SEO optimalisatie wordt steeds complexer, maar daardoor juist ook steeds uitdagender. De tijd dat een simpele checklist kan worden afgevinkt is immers al lang voorbij. Vanwege de voortdurende ontwikkelingen blijft online marketing namelijk altijd een vergankelijk karakter houden. Het enige constante in SEO is dan ook dat het veranderlijk is. Inmiddels staat de bezoeker centraal en dat vergt een heel andere aanpak dan pakweg 5 jaar geleden. Hoe zorg je er in 2017 dan toch voor dat je de juiste aanpak volgt? We geven je de 6 principes voor een succesvolle SEO optimalisatie.
1. Vervul de verwachtingen
Als een bezoeker op jouw website terecht komt, dan gebeurt dit met een bepaald verwachtingspatroon. De gebruiker heeft doorgeklikt naar jouw website, omdat de verwachting is dat jouw website antwoord geeft op hun zoekopdracht. Oftewel, kwaliteit gaat boven kwantiteit. De tijd dat pagina’s moeten worden volgestopt met zoekwoorden ligt inmiddels ver achter ons. De informatie die jij biedt moet daarom zinnig zijn en uitnodigen tot een vervolgactie.
2. Snelheid, snelheid en nog eens snelheid
De eerste indruk telt en is van levensbelang voor de tevredenheid van de bezoeker. Onder de eerste indruk valt echter niet alleen het visuele plaatje, maar ook de laadtijd van de pagina. De eisen van de moderne bezoeker zijn glashelder: de website moet overal en altijd razendsnel laden. Hiernaast geeft ook Google de voorkeur aan snelle websites. Redenen genoeg om daarom de laadtijd van jouw eigen website te optimaliseren.
3. Zorg voor vertrouwen en betrokkenheid
Dat de bezoeker zonder vertrouwen geen actie onderneemt is op zich logisch. Als bedrijf dien je daarom vanaf het eerste moment voor vertrouwen te zorgen. Het bijhouden van een blog laat zien dat je jouw deskundigheid met jouw doelgroep deelt, en zorgt ervoor dat je actueel blijft. Door je te richten op online branding zorg je weer voor herkenning en met social media-activiteiten blijf je toegankelijk voor het publiek. Mensen zullen sneller een aankoop doen bij een bedrijf die ze van naam kennen.
4. Vermijd afleidende elementen
Als je doelgroep de weg heeft gevonden naar je website, dan wil je dat er zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een bepaalde actie. Eenmaal op jouw landingspagina moet de bezoeker overtuigd worden om bijvoorbeeld contact op te nemen of een order te plaatsen. Geef de bezoeker een duw in de goede richting. Dit betekent dat er zo weinig mogelijk elementen moeten zijn die afleidend kunnen zijn. Met andere woorden; ga voor een duidelijke, no-nonsense aanpak.
5. Zoekwoordtargeting
Zoekwoordtargeting vormt ook anno 2017 nog altijd de basis voor SEO optimalisatie, zoals dit al die jaren al doet. Jouw pagina’s en content dienen daarom op slimme wijze in te spelen op gunstige zoekwoorden — zonder daarbij in te leveren op leesgemak. Doe daarom onderzoek naar de meest gunstige keywords en pas de webteksten, content marketing en websitestructuur daarop aan.
Let echter wel op dat het algoritme van Google inmiddels zover is ontwikkeld, dat gerelateerde onderwerpen en synoniemen eenvoudig worden herkend. Stijf vasthouden aan exacte zoekwoorden hoeft dus niet meer. Aparte landingspagina’s voor bijvoorbeeld meervoudsvormen van hetzelfde zoekwoord is eerder schadelijk dan voordelig.
6. Snippet optimalisatie
De bedoeling van het SEO optimalisatie proces is dat er relevante bezoekers worden aangetrokken. In een snippet, ook wel de meta description genoemd, geef je een korte samenvatting waar de pagina over gaat. De bezoeker weet dan precies of het antwoord op zijn vraag op jouw landingspagina gevonden kan worden.
Een snippet kun je zien als gratis marketing. Pas je de snippet niet aan, dan maakt Google hier zelf iets van en pakt Google altijd de eerste zin die op de pagina staat. Zorg er ook voor dat het zoekwoord in de snippet voorkomt, en voeg – waar mogelijk – een call-to-action toe.
Hulp nodig met het optimaliseren van jouw website op SEO? Whello helpt jou hier graag bij.
Neem vrijblijvend contact op, zodat wij samen de mogelijkheden kunnen doornemen.