Content is king: het is iets wat je vaak voorbij hoort komen en waar we zelfs een beetje moe van worden. Hoewel het wel gewoon waar is, is ‘content’ op zichzelf een wat zielloze term. Content kan immers een foto, een tekst, een video, een infographic of zelfs een combinatie van dat allemaal betekenen. Digitale storytelling aan de andere kant zorgt voor diepgang en biedt marketeers een wapen dat specifieker kan worden ingezet dan ‘content’.
Verhalen zijn namelijk de oudste vorm van informatie-uitwisseling. Wie vindt het nou niet leuk om een verhaal te vertellen of naar een goed verhaal te luisteren? Tijdens een maaltijd, of op sociale netwerken. Vandaag de dag weten de goede verhalen op zo’n beetje elke denkbare plek ons te bereiken. Goede verhalen nemen ons voor eventjes mee naar een hele andere wereld en dat biedt kansen. Online storytelling marketing is daarom niet voor niets zo populair onder marketeers.

Wat is digital storytelling?
Onze perceptie van producten, diensten, waarden, acties, en zelfs een website is afhankelijk van twee dingen:
- hoe belangrijk de informatie is;
- en hoe goed we onze aandacht erbij hebben.
Storytelling is een effectieve manier om vooral dat tweede te bereiken: dat de ontvanger van de informatie de aandacht erbij houdt.
Ook het überhaupt trekken van de aandacht is nogal een taak op zich. Digital storytelling wordt dan ook steeds vaker toegepast. Dit betekent niets anders dan dat digitale kanalen vorm worden gegeven door verhalen die erop gericht zijn om de aandacht van het publiek te trekken. Dat is in de meeste gevallen een website die weer onderdeel is van de organisatie. Oftewel:
“Met online storytelling wordt geprobeerd om de websitebezoeker een beeld te laten vormen over de organisatie. In de meeste gevallen wordt daarbij gestreefd om een gevoel van verwondering op te roepen.”
Waarom digital storytelling? Om op te vallen in de digitale massa
En da’s niet eenvoudig: probeer maar eens om in de overvloed van online marketinguitingen op te vallen en jouw doelgroep voor een paar momenten compleet gefocust te laten zijn. Digitale verhalen geven jou echter wel de kans om contact te maken met jouw online publiek en hen een ervaring te bezorgen. En het voordeel van ervaringen is dat deze blijven hangen.
Wanneer jouw doelgroep jouw context begrijpt, waar je vandaan komt, welke problemen jij aanpakt en welke inspanningen je daar allemaal voor doet, dan zal er ruimte komen voor empathie. In het meest gunstige geval komt er zelfs bewondering voor jouw werk. Het doel van jouw verhaal is om jouw doelgroep te triggeren en het liefst op emotioneel niveau.
Hoe trek je de aandacht?
Toch klinkt dat allemaal een stuk eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Probeer maar eens om online de aandacht te trekken van je doelgroep, ook al is het voor een paar seconden. We nemen daarom een paar pijlers met je door hoe je de aandacht kunt trekken.
- Maak het direct relevant:
Om de aandacht te trekken, moet je boodschap direct relevant zijn voor de doelgroep. Besef dat je slechts een paar seconden de tijd hebt. Probeer vanaf het eerste moment met iets te komen dat mensen maar moeilijk kunnen wegklikken. - Statische verhalen zijn dode verhalen:
Verandering is cruciaal voor een boeiend verhaal. Zorg ervoor dat jouw doelgroep blijft snakken naar meer en creëer daarom momenten van spanning, verwondering en onzekerheid. Laat ze verlangen naar meer informatie en biedt daar ook alle reden voor.
4 type storytelling
Er zijn vier verschillende manieren om aan online storytelling te doen.
Persoonlijke story
Het persoonlijke verhaal achter de ‘why’ van je merk – de passie, interesses en ervaringen die hebben geleid tot de oprichting van het bedrijf.
Tony Chocolonely is het bekende voorbeeld. Oprichter en journalist Teun van de Keuken was geschokt als hij ontdekt hoe kindslaven op de cacaoplantages worden gebruikt. Zijn persoonlijke verhaal is de basis voor de ‘why’ van dit merk en onderdeel van het succes.

Zakelijke story
Het bedrijfsverhaal is gericht op wat je allemaal doet voor je klanten, zonder dat je aan borstklopperij doet. Het gaat erom hoe jij het leven van je klanten makkelijker maakt.
Airbnb is groot geworden door het verhaal dat zij een ‘travelers community’ zijn en zette zich daarmee af tegen de standaard boekingssites. Zij maakte reizen voor iedereen toegankelijk door in te spelen op de deeleconomie trend.

Product story
Hoe jouw producten of diensten oplossingen bieden voor klanten en daarmee het vertrouwen en geloofwaardigheid versterkt van je aanbod.
In de strijd met grote concurrent Pampers, lanceerde Huggies een nieuwe luier voor pasgeborene. Ze gebruikte een onderzoek die aantoonde dat hun luier “de vitale functies van baby’s helpt stabiliseren, het immuunsysteem helpt opbouwen, ziektes afweert en de hersenontwikkeling helpt verbeteren”. Het resultaat: De omzet steeg in dat jaar met 30%.

Klanten story
Elk verhaal moet gericht zijn op je doelgroep, maar met een klanten story kun je op een directe manier verwoorden hoe je merk aan de individuele behoeften van de klant voldoet.
Volgens onderzoek waren schoolverlaters in de Amreika vaak arme studenten. Elektronicamerk Whirlpool besloot wasmachines en drogers te doneren aan scholen in achterstandswijken. Daarmee voorzag het merk in een directe behoefte van studenten. De aanwezigheidspercentage en prestaties van studenten verbeterde significant. De campagne trok veel aandacht, creëerde bewustzijn en toonde aan hoe belangrijk hun producten kunnen zijn voor een individu.

Hulp nodig bij online storytelling?
Wij van Whello helpen je graag met storytelling marketing. Neem contact met ons op en kunnen wij je helpen met het vertellen van jouw online verhaal.