. In de meeste gevallen wordt daarbij gestreefd om een gevoel van verwondering op te roepen.”

Waarom digital storytelling? Om op te vallen in de digitale massa

En da’s niet eenvoudig: probeer maar eens om in de overvloed van online marketinguitingen op te vallen en jouw doelgroep voor een paar momenten compleet gefocust te laten zijn. Digitale verhalen geven jou echter wel de kans om contact te maken met jouw online publiek en hen een ervaring te bezorgen. En het voordeel van ervaringen is dat deze blijven hangen.

Wanneer jouw doelgroep jouw context begrijpt, waar je vandaan komt, welke problemen jij aanpakt en welke inspanningen je daar allemaal voor doet, dan zal er ruimte komen voor empathie. In het meest gunstige geval komt er zelfs bewondering voor jouw werk. Het doel van jouw verhaal is om jouw doelgroep te triggeren en het liefst op emotioneel niveau.

Hoe trek je de aandacht?

Toch klinkt dat allemaal een stuk eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Probeer maar eens om online de aandacht te trekken van je doelgroep, ook al is het voor een paar seconden. We nemen daarom een paar pijlers met je door hoe je de aandacht kunt trekken.

  • Maak het direct relevant:
    Om de aandacht te trekken, moet je boodschap direct relevant zijn voor de doelgroep. Besef dat je slechts een paar seconden de tijd hebt. Probeer vanaf het eerste moment met iets te komen dat mensen maar moeilijk kunnen wegklikken.
  • Statische verhalen zijn dode verhalen:
    Verandering is cruciaal voor een boeiend verhaal. Zorg ervoor dat jouw doelgroep blijft snakken naar meer en creëer daarom momenten van spanning, verwondering en onzekerheid. Laat ze verlangen naar meer informatie en biedt daar ook alle reden voor.

4 type storytelling

Er zijn vier verschillende manieren  om aan digital storytelling te doen.

Persoonlijke story

Het persoonlijke verhaal achter de ‘why’ van je merk – de passie, interesses en ervaringen die hebben geleid tot de oprichting van het bedrijf.

Tony Chocolonely is het bekende voorbeeld. Oprichter en journalist Teun van de Keuken was geschokt als hij ontdekt hoe kindslaven op de cacaoplantages worden gebruikt. Zijn persoonlijke verhaal is de basis voor de ‘why’ van dit merk en onderdeel van het succes.

Zakelijke story

Het bedrijfsverhaal is gericht op wat je allemaal doet voor je klanten, zonder dat je aan borstklopperij doet. Het gaat erom hoe jij het leven van je klanten makkelijker maakt.

Airbnb is groot geworden door het verhaal dat zij een ‘travelers community’ zijn en zette zich daarmee af tegen de standaard boekingssites. Zij maakte reizen voor iedereen toegankelijk door in te spelen op de deeleconomie trend.

Product story

Hoe jouw producten of diensten oplossingen bieden voor klanten en daarmee het vertrouwen en geloofwaardigheid versterkt van je aanbod.

In de strijd met grote concurrent Pampers, lanceerde Huggies een nieuwe luier voor pasgeborene. Ze gebruikte een onderzoek die aantoonde dat hun luier “de vitale functies van baby’s helpt stabiliseren, het immuunsysteem helpt opbouwen, ziektes afweert en de hersenontwikkeling helpt verbeteren”. Het resultaat: De omzet steeg in dat jaar met 30%.

Klanten story

Elk verhaal moet gericht zijn op je doelgroep, maar met een klanten story kun je op een directe manier verwoorden hoe je merk aan de individuele behoeften van de klant voldoet.

Volgens onderzoek waren schoolverlaters in de Amreika vaak arme studenten. Elektronicamerk Whirlpool besloot wasmachines en drogers te doneren aan scholen in achterstandswijken. Daarmee voorzag het merk in een directe behoefte van studenten. De aanwezigheidspercentage en prestaties van studenten verbeterde significant. De campagne trok veel aandacht, creëerde bewustzijn en toonde aan hoe belangrijk hun producten kunnen zijn voor een individu.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17